KNHS vs FNRS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

KNHS vs FNRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:11

Ik kon met de zoekfunctie en op de websites van beide clubs niet alle info vinden die ik zoek, dus dan maar even zo... Hopelijk heb ik er niet overheen gelezen en vraag ik dus nu naar de bekende weg... :)

Tzt wil ik met knollief op concours gaan starten. Ik wil in eerste instantie HC starten, omdat knollief nog nooit een wedstrijdterrein van dichtbij gezien heeft. Voor hetzelfde geld wordt het één groot fiasco en was het eens maar nooit meer. Ik heb al wat bij ruiterverenigingen in de omgeving geïnformeerd, maar de tarieven - excl. verplicht KNHS lidmaatschap) variëren van € 25 tot € 150... Er worden (nagenoeg) geen onderlinge wedstrijden georganiseerd, waardoor ik dus een startkaart moet hebben wil ik op een wedstrijd HC kunnen starten (aldus één der verenigingen).

Nu kwam ik uiteindelijk op de site van FNRS en KNHS het individuele lidmaatschap tegen. Een goeie € 16 bij de KNHS en de optie om te starten in impulsrubrieken, een goeie € 14 bij de FNRS met de optie om deel te nemen aan F-proeven en met de manegewedstrijd aan KNHS-wedstrijden.

- Voor mijn idee heeft de FNRS kaart meer mogelijkheden, maar klopt dit wel?
- Hoe gebruikelijk zijn impulsrubrieken op wedstrijden?
- Om met een manegestartkaart KNHS te kunnen starten (zonder extra kosten?) moet ik een krabbel hebben van de manegehouder, alleen ben ik totaal niet gelieerd aan een FNRS-stal. Kortom: ik breng € 0 aan omzet binnen. Ik geloof niet dat zo'n stalhouder heel erg zit te wachten om mij de mogelijkheid te geven om door te laten stromen naar KNHS-wedstrijden. Kan ik dan lid worden bij de KNHS en met een startkaart van de KNHS alsnog starten, of blijft die registratie van die F-proeven staan?
- Kan ik me als externe überhaupt inschrijven op FNRS wedstrijden of is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan?

Ik geloof dat ik zo al mijn vragen wel gesteld heb. :+

Bedankt alvast. :)

nina82

Re: KNHS vs FNRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:23

Ik heb al een aantal FRNS wedstrijden meegedaan met mijn paard zonder lid te zijn van de KNHS en de FRNS.
Gewoon even bij de manege langs gaan en vragen of je mag starten, vaak kan dat wel en zeker als je erbij zegt dat je buiten de prijzen meerijdt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:14

Er worden relatief weinig impulsrubrieken uitgeschreven door verenigingen, om te kijken of ze in de buurt worden uitgeschreven zou je een kijkje kunnen nemen op startlijsten bij vraagprogramma's.

Een FNRS kaart heeft alleen maar meerwaarde als je ook F proefjes wilt blijven rijden en je een manege vindt die het goed vindt dat je daar wedstrijdjes meerijdt. Als je doel is handtekening erop en dan KNHS wedstrijden starten kom je bedrogen uit, je moet nl eerst een bepaald nivo gehaald hebben en dan alsnog een KNHS startkaart aanvragen om met die wedstrijden mee te doen.

Wat je wel kan doen is, zoals hierboven voorgesteld, aankloppen bij een manege en vragen of je een keer een proefje mee mag doen. Ik neem aan dat je met een paar keer al weet of je het wel of niet gaat. Dan maakt het niet zoveel uit of je een F of B proef rijdt, je doet alleen ervaring op. Er zijn verschillende manege's die dit doen, je genereert immers omzet door je inschrijfgeld en evt een drankje in de kantine. Als het goed gaat kan je zo alsnog lid worden bij een vereniging en startkaart aanvragen

Je kan ook vragen of je een keer los mag rijden tijdens een KNHS wedstrijd en evt als laatste of eerste in de baan mag om de proef terijden (zonder jury beoordeling dus), HC rijden mag nl alleen met startkaart alhoewel er gerust verenigingen zijn die een oogje toeknijpen bij mensen zoals jij.
Het gebeurd vaker dat mensen met jonge paarden bij verenigingen aankloppen met dit verzoek.

Probeer anders een actieve vereniging te vinden die meer doet dan alleen wedstrijden organiseren maar bijv ook lessen, OW's, clinics, buitenritten etc waardoor je je lidmaatschap ook kan gebruiken voor andere dingen en het geen weggegooid geld is als na 1x blijkt dat het dus echt niets is.
Als je bijv af en toe een les mee kan pakken op het terrein heb je geld er zo uit, maar is je paard tevens op het wedstrijdterrein gewend en dat scheelt toch.
Heel vaak mag je ook een aantal proeflessen nemen voordat je besluit lid te worden, zo kan je ook een paar keer op ander terrein rijden met als voordeel dat je begeleiding hebt. Tevens kan je sfeer proeven en kijken of je het daar leuk en gezellig vindt.

