Dreigende 2 jarige ruin.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melody83

Dreigende 2 jarige ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 19:13

Ik heb een 2 jarige ruin die sinds een paar weken begint te dreigen.

Blaze staat op dit moment in een kudde van 5, 3 merrie's en 2 ruinen allemaal 1 en 2 jaringen.
Als we daar in het land staan komen ze allemaal bij je kijken, ze kunnen behoorlijk opdringerig zijn.
Maar zodra we bij Blaze onze ruimte terug vragen, komt hij met de oren in de nek op je af, draait zich vervolgens
vliegens vlug om en komt in volle vaart met zn achterkant op je af, zodat je echt opzij moet duiken om niet omver gelopen te worden.
Trappen heeft hij nog niet gedaan.

Wat is de juiste manier om dit gedrag af te leren?
Gezien zijn leeftijd vind ik dit nogal moeilijk, ik tolereer dit gedrag niet, maar ik wil 'm ook niet op de verkeerde manier straffen.

Blaze is hier overigens geboren en is met 12 maanden gecastereerd

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:52

Tja, ik krijg de indruk (maar misschien vergis ik me) dat in de wei een 'ervaren' opvoedpaard ontbreekt, dus zeg maar een oudere merrie of ruin die deze jonkies en vooral Blaze even uit gaat leggen dat hij zich moet gedragen. Het lijkt er nu op, dat Blaze zich gaat gedragen als kudde leider en dus de baas wil zijn over iedereen, incl jou. Is de andere ruin onderdanig tov Blaze?

Bij paarden draait het erom dat degene die bepaalt waar de anderen staan de baas is. Dus als hij eraan komt moeten anderen plaats maken voor hem/haar. Misschien dat Blaze dat nu ook bij jou gaat proberen, zo van, ik zorg ervoor dat jij aan de kant gaat.
En dan is het natuurlijk de bedoeling dat jij dan hem vertelt dat hij pech heeft en hij dus aan de kant moet gaan voor jou. Maar ik kan me voorstellen (zou ik zelf ook wel hebben en ik weet niet hoe groot hij is) dat je op zich een achterhand nog wel kan wegsturen maar wat angst hebt dat hij misschien ook wel een keer een hoef in jou gaat planten.

De juiste aanpak kan beter denk ik gegeven worden door iemand die goed is in paardentaal, maar als ik nu zou moeten zeggen hoe ik zou reageren, dan zou ik eerst mijn lichaamstaal laten uitstralen dat ik de baas ben (groot maken, schouders breed en naar achteren, hoofd rechtop, stoer lopen). Maar als hij dan nog steeds zijn achterhand in mij wil parkeren, dan zou ik een grote brul geven, op de grond stampen en dreigend op hem afmarcheren zodat hij voor mij plaats maakt. Ik ben niet voor slaan maar goed, paarden onderling geven elkaar ook best wel eens een dreun, dus ik zou als backup wel een wat lange zweep in mijn hand houden en als hij echt aanstalten maak om te gaan slaan of totaal niet onder de indruk is van mijn lichaamstaal, een zwiep geven.

Maar zoals ik al zeg, slaan is niet altijd een goed plan, dus misschien weet iemand anders een betere methode om hem (indien lichaamstaal niet werkt) te overtuigen van jou rang.

Wat je ook kan proberen, ook al is hij 2, is grondwerk om hem te leren voor jou te wijken. En als je dat eerst kan doen buiten de kudde dan heeft hij ook niet kans op 'ik bescherm mijn kudde' gedachten. Gewoon niet al te lange oefeningen, hij is nog jong, maar ja, je moet ook niet wachten totdat hij volwassen is en hetzelfde gedrag blijft doen.

succes

ps als die andere opdringerig zijn, geldt daarvoor ook dat jij je eigen ruimte moet claimen, jij bepaalt wie er wanneer dichtbij je mag staan. En dat betekent niet dat je niet lekker met ze mag tutten, knuffelen etc maar wel dat zij niet over jou heen lopen maar dat jij ze uitnodigt om bij je te komen. Nu zijn de anderen nog lief en aardig maar ja, ook heel wat kilo's :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:34

je zegt dat je de ruimte terug wilt vragen?
hoe doe je dat?

goed letten op tekenen dat hij al wil gaan proberen de baas te zijn.
voordat hij die ruimte wil gaan claimen gaat er al wat aan vooraf,draaien van hoofd,oren en andere lichaamstaal.
zodra je dat ziet moet je hem een stap voor zijn en hem weg jagen.
neem desnoods een lang touw mee waar je hem mee kunt wegjagen.
op het moment dat je al ziet dat zijn oren naar achteren gaan ,moet je hem al wegjagen,teken dat jij baas bent en niet hij

heel enkel merk ik dat de jonge dieren(ook de oudere wel!) het wel eens proberen.
ik jaag ze dan gewoon weg,en dat helpt :j

