Paard ging liggen tijdens opjagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renaatt92

Paard ging liggen tijdens opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:27

Hallo allemaal!

Sinds vrijdag heb ik een paard van 3 jaar. Er was nog niks met haar gedaan, ze liep amper mee aan een touw.
Inmiddels hebben we dit geoefend en gaat dit ook een stuk beter.

Vandaag gingen we haar opjagen. Na eerst een aantal rondjes met haar gelopen te hebben hebben we haar losgemaakt en met de zweep opgejaagt ( op een nette manier, dus niet d.m.v. schreeuwen of slaan )
Na 2 kleine sprintjes ging ze ineens liggen. We zijn toen gestopt en toen ze opstond hebben we haar gepakt en weer rondjes naast haar gelopen.
Nu vraag ik mij af waarom ze ging liggen. Is dit omdat ze even niet meer wist wat we van haar verwachten, was ze moe of ging ze in staking?
Hoe kunnen we hierop het beste reageren?

Groetjes, Renate

troi

Re: Paard ging liggen tijdens opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:28

Waarom zou je haar in hemelsnaam willen opjagen? Het lijkt me dat ze hier totaal geen zin in heeft en ik kan haar totaal geen ongelijk geven..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:30

troi schreef:
Waarom zou je haar in hemelsnaam willen opjagen? Het lijkt me dat ze hier totaal geen zin in heeft en ik kan haar totaal geen ongelijk geven..

Doe ik al 10 jaar met mijn paarden en ze leven nog hoor.
Het is gewoon longeren zonder touw.

Waarom ze ging liggen ? Geen idee.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:30

Dat is oversprong gedrag, jullie zijn duidelijk over haar grens heen gegaan en hebben haar uit haar comfort zone getrokken. Dat noem ik geen nette manier. Ik zou beter naar je paard gaan luisteren als je een band met haar op wilt bouwen, succes!

En nee longeren zonder touw is het niet. Dat kun je uiteindelijk met een vinger, daar is geen zweep voor nodig.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:32

Een driejarige die je net 2 dagen hebt en die bij het opjagen gaat liggen .... Klinkt als een paard dat er geen snars van snapt. Klinkt ook alsof je deskundige begeleiding nodig hebt in het leren omgaan met je paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:32

Het eerste wat in me opkomt wat is het nut van een paard opjagen en er met de zweep achter. Ik ben serieus op tegen. Tja wat is het geweest paard kan in stress sitiuatie 4 dingen doen
Flight (vluchten)
Fight (vechten)
Freeze (verstijven)
Faint (flauwvallen)

Dus dat zou mogelijk kunnen zijn al lijkt me dat wel een heftige reactie maar waarom wilden jullie haar opjagen wat is daar het idee achter?

Longeren zonder touw kan maar dan moet het paard wel perfect weten hoe het longeren werkt anders is het niet longeren maar gewoon opjagen ja.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:37

Dit paard snapte compleet niet wat de bedoeling was en ging compleet in de stress. Je hebt helaas de signalen die aan deze reactie vooraf gingen compleet over het hoofd gezien. Verdiep je daar eerst eens in want op deze manier kun je ook heel veel verpesten. Juist omdat ze nog zo groen en "onbedorven" is...
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 20-05-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:38

Caira schreef:
Dat is oversprong gedrag, jullie zijn duidelijk over haar grens heen gegaan en hebben haar uit haar comfort zone getrokken. Dat noem ik geen nette manier. Ik zou beter naar je paard gaan luisteren als je een band met haar op wilt bouwen, succes!