Is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 20:37

Mijn doel is niet om vanuit de FNRS KNHS te gaan starten, ik wil vooral niet nu een startkaart moeten kopen van dik € 50 (plus alle eenmalige kosten) om HC te kunnen starten. Ik wil eerst weten hoe ze zich houdt in een dergelijke setting...

Dat je eerst F8 resp F12 (geloof ik) moet hebben om met een manegestartkaart KNHS te mogen starten had ik gelezen. Ik heb alleen niet de illusie dat ik op een manegestartkaart mag starten als ik niet op de betreffende manege les. :+ Ik wil alleen wel zeker weten dat ik niet in de problemen kom als ik bijvoorbeeld F4 rij en vervolgens een KNHS-startkaart aan ga vragen via de ruitervereniging... :)

Begrijp ik het nu goed dat ik, als ik überhaupt een F-proef wil starten, ik ook overgeleverd ben aan de manege-houder? Of is dat alleen als ik HC wil starten?

Ik heb 3 ruiterverenigingen hier in de regio gevonden. Eentje is net nieuw (en ik weet nog niet wat die aan activiteiten organiseert), de tweede organiseert 1 activiteit en 1 onderlinge wedstrijd op jaarbasis en de 3e organiseert eigenlijk alleen maar wedstrijden. Vereniging 2 en 3 hebben al aangegeven dat ik alleen mag starten met startkaart.

Omdat het behalve wedstrijden vooral 'sociale contacten op doen' en lol met je knol is, neig ik op dit moment naar een combi van donateurschap bij vereniging 2 (die met 1 activiteit en 1 onderlinge wedstrijd) en een FNRS-lidmaatschap. De betreffende vereniging zit in een FNRS-manege, dus dat komt in elk geval wel goed uit dan. Van de lessen wil ik geen gebruik maken, ik heb nu één keer les gehad van een Bokker en dat beviel echt super. Ik hoop dat ik les kan blijven volgen bij haar. Maar al zou dat niet kunnen, dan heb ik er weinig trek in om wekelijks met mijn paard naar de manege te moeten. Das in de winter niet te doen voor me. Ik begreep sowieso ook dat er her en der al wachtlijsten waren voor de verenigingslessen...

Wellicht zie ik nog een (heule actieve) vereniging over het hoofd... Maar vereniging 2 is me in elk geval op niet-KNHS-wedstrijd vlak niet actief genoeg, vandaar dat ik neig naar een combi met FNRS zodat ik wel nog wát rond kan hobbelen met knollief.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:31

Als je een F proef wilt starten, dan hoor je inderdaad een FNRS ruiterpaspoort in bezit te hebben en dus lid te zijn van de FNRS.
Met de FNRS manegestartkaart kun je wel KNHS B (met F8 diploma) of L starten (met F12 diploma), maar je komt niet verder dan de L1. De manegestartkaart heeft namelijk als doel manegeruiters met manegepaarden kennis te laten maken met de wedstrijdsport. Zodra zij hoger komen dan de L1 is een combinatiegebonden kaart, en dus een KNHS startkaart nodig.
FNRS proeven starten staat los van KNHS proeven starten. Dat kan dus heel goed naast elkaar. Het F8 of F12 diploma moet je kunnen aantonen om de manegestartkaart bij de KNHS aan te kunnen vragen da's de enige samenkomst.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 01:59

Ik denk dat het dan handig is als je wel lid wordt van de KNHS ( individueel lid) voor iets van Eur 16,50 en dan impulswedstrijden gaat starten. Die worden inderdaad nog niet zoveel uitgeschreven, maar dat zal vanzelf wel komen.
Wij organiseren bv. "gewone" dressuurwedstijden en hebben er nooit aan gedacht om de impulsrubriek erbij te zetten, maar door een topic als dit, ga ik er toch over nadenken.
Wel organiseren we onderlinge wedstrijden waar ook mensen van buitenaf kunnen starten zonder startkaart, als het paard maar wel de juiste basisenting en vervolgentingen heeft gehad. Daar moet je dus waarschijnlijk overal aan voldoen, geen paardengebeuren zit er op te wachten dat er een uitbraak van influenza komt...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 06:35

Dat is jammer dat de verenigingen niet zo actief zijn, wij hebben 3 OW's per jaar plus nog clinics, buitenritten en bijv een crosstraining. Maar we liggen een beetje ver uit de buurt.

Als je F wil starten ben je overgeleverd aan de manegehouder, maar volgens mij staat de F klassering niet in de weg als je een startkaart hebt bij een rijvereniging en B wil starten.

