Bang voor buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

slakkenrace

Bang voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:56

Hallo iedereen,

Misschien als meerdere ruiters op dit forum, heb ik een enorme angst voor buitenritten!
Het begon allemaal 5 jaar geleden: Ik reed 2x per week met een paar meiden naar de club, deze route ging vaak langs smalle weggetjes, sloten, en racende tractors. Ik had een zeer schrikkerig verzorgpaard, en zat daarom vaak op een angstig paard wat niets liever wilde als omdraaien en wegrennen. Ik was zelf op mijn 12e ook nog niet zo'n held. Op dat moment sloegen deze meiden schaterend van 'plezier' met een lange dressuurzweep op de achterhand van mijn paard. Op een zekere dag had mijn paard er genoeg van, en draaide volledig door! Ik ben toen samen met het paard in een ondiep stukje van het kanaal beland, en kantje boord niet met mijn hoofd onder water. Ik ben toen bij deze stal weggestuurd omdat ik 'een gevaar was voor iedereen'.

Maar ook vorig jaar heb ik een ongeluk gehad met een ander verzorgpaard tijdens een buitenrit. Het paard is tijdens het stappen uitgegleden, en heb ik een aantal minuten onder het paard gelegen. Het duurde een tijdje voordat ik was bijgekomen, het was natuurlijk niet de schuld van het paardje... maar toch is er iets van de schrik blijven hangen.

Nu rijd ik weer op een manege, als ik in de binnen/buitenbak aan het rijden ben is er niets aan de hand. Ik weet dan zeker dat als het paard schrikt, dat hij nergens heen kan wat gevaarlijk zou kunnen zijn. Maar zodra ik buiten ga rijden komt de schrik weer! "Waar zou hij naartoe kunnen schieten als ie schrikt? Rijden hier auto's? Is het hier glad? Wat als hij dadelijk struikelt over een steentje? Zijn er nog hekken/borden waar hij van kan schrikken? Zijn we in de buurt van een kanaal? Hoever rijden de auto's hier vandaan? Ligt er verderop modder waar hij over uit zou kunnen glijden?" en ga zo maar door!

Ik heb er enorm veel last van, en kan nooit eens een keer genieten van een buitenrit! Ik vind het verschrikkelijk, maar ik krijg keer op keer een hartverzakking als het paard struikelt over een wortel van een boom, of zich een keer verstapt! Als we buiten rijden kijk ik altijd om me heen of er 'risicogevallen' te zien zijn. Ik wil zo graag buiten rijden, maar ik kan me niet fatsoenlijk ontspannen. Eigenaar van de manege lacht me vierkant uit 'ik dacht dat jij zo'n geweldige ruiter was' het is voor mij heel erg moeilijk om deze angstgevoelens weg te stoppen!

Wat ben ik toch een watje!

xLeoniee

Re: Bang voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:11

Ik was zelf ook altijd bang voor buitenritten. Ik heb nu zelf een haflinger en die staat op een haflingerstal. We gaan bijna elke zondag op buitenrit in een grote groep. Zolang een paard in een kudde naar buiten gaat zal hij niet verder weg rennen dat de kudde.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:26

A: Eigenaar van de manege appart nemen, en hem eens heel heel duidelijk maken dat je niet zo met je klanten omgaat! Issie nou helemaal....

B: Je hebt alle recht om bang te zijn, je hebt een hoop narigheid meegemaakt. Dus accepteer het, je MAG bang zijn.

C: Oké, je bent dus bang om op buitenrit te gaan. Geeft niet. Ga kijken naar dingen die je niet eng vind, hoogstens een beetje spannend. In de buitenbak rijden met de deur open. In de wei rijden. Stukje uitstappen over het erf. Wandelen naast een paard. Met een oud braaf manegepaard en een goede begeleider wandelen, voel je je oké, stap maar op, voel je je echt bang, stap maar af.
Stapje voor stapje opbouwen, en gewoon dingen doen die jij leuk vind. Veel succes! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:05

Gypsy schreef:
A: Eigenaar van de manege appart nemen, en hem eens heel heel duidelijk maken dat je niet zo met je klanten omgaat! Issie nou helemaal....

