Eerste dressuur proefje. Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tovie

Eerste dressuur proefje. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:09

Hallo allemaal,
Ik wil eens een proefje gaan rijden. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe.
Ik heb mijn eerste en laatste proefje gereden toen ik 5 was. Ben nou bijna 19 dus reken maar uit hoe lang dat geleden is.
Ik wou dit gewoon op de manege doen op een manege paard.
Ik weet niet of ik het dan dus leuk vind. Dus misschien rij ik één proefje en daarna nooit meer. Maar misschien vind ik het wel leuk en ga ik er meer rijden.

Nou heb ik een aantal vragen.
* Wat voor proefje zo ik dan moeten rijden en welk niveau dan? (ik rij al heel mijn leven, kan dus gewoon stap, draf, galop, aan de teugel en buiging als het mee zit. Kan geen schouder binnenwaarts en dat soort dingen. Ben ik wel vooor bezig.) Zijn er nog gewoon F proefjes. Want ik hoor daar eigenlijk niks meer over. Iedereen heeft het tegenwoordig over A, B, M, enz. (ik snap wel het niveau van B, M, L en Z om maar te zeggen) Komen F proefjes hier voor of zo?
* Zijn dit officiële proefjes?
* Hoe lang duurt een proefje ongeveer?
* Moet je zelf iemand mee nemen om voor te lezen of doet dat meestal iemand van de manege voor je?
* Hoe duur kost het om mee te doen met een proefje?
* Wat heb je nodig om deel te nemen aan een proefje. Ik zat te lezen over startkaarten en coupons zijn deze nodig? Las dat daar gegevens van je paard op staan. Maar aangezien deze van de manege is weet ik dat niet. Ik heb wel een ruiterpaspoort van de FNRS en het ruiterbewijs. (aan het laatste zal ik voor een proefje wel niks hebben)
* Ik heb geen nette dressuur zweep. Heb wel een lange zweep van 1m of 1,10m maar deze is groen. Moet ik dan een nieuwe nette dressuur zweep gaan halen? Moet je deze overgeven als je van hand veranderd? En op welk punt dan?
* Het even doorzitten bij van hand veranderen op welk punt kan je dat het besten doen? Aan het eind?
* Ik hoor ook mensen zeggen dat het uitmaakt aan welke kant de lus van je teugel (van wat je over hebt om maar te zeggen) hangt. Is dat zo? En zo ja aan welke kant zou hij dan moeten hangen?
* Hoe vroeg moet of is het handig om van te voren aanwezig te zijn? (ik weet natuurlijk niet of mijn paard daar voor al een proefje heeft gelopen)
* Hoe kom ik aan de proef? Zodat ik weet welke gangen en figuren ik moet rijden.
* Ik heb lang haar is het dan verstandig om een haarnetje er om heen te doen? Hoe werkt zoon ding eigenlijk? Blijft dat met elastiek of klipjes zitten of zo?
* Moet je met een proefje ook goed door de hoeken heen rijden?

Hoop dat het hier goed staat. En dat het niet te veel vragen zijn.
Als iemand nog extra tips heeft of dingen die ik moet weten of waar ik aan moet denken. Hoor ik het graag. Alles is welkom

Sjolvir

Re: Eerste dressuur proefje. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:12

Je kan denk ik niet zomaar op een manege proefjes meerijden.
Zult daar ook moeten lessen.
Of moet wel een hele bijzondere manege zijn, die alleen voor een proefje een paard verhuurd tijdens een onderlinge wedstrijd.

Neem dus aan dat je dat op je eigen manege gaat doen, waar je ook lest?
Dan gewoon daar vragen hoe ze het altijd regelen, want dat is nogal verschillend per manege.
De ene doet FNRS proefjes, de andere KNHS proefjes (onofficieel) en weer een andere verzint zelf proefjes.

Voor al je vragen geldt, ligt eraan hoe die manege het wil.
Zou als ik jou was beginnen met een manege zoeken, waar je mee mag doen en ze daar goed uithoren over hoe en wat.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:25

Ik rij op manege De Prinsenstad. Misschien kent iemand die wel.
Op 20 april hadden ze FNRS proefjes. Daar kwam ik alleen te laat achter om even te gaan kijken.
Ben wel van plan om eerst even een paar proefjes te gaan bekijken voor dat ik ook echt mee ga doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:33

Oke, je rijdt dus al op een manege.
Wanneer heb je weer les?
Dan gewoon aan de instructie of aan diegene die in de kantine achter de bar staat vragen hoe het werkt.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:29

Leuk dat je aan de gang gaat met je proefjes. Ik denk dat de manege idd de meeste vragen wel voor je kan beantwoorden. Maar hier ook alvast wat antwoorden.
De F-proeven zijn officiele proeven voor maneges, afgeleid van de FRNS. De F-proeven starten gewoon bij nummer 1 en lopen door tot 20. Vanaf proef 11 is het gelijk aan de KNHS B-niveau. Bij de F-proeven kun je promotiepunten halen en bij sommige proeven een diploma. Op de website van de FRNS staat meer. Volgens mij mag je in sommige gevallen al hoger instromen dan proef 1 afhankelijk van je rijniveau.

Een proef duurt gemiddeld 5 minuten, en de meeste maneges zorgen zelf voor een voorlezer (voor iedereen). Dit is wel afhankelijk van de manege, dus weet niet of dat ook voor jou geldt. De kosten is ook afhankelijk van de manege. Je hebt iig geen startcoupons en een startkaart nodig van de KNHS.

De lus van je teugel maakt niet uit, en je kleding is gewoon netjes. Volgens mij is een officieel wedstrijdtenue niet verplicht als het maar netjes verzorgd is. Een haarnetje of een knotje maakt het wel netter.

Ook met een proef moet je goed door de hoeken rijden en je figuren goed afwerken. Op de FRNS site kun je ook de proeven vinden, maar vraag eerst aan je instructrice in welk niveau je moet starten en zij kan je dan helpen met oefenen en alle praktische tips.

Succes!