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:44

Ik had 2 merrieveulens die daar met 7 maand mee begonnen. (zijn nu inmiddels 5 jaar).
Ze stonden toen nog naast de oudere paarden in de wei, nog niet er bij in.
Ze stormden op je af, oren plat in de nek, en vlak voor je langs weer de andere kant op.
Heb toen de oudere merries bij ze ingezet (kon eerder nog niet, toen werden ze nog niet geaccepteerd).
De volgende keer dat ik weer de wei in ging, kwam 1 van de 2 weer op mij af.
1 van de oudere merries vloog erop af, ging tussen het veulen en mij in staan, en joeg haar weg.
Dat was ook gelijk de laatste keer, ze heeft het daarna ook nooit weer gedaan.

Angela

Re: Dreigende 2 jarige ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:07

Ik vraag me ook af hoe het precies gaat. Je hebt het over "al opdringerig zijn", dan bedoel je dus dat het paard al direct dichterbij je komt dan je eigenlijk wilt? Dan zit het probleem niet bij het "de ruimte terug vragen", maar al bij het benaderen.

Hoe ervaren de andere eigenaren van de paarden het? Want daarbij zal waarschijnlijk hetzelfde gedrag vertoont worden. Is dat niet het geval, ga dan eens goed kijken wat die mensen anders doe als dat jij doet, en laat ze dat desnoods zelf aan jou vertellen (door hen te laten kijken wat jij doet).

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:59

Hier moet héél snel een eind aan komen, want hij is er nog maar een haar vandaan dat ie je het weiland uit timmert. Best oplossing zou inderdaad zijn om er een ouder paard, bij voorkeur een alfamerrie en anders een dominante ruin, bij te zetten die 'm eens even flink de oren wast, want hij heeft duidelijk een veel te grote bek voor zijn leeftijd.

Als dat geen optie is zul je hem dat zelf moeten vertellen, if need be met een brok hout. Dat klinkt misschien zielig, maar a. is het wel duidelijk en b. zo hard als ze elkaar corrigeren indien nodig, red je als mens toch niet.

Daar moet je natuurlijk niet mee beginnen, kijk eerst of je het met lichaamstaal (jezelf groot maken door met je armen te zwaaien, desnoods een luchtsprong maken) voor elkaar krijgt om hèm te laten wijken ipv. dat jij aan de kant moet springen om niet overlopen te worden.

Als je voor elkaar hebt dat ie niet meer over je heen dendert, is de volgende stap hem te leren dat jij degene bent die contact initieert en niet hij. Maw: als je iets van hem wilt, al is het hem een aai over zijn neus geven, ga jij naar hem toe. Hij heeft uit eigen beweging niet te dicht bij jou te komen, als in dichterbij dan 1 à 1½ meter (grofweg 2x de lengte van je arm). Als hij ongevraagd je cirkel inkomt: consequent wegjagen. Hij heeft de leeftijd om op zoek te gaan naar grensjes en jij bent degene die die moet stellen. Als je dat nu niet doet, zit je dadelijk opgescheept met een paard dat for life too much "in your face" is. Dan wordt het zo'n vervelende eikel die bij het poetsen op je tenen gaat staan en met rijden je knieën aan een boom afveegt, etc.

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 18:44

Bedankt voor alle reactie's!

Ik vraag mijn ruimte door mij groot te maken en door met mijn handen en armen te wapperen.
Dit doen de andere eigenaren ook op deze manier

De hele kudde bestaat uit 3 fjorden en 2 warmbloeden, ze zijn eigenlijk allemaal "opdringerig"
Het begint zodra je het land in komt dan komen ze gelijk om je heen staan
Je vraagt de ruimte terug, ze gaan even achteruit, maar komen daarna net zo hard weer terug.
Maar Blaze is de enige die gaat dreigen, de andere ruin doet dit niet.

Ze hebben altijd in een gemengde kudde gestaan, ook met wat dominatere paarden, daar heeft Blaze totaal geen problemen mee, en gedraagt zich dan gewoon onderdanig naar die anderen toe, maar nu die weg zijn wil Blaze lijkt het inderdaad dat hij de taak van leider op zich wil nemen.
Helaas hebben we nu geen beschikking over een wat dominanter paard.

