Paard kapt continu met voorbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nicky_1

Paard kapt continu met voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 19:40

Hallo allemaal!

Ik heb een onwijs leuk paard, alleen heeft ie een vervelend probleem, wanneer hij kan, staat ie continu met zijn voorbenen te kappen...
Hij doet het zowat overal: op stal, poetsplaats,trailer,vrachtwagen, ook in de wei graaft hij serieuze gaten.
Het gaat hem volgens mij gewoon om aandacht. Het is een ongelofelijke knuffel en hoe meer aandacht hoe liever dat hij het heeft! Maarja ik heb ook niet de hele dag de tijd om erbij te blijven staan en hem te aaien :+
Hij staat op de wei van 11 -18 uur. Mijn andere paard staat dan naast hem in de wei. (dus niet samen)
Naast dat het vreselijk irritant is, lijkt het mij ook niet echt gezond voor zijn benen! Hij doet het wel wisselend links en rechts.
Laatst was het zelfs zo erg dat de lipjes van zijn voorijzers eraf geschraapt waren en hij zijn hoeven als het ware zelf gevijld had.. Er ligt nu een rubberen mat in zijn stal voor de uitgang waar hij altijd kapt, dus daarmee is dat probleem wel opgelost, maar de rest niet.
Dus als iemand een idee heeft hoe ik dit kan oplossen?
( Las in een ander topic iets over kluisteren op de trailer/vrachtwagen, maar dat vind ik echt gevaarlijk!)

Caira

Re: Paard kapt continu met voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:48

Wat is de reden dat hij alleen staat? En doet hij het ook als hij wel met een ander paard staat?

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 19:51

Hij doet het ook als mijn andere paard gewoon naast hem op stal staat. Hij staat gewoon met zijn oortjes naar voor tegen de staldeur te rammen... Ook met een ander paard erbij op de trailer doet hij het. En ik zet ze niet samen in de wei omdat ik bang ben dat ze elkaar gaan slaan. ( ik weet het, heel flauw :) )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:59

Ben je nu echt serieus? Of maak je een grapje?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:01

Mits goed aangepakt, kan kluisteren in dit geval zeer zeker een optie zijn, helemaal als hij dreigt zichzelf te verwonden. Maar als je er zelf geen ervaring mee hebt, ga dan hulp inroepen van iemand die weet waar hij mee bezig is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:02

Het wordt steeds gekker hier, Cassidy kom op zeg, doe eens even normaal.

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 20:03

Over welk deel heb je het ? Heb ze in het begin wel samen in de wei gehad om te kijken of dat hielp, maar precies hetzelfde... en nu apart omdat ik geen risico wil lopen én omdat ik altijd alleen ben om ze uit de wei te halen en dat niet echt praktisch is. Maargoed, ookal zouden ze samen staan, dat helpt nog niet aan het kapprobleem op stal, trailer, poetsplaats...

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:06

het kan ook verveling zijn heeft hij iets wat hem bezig kan houden bijv. bal of zo, maar ik zou wel voor de zekerheid aan iemand vragen die verstand heeft van paardengedrag, zeker omdat je niet weet wat je er mee moet.

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 20:09

@cassidy : zou je hier iets meer info over kunnen geven? Ken helemaal niets van heel de kluisteren :)
@woeps : hij heeft een liksteen in de stal, een bal heeft ie in de wei liggen maar dat interesseert hem niks...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:41

De natuurlijke reactie van een paard is, als hij ergens vast zit, dat hij terug gaat trekken. Hij kan daar heel erg door in paniek raken, zo erg dat hij door blijft knokken tot hij er dood bij neervalt, of tot er serieuze schade is ontstaan. Dat kan aan hoofd en nek doordat hij gaat hangen, in paniek raakt, blijft trekken en zo kan stikken als het halster of het halstertouw niet breken. Dat kan aan de benen als hij met zijn been door bijv. een houten schot van de trailer gaat, blijft hangen in schrikdraad of door een boxdeur of wand heengaat. Hij gaat knokken tot pezen door zijn, hij blijft knokken om los te komen en kan door dat geknok meer schade veroorzaken dan zou gebeuren als hij zich gewoon had overgegeven en had gewacht tot iemand hem los kwam maken.

