Als ik naar de manege fiets op zaterdag, ben ik altijd heel zenuwachtig op wie ik moet rijden. ik ben best wel klein 1.55m en ik ben 14 jaar vorige week heb ik voor het eerst op een paard gereden. dat was wel leuk maar toen ik op wou stijgen toen ging hij ervandoor. ik weet niet waarom en ik lag op de grond. nu ben ik elke keer zenuwachtig als ik iets verkeerd doe(ja ik kan ervan leren) maar ik ben wel elke week zenuwachtig,
hebben jullie tips om me minder zenuwachtig te maken?
Bij je instructeur vragen om een rustig en braaf paard waar je vaak op kan rijden
Frodo
Geplaatst: 18-05-12 09:47
Niet zo onzeker zijn! Het ongelukje met het opstijgen kan iedereen gebeuren, heb het zelf ook weleens gehad. Gewoon lekker rijden, en als je nog liever niet op paarden gaat kun je dat gewoon tegen de instructrice zeggen
Wally_1998
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-12 09:48
dan zecht ze: je kan het best en dat helpt nie
cantaloop
Geplaatst: 18-05-12 09:48
vragen om een rustige pony. Zo te lezen pas je nog wel op een pony waarom een al een paard als je onzeker bent. geeft niets jij moet het leuk blijven vinden.
Juist niet om brave pony's vragen. Dan blijf je onzeker misschien. Ik zou vragen of je mag rijden op het paard waar je vanaf bent gevallen met opstijgen. Misschien inderdaad een keer een privé les met dat paard. Zodat je kunt ontdekken dat je niet zo zenuwachtig hoeft te zijn, omdat je het best kan.
En eigenlijk moet je later gewoon kunnen lachen om zulke 'ongelukjes'. Dat gebeurt iedereen wel eens, hoort er wel een beