Gonda (11mnd) erg brutaal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoixmanon

Gonda (11mnd) erg brutaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:14

hoi, kan iemand me helpen met een veulen van 11 maand?
ze is heel erg nieuwschierig en brutaal (naar je bokken, steigeren en slaan) maar dit doet ze erg vaak, en het begind nu een beetje eng te worden vind ik want ze is al 1.35 .
ze reageert ook haast niet op tikken op haar neus of kont waar dan ook, moet ik daar voor een zweepje voor gebruiken?
en ze wil ook niet stilstaan bij het borstelen als ik of iemand anders haar vasthoud (soms heel even) en vast staan vind ze eng..

Gonda is een haflinger merrie, ene keer koel in haar hoofd en andere keer heel fel..

help me alsjeblieft.. /3 gr manon

maaaikkee

Re: Gonda (11mnd) erg brutaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:17

Is er geen volwassen persoon/eigenaar van het veulen in de buurt die je hiermee kan helpen?

hoixmanon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:22

anjalover schreef:
Is er geen volwassen persoon/eigenaar van het veulen in de buurt die je hiermee kan helpen?

nou zijn baasje eis best wel oud en en sandra die is niet zo sterk enal en en snapt er niet veel van..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:26

Veulens kan je vergelijken met kleuters,constant afgeleid en je kan ze niet behandelen als een volwassen!

Besef dat het een veulen is,borstelen is leuk maar niet te lang. Het gaat er niet om dat het dier schoon word,het gaat erom dat het diertje eraan went om geborsteld te worden,aanrakingen etc.

Bokken,slaan,steigeren is allemaal uitproberen,ze probeert (als ze het al niet is) baas over jou te worden.
Heeft ze geen speelkamaraad in de weide (zelfde leeftijd ong)
Leg de lat niet te hoog.
Aanraken is prima,halstertouwtje prima maar hou het kort en verwacht geen wonderen in een dag.

Het slaan,schoppen etc moet je consequent afleren anders blijft ze het doen.

En verder iemand met ervaring erbij is het beste..

hoixmanon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:33

oke bedankt, ik ben afentoe de baas maar niet altijd.. en ze heeft maraisa nog in de wei (4 jarige merrie over 2 weken uitgeteld..) dus daar kan je niet super veel mee.. en als ik haar vast heb en ze probeert te steigeren kan ik haar meestal nog beneden houden, ik ben lang en opzich wel sterk..ik kijk wel wat ze over een paar maand en al doet

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:36

ze is speels en wat DAV zegt wees consequent heeft elk dier nodig op jonge leeftijd en verder genieten van haar 'puppy' tijd

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:33

Ik denk dat Gonda heel erg een volwassen moedermerrie zonder eigen veulen nodig heeft die haar eens een beetje gaat opvoeden, want dit klinkt als een stoute kleuter die niet goed gecorrigeerd wordt. Dat kan je als mens ook wel, maar dan moet je heel goed weten wat je doet, maw veel ervaring hebben met veulens, en dat heb jij niet zo te horen. Zoek een merrie die al meerdere veulens heeft gehad, zet haar daarbij en zorg dat je ze voorlopig niet uit elkaar haalt, dus alles samen doen. Je veulen kan dan via de oudere merrie leren wat jij van haar wil door alles af te kijken: als je de merrie poetst, poets je het veulen ook even enz. Dat is een veel natuurlijkere manier om iets te leren dan het gevecht wat je nu aan het leveren bent. Daar snapt je veulen niets van en ze leert alleen maar de verkeerde dingen met als gevolg dat je een potentiel gevaarlijk paard gaat krijgen in de toekomst.

haffie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:50

het klinkt misschien 'raar'
maar je moet gwn streng zijn naar het veulen toe je moet denken dat je gewoon een kindje opvoed die niet luistert , en probeer dr een keer vast te zetten. Hopelijk lukt het niet het veulen

succes

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:57

Een tijdje ergens in een kudde laten lopen. Dan wordt ze opgevoed door soortgenoten. Ze heeft geen voorbeeld nu en leert geen sociaal gedrag aan. Doe het snel anders verpest je een veulen voor de rest van zijn leven. Zonde!