paard onder voorstang, hoe nu verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

paard onder voorstang, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 15:48

Mijn pony is vorig jaar onder de voorstang van de trailer gegaan, en hij heeft toen zijn rug gebroken. heel veel verdriet gehad, maar wonder boven wonder is hij er bovenop gekomen (voor de geïnteresseerde: [MD] Gekneuste rug )

maar nu, ik wil graag volgend jaar wedstrijden starten, maar dan moet hij dus op de trailer..en gewoon op de trailer durf ik niet meer -O-
hij is heel braaf mat laden, heeft geen trauma oid. maar hij houd gewoon niet van stilstaan ofzo? :o

we hebben geen eigen trailer, we huren er altijd eentje. dat is een 2 persoons trailer, of een 1,5. maar die kunnen we niet gaan verbouwen ofzo.

mijn vraag is, misschien zonder voorstang vervoeren? hooibalen voorin? of zou hij daar op gaan klimmen? iets anders??

het beste is natuurlijk zoiets, maar dat is duuurrr :(:) http://www.sporthorses.nl/advertentie/v ... kid/430452

capopjekop

Re: paard onder voorstang, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:52

Hoe is hij onder de stang gekomen? Is hij gaan liggen? Stond hij niet strak genoeg vast? Persoonlijk zou ik toch liever met stang vervoeren. Hooibalen en dergelijke lijken me niet zoveel stevigheid te geven bij het remmen. En als je ze niet goed bevestigd kan het gaan schuiven.

Dus ik zou nagaan wat er fout is gegaan zodat je het zo kunt voorkomen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:53

Hooibalen zou kunnen, maar zoek dan wel een manier om die vast te maken, dusdanig dat ze onmogelijk kunnen gaan schuiven. (en daarnaast wel de voorstang gebruiken, maar het "gat" daaronder opvullen met hooibalen.) Je geeft aan dat je paard niet stil blijft staan, is dat ook als de trailer stil staat?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:54

dusdanig kort vastmaken dat hij zn hoofd niet meer onder de stang door kan doen. De stang aan de achterkant op zn kortst zetten, zodat hij met bil en borst redelijk strak tussen de stangen staat.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:55

Je hebt van die platen die je kan gebruiken in plaats van een gewone stang.
Dan kan hij er niet meer onderdoor. Zal eens kijken of ik een plaatje ervan kan vinden

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:57

Er zijn trailers waarvan de voorstang te verstellen is naar beneden (speciaal voor pony's) en ik zou ervoor zorgen dat je hem dan tussen 2 kettingen vastzet aan de zijkant (boven de stang) Daarnaast zorgen dat je de achterstang zo dicht mogelijk op je pony hebt staan, zodat ie niet zo heel makkelijk naar achteren kan om onder de stang te komen met zn hoofd. Zo kan ie bijna onmogelijk onder de stang komen. En een vrachtwagentje kan je ook huren hoor!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:59

Barvrouwke schreef:
Je hebt van die platen die je kan gebruiken in plaats van een gewone stang.
Dan kan hij er niet meer onderdoor. Zal eens kijken of ik een plaatje ervan kan vinden

ah gevonden.
Veulenschot noemen ze zoiets:
Afbeelding

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:16

dankjewel voor jullie reacties!
hij stond met 3 touwen vast, dus rechts links en onder. hij stond strak. het is gebeurd (gelukkig!) toen de trailer stil stond.
wij denken dat hij zijn halster eerst heeft kapotgemaakt, is omgedraait (hoe blijft een raadsel? hij had ook halsletsel..) en toen er met zijn kont onderdoor is gegaan. toen wij hem bevrijde had hij namelijk geen halster meer om, hij stond omgedraait met zijn rug onder de stang..

dat veulenschot lijkt mij een uitkomst! ik zal ff googelen:)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:20

In dat geval zou ik me eerder concentreren op het vastzetten, dan op de stang zelf. Risico dat ze over de stang heen klimmen als ze los komen is imo namelijk net zo groot als dat ze eronderdoor gaan en dat kan je niet oplossen door schotten.

Dubbel halster dus, eventueel koeienhalster (maar dan wel zo vastzetten dat je hem zelf nog los kan maken dmv panieksluitingen oid).