Ik ga samen met de andere eigenaren hieraan werken en inderdaad veel harder optreden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:55

Als ik je posts zo lees vraag ik me af hoe je de boel zo uit de hand kunt laten lopen. Hoezo "terugVRAGEN" van je ruimte???? Hoezo wegduiken voor ZIJN kont???? Hoe haalt hij het in zijn hoofd om zo lomp in jouw ruimte te komen en al helemaal met zijn kont? :?
Je hebt een grote kleuter die kijkt of de wereld zo werkt als dat hij denkt dat het werkt. Zorg dus dat zijn wereldbeeld heel rap wordt bijgesteld, want anders heb je straks een onhandelbaar paard en mogelijk schade aan mensen.
Neem een zweep, een degelijk touw of inderdaad dat stuk hout waar Eirikur het over heeft mee en EIS direct een respectvolle ruimte om jou heen. Ze kunnen op die leeftijd ook uitstekend onderscheid maken of gedrag geaccepteerd wordt of niet en gedrag wat geaccepteerd wordt (ongecorrigeerd blijft) is kennelijk wel goed.
Geef die kleuters duidelijke grenzen, ze zullen je er dankbaar voor zijn. En regel toch maar ergens een volwassen paard om het zootje ongeregeld in fatsoen te houden /3

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:58

Mijn hengst begon met dreigen toen hij 1 was, en hij stopte niet meer. We hebben hem laten castreren, maar het ging niet meteen beter. Ik heb van mijn instructrice geleerd dat je vooral duidelijk moet zijn en niet bang. Ik heb de longeerzweep gepakt, en hem gelongeerd met touwtjes. Ik liep eerst naast hem, met de zweep in de binnenhand, zodat als hij naar binnen viel of steigerde ofzo ik hem meteen een tik kon geven. na een hele poos oefenen kon ik hem normaal longeren, en later ook zonder touwtjes. Inmiddels kan ik alles met hem, het is echt een watje geworden. Ik ben bezig met inrijden (hij is 3) en hij doet bijna nooit wat. de truc is consequent zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:01

Tja weet je ik ging met longeer zweep de wei en en op het moment dat hij de oren in de nek deed, klapte ik met de zweep, daait hij om, dan dus een knal tegen kont desnoods benen.....ik denk dat hij nog een keer probeert, jij ook....! Of hij reageert geschrokken, daarna zou ik weglopen en hem negeren.....de volgende keer weer longeerzweep mee.

Wapperen met handjes heeft geen zin, gevaarlijk zelfs...laat zien dat jij ook bewapend bent....hij toont ook zijn oorlogstuig

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:16

Wordt er ook gevoerd in de wei, c.q. bij het hek? Misschien afspreken dat er niet gevoerd wordt in de wei en dat er bij het hek geen snoepjes oid gegeven worden? Daar kunnen ze nl. ook heel vervelend van worden, plus dat degene die voert in feite voer afstaat en dus zich onderdanig gedraagt in de ogen van een paard!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:18

Dakotah schreef:
Ik had 2 merrieveulens die daar met 7 maand mee begonnen. (zijn nu inmiddels 5 jaar).
Ze stormden op je af, oren plat in de nek, en vlak voor je langs weer de andere kant op.
Heb toen de oudere merries bij ze ingezet (kon eerder nog niet, toen werden ze nog niet geaccepteerd).
1 van de oudere merries vloog erop af, ging tussen het veulen en mij in staan, en joeg haar weg.

Ziehier het nut van een gemengde groep. Dit werkt meestal heel goed. Mooi om te lezen en zo te zien Dakotah, zag die merrie jou als deel van de kudde. Mooi!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:24

Agnes75 schreef:
Dakotah schreef:

Ziehier het nut van een gemengde groep. Dit werkt meestal heel goed. Mooi om te lezen en zo te zien Dakotah, zag die merrie jou als deel van de kudde. Mooi!

:j mooi om te lezen idd! Een gemengde groep is zo belangrijk!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:42

2-jarige paarden gaan je uitdagen. Ze gaan vragen of jij wel echt de leider bent, en dat doen ze met hun lichaamstaal. Met dreigen of opdringen. Wat jij beschrijft is typisch een jong paard. Je moet je paard straffen als hij dit doet, want het kan alleen maar escaleren in nóg slechter gedrag. Hij gaat steeds verder. Zodra hij binnen je ruimte komt, gelijk corrigeren, met je lichaamstaal. Komt hij dan weer terug, kun je een zweepje gebruiken. Daar heb je het recht op, voel je vooral niet schuldig als je dat doet. Je hebt immers al duidelijk gemaakt dat het paard in je ruimte kwam en daar reageerde hij niet op, dus het is zijn eigen schuld. Dit paard heeft een leider nodig, dat is voor het paard ook fijner. Elk paard heeft een leider nodig.
Zodra hij zijn achterhand naar je toedraait, volgt er een klap met de zweep. Als je dit niet doet en hij begint met trappen kunnen er gewonden vallen, en dat is wel het laatste wat je wilt. Geef duidelijke grenzen aan, dat heeft een paard écht nodig. En vooral zo'n jong paard. Jong geleerd is oud gedaan.