B: Je hebt alle recht om bang te zijn, je hebt een hoop narigheid meegemaakt. Dus accepteer het, je MAG bang zijn.

C: Oké, je bent dus bang om op buitenrit te gaan. Geeft niet. Ga kijken naar dingen die je niet eng vind, hoogstens een beetje spannend. In de buitenbak rijden met de deur open. In de wei rijden. Stukje uitstappen over het erf. Wandelen naast een paard. Met een oud braaf manegepaard en een goede begeleider wandelen, voel je je oké, stap maar op, voel je je echt bang, stap maar af.
Stapje voor stapje opbouwen, en gewoon dingen doen die jij leuk vind. Veel succes! :)

Ik zou nog een stap verder gaan: exit manege! Een manegehouder die zo met z'n klanten omgaat, zou mij als klant in no-time kwijt zijn en veel positieve adviezen zou ie ook niet meer hoeven verwachten van mij! Daarnaast zul je op deze manier in ieder geval nooit van je angst af komen. Immers, iets wat niet serieus wordt genomen, wordt ook niet als zodanig aangepakt. Ga dus op zoek naar een paardenplek waar men je angsten wel serieus neemt en je ermee helpt.

Daarnaast: bang zijn is geen punt. Denken in "problemen" is echter iets wat daar los van staat. Houd daarmee op, het levert je niks op en bezorgt je een hoop extra ellende.
Een watje ben je niet, want als je een watje was, was je gestopt met paardrijden en was je gaan dammen........

Daarnaast ben ik een techneut; techneuten denken in oplossingen. Het begin van de oplossing: in welke omgeving woon je? Hoe oud ben je en wat is je ervaring? Antwoorden mogen per PB; zet hier niks neer wat je niet met de hele wereld wil delen!

evelien1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:09

Wat akelig voor je dat je dat allemaal meegemaakt hebt en dat je dan ook nog uitgelachen wordt door de eigenaar van de manege... blijkbaar heeft die man geen verstand van paarden, anders zou hij wel anders reageren. Ik zou ook proberen met een rustig, ervaren paard stapje voor stapje van je angst af te komen.

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:04

Tja, helaas zit ik al een tijdje langer te overwegen om bij deze manege te stoppen. Deze man heeft vanaf het begin af aan al weinig manieren naar klanten toe getoond (abonnement verlengen in stilte maar zodra je hier iets van zegt: 'jij MOET je kaart nog afmaken! Anders haal ik de rechter erbij') Toen hij de eerste keer hoorde dat ik bang was, heeft hij me de week daarop ook echt op het meest strontvervelende schrikkerige paard gezet van de hele manege! Toen ik hem hierover aansprak keek hij me enorm smerig aan! De week daarop maakte hij me belachelijk.

Het is niet alleen de eigenaar van de manege die er mee spot, ook een paar andere ruiters maar vooral begeleiders bij buitenritten. "Alsjeblieft niet in rengalop!"... "AHHH moet dat nou? Godver&#@$ zij durft ook helemaal niks! Komop zeg wat een onzin!" Ik voel me daarom ook altijd heel erg rot en schuldig als ik weer thuis ben, alsof ik andermans pret heb bedorven.

Ik ga de paardjes zo ontzettend missen! Een verzorgpaardje durf ik niet meer (alleen) aan, en de andere manege in de buurt vragen ze 20,- per uur! Overal waar ik nu heb gereden maken ze me belachelijk. Het liefste ga ik niet meer rijden op een manege. Maar verzorgpaarden zijn in deze regio zeer schaars, en verzorgers zijn er in overvloed.

Bestaan er geen speciale anti-slip-hoefijzers ofzo? (eventjes aan het toekomstige paardje denkende *droom droom*)

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:13

De beste anti slip hoefijzers zijn geen hoefijzers. Maar wat vervelend dat er zo respectloos mee wordt omgegaan. Zou het misschien voor je helpen als je zelf veel beschermende kleding aandoet. Ik mag door medische redenen eigenlijk niet meer vallen en ik draag dus gewoon een airjacket. Ik weet nog goed dat ik veel zelfverzekerder was als ik bijvoorbeeld een bodyprotector aan had met springen. Zonder dat ding reed ik heel terughoudend en met was er geen vuiltje aan de lucht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:23

slakkenrace schreef:
Tja, helaas zit ik al een tijdje langer te overwegen om bij deze manege te stoppen. Deze man heeft vanaf het begin af aan al weinig manieren naar klanten toe getoond (abonnement verlengen in stilte maar zodra je hier iets van zegt: 'jij MOET je kaart nog afmaken! Anders haal ik de rechter erbij') Toen hij de eerste keer hoorde dat ik bang was, heeft hij me de week daarop ook echt op het meest strontvervelende schrikkerige paard gezet van de hele manege! Toen ik hem hierover aansprak keek hij me enorm smerig aan! De week daarop maakte hij me belachelijk.

Het is niet alleen de eigenaar van de manege die er mee spot, ook een paar andere ruiters maar vooral begeleiders bij buitenritten. "Alsjeblieft niet in rengalop!"... "AHHH moet dat nou? Godver&#@$ zij durft ook helemaal niks! Komop zeg wat een onzin!" Ik voel me daarom ook altijd heel erg rot en schuldig als ik weer thuis ben, alsof ik andermans pret heb bedorven.

Ik ga de paardjes zo ontzettend missen! Een verzorgpaardje durf ik niet meer (alleen) aan, en de andere manege in de buurt vragen ze 20,- per uur! Overal waar ik nu heb gereden maken ze me belachelijk. Het liefste ga ik niet meer rijden op een manege. Maar verzorgpaarden zijn in deze regio zeer schaars, en verzorgers zijn er in overvloed.

Bestaan er geen speciale anti-slip-hoefijzers ofzo? (eventjes aan het toekomstige paardje denkende *droom droom*)

Ehm, je MOET helemaal niks; stilzwijgende verlenging is strafbaar, dus kom maar op met die rechter!!
Daarnaast hoef je je helemaal niet af te laten zeiken door wie dan ook. Bedenk dat zoiets feitelijk meer zegt over de zeikers dan over jou.

Ik zou niet graag zo'n bange verzorger als jij bij m'n paarden hebben, althans niet zonder toezicht. Maar ik zou het al helemaal niet op m'n konto willen hebben staan dat m'n bange bijrijder verongelukt is met mijn brave paard!
Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand je met een braaf paard begeleid om weer vertrouwen te krijgen in paarden en paardrijden. Die mensen moet je met een lantaarntje zoeken, maar ze zijn er wel.
Ik wacht rustig op de antwoorden op mijn eerdere vragen..........

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:26

Je bent inderdaad niet de enige die bang is met buitenrijden.
[BRT] Bang

Als ik jou was, zou ik inderdaad stoppen bij deze manege en op zoek gaan naar een goede manege. Wat is de opzegtermijn? Heb je wel een contract ondertekend? Of gaat alles mondeling?

Bij een goede manege houden ze weldegelijk rekening met je en zul je het vertrouwen misschien wat terugkrijgen. De tip van het dragen van een bodyprotector vind ik sowieso wel een goede. Niet alleen voor je eigen vertrouwen, maar hoe braaf een paard ook is, er kan altijd wat gebeuren (zoals je helaas zelf al hebt ervaren).

Mocht je in de toekomst weer spanning opbouwen tijdens een buitenrit, kan het soms helpen om te fluiten of een liedje te zingen zodat je ontspant. Het klinkt raar en soms heb je wat mensen die je raar aan staan te kijken, maar het helpt. :j

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:44

ik neem aan dat je dressuur rijd?
als ik jou was zou ik eens bij een (goede) westernmanege een leuke buitenrit gaan maken. of als je dat nog niet vertrouwd eerst gewoon een lesje. mijn ervaring is dat het hele westerngebeuren, het recreatieve iig, een heel stuk rustiger is.

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:01

Westernfreak schreef:
Je bent inderdaad niet de enige die bang is met buitenrijden.
[BRT] Bang

Als ik jou was, zou ik inderdaad stoppen bij deze manege en op zoek gaan naar een goede manege. Wat is de opzegtermijn? Heb je wel een contract ondertekend? Of gaat alles mondeling?

Bij een goede manege houden ze weldegelijk rekening met je en zul je het vertrouwen misschien wat terugkrijgen. De tip van het dragen van een bodyprotector vind ik sowieso wel een goede. Niet alleen voor je eigen vertrouwen, maar hoe braaf een paard ook is, er kan altijd wat gebeuren (zoals je helaas zelf al hebt ervaren).

Mocht je in de toekomst weer spanning opbouwen tijdens een buitenrit, kan het soms helpen om te fluiten of een liedje te zingen zodat je ontspant. Het klinkt raar en soms heb je wat mensen die je raar aan staan te kijken, maar het helpt. :j

Helaas wel een contract, ik vond het toen al heel vreemd.
Maarja, aan de andere kant... alsof hij voor die 150,- euro een dure advocaat gaat inschakelen, daarnaast is het verboden om zoiets stilzwijgend te verlengen. Ik heb zo de neiging er schijt aan te hebben en gewoon niet meer te komen, hij zakt er maar in.

Een bodyprotector is inderdaad een goede! Ik heb bij de vorige verzorgpaarden ook vaak met een ipod oordopje in mijn oor gereden. Liedjes zingen en meezingen was inderdaad zeer ontspannend! Ik zal het in gedachte houden!

Ik denk dat ik nu op zoek zal moeten naar iemand met meerdere (rustige)paarden om samen te rijden. De lantaarnzoektocht is begonnen, challenge accepted!

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:22

Ik vraag me af waarom je jezelf dwingt om een buitenrit te maken?
Wanneer je er angst voor hebt, gewoon niet doen! Als je het heerlijk vindt om in een bak te rijden, waarom dan op buitenrit?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:29

Strohalm schreef:
Wanneer je er angst voor hebt, gewoon niet doen! Als je het heerlijk vindt om in een bak te rijden, waarom dan op buitenrit?

Je kunt ook bang zijn op buitenrit maar het toch graag doen
en dat klinkt stom..
Maar zie het meer als ''ik wil het zo graag, het is zo mooi/ontspannend/leuk als het goed gaat, mááár dat, dat,dat,dat,dat,dat kan er allemaal gebeuren''

Tenminste, zo werkt het bij mij :)

@TS; welke omgeving woon je? :) Ik heb niet heel veel tijd, maar misschien kan ik je helpen? als ''been there, done that''.. Ik denk ongeveer hetzelfde als jij bij buitenrijden. Maar toch blijf ik gaan :+

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:34

Akshay schreef:
Strohalm schreef:

Je kunt ook bang zijn op buitenrit maar het toch graag doen
en dat klinkt stom..
Maar zie het meer als ''ik wil het zo graag, het is zo mooi/ontspannend/leuk als het goed gaat, mááár dat, dat,dat,dat,dat,dat kan er allemaal gebeuren''

Tenminste, zo werkt het bij mij :)

@TS; welke omgeving woon je? :) Ik heb niet heel veel tijd, maar misschien kan ik je helpen? als ''been there, done that''.. Ik denk ongeveer hetzelfde als jij bij buitenrijden. Maar toch blijf ik gaan :+

Maar ben je dan echt bang of vind je het alleen maar spannend?
Daar vind ik namelijk een heel groot verschil tussen zitten.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:36

Ik ben bang.
Hoe dat voor TS is weet ik niet.