En nee longeren zonder touw is het niet. Dat kun je uiteindelijk met een vinger, daar is geen zweep voor nodig.

http://www.youtube.com/watch?v=BM0HJDULKG8
op 1.00 minuten. ziet er zielig uit he ;)
Daarbij zeg je uiteindelijk met een vinger. Uiteindelijk ja.
Ik heb iig geen zweep (meer) nodig.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:42

Ik begrijp dat ze zich ongemakkelijk voelde, daarom zijn wij ook meteen gestopt en hebben het zo positief mogelijk afgesloten door rustig met haar te gaan lopen ( stap, halthouden, achteruit etc. ).
Ik begrijp ook dat ze er geen snars van snapt, maar dat doet geen elk paard in het begin. Dat verwachten wij ook helemaal niet van een paard waar nooit wat mee is gedaan.

Mijn andere vraag, stel dat ze tijdens het longeren ( bijv. aan een touw zoals jullie allemaal graag willen ) gaat liggen. Hoe moeten we dan reageren? Ooit zal ze het moeten begrijpen.
We oefenen maximaal 10 minuten per keer met haar, dus we overhaasten niks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:42

moyra schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=BM0HJDULKG8
op 1.00 minuten. ziet er zielig uit he ;)
Daarbij zeg je uiteindelijk met een vinger. Uiteindelijk ja.
Ik heb iig geen zweep (meer) nodig.

Dat is wel iets heel anders als paard wat nog helemaal niets kent en dus duidelijk niet op z'n gemak is als die sprintjes gaat trekken als je zonder touw wil longeren moet jezelf afstemmen op het paard reageren ze te heftig door ervan door te sprinten weet dat je veel te grof bent. Is toch niet raar als een 3 jarige die nog niets kent gek wordt als er een mens achter hem aan zit met een zweep dat hij niet weet wat te doen zeker als die mensen nog niet voor de volle 100 % vertrouwd absoluut geen handige actie.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:45

ten eerste bedoelde ik met sprinten wegdraven. Je kan niet zeggen dat ik grof ben want je was er niet bij.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:45

Je hebt al heel veel signalen gemist voordat ze ging liggen. Ga je eerst richten op de lichaamstaal van het paard voordat het paard zich zo wanhopig voelt dat het moet gaan liggen in de meest kwetsbare houding die een paard kan aannemen. (een paard wat ligt biedt zich aan voor een roofdier, heeft het opgegeven)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:48

Sleeper schreef:
Je hebt al heel veel signalen gemist voordat ze ging liggen. Ga je eerst richten op de lichaamstaal van het paard voordat het paard zich zo wanhopig voelt dat het moet gaan liggen in de meest kwetsbare houding die een paard kan aannemen. (een paard wat ligt biedt zich aan voor een roofdier, heeft het opgegeven)

Helemaal mee eens, je moet voorkomen dat ze het nodig vindt om te gaan liggen...En als ze het toch nog eens doet tijdens het losgooien of longeren, jezelf eens heel, heel hard achter je oren krabben wat je precies aan het doen bent...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:48

Ik kan niet anders dan iedereen in dit topic - behalve TS - gelijk geven. Sorry

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:49

Oke, Ze voelde zich dus ongemakkelijk en gaf zich over. Ik kan me goed voorstellen dat dat helemaal niet fijn is voor haar.
Wij schrokken er ook van daarom vraag ik nu advies.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:50

Jullie moeten ook begrijpen dat wij dit ook niet verwacht hadden.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:52

Je hebt het over ging liggen. In welke gang waren jullie toen bezig ? stap, draf of galop ?
Dat geeft een beter beeld van het verhaal.

Rider01

TS, het advies zal zijn om dit niet meer te doen en begeleiding te nemen bij verdere training.
Wl je dat dit in de toekomst niet meer gebeurd? Lees je dan eerst eens in in de lichaamstaal van een paard, dan weet je in het vervolg op welke signalen je moet letten.

0000

Renaatt92 schreef:
Oke, Ze voelde zich dus ongemakkelijk en gaf zich over. Ik kan me goed voorstellen dat dat helemaal niet fijn is voor haar.
Wij schrokken er ook van daarom vraag ik nu advies.

Nee, ze voelde zich niet ongemakkelijk, ze voelde zich zo ontzettend angstig, zo levensbedreigend onzeker, bang en alleen dat ze geen andere keuze meer zag dan zich over te geven.

