Loonse/Drunense duinen, goed startpunt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Loonse/Drunense duinen, goed startpunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:21

Wie kan mij een tip geven met betrekking tot de Loonse en Drunense duinen.

Ik ben er redelijk bekend, maar helaas niet met de ruiterpaden.

Wat ik zoek is een:

1 héél rustig punt
2 waar je gemakkelijk een trailer kunt parkeren
3 waar het ruiterpad zeer dichtbij ligt
4 een stuk ruiterpad dat een 'gesloten' karakter heeft, dus geen lange brede wegen of grote open stukken

Ik zoek dus echt heel specifiek een punt waar nauwelijks andere mensen of ruiters komen. Ik wil niet starten bij de grote plekken zoals Roestelberg enz. Het hoeft ook niet te gaan om een officiele parkeerplaats, als de trailer er maar
makkelijk neergezet kan worden.

Ik weet het, het is een hele specifieke vraag, maar het is ook voor een paard met een heel specifiek probleem :+ .

Wie helpt mij aan een handig plekje?

Thanks!

astwice

Re: Loonse/Drunense duinen, goed startpunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:24

op de oudebosche baan kan dat!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:28

Oude Bosche baan? Welke gemeente is dat, dan ga ik eens kijken?

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:28

uh uden volgens mij

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:51

Nou is mijn topografische kennis niet echt geweldlig, maar de laatste keer dat ik keek lag Uden toch echt niet bij de Loonse en Drunense Duinen :D Uden ligt in Z-O Brabant ;)

Ik denk dat je Udenhout bedoelt?!

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:53

haha, ja ik bedoel Udenhout!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:39

Oude Bosschebaan heb je bijna nergens de mogelijkheid om gelijk op een rustig bospad te komen. Er is wel een rustige parkeerplek, maar daar kom je gelijk op de duinen uit. Op andere plekken zul je langs de weg moeten parkeren, lijkt me ook niet zo handig met een combinatie, de weg is daar namelijk ontzettend smal, als 2 auto's willen passeren, moet je al de berm in.
Je zou bij manege van Loon kunnen parkeren. Als je buiten de vakanties en het weekend gaat, dan is het daar wel rustig en kun je ook gelijk het bos in. Anders zou je nog bij Plantloon kunnen parkeren, daar ga je ook de bossen in en de parkeerplaats is zeer rustig.
Andere optie is om vanuit Loon op Zand centrum naar het bos te rijden, een klein stukje het bos in, daar parkeren (doen ze wel vaker) en dan zit je ook gelijk op het ruiterpad.
Verder zou je in de buurt van de Distelberg kunnen parkeren, daar heb je een heel lang, breed en stevig bospad. Genoeg ruimte voor een trailer en daar is het ook erg rustig.
Bij ons op stal zou eventueel ook kunnen, dat is 200 meter van het bos.
Alle plekken bij café's vallen af. Daarnaast heb je dus niet zo veel parkeerplaatsen, wat het wel een beetje lastig maakt.
Mocht je meer info nodig hebben, of een braaf paard mee, dan hoor ik het wel van je.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 22:23

_Dune_ schreef:
Oude Bosschebaan heb je bijna nergens de mogelijkheid om gelijk op een rustig bospad te komen. Er is wel een rustige parkeerplek, maar daar kom je gelijk op de duinen uit. Op andere plekken zul je langs de weg moeten parkeren, lijkt me ook niet zo handig met een combinatie, de weg is daar namelijk ontzettend smal, als 2 auto's willen passeren, moet je al de berm in.
Je zou bij manege van Loon kunnen parkeren. Als je buiten de vakanties en het weekend gaat, dan is het daar wel rustig en kun je ook gelijk het bos in. Anders zou je nog bij Plantloon kunnen parkeren, daar ga je ook de bossen in en de parkeerplaats is zeer rustig.
Andere optie is om vanuit Loon op Zand centrum naar het bos te rijden, een klein stukje het bos in, daar parkeren (doen ze wel vaker) en dan zit je ook gelijk op het ruiterpad.
Verder zou je in de buurt van de Distelberg kunnen parkeren, daar heb je een heel lang, breed en stevig bospad. Genoeg ruimte voor een trailer en daar is het ook erg rustig.
Bij ons op stal zou eventueel ook kunnen, dat is 200 meter van het bos.
Alle plekken bij café's vallen af. Daarnaast heb je dus niet zo veel parkeerplaatsen, wat het wel een beetje lastig maakt.
Mocht je meer info nodig hebben, of een braaf paard mee, dan hoor ik het wel van je.