Kun je me tot zover volgen?

Wij leren een paard aan om niet te gaan hangen als hij vaststaat. Het is een paard ook aan te leren dat hij accepteerd dat er iets om dat been zit. Wij gebruiken beenbeschermers, wij leren merries aan om kluisters te accepteren als er natuurlijk gedekt moet worden (er zijn er ook die dat absoluut niet willen, deze categorie mensen wil ik even helemaal buiten beschouwing laten). Maar je kunt ook een paard de kluisters gewoon aanleren als onderdeel van zijn opvoeding. Om erger te voorkomen mocht hij een keer vast komen te zitten.

In landen waar de afstanden erg groot zijn, waar niet zo makkelijk een hek om een stukje gezet kan worden, waar je geen prikpaaltjes, schrikdraad en een schrikdraadapparaat in de buurt hebt, landen zoals Amerika, waar je trailrides gaat maken, in de natuur gaat overnachten onder de sterrenhemel, is het gebruikelijk dat je een paard gaat kluisteren om hem de volgende ochtend weer terug te vinden. Een paard dat je midden in de wildernis achterlaat en op huis aan gaat is namelijk een doodvonnis voor de persoon in kwestie. Midden in de rimboe heb je namelijk geen bereik met je mobiele telefoon....

Maar goed, dat even terzijde. Ik ben van mening dat kluisters een onderdeel behoren te zijn van de basisopleiding van een paard. En daar dien je naartoe te werken. Ik heb de manier waarop ik het heb geleerd al eerder op bokt neergezet, ga dat voor het gemak even quoten. Ik zal ook even op zoek gaan naar filmpjes met oefeningen hoe je een paard eraan kunt wennen dat hij niet gaat knokken als er een touw om zijn benen zit (een daarvan is een ander filmpje, hoe je een paard kunt leren liggen). Bekijk ze goed, lees ze door. Ik zou je alleen willen waarschuwen om dit niet zomaar lukraak toe te gaan passen.

En voor de tegenstanders van het kluisteren: als je een paard voor permanente schade kunt behoeden, heiligt het doel soms de middelen. Of wil je lijdzaam blijven toekijken hoe een paard zichzelf vernield? Moet een paard dood, omdat jij grenzen in je hoofd hebt zitten waar je niet overheen wilt? Associeer jij kluisters bij het dekken soms met verkrachtingen? Hoeveel menselijke emotie projecteer jij in een paard?

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.

De beloofde links:

[OPG] Wat is kluisteren?

[WN-AM] Kluisteren wel of niet?!?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hobble_%28device%29

En filmpje over het neerleggen van een paard : http://youtube.googleapis.com/v/O1k5w7BdCXc

Heel mooi om in het laatste geval te zien dat het dier uiteindelijk meegeeft met de druk op het touw.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:22

De meeste paarden die ik ken doen dit omdat ze aandacht vragen. Paard schraapt/ kapt met voorbenen, en wat gebeurt er? Mensen gaan naar hem toe, want ocharme, het paard verveelt zich/....
Het enige dat hier volgens mij helpt is negeren.
Miss kan je met clickertraining aan de slag? Je bindt je paard vast. Hij begint te schrapen. Jij negeert het. Stopt hij gedurende 1 (of een paar) seconde(s): direct belonen! En dit steeds meer opbouwen.
Je paard leert dat hij niet beloond wordt als hij kapt/schraapt (want ook al geef je je paard op die moment een tik, hij krijgt op die moment aandacht en dat is net wat hij wou), maar dat hij wel beloond wordt zodra hij dit gedrag niet meer vertoont (krijgt snoepje of aandacht).

edit: ik zie net dat je zelf al aangaf dat hij het wrsch doet om aandacht te vragen. je eigen antwoord hierop is: ik kan niet de hele dag bij hem blijven om hem te aaien! Dit bevestigt dus mijn vermoeden. Je bevestigt telkens dit gedrag door hem te gaan belonen! Je geeft hem aandacht telkens hij dit gedrag vertoont! Net wat hij wil dus. De boodschap is: NEGEREN!
Succes!