Maar ik durf gerust opgezadeld te hebben om dan alleen een rondje (100 meter heen, 100 meter terug) over het erf te stappen omdat ik niet het erf af durf. :+
Of halverwege in het bos afstappen omdat ik niet verder durf.

Bij mij zit het overigens voor 90% tussen mijn oren hoor! Paardlief is hartstikke braaf.

Maar ik wíl toch wel iedere keer. Want ik kan er óók soms heel erg van genieten, zo'n buitenrit!

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:45

Als ik ergens bang voor ben heb ik geen behoefte om dat ding te gaan doen.
Lijkt me ook niet heel erg verstandig.

Wanneer je angstig bent, kun je geen weloverwogen beslissingen nemen. Afstappen halverwege in het bos vind ik namelijk ook zeer onverstandig. Misschien voor jezelf wel weer veilig dan (alhoewel ik daar ook erg mijn twijfels bij heb), maar voor je paard ook niet echt.

Als je ergens echt angst voor hebt, kun je het niet leuk vinden.
Als je het toch graag wilt doen, dan heb je of geen angst of je laat je dwingen door een ander.

TS is zo te lezen echt bang en wil niet, maar laat zich op één of andere manier dwingen. Niet doen!!! Alleen doen als je zelf heeeeeeeeeeeeeeeel graag wilt!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:50

Ts: allereerst bang zijn is geen schande!!! Zeker als ik kijk wat jij hebt meegemaakt, vind ik het superknap de je nog naar buiten durft.

Je hebt tot nu toe wel pech gehad. Echt ongelooflijk dat die meiden je paard met de zweep bewerkten en dat je daardoor in het kanaal beland bent. Zij moeten zich kapot schamen!!

Mijn mond zakt echt open als ik lees hoe je op de manege behandeld word zowel door de manegehouder als de begeleider. Dit kan absoluut niet door de beugel. Als ik jouw was zou ik daar zo snel mogelijk opstappen.

Ik ben ook vaak bang. En doordat ik dan al bedenk waar het paard van kan schrikken, schrikt hij daar idd ook van. Het liedjes zingen en dergelijke doe ik ook, helpt best goed.
Ik heb gelukkig een tot voor kort een superlief en bomproef bijrijpaard gehad. Dat heeft mij veel zelfvertrouwen gegeven.

Dwing jezelf vooral niet om op buitenrit te gaan als je dat niet leuk vind. Als jij gelukkig bent met lekker in de bak rijden, is daar niks mis mee.

In welke regio woon je? Anders kan ik ff voor je rondkijken of er nog brave bijrijpaarden zijn.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:01

Strohalm schreef:
Als ik ergens bang voor ben heb ik geen behoefte om dat ding te gaan doen.
Lijkt me ook niet heel erg verstandig.

Wanneer je angstig bent, kun je geen weloverwogen beslissingen nemen. Afstappen halverwege in het bos vind ik namelijk ook zeer onverstandig. Misschien voor jezelf wel weer veilig dan (alhoewel ik daar ook erg mijn twijfels bij heb), maar voor je paard ook niet echt.

Als je ergens echt angst voor hebt, kun je het niet leuk vinden.
Als je het toch graag wilt doen, dan heb je of geen angst of je laat je dwingen door een ander.

TS is zo te lezen echt bang en wil niet, maar laat zich op één of andere manier dwingen. Niet doen!!! Alleen doen als je zelf heeeeeeeeeeeeeeeel graag wilt!

Leg alsjeblieft uit wat er voor mijn paard onveilig aan is als ik afstap?..
Ik vind dat namelijk altijd zo'n vreemde opmerking.. Maar misschien heb ik tot nu toe mensen getroffen die het niet konden uitleggen.

En weloverwogen beslissingen, juist wel. Zogauw ik ook maar twíjfel of ik iets aankan samen met paard dan ga ik het uit de weg. Safe!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:07

Jeetje TS, dat is inderdaad helemaal niet leuk, kan me goed voorstellen dat je daar angstig van wordt.