In de buurt van de Distelberg ben ik geweest (met een ander paard), net voorbij wat voorheen de Jordan Stables was. Bij de aspergevelden zeg maar.
Op zich een superstartpunt, maar met dit paard ongeschikt omdat hij daar wellicht teveel ruimte krijgt.
Dit paard is nu op 7 jarige leeftijd bij zijn 5e eigenaar (moi :D )waarvan 1 de fokker is en de andere 3 de handdoek in de ring gegooid hebben. Het is een aparte jongen en zijn voornaamste probleem is dat hij gaat rennen wanneer het hem uitkomt. Inmiddels heb ik zijn hele verleden achterhaald en denk aardig te weten waar de problemen beginnen.
Tot op heden heb ik zelf geen enkel probleem met hem, sterker, we hebben een hele goede klik. Ik wil echter alles héél stapsgewijs uitbouwen. Ik wil voorkomen dat we in situaties raken die mij noodzaken om impopulaire maatregelen te nemen. Stapje voor stapje steeds wat meer en verder is dus het devies. Wijdsheid en drukte is dus een ding dat we nu niet kunnen gebruiken, omdat die hem wellicht triggeren.
Ook een ander paard erbij is niet echt een goed plan, omdat hij schijt heeft aan andere paarden. Ik heb zelf ook een brave merrie (zijn weidevriendinnetje) waarmee iemand zou meekunnen, maar ik denk dat dat eerder als een stoorzender fungeert dan als een relaxfactor. Meneer is namelijk helemaal nérgens bang voor, maar vaart graag zijn eigen koers. Het is gewoon een heel apart en sterk paard, waarvan ik in 45 jaar paarden er maar weinig zo meegemaakt heb.

Maar wellicht als ik bij de "Jordan Stables' wat verder doorrijdt dat dat meer soulaas biedt? Ga in het weekend wel even voor een kaartje van de ruiterroutes naar één van de uitspanningen (Roestelberg enz). Bij het Drunens ruiterhuis hadden ze dat helaas niet.
Eens kijken waar we het bos het best onveilig kunnen maken :+ .

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:08

Hoi L!
Heb je al eens geprobeerd hem eerst als handpaard mee te voeren? Dat kan T wel! met of zonder iemand erop? Lekker een beetje moe en ontspannen laten lopen en daarna eventueel los? Heb zelf erg goede ervaringen met handpaardrijden. Je kunt hem dan desnoods ook een bitje en/of hengstenketting omdoen en kort bij je been (knie) houden. Daar mag hij dan niet voorbij.
Misschien het proberen waard...want inderdaad, een paard dat gaat rennen...brrrr.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 08:30

Het is een plan om hem als handpaard mee te nemen, had ik eigenlijk nog niet aan gedacht :j . Aan de andere kant is het probleem zeker niet dat hij bang is, sterker hij is zelfs bomvrijer dan de door jou genoemde T :D . Gespannen is hij in een nieuwe omgeving ook niet, want hij is al een paar keer mee geweest in het betreffende gebied als 'wandelpaard' en dan stapt hij gezellig mee, no problem.

Op zich denk ik dat ik wel weet wat het probleem geweest is in het verleden, hoewel het gokken blijft natuurlijk. Het is een heel dominant paard dat steeds alleen gestaan heeft en dat jong en energievol is.
Hier heeft hij een ravotmaatje en twee vriendinnen en regelmatig kunnen ze, zonder ruiter ;) , hier eens flink scheuren. Dat doet hij gewoon allemachtig graag *\o/* . Hij is inmiddels weer een normaal paard geworden met een normaal sociaal leven. Hij wist aanvankelijk ook helemaal niet meer hoe dat moest. Het blijft echter ook wel een einzelgänger, want het boeit hem op de wei niets waar de andere paarden zijn, hij vaart gewoon zijn eigen koers. Het maffe is wel dat als ik eraan kom hij direkt, ook in een rengalop :roll: , naar mij toe komt om vervolgens overal achter mij aan te lopen zachtjes hummend. Zo voeren we hele 'gesprekken' :j :D .
Bovendien is hij in het verleden, ook vanwege zijn renprobleem, steeds maar weer door verschillende mensen gereden en heeft hij met niemand een band kunnen opbouwen. Hier ben ik de enige die hem rijdt voorlopig en ik kan er vooralsnog mee lezen en schrijven inmiddels. In het verleden heeft hij eigenlijk bij de meeste ruiters gewoon zijn eigen zin doorgedreven en is er mee weggekomen.
Ik verwacht niet echt dat hij met mij gaat rennen, maar ik kan het niet uitsluiten. De kans is wel vele malen groter dat hij gaat rennen natuurlijk als hij bv mooie lange zandpaden voor zich ziet of zelfs de mooie zandvlaktes van de Drunense duinen. Die zullen er voor hem uitzien als gemaakt om te sjeezen. Dus we gaan maar eens ergens beginnen, waar het niet uitnodigt om eens stevig aan de ren te gaan. Dat mag hij tzt als we samen de rem óók gevonden hebben :D .

Nu nog een ideale opstapplaats vinden :D . Dus mensen die het gebied goed kennen: ik zoek naar de gouden opstaptip :j +:)+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:41

Kaatsheuvel? Als je voor 10.00 uur bent heb je daar makkelijker plek...ga je naar Giersbergen, hebben ze een parkeerterrein, maar daar vind ik het altijd te druk. Maar je kan geluk hebben. OP zondag is het altijd het drukst, op de zaterdagen gast het wel, of je moet in de avond gaan rijden, ook fijner met de vliegen, doe een goede vliegendeken om en smeer je paard zijn buik heel goed in met muggenspul vooral bij de uier of de koker, een vliegenkap is ook wenselijk. Mijn ervaring is dat er bij kaatsheuvel minder dazen zitten dan bij drunen......ook is er bij kaatsheuvel meer ruimte, zit je dichter bij de zandvlakte, vind ik persoonlijker fijner rijden.

Zou graag weer eens meegaan......ooooo zo fijn daar, maar ven verhuisd.....

Veel plezier je kan met je paard aanleggen bij de rustende jager, waar ook een groot parkeerterrein bij zit....bij elk bosrestaurant heb je aanlegplaatsen...de rustende jager kijk je op je paard, staan ze in de schaduw.....

Veel plezier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:44

Ze crossen wel met motoren in het het bos, bij het gebied van Helvoort is het nl toegestaan, als je handpaard daar tegen kan...

Ik weet niet of de kaart op internet staat ,maar wel een aanrader om die mee te nemen, dan heb je orientatiepunt.

Je moet een vergunning kopen, kan je bij de rustende jager doen....kostte een paar jaar geleden nog 10 euro....

Ga je de zandvlakte op en je gaat rennen, er is een stuk dar erg mul is, of het moet giga geregend hebben, maar er is daarna een stuk waar een leemplaat onder ligt, dat is veilig voor de pezen om te rennen, helemaal van voren naar achteren houden ze niet vol hem te laten gaan en hem echt leeg te laten rennen, doet hij toch maar 1 keer...mijn ervaring is dat het blijft bij een sprintje trekken, daarna een lekkere galop en laten we eerlijk zijn dat is zo fijn voor de paarden, even paard zijn ,hoort erbij...als je handpaard volgt ook als je hem loslaat......maarja datt zou ik niet durven.

Bij de restaurants in de omgeving zul je wandelaars op de ruiterpaden tegen komen, met loslopende honden en rennende kinderen...., kinderwagens...daar heb ik altijd een stuiterend paard omdat hij bang is voor kinderen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 09:31

Dank je Russel.

Vergunning heb ik al inmiddels. Giersbergen ken ik, is een optie als het niet te druk is. Niet dat hij ergens van onder de indruk is, integendeel, maar als wij ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch laag komen overvliegen is het handig als er geen andere paarden, moeders met kinderwagens, honden enz enz op ons pad komen. Ik wil niet met een onbestuurbaar paard een strook van vernielingen achter mij laten ;) .