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:52

Misschien moet je eens iemand raadplegen die gewend is om te werken met probleempaarden. Kluisteren zou ik niet aan beginnen. Ik heb gezien dat ze daar gebruik van maken in Bulgarije, Roemenië en Oekraïne. Die paarden hebben allemaal een trieste uitdrukking. Ze zijn het gewend ja, maar dat is al erg genoeg. Je paard heeft er waarschijnlijk zelf ook last van maar is niet bij machte het te doorbreken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:29

Ik concludeer daaruit dat een trieste uitdrukking altijd komt doordat een paard met kluisters is geconfronteerd? Wat is de reden dat je de trieste uitdrukking aan de kluisters toedicht en niet aan iets anders? Wat is de reden dat je de opmerking maakt dat het al erg genoeg is dat ze aan kluisters zijn gewend, projecteer je daar geen menselijke gevoelens in een paard?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:55

Wat is nou het grote probleem van kluisteren. Een paard aan een halster staat ook vast, maar dan aan z'n hoofd, zijn die dan ook zielig?? we leren de veulens toch ook dmv beloningen dat vaststaan zonder hangen heel normaal is.

Lijkt me dat het met kluisters precies hetzelfde is, zolang het op een goede manier aangeleerd wordt. En ik heb al meerdere paarden gekend die hun pezen beschadigden doordat ze vastzaten een doortrokken. Als ze gewoon stil hadden gestaan, was de schade lang niet zo groot geweest. Dus ben ik eigenlijk wel van mening dat kluisteren niet altijd slecht hoeft te zijn

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:06

Ben ik nou de enige die kluisteren een beetje een rigoreuze oplossing vindt? Volgens mij kun je dit heel goed oplossen door er geen aandacht aan te schenken. Ik heb een 19 jarige merrie die het ook deed, steeds als ze wist dat ik haar kwam ophalen om op stal te zetten en te gaan eten, stond ze een kuil te graven in de bak. Heel irritant. Wat heb ik gedaan: naar haar toe lopen, zodra ze begon te schrapen heb ik me omgedraaid en ben weggelopen en achter een muurtje gaan staan zodat ze me niet zag. Zodra ze ophield, kwam ik weer tevoorschijn en liep ik naar haar toe. Dit telkens herhaald, zodra ze haar been optilde, of haar gewicht verplaatste om haar been te gaan optillen, draaide ik me om en liep weg. Ik ben heel consequent geweest en na ongeveer 1 week was het over. Nu staat ze gewoon stil, soms verplaatst ze haar gewicht nog wel, maar dan lijkt het wel of ze ineens weer beseft dat ik dan wegloop en dan gaat ze dus niet meer schrapen. Als ze het toch weer een keer doet, dan draai ik me meteen weer om en loop weg. Het werkt perfect, mits je timing goed is en je HEEL consequent het gedrag negeert. Dus telkens hetzelfde doen als je paard schraapt.

Die van mij schopte ook tegen de deur. Elke keer als ze dat deed, liep ik de stal uit. Als het weer stil was, dan kwam ik terug en kreeg ze aandacht. Begon ze weer te schoppen, dan ging ik de stal weer uit. Net zo lang wegblijven tot het geschraap ophoudt. Die van mij schopt nu niet meer. Ik doe dit bij elk paard en bij elk gedrag wat me niet aanstaat: NEGEREN. Tot nu toe werkt het prima en er is geen geweld bij nodig. Alleen wat doorzettingsvermogen en consequent handelen.

