Dominant of bang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liliannee93

Dominant of bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 16:21

Hallo bokkers =)

Ik ken een paard die erg dreigt. Dit doet hij tijdens het poetsen, uit de wei halen, longeren en bij het losgooien in de bak.
Als je hem uit het weiland wilt halen rent hij op je af met zijn oren plat in de nek en rent net langs je heen of remt op het laatste moment. Tijdens het longeren komt die op dezelfde manier op je af en bij het borstelen tilt die zijn achterbenen telkens omhoog als je in de buurt van zijn achterhand komt.
In het begin was hij nog veel extremer, het is al wat minder geworden door veel grondwerk te doen. Maar hij doet het nog steeds...
Zou dit dominantie zijn of angst?
En hebben jullie nog tips ?

Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij niet zo'n fijn verleden heeft gehad.

jensvl

Re: Dominant of bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:10

Ik denk dat dit angst is. Het paard heeft een slecht verleden, en jij hebt wss nog niet haar vertrouwen genoeg. Dus na wat tijd zal het wel in orde komen denk ik.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:13

Een paard leeft in het nu, verleden is vergeten tenzij JIJ je daar heel erg mee bezig houdt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:14

Paarden leven in het nu, maar hebben wel geleerd dat bepaald gedrag in het verleden wat heeft opgeleverd, dus helemaal wegschuiven kun je dat niet.

Imo is paard dominant, mist een leider en gaat dat zelf invullen. Ga grondwerk doen (en goed grondwerk doen, want dit wippen met die achterhand mag al helemaal niet voorkomen als hij onder appel staat)!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:17

@Batlow: dat is absoluut niet waar, bij ons op stal is een paard vroeger zeer ernstig mishandeld door een man..

Bij dit paard kan nog steeds geen enkele man in de buurt komen, die wordt de stal of de wei uit geschopt.. Letterlijk..

Ontopic: TS alles rustig opbouwen.. Je bent al goed op weg met grondwerken.. Alles wat hij goed doet belonen met woordjes en evt lekkertjes.. Wat hij fout doet gewoon negeren (en dat kan moeilijk zijn, maar toch..)

Succes..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:35

Er zijn heel veel paarden die liever niets met mannen te maken hebben. Dat komt omdat er doorgaans toch meer vrouwen met ze omgaan en omdat de smid of de DA toch vaker een man is. Hoeft geen mishandeling aan te pas te komen, een paar keer een nare ervaring en plaatje is compleet. En de indianenverhalen daarna snel genoeg de wereld in geholpen.
Als je er niet bij bent geweest en de mishandeling met eigen ogen hebt gezien (en dan weer, wat is mishandeling) kun je niet zeggen wat er is gebeurt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:41

Heb de foto's gezien van toen stalgenootje paard kreeg.. Believe me.. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:50

Foto's zeggen niets. Verwondingen kunnen zijn opgelopen in weiland, trailer, knokpartijen met andere paarden.
Als je het niet hebt ZIEN gebeuren, moet je zogenaamd bewijsmateriaal heel voorzichtig behandelen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:00

ieder t zijne ;) weet wel beter..

Liliannee93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 19:02

nine1987 schreef:
@Batlow: dat is absoluut niet waar, bij ons op stal is een paard vroeger zeer ernstig mishandeld door een man..

Bij dit paard kan nog steeds geen enkele man in de buurt komen, die wordt de stal of de wei uit geschopt.. Letterlijk..

Ontopic: TS alles rustig opbouwen.. Je bent al goed op weg met grondwerken.. Alles wat hij goed doet belonen met woordjes en evt lekkertjes.. Wat hij fout doet gewoon negeren (en dat kan moeilijk zijn, maar toch..)

Succes..

Ok, bedankt. Dan gaan we gewoon verder met waar we mee bezig zijn.
Ik vind het altijd fijn om ander mans mening te horen in dit soort situaties.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:15

Zolang je verbetering merkt met grondwerk, kan je ervan uitgaan dat je juist bezig bent.
Met zo'n type paard is het wel nodig om heel consequent en duidelijk te zijn. Zowel een angstig als een dominant paard is hier bij gebaat. Aanvallen (want dat is wat hij doet als hij met z'n oren in nek op je komt afgerend) mag je absoluut niet negeren! Dit wordt alleen maar erger en op een gegeven moment loopt hij over je heen. Overigens ben ik ook van mening dat dit pure dominantie is, zeker als de weide groot genoeg is (en een angstig paard echt wel weg loopt van je ipv naar je toe). Maar op zich maakt het dus ook niet uit waar het vandaan komt. Trappen, aanvallen,... zijn NIET toegelaten. Andere zaken kan je negeren.
Begin bij de basis: paard moet uit jouw ruimte blijven tot hij zich gedraagt. Zodra hij dat accepteert, kan je verder opbouwen..
Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:19

Ik denk dat dit een bescherming voor zichzelf is, niet zozeer om dominant te doen. Dan had ik namelijk een paard verwacht wat doorrent, ipv langs je rent/remt voor je. Desalniettemin is het wel dominant gedrag.

Onzeker dominant dus. Als je de onzekerheid wegkrijgt, wordt de dominantie vanzelf minder ;) En een leider weet altijd wanneer het een loos dreigement is, of een echte poging om te raken. Loze dreigementen negeer je, echte pogingen corrigeer je.

Zelf heel rustig en zelfverzekerd blijven, duidelijk zijn dat jouw ruimte, jouw ruimte is en als doel ontspanning.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:22

Angst, of hij heeft pijn.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:23

Ik kende een pony in de buurt die longkanker had en daarom op je af ging rennen etc wat jij beschreef. helaas kon dat niet meer worden verholpen:(