Ik ken het gebied op zich redelijk hoor, alleen de ruiterpaden ken ik totaal niet, daar moet ik nog allemaal achter gaan komen :D . Ken het tot nu toe alleen maar van wandelen met de hond.

Hem gewoon uit laten rennen en vervolgens nog een paar km door laten rennen is in het verleden gebeurd (niet bij mij), maar ook dat mocht voor volgende keren niet baten, hij ging net zo hard weer aan de haal :( . Die optie is voor mij dus van tafel. Ik wil alleen maar een stevige galop als ík dat wil en niet als híj dat wil afdwingen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:42

ik ben wel eens ooit met iemand mee geweest naar de duinen en hij woont in giersbergen. wij zijn toen bij hem de straat in gereden en daar een zand pad gepakt en ik ben geen 1 ruiter tegen gekomen.
dan moet je je trailer op de parkeerplaats bij giersbergen neer zetten. en dan dwars door giersbergen en dan de 3e straat links dan kom je langs een huis en dan heb je meteen zandpad en daar komt bijna niemand.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:07

Als de ruimte echt een probleem is, dan zou je het opstartpunt in Loon op Zand kunnen gebruiken. Je zit gelijk op een ruiterpad in het bos. Het ligt wel naast een fietspad, maar daar zitten bomen tussen. Je rijd auto en trailer een stukje het bospad op en dan parkeer je daar. En je kan een aardig stuk bos rijden zonder in de duinen te komen.
Ander goed punt is Plantloon, super rustig, gelijk bos en je kan heel lang in het bos blijven rijden zonder op het duin te komen. Ik denk dat het voor jullie de beste optie is. Het is ver van de café's en ver van de reguliere parkeerplaatsen, zelfs in het weekend is het daar vrij rustig, al zou ik niet op een mooie zondagmiddag gaan. De paden die je daarna krijgt, zijn allen ook rustig.
Qua ruiterroutes zijn er weinig goede kaarten. De kaarten die nu bij de ANWB liggen, geven niet de ruiterpaden weer. Daarvoor heb je de oude kaart nodig en daar is moeilijk aan te komen.
Het pad wat Nicky_rilana bedoelt lijkt me minder geschikt, eerst door het dorp met onoverzichtelijk bochten, daarna over een pad tussen de weilanden door waar je weer aardig wat ruimte om je heen hebt.
Ik wil ook best met je meerijden, ik ken het hele gebied erg goed en mijn paard is onverstoorbaar en zelfstandig, die trekt zich ook niets aan van andere paarden. Dan zou je evt. vanaf onze stal kunnen vertrekken, 200 meter van een bospad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:42

Tja LDRD, in dat geval een ongebroken pelham met 2 teugels? Zo ga ik de bossen in, anders gaat hij de bossen in met mij en hij kijkt niet waar hij aan de haal gaat, dst bepaald hij nl, een normale galop,kon ik dsn helemaal wel op mijn buik schrijven, sindsdien met ontspannen teugeltje, 1 keer hefboom gebruikt en hij was meteen onder de indruk.....

In Kaatsheuvel bij die grote camping heb je ruimte en ga je meteen de bossen in, naast een groot wandelpad ligt het ruiterpad en je kan meteen afbuigen de bossen in...vind ik prettiger dsn bij giersbergen...kaatsheuvel heeft ook betere ruiterpaden, breder en beter...

Veel plezier, geld mee voor ijsje :9

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:50

Russel, een groot nadeel daar, is het hondenlosloopgebied. Verder vind ik het ook wel een druk punt hoor, het is een vrij populaire parkeerplaats, de ijscoboer ( *\o/* ) staat daar vaak, de hondenloslooproute kruist daar samen met de mountainbikeroute het fietspad en veel mensen beginnen hun wandeling daar. Je kan inderdaad gelijk rechts het bos in, maar dan moet je wel eerst alle bovengenoemde punten voorbij.
Het ijs is daar overigens wel aan te raden! 1 euro voor 1 bolletje, 1.50 voor 2 :D en een extra hoorntje voor het peerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:01

Ja klopt, maar ik was er altijd voor 10.00 uur op zondag en op zaterdag ging het wel....ik ging altijd meteen
Iinksaf omhoog, kwam nooit wat tegen....