Als je op een pensionstal staat, moet je eigenlijk iedereen instructies geven om het geschraap te negeren (niet dat degen die voert ineens "hey"of "niet doen" gaat roepen naar je paard, want dan krijgt hij toch weer de aandacht die hij graag wil!). In het begin is het even doorbijten, omdat je paard zal testen hoe jij reageert. Tel gewoon tot 100 en wacht tot het geschraap stopt. Dan meteen belonen met aandacht. Gaat hij schrapen, dan loop jij meteen weer weg. Als je dit goed doet, zal hij het snel doorhebben.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:21

Agnes75 schreef:
Als je op een pensionstal staat, moet je eigenlijk iedereen instructies geven om het geschraap te negeren (niet dat degen die voert ineens "hey"of "niet doen" gaat roepen naar je paard, want dan krijgt hij toch weer de aandacht die hij graag wil!). In het begin is het even doorbijten, omdat je paard zal testen hoe jij reageert. Tel gewoon tot 100 en wacht tot het geschraap stopt. Dan meteen belonen met aandacht. Gaat hij schrapen, dan loop jij meteen weer weg. Als je dit goed doet, zal hij het snel doorhebben.

:j :j Zo helemaal mee eens! Als ik me ergens zo erg aan kan storen dan zijn dat eigenaren die naar hun paard lopen te roepen dat ze het echt neit mogen doen en er dan naartoe lopen om dat nog een keer te zeggen. Vind het paard natuurlijk helemaal geweldig, aandacht!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:28

Mijn paard doet het ook. Op stal als we in de buurt zijn maar hij geen aandacht krijgt, als hij even alleen op de poetsplaats blijft en in de vrachtwagen. Op stal en op de poetsplaats moet ik maar één keer zijn naam roepen om hem te laten stoppen. Hij weet donders goed dat het 'niet mag'.
In de vrachtwagen doet hij het zelfs wanneer we onderweg zijn. Op de vrachtwagen zit er voor hem een soort kast (van de zadelkamer), zijn hoofd 'hangt' boven de kast. Hij heeft al verschillende keren zo enthousiast staan kappen dat hij boven op de kast is beland met een been. Daar kan hij dan niet meteen vanaf en dus springt hij er maar met zijn andere voorbeen ook op. Levensgevaarlijk dus. Hij staat daarom op de vrachtwagen altijd met zijn kluisters om. Hij heeft hier geen last van en ik heb hem er nog nooit met een trieste uitdrukking bij zien staan. Het is gewoon voor zijn eigen bescherming. Persoonlijk heb ik 100 keer liever een paard met kluisters om dan een paard dat ik telkens weer met kapotte benen van de vrachtwagen haal. (En dan heb ik het nog niet eens over het besturen van de vrachtwagen, dat is écht geen pretje als hij weer eens 'op de kast' zit.)

Dus mijn raad: Gewoon consequent zijn en hem duidelijk maken dat dit ongewenst gedrag is. En als het echt niet anders kan: Kluisteren!

brighteyes85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:09

Die van mij deed het ook, altijd kappen met haar voorbenen. Een vriendin van mij, haar paard had het ook. Zij heeft het haar paard afgeleerd door met clickertraining aan de slag te gaan. Ik ben daar nu ook mee bezig en heb wel het idee dat het werkt, want ze is al minder aan het kappen met haar benen.

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:59

Mijne heeft ook de gewoonte, alleen alsie vast staat aan een paal, hij doet het ook als er een ander paard bijstaat.
Meestal doet hij het omdat hij aandacht wil, dan begin ik gewoon te praten en stopt hij ermee :P

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:25

Zo, paar dagen niet op bokt geweest! Even reageren!

Ik weet dat het hem om aandacht vragen gaat. Als ik hem op de poetsplaats heb staan en heb aan het borstelen ben of opzadelen geeft ie geen kick. Als hij begint te schrapen negeer ik hem al, want ik weet dat hij aandacht wil. (Natuurlijk heb ik ooit wel mijn stem verhoffen ( zeg je dat zo?) en hem een tik gegeven. Maar dat hielp dus niet dus daar ben ik ook niet mee verder gegaan. Ook met het negeren blijft hij bezig.
Ik vind het idee van clickertraining wel erg interessant. Of ook het belonen wanneer hij gewoon braaf stilstaat.
Hiermee ga ik in ieder geval al eens beginnen. Eens kijken waar ik strand!
Iedereen heel erg bedankt voor de tips!