Stomme woordkeuze hierboven, maar ik kan werkelijk niet eens omschrijven hoe bang een paard moet zijn om te gaan liggen.....Dat gaat de normale vluchtreactie VER voorbij.

Verwachten heeft hier niets mee te maken. Het is bijna niet mogelijk dat het paard voor het gaan liggen geen tekenen van stress of angst heeft vertoont. Tenzij ze gewoon ging liggen rollen natuurlijk maar dan heb je het een beetje ongelukkig beschreven in je OP.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:53

Renaatt92 schreef:
Jullie moeten ook begrijpen dat wij dit ook niet verwacht hadden.

Ik begrijp dat wel hoor. Je moet heel wat stappen terug gaan doen, laat iemand je leren wat je moet doen. Hoe je een paard moet lezen. Ze voelde zich niet zomaar wat ongemakkelijk, ze voelde zich serieus bedreigt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:53

Allereerst, relax en geef het dier de kans en de tijd om te wennen. Stapje voor stapje verder gaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:54

Natuurlijk heeft elk paard longeren etc moeten leren. Maar jou paard geeft duidelijk aan dat het haar allemaal te snel gaat. Niet ieder paard is hetzelfde en reageert dus anders. Deze merrie is dus heel gevoelig... Zelf heb ik veel groene paarden beleerd en ze waren allemaal anders. Wat voor het ene paard geen probleem is kan voor een ander paard een grote stress situatie opleveren..
Trek hier gewoon lering uit en ga eerst aan vertrouwen werken. Het dier is nog zo jong, je hebt tijd zat..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:54

Extreme reactie op stress...

Beter op de signalen van je paard letten TS..... En beetje logisch denken, een 3 jarige die niks gewend is en net verhuisd is... dan kan je bedenken dat die stress kan krijgen. En positief afsluiten door achteruit te laten gaan? Paard weer in een kwetsbare positie brengen? Wat is de logica daarachter?

Ik snap dat je de beste bedoelingen hebt maar ik hoop voor je paard dat je je nog iets beter wil gaan verdiepen in het wezen van een paard. Lees wat boeken, praat met ervaren parrelli mensen of andere paardenmensen die zich verdiept hebben in de taal van paarden... voor jou, je paard en de band tussen jullie is dat de moeite waard, echt.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:56

De situatie:
We hadden het touw losgemaakt en mijn moeder liep met de zweep naar haar toe, ze draafte weg en ging stil staan. Na een paar seconde liep mijn moeder weer naar haar toen met de zweep ( niet wilde te zwaaien o.i.d. ) en ze draafte weer weg. Na de derde keer stopte ze, draaide ze zich weg van mijn moeder en gingen liggen. Toen heeft mijn moeder de zweep neergelegt en is ze naar haar toegelopen. Het paard stond op en liep ook richting ons. Toen heb ik een touw vastgemaakt aan haar halster en zijn we weer rondjes gaan lopen.

Achteruit gaan is gewoon een standaard oefening. Stappen, stilstaan, stappen, stilstaan, een stapje achter uit den. weer gaan stappen.
Waarom reageren jullie allemaal zo heftig. Door me hier aan te melden en een topic te starten om advies te vragen wil toch niet zeggen dat ik helemaal niks wil leren.
Ik krijg nu wel een naar gevoel.
Laatst bijgewerkt door Renaatt92 op 20-05-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:56

Het beste eerst je paard maar eens laten wennen aan de nieuwe omgeving en paar dagen met rust laten.

Dan pas gaan leren lopen aan een touwtje en elkaar leren kennen zodat het paard vertrouwen in je krijgt.
Dat vertrouwen is nu helemaal weg!

Paard is dus ook nog niet zadelmak?
Als het vertrouwen weer terug is kan je misschien voorzichtig beginnen met longeren.

Jou paard moet eerst een basis opvoeding krijgen daarna kan je pas gaan longeren en zadelmak maken.