Ooooo zou zo meegaan, heb jaren rondgezworven, wat een heerlijkheid was dat

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:21

_Dune_ schreef:
Qua ruiterroutes zijn er weinig goede kaarten. De kaarten die nu bij de ANWB liggen, geven niet de ruiterpaden weer. Daarvoor heb je de oude kaart nodig en daar is moeilijk aan te komen.

Dank je!

Ik had begrepen dat je bij de grote uitspanningen een kaart zou kunnen krijgen waar ook de ruiterroutes op staan? Dat zou nou erg jammer zijn als dat niet zo is ;( .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:23

Voorzorgsmaatregelen hangen eraan hoor Russel, ik streef er alleen wel naar om ze niet te hoeven gebruiken ;) .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:24

russel schreef:
Veel plezier, geld mee voor ijsje :9

Heb al een 'ijsje', daar ga ik nou juist mee op pad :+ (zie profiel).

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:28

Ik zit even met je mee te denken hoor, want ik woon in Loon tegenwoordig. Alhoewel ik niet súper bekend ben met de paden hier, is het misschien nog een idee om je trailer aan "Het land van Kleef" in Loon te parkeren. Wellicht zijn hier mensen die dat beter kennen, maar dat is een doodlopende straat richting de duinen. Ik weet alleen niet hoe breed die straat is. De Baden Powellweg in Loon is misschien ook nog een optie? Dat loopt ook dood, maar ik weet niet of het daar druk is met fietsers/voetgangers.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:46

Hee Rinske! Dank, ik ga alle opties desnoods eerst zonder paard eens even bekijken.

Even off topic, maar kom je nog wel eens bij de fam.Hendriks? Ik denk erover om eind van dit jaar misschien een
paard voor enige tijd bij hun te stallen (stallengebrek :roll: ), een achterkleinkind van Carola :D . Die is ook nog steeds alive and kicking hè?

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:55

Als je nog geen geschikte opstapplek hebt gevonden, zou je eens kunnen bellen naar Pensionstal en kampeerboerderij camping "De Zandkant" of je daar misschien je trailer mag zetten (www.zandkant.nl). Dit ligt aan de Oude Bosschebaan iets voorbij de Rustende Jager. Dan kun je na ongeveer 100 m langs de Oude Bosschebaan (vrijwel geen verkeer, en je kunt langs het fietspad) direct het bos in. Hier komen vrijwel geen wandelaars omdat het daarvoor net te ver bij de Rustende Jager vandaan is, en zit je direct in het bos. Ruiterpaden genoeg, fijn om op te rijden (niet te mul). Ik heb een jaartje daar gestaan met mijn paard, heel veel buitenritten gemaakt en maar een handjevol mensen tegengekomen op al die ritten. En mocht je toch de drukte op willen zoeken dan ben je daar ook in no-time.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:15

Annemuts schreef:
Als je nog geen geschikte opstapplek hebt gevonden, zou je eens kunnen bellen naar Pensionstal en kampeerboerderij camping "De Zandkant" of je daar misschien je trailer mag zetten (http://www.zandkant.nl). Dit ligt aan de Oude Bosschebaan iets voorbij de Rustende Jager. Dan kun je na ongeveer 100 m langs de Oude Bosschebaan (vrijwel geen verkeer, en je kunt langs het fietspad) direct het bos in. Hier komen vrijwel geen wandelaars omdat het daarvoor net te ver bij de Rustende Jager vandaan is, en zit je direct in het bos. Ruiterpaden genoeg, fijn om op te rijden (niet te mul). Ik heb een jaartje daar gestaan met mijn paard, heel veel buitenritten gemaakt en maar een handjevol mensen tegengekomen op al die ritten. En mocht je toch de drukte op willen zoeken dan ben je daar ook in no-time.

daar ben ik ook vaak geweest, recht tegenover de camping ligt een pad dat na 100 meter in het bos uitkomt, waar inderdaad geen hond komt.
Wat je ook kan doen is parkeren bij Hoef ten Halve, dat is een onverharde baan in Helvoirt/Cromvoirt, vlakbij duinoord en de asperge velden, daar kan je gewoon je trailer langs de weg zetten en direct het bos in.
Als je de goede paden uitkiest kom je geen duin of brede paden tegen.