Ik ben zelf ook een angstige ruiter als we naar buiten gaan. Ik heb daarom bewust een superbraaf paard gekocht. Maar dan ben je er nog niet, zelfs met mijn superbrave paardje vind ik het heel erg spannend.
Ik heb het geluk dat ik een erg fijn buitenrij-maatje heb. Zij is vooral van de stapritjes met af en toe een drafje en alleen als het goed voelt voor mij gaan we galopperen.
Ik zie ook alle gevaren, er kan dit gebeuren, er kan dat gebeuren..... en die dingen zie ik vooral op de stukken dat we langs de weg moeten (tractors/motors/vrachtwagens...).
Deze stukken doen we dan ook in draf, zodat we daar maar kort hoeven te rijden.
Ik merk ook dat ik het steeds minder eng vind wanneer we vaker naar buiten gaan. Na de winterstop bijvoorbeeld vind ik het weer super eng.

Mijn tip: zoek een buitenrij-maatje die niet van die wilde ritten houdt en die je begrijpt. Geloof me, je kan echt weer gaan genieten van buitenritten. Waar een wil is, is een weg.
Veel succes!
Groetjes Corinne.

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 22:48

De angst is vooral heel erg selectief voor verschillende dingen. Als het op een 'risicogebied' is... knap ik bijna uit mijn vel! Maar zodra dit in een omgeving is waar het vertrouw (droge grond met zand, open gebied, geen auto's of overige risico's zoals het strand bijvoorbeeld) begin ik langzamerhand voorzichtig weer een beetje te genieten! Het is vooral doodsangst op gebieden waar het heel erg fout zou kunnen gaan, en die zijn er heel erg veel! Des te minder risico's ik zie, des te minder angst! Het scheelt natuurlijk ook een hoop als ik op een paard zit die zijn beentjes fatsoenlijk optilt en niet door het bos heen sloft en bij iedere steen of wortel bijna tegen de grond gaat.

Een bomproof paard zou ook een geweldige oplossing zijn voor de toekomst! Ik merkte het verschil. Als ik op 'slome henkie' reed was de spanning minder, maar zodra ik op een jonge hitserige arabier-mix moest rijden wilde ik direct afstappen!

het verschilt dus heel erg! Het is niet dat ik helemaal niet buiten durf te rijden, maar ik wil niet langs de zones waar iets gruwelijk mis kan gaan. Dat begint direct als er auto's kunnen komen, gaten in de grond kunnen zitten, glibberig is, of veel mensen met honden lopen wil ik omdraaien.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:59

Misschien is het een idee om een keer (of een paar keer) een 1-op-1 rit te doen :) Ik geef ze zelf, maar er zijn meer mensen die 1-op-1 ritten aanbieden, ook bijvoorbeeld zenritten welke gericht zijn op ontspanning, rust en lekker genieten. Je hoeft ook zelf niet te sturen en gaat aan de hand mee met die mevrouw.
Zelf heb ik een bomproof ijsco waarmee ik 1-op-1 ritten aanbied, lekker aan de hand en als het goed gaat en mensen het durven gewoon los. Heb veel positieve reacties gekregen door mijn en paards' kalmte en rust. Op mijn advertentie komen vooral wat meer onzekere mensen die niet die chaos willen hebben van een grote groepsrit met paarden die achterblijven en dan drammerig proberen aan te sluiten etcetera. Een uur alleen stappen op vlakke wegen? Prima toch, lekker doen wat jíj fijn vind en niets meer.
Ik denk dat zoiets misschien best wel wat zou kunnen zijn voor je om een goede basis te leggen, anders val je steeds maar weer terug denk ik.
Dus, misschien kun je eens zoeken op internet wat er bij jou in de buurt is, en als ik in de buurt ben ben je natuurlijk ook van harte welkom :)