Shetlander loopt overal gewoon door en heeft geen respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Shetlander loopt overal gewoon door en heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:19

Ik heb een heel leuke shetlander kruising, ze is wat groter dan de gemiddelde shetlander en echt héél sterk. Een volwassen man kan haar in een normale situatie niet houden als ze een leuk beslist om zich los te trekken, dat is dan niet van angst, maar gewoon echt omdat ze geen zin heeft om mee te werken. Ik werk nu ondertussen bijna 2 jaar met haar, en ik heb haar zelf helemaal omgevormd. Ze was een mensenschuw 3jarig ponytje met een heel erg kleine klophengst op de weide, nu heb ik haar bitloos opgeleid en het ene moment is alles goed en kan ik me geen beter paardje indenken (ik rijd niet op haar, allemaal oefeningen vanaf de grond of vertrouwingsoefeningen vanaf haar rug van hoogstens 5 minuutjes) en dan het andere moment trekt ze zichzelf los en loopt alles kapot. Op de join-up heeft ze altijd zeer positief gereageerd toen ze meerdere paarden heeft leren kennen. Ik vermoed dat zij en het andere ponytje te vroeg bij hun moeders zijn weggehaald omdat ze heel anders reageren dan normale paarden. Eenmaal een dagje met mijn New Forest op de weide veranderde hun lichaamstaal compleet. Maar zoals ik al vertelde is ze uitzonderlijk sterk en vind het geen punt om 11 touwen, een longeerlijn en 3 stalhalsters gewoon kapot te trekken, en niet in een stress-situatie, gewoon als zij voelt dat het nodig is, want als het dan kapot is loopt ze oftewel doodleuk weg of ze blijft gewoon staan en kijkt met vrolijke oortjes naar me. Onlangs probeerde ik de join-up nog eens een keer, want de laatste tijd gaat het nogal bergaf tussen ons, ze bijt af en toe, ze is niet meer te pakken (ze is het gewend om af en toe eens gewoon een knuffel te krijgen, dan eens wat lekkers,... als ze eens komt kijken) en ze maakt ook geen aanstalten meer om naar ons toe te komen. Dus vorige week besloot ik het nog eens te proberen in de paddock (die is met witte draad aan de buitenkant veilig -tijdelijk- afgezet. Ze loopt wel vaker door witte draad en heeft er geen respect voor omdat als ik er ben de stroom afstaat en ze weet dat. En ik had gevraagd om voor de zekerheid de stroom op te zetten omdat ze alles kapot doet. Ik had de hoeken van het afgezette stuk nog eens afgezet zodat ze door moest lopen en uiteindelijk heeft ze alles 2 keer kapot gemaakt en is ontsnapt (geen stress-situatie, ze was het gewoon beu, maar ze had geen tekenen laten zien van de geringste overgave en was net twee minuutjes bezig), bij de tweede keer ontsnapte ze bij de doorgang naar de weide, liep naar de uitgang naast de schuilstal en liep door vier stroomdraden heen die stevig vastzaten en waar stroom opstond. Iedere keer als ik met haar werk (5-30 minuten) doet ze dat soort dingen, ik doe ook leuke dingen met haar, we gaan wandelen (dan is ze wel braaf maar als we terug komen in de weide doet ze me pijn, trekt ze zich los,...) ze doet vrijheidsdressuur en soms doe ik niks anders met haar dan borstelen en/of massage, ze is een van de vrolijkste paardjes van de wereld en ik hou zielsveel van haar, maar ik weet, als ik haar zou kunnen loslaten was ze al verkocht geweest want dit gaat echt niet meer zo.
Ik hou van haar en ik wil heel erg graag een oplossing want ze doet dit ook bij andere mensen en het is gevaarlijk aan het worden, kan iemand mij helpen of raad bieden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:38

Is zo te lezen wel een pony die een goede opvoeding nodig heeft. Je zegt ook dat het nu erger aan het worden is dus ergens gaat iets fout in jullie communicatie en doet ze gewoon wat zij wil en ben je haar absoluut geen baas. Hebben er naast jouw weleens mensen met ervaring mee gewerkt om haar strenger en consequenter op te voeden? Dat join-up gebeuren begrijp ik niet helemaal waarom je dat doet en ik vraag me ook wel af hoe je het doet.
De pony heeft gewoon geleerd dat ze zichzelf kan lostrekken en daar mee te krijgen wat ze wil en dit kan je mijn inziens maar op 1 manier afleren en dat is door te leren om ofwel eerder in te grijpen en/of gewoon weg niet loslaten. Maar ik zou daar wel begeleiding bij zoeken zolang jij je pony steeds loslaat beloont ze zichzelf door te doen wat ze wil.

