mijn paard wilt haar achterste hoeven niet geven. ze houd haar been echt recht op de grond. Ze wilt haar been dus niet plooien. We hebben al met een touw geprobeerd en dat lukt een beetje. Maar als je echt met heel je gewicht haar achterste hoef wilt optillen gaat ze stampen.
friesiszwart
Probeer nog eens je paard overal te aaien. Het kan zijn dat het paard je niet genoeg vertrouwt, aangezien het bij de eigenaar wel lukte. De benen zijn namelijk zeer fragiel, en broodnodig om te kunnen vluchten wanneer nodig. Test mss hoeveel weerstand het paard geeft bij het optillen van de staart. Hoe minder weerstand hoe beter. Het is het beste om als je paard ze momenteel nog niet wil geven, het ook niet te proberen forceren. Wacht tot het paard meer vertrouwen heeft in jou. Ga gewoon regelmatig naar je paard, en aai hem vaak over heel het lichaam, ook over de benen. Als je ziet dat ze het niet meer erg vindt eender waar je hem aait, dan kan je nog eens proberen. Ik zou zeggen ga elke dag naar je paard voor minimaal 5 minuten. Doe dat zeker 2 weken voordat je het nog eens probeert.
Waarom niet forceren? Je paard vertrouwt je kennelijk niet volledig. Dat wil zeggen dat het volgens hem goed mogelijk is dat ze iets meemaakt door jou als hij zijn voeten geeft. Als je met al je macht probeert de voeten op te tillen wordt ze in dat vermoeden bevestigt, en gaat je minder vertrouwen. Het kan zelfs zijn dat je daardoor een stamp in je gezicht krijgt. En dat is dan puur uit verdediging dat het paard dat heeft gedaan.
Waarom ik denk aan gebrek aan vertrouwen? 1)Bij de vorige eigenaar deed ze het wel. 2)Hij wil stampen als ze geforceerd wordt.
Denk eraan dat vertrouwen winnen tijd kost. Het kan zijn dat je meer dan 2 weken geduld moet oefenen.
Na die weken dat je vaak bij haar bent ga je als volgt te werk: Je aait hem nog eens, en vraagt dan met heel lichte druk om zijn voet te geven. Je gaat tot een druk van maximaal een halve kilo verder. Na 20 seconden stop je, en ga je bij de benen weg. Als het paard aangeeft dat hij zich niet gemakkelijk voelt bij wat je doet (let op oren en ogen), stop je ook en ga je weg. Op dit moment is het enkel je bedoeling om het paard duidelijk te maken dat je enkel maar vriendelijk zult zijn in de buurt van zijn benen. Als hij dat doorheeft (kan ook weer een tijd duren), zal hij zijn voeten geven. De eerste keer dat hij zijn voet geeft, laat je die ogenblikkelijk weer los. De volgende keer wacht je 1s. De keer daarop 2s, dan 5s, 10s,30s,50s, 1.5min, en zo langzaam aan langer, totdat je fatsoenlijk een hoef kan poetsen. De bedoeling hiervan is om het moment voor te zijn dat je paard uit ongemak zijn been terug zelf op de grond zet. Als je die reactie voor bent, dan was de beslissing bij jou, en denkt het paard niet dat hij zelf kan bepalen wanneer het welletjes is geweest voor hem. Ook als je later fatsoenlijk zijn hoeven kan kuisen, is het de bedoeling om het soms eens wat langer vast te houden (tot 5 minuten of langer), zodat de hoefsmid niet je training om zeep helpt, want geloof me, sommige hoefsmeden kunnen daar wat van.
De hoeven optillen is ook een teken van respect en onderdanigheid (tenminste dat heb ik geleerd ), de merrie vertrouwt je nog niet volledig en ziet je misschien ook niet volledig als haar baas aangezien je haar nog maar pas hebt.
Wellicht met een clickertraining op te lossen? Kriebelen met een zweepje in de kootholte. Zodra je pony maar een klein beetje haar voet beweegt --> click + beloning en dit net zolang uit gaan bouwen totdat ze haar hele hoef optilt.
Samantha_01
Geplaatst: 23-05-12 07:34
Misschien kan je aan zijn vorige eigenaar vragen of hij tips heeft, of het hem een keer bij je paard laten voordoen.
Ik heb namelijk eens gelezen over een paard die prima wilde optillen als hij op zachte grond stond, maar niet op beton of steen omdat hij eens gevallen was door evenwicht te verliezen en daardoor angst had om op hard grond zijn voeten te geven.
En een ander paard op stal die echt niet aan haar benen gezeten wilde worden, maar wel als je het juiste commando gaf, haar voet gaf en als je alleen die hoef aanraakte en vasthield dan kon je prima uitkrabben. Maar dat moest je wel weten bij haar.
Ik zeg niet dat jouw paard dat ook heeft, maar misschien heeft die vorige eigenaar wel de juiste clou om het makkelijk te maken