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:20

He nienke we regel wel zo'n plaat joh komt goed en we trainen eerst nog wel :)
dubbel halster gebruik ik ook altijd

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:24

hey jacky! als het een beetje gaat met beleren lenen we de trailer vaak volgend jaar *\o/*
en super dat je zo lief meedenkt!

wat is een dubbel halster eigenlijk??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:26

Twee halsters over elkaar :D
Als ze er dan een kapot trekken, zijn ze niet meteen los. Doe ik eigenlijk altijd met jonge/onervaren paarden...Vind niets zo vervelend als een paard dat leert dat hij zich los kan trekken.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:28

aha! dat klinkt logisch! (toch maar even halsters kopen, hij heeft er nogal wat gesloopt..alleen zijn touwhalster niet, maar daar durf ik hem niet aan vast te zetten)

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:38

Horse_Driver schreef:
Mijn pony is vorig jaar onder de voorstang van de trailer gegaan, en hij heeft toen zijn rug gebroken. heel veel verdriet gehad, maar wonder boven wonder is hij er bovenop gekomen (voor de geïnteresseerde: [MD] Gekneuste rug )

maar nu, ik wil graag volgend jaar wedstrijden starten, maar dan moet hij dus op de trailer..en gewoon op de trailer durf ik niet meer -O-
hij is heel braaf mat laden, heeft geen trauma oid. maar hij houd gewoon niet van stilstaan ofzo? :o

we hebben geen eigen trailer, we huren er altijd eentje. dat is een 2 persoons trailer, of een 1,5. maar die kunnen we niet gaan verbouwen ofzo.

mijn vraag is, misschien zonder voorstang vervoeren? hooibalen voorin? of zou hij daar op gaan klimmen? iets anders??

het beste is natuurlijk zoiets, maar dat is duuurrr :(:) http://www.sporthorses.nl/advertentie/v ... kid/430452

Als jij heel regelmatig bij hetzelfde "bedrijf" huurt dan kun je dit met het bedrijf bespreken, wij zouden er bv helemaal geen probleem mee hebben er voor een vaste klant een lagere stang in te maken ;) onze verhuurtrailer heeft bv ook 2 standen, je kunt de stang op paardenhoogte maar ook bv op ponyhoogte zetten ;)
Succes !!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:47

_Esther_87_ schreef:
Twee halsters over elkaar :D
Als ze er dan een kapot trekken, zijn ze niet meteen los. Doe ik eigenlijk altijd met jonge/onervaren paarden...Vind niets zo vervelend als een paard dat leert dat hij zich los kan trekken.

_/-\o_ helemaal mee eens
wil zelfs met ervaren paarden dat risico niet lopen.
Mijne staan met twee over elkaar (halsters) vast elk halster heeft nu twee kettingen en dan nog het halstertouw zelf
Paard moet Houdini zijn om los te kunnen komen. }>

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:50

(ik huur bij jackyline:) )

ik weet het al, hij krijgt een koeiehalster en een gewoon halster, knappe pony als dat lukt.. :Y)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:54

Ipv je paard compleet in te snoeren met dubbele halsters en kettingen is het wellicht ook een idee eens verder te kijken?
het veulenschot is een goed idee in ieder geval.
Hoe is jullie rijstijl?
Ik ken menig paardeneigenaar die klaagde over een ''druk paard'' tijdens het rijden, zodra ze iets pittiger gingen rijden was het direct over....
Je zou ook nog naar een klein vrachtwagentje kunnen kijken, die heb je al voor een 2000-4000 euro en hierin heb je niet per ce een stang nodig voor de stabiliteit.

Om nog even terug te komen op die halsters, er ooit over nagedacht wat er gebeurt als je een ongeluk krijgt en je paard staat met 8 touwen vast?

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:33

Mijn vader reed altijd, zijn rijstijl is heel gewoon. Ik heb nu ook mijn rijbewijs, dus ik denk dat il rij volgend jaar ofzo..rij ietsjes voorzichtiger dan paps. Maar de pony is niet bijzonder onrstig tijdens het rijden, ongeluk is gebeurt tijdens het stilstaan..
Zo'n vrachtwagentje lijkt me ideaal, heel gaaf! En zeker iets vior de toekomst. Ik weet nog helemaal niet hoe vaak ik daadwerkelijk op pad ga, en ik heb niet zo veel geld. Stel dat ik vaak op wedstrijd ga, is het wel een optie.
Eerlijkgezegt snoer ik nu liever mijn paard in, als ik dat niet doe heb ik dus een paard in de kreukels en een ongeluk kan altijd gebeuren. Natuurlijk moet er wel gelet worden op veiligheids gespen aan de touwen ed! Ik denk dat als je een echt ongeluk krijgt dat het niet uitmaakt hoe je paard vaststaat, kans op overleving is klein..

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:47

Beetje beroerd plaatje,
maar zoiets is ook nog een optie:
Afbeelding
eventueel helemaal gesloten kan ook nog.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:57

ohh ik vind ze zoo mooi! *\o/*
alleen een beetje uit mijn budget.. -O-

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:09

Ik zou niet zomaar de stang(voor of achter) weg laten.... Het is een onderdeel van de trailer qua stabiliteit.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:02

Horse_Driver schreef:

Ik doelde meer op op het gesloten voorschot met weefrek ;)

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:42

wat ook goed werkt is een rubberen mat aan de borststang monteren kwa matriaal ben je rond de € 20,00 kwijt
als je meer wilt weten kun je ons altijd bellen

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:06

Horse_Driver schreef:

Maar ook deze zijn gewoon te huur.
Of je nu een trailer huurt of een iets duurder vrachtwagentje...