Caaatje

Re: Shetlander loopt overal gewoon door en heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:03

Ze is heel voorzichtig opgeleid omdat ze nogal schrikkig was voor nieuwe dingen, dus het was allemaal heel vriendelijk en rustig maar toch consequent. De join-up deed ik met haar omdat ze niet wou meewerken en gewoon haar eigen zin deed, ze liet zich hele tijd ook niet vangen en het hielp echt. Je kunt haar niet niet loslaten, ze maakt van zichzelf een hefboom en loopt dan aan een rotvaart weg, een longeerlijn heb ik ook al geprobeerd, maar eenmaal dat ze doorheeft dat ik haar niet los laat loopt ze de omheining weer stuk, met of zonder stroom en momenteel heb ik niet de middelen voor een houten omheining. Eerder ingrijpen is heel moeilijk omdat ze echt niet aankondigd wanneer ze gaat trekken, niks, het ene moment staat ze vrolijk langs je met haar oortjes naar voren en het volgende moment ben je haar kwijt. En even hard als haar lopen lukt niet, en aangezien ze het touw strak houd kun je ook niet eens aan het touw trekken, al leg ik heel mijn 50 kilo aan het touw, ze interesseert zich er amper in en loopt gewoon door. Met de klophengst heeft ze geleerd om bij echte dominantie te blokkeren en zo hard mogelijk weg te lopen, de enige afgezien mij waar ze naar luistert als ze zin heeft is de vriend van mijn mama, maar hij weet niet zo super veel van paardrijden, hij werkt met paarden maar niet op haar manier en ze is zeer correct, iedere kleine fout die iemand anders maakt straft ze af, want dan doet ze gewoon niks. Als ik het touw afgeef aan iemand die ze niet de volle honderd procent vertrouwd (mijn rij-instructeur bv) panikeert ze gewoon en ik wil niet dat ze nog banger wordt dus doe ik dit ook heel voorzichtig want ze is zeer zeer onzeker.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:07

En daar is het ben bang toch fout gegaan, je zegt ze is onzeker en was schrikkerig waarschijnlijk maakt ze daar gebruik van. Natuurlijk trekt ze jouw 50 kilo zonder problemen mee waarschijnlijk weegt die van jouw tegen de 200 kilo aan dan is 50 kilo heel makkelijk mee te trekken. Maar het moet niet om kracht gaan maar handigheid. Nadeel het is kleine pony. Grotere pony's zijn wat makkelijker omdat je je elleboog in de hals kan plaatsen zo de hals naar je toe kan laten buigen zodat ze geen kans hebben weg te gaan dat is zo goed als onmogelijk bij zo'n klein ding.
Maar toch vindt ik het apart dat je pony zo onzeker is en toch eigenlijk geen respect voor je heeft. Toch denk ik dat je je rijinstructeur de kans moet geven. Want voor jouw heeft ze het respect nu niet en als je haar te voorzichtig blijft behandelen omdat ze zo onzeker is ga je haar niet helpen.
Het is juist voor je paard beter om over deze angst heen te komen tegenover vreemden, in het begin wat lastig maar als je instructeur je pony eerlijk en consequent behandeld zou ze toch over haar angst heen kunnen komen.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 18:54

Ik dacht er ook aan, maar aangezien mijn rij-instructeur 540 euro voor 10 daagjes kost en dat kleine geval geen halfuur in de trailer aan kan, in een andere omgeving gedropt wordt en mij ongeveer 10 dagen niet zien, dan denk ik dat ze terug door draden heen gaat lopen. Misschien kan ik haar eens meenemen op les, ik weet het niet maar mijn andere merrie gaat daar ook al heen en 1080 euro betalen is mij net wat teveel :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:40

Caaatje schreef:
Ik dacht er ook aan, maar aangezien mijn rij-instructeur 540 euro voor 10 daagjes kost en dat kleine geval geen halfuur in de trailer aan kan, in een andere omgeving gedropt wordt en mij ongeveer 10 dagen niet zien, dan denk ik dat ze terug door draden heen gaat lopen. Misschien kan ik haar eens meenemen op les, ik weet het niet maar mijn andere merrie gaat daar ook al heen en 1080 euro betalen is mij net wat teveel :(

Je kan toch ook vragen om gewoon 1x in de week les maar dan niet om te rijden maar gewoon zodat zij op een goed manier kan helpen en je de rest van de week zelf aan de slag gaan. Instructeur zijn in de meeste gevallen ook echt wel bereid een uurtje rijles te vervangen in gronwerk.
Wegbrengen zou ik niet doen maar gewoon hulp aan huis zodat je zelf ook mee aan de slag kan maar wel hulp hebt iemand anders ziet misschien meer dan je zelf ziet als je bezig bent.

Caaatje

Re: Shetlander loopt overal gewoon door en heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 19:07

Grondwerk doen we sowieso, maar de lessen daar zijn afschuwelijk duur en als hij ook nog eens moet komen gaat dat over de 50 euro per week gaan. Misschien eens zoeken naar een instructeur dichter in de buurt die wat goedkoper is...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:16

Caaatje schreef:
Grondwerk doen we sowieso, maar de lessen daar zijn afschuwelijk duur en als hij ook nog eens moet komen gaat dat over de 50 euro per week gaan. Misschien eens zoeken naar een instructeur dichter in de buurt die wat goedkoper is...

Zou ik doen gewoon iemand anders zoeken zolang het maar iemand is die je kan helpen en die weet hoe te handelen.