De vraag is, hoeveel wedstrijden heb je nodig om uit te vinden dat je het wat voor je is, er is nl ook een startkaart met gelimiteerd aantal starts erop, deze is speciaal voor mensen die het uit willen proberen. Deze kaart is goedkoper.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 06:49

In de B is HC starten toch niet echt nodig? Iedereen begint en je kan geen verliespunten rijden. Ook bij de Fnrs kan je gewoon meedoen, wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je geen winst of promotiepunt hebt.
HC wordt meestal gebruikt in de M of Z na een blessure of als het paard niet wil lopen zonder zweep, dan starten ze HC om met zweep te kunnen rijden. Daar loop je namelijk het risico op een verliespunt.

Fnrs wedstrijden zijn meestal wat kleiner en rustiger dan knhs wedstrijden. Onderlinge wedstrijden zijn nog rustiger.
Ik zou de startpas van de knhs met beperkt aantal starts de beste oplossing vinden.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 07:47

Het gaat me niet om de verlies-/winstpunten, maar om de kosten. Ik heb nog nooit een winstpunt gereden. :+ Een gelimiteerde startkaart kost € 55,50... En als ik goed geteld heb komt er nog een goeie € 31 bij aan eenmalige kosten. Een startkaart voor 'proberen' aanschaffen vind ik zo'n punt niet, maar € 86 om iets te proberen wel. :)

Uitgeest ligt wat uit de richting idd, vooral omdat ik dan nog steeds geen contacten hier in de buurt op doe. :+ Maar ik zal eens een topic openen, wellicht heb ik een RV gemist.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:54

Ik heb voordat ik mijn startkaart had ook een keer HC gestart bij een KNHS-wedstrijd. Als je vantevoren even lief mailt, doen de meeste verenigingen dat wel zonder startkaart. Voor impulsrubrieken moet je echt even op startlijsten.nl kijken. Bij ons in de buurt zijn er in bepaalde tijden van het seizoen wel een paar per maand, maar dat zal veel verschillen per regio! Dat lijkt me in ieder geval een goedkopere en makkelijkere oplossing dan via de FNRS, terwijl je niet op een FNRS-manege staat/rijdt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:25

Ik bedoel dat het niet heel gebruikelijk is om HC te starten bij de KNHS zonder startkaart. HC wordt om andere redenen gebruikt.

Maar misschien zijn er wel verenigingen die het toestaan.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:36

Klopt :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:40

Om wat voor paard gaat het waarmee je wilt starten? Ellie? Want dan kan je toch zo aanhaken bij 1 van de tinker/koudbloedwedstrijden die wij organiseren? Daar kan je onderling starten op een zeer relaxte wijze ;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:42

ik vind FNRS en KNHS qua niveau en jurering niet vergelijken, dus wil je weten of je er qua niveau klaar voor bent, of dat je paardje braaf is op een wedstrijdterein?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:44

Bij ons in de buurt worden heel veel kringwedstrijden gereden en vaak kunnen leden dan de dag erop zonder startkaart kan starten. Moet je wel lid zijn van een vereniging en een kringkaart hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:02

Ik heb geen idee of je deze site al gezien hebt, maar dat is die van de kring waar Lelystad onder valt. Daar zullen vast alle verenigingen die daar onder vallen op staan. Dan heb je een beetje een overzicht. Ik zag wel dat bv. Dronten weer onder een andere kring valt, dat is misschien ook nog in je buurt. Maar als je op google even kring KNHS en dan een plaatsnaam als Dronten intikt, kom je vast ook wel bij een site van de kring waar Dronten onder valt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:38

TAO -> WD-V

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 23:11

Thanks Martine!

Jet, bedankt voor de tip, ik zal nog eens op die manier gaan zoeken. :)
CalvinenGino, het laatste. Braaf zijn en leuk vinden. Ik heb geen zin in een gestresst paard, dat is het me niet waard... Als ik (voorlopig) bij de FNRS wat rond kan hobbelen zonder dik € 80 kwijt te zijn dan is dat mooi meegenomen. :)

Leonoor, idd om Ellie. En bedankt voor de tip, ik ga die site zeker in de gaten houden! Maar ook op deze site blijkt mijn probleem weer: er wordt niet echt iets in de regio georganiseerd, ik heb al een uur reistijd als ik ergens wil meedoen. :(

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:59

Ik start altijd in de kring HC zonder startkaart, en daar doen ze niet moeilijk. Officieel mag het niet maarja. Buiten de kring hebben ze daar wel 1x moeilijk over gedaan.
En je hebt toch ook vaak oefendressuur enzo? In ieder geval hier in de buurt wel best vaak. Daar kun je ook gewoon aan mee doen zonder startkaart.

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:55

Ik doe FNRS wedstrijden, ben er ook lid van :D

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:44

Zou gewoon eens kijken naar een impuls of oefen wedstrijd bij jou in de buurt eerst.