3 Jaar geleden hadden mijn moeder en ik het plan om te paard naar Luxemburg te gaan. We hadden de paarden in topconditie, gîtes om te overnachten gecontacteerd en hupsa, daar vertrokken. Dag 1 50km gedaan, de volgende dagen zouden we het rustiger aan doen. Alles was super in orde op onze eerste overnachtingsplaats maar helaas besloot het paard van mijn moeder zich te bezeren aan de poort van de wei (normale paarden zouden zich er niet aan bezeerd hebben maar dat paard werkt zich wel meermaals in de problemen met haar heet karakter). Helaas, de trektocht was voorbij want ik mocht niet alleen verder.
Nu ben ik 18 en mag ik er wel op m'n eentje met mijn haflinger op uit. Ik rijd al jaren buiten en mijn ouders zijn al niet meer verbaasd als ik 's ochtends vertrek en pas tegen het avondeten terug thuis sta en vertel waar ik allemaal heb gezeten met Cassia
. Momenteel is ze in topconditie doordat ik bijna dagelijks ga rijden en we samen heel wat kilometers verzetten (we hebben dan ook zo'n 2100 ha bos tot onzer beschikking) en ben is dus ook serieuzer erover beginnen nadenken en heb nu uiteindelijk de knoop doorgehakt: in juli maken we onze tocht!
Dit zal ongeveer onze route worden:

We vertrekken van hier thuis en overnachten dus in gîtes wat betekent dat ik geen tent/slaapzak/... moet meenemen. Ook heb ik ouders en een vriend ter beschikking die mij evt 's avonds het een en ander kunnen nabrengen (ookal is dit niet de bedoeling) en een nieuw t-shirt ofzo kan ik ook altijd kopen ergens in een winkel onderweg
.Dag 1 is direct al een flink stuk (kleine 50km), daar ben ik me van bewust maar er zijn geen overnachtingsplaatsen eerder op de weg naar daar en er gaat iemand met de fiets mee die de bagage dan kan vervoeren
. De rest van de etappes zijn zo'n kleine 30km per dag en doe ik alleen. Ik ben me er ook van bewust dat het tempo op trektocht een pak lager ligt dan nu het geval is.Eenmaal aangekomen in Lux, blijven we er een paar dagen om wat te bekomen en mooie plaatjes te schieten (zie onderschrift) en dan worden we teruggebracht met de trailer.
Nu heb ik al veel topics en sites gelezen maar zat toch nog met een aantal vraagjes:
*Mis ik nog iets cruciaals in mijn 'mee te nemen'-lijstje?
- 3 onderbroeken
- extra T-shirt
- sportshort (lekker licht en comfortabel)
- 2 paar extra sokken
- extra rijbroek
- mini tandenborstel en klein tubetje tandpasta
- mini flesje douchegel
- tube bepantol (zalf dat je op wonden enzo kan doen, werkt heel goed!)
- borstel
- plakkertjes
- evt wat ontsmettingsmiddel
- zakdoekjes/wc-rol
- kompas
- touwhalster
- wat bottenkoorden hier en daar bijproppen, kan altijd van pas komen
- extra GSM
In een buideltasje aan mezelf dus:
- GSM (heeft zaklamp, GPS en internet) en oplader
- geld
- ID bewijs van mij en kopie van dat van Cassia
- paardenzakmes (dus met hoevenkrabber enz)
- kleine digitale camera
- lijstje met DA en hoefsmeden in de buurt
En dat dan in plastic zakken gestoken.
Regenjas en pull kunnen er wel ergens bij/aan.
Opvouwbare emmer ga ik thuislaten denk ik omdat ik wel ergens ga aanbellen dan om voor water te vragen.
*Wat betreft zadeltassen: Heb er wel maar die beginnen serieus te verslijten. Heb er al enorm veel over zitten opzoeken en doen maar ik kom er toch maar niet uit. Die Ortliebs leken me ideaal (en waterdicht) maar leken me te groot en ik moet eigenlijk niet zo heel veel meenemen .. Nu was ik aan het denken aan Stowaway English, zowel vanvoor als vanachter maar ik betwijfel dan toch of alles erin gaat passen.

Helaas zijn alle ruiterwinkels hier in de buurt op engels rijden gericht en is er toch geen dat ik weet waar ik een aantal zadeltassen kan gaan vergelijken en passen..
Wat raden jullie dus aan?
Ik heb nu gewoon een JC veelzijdigheidszadel (gepast en aangekocht bij een zadelmaker) maar ga er nog ringen aan laten maken en nog is volledig laten reviseren en evt opvullen. Ook ga ik adressen/nummer plaatje aan het zadel vastmaken voor moest er iets gebeuren met mij onderweg.
*halsterhoofdstel : Is dat nu echt handig? Ik rij nu gewoon met een trenshoofdstel, soms met gecombineerde neusriem, soms zonder (dacht op tocht eigenlijk deze eraf te laten voor haar comfort). En zoja, welke raden jullie aan?
* Zadeldekje : ik rij nu op aanraden van de zadelmaker gewoon met een heel dun basic dekje en ze heeft er nog nooit last van ondervonden ofzo maar ik dacht wel een nieuw (speciaal?) dekje te kopen voor de tocht. Wat raden jullie aan als zadeldoek voor 5 dagen te trekken? Liefst iets wat goed vocht opneemt en wat vuilafstotend is.
* Singel : ik heb nu een gewone single met aan 1 kant elastiek van Stübben en heb hier in 3 jaar geen problemen mee gehad maar deze is wel aan vervanging toe ondertussen. Gewoon dezelfde terug kopen of eerder iets met gel ofzo? Ze krijgt niet rap wondjes..
* En wat met onderbroeken? Rijdt nu altijd met gewone Pieces 'boxershorts' en heb eigenlijk er nog nooit last van gehad. Ik stap ook vele kilometers naast mijn paard, misschien dat dat er iets mee te maken heeft.. Maar zijn naadloze of speciale paardrij onderbroeken dan nog echt nodig?
Groetjes en alvast bedankt,
Inèz en Cassia

) . Ben er vrij zeker van dat alles erin past en denk niet dat ik nog voortassen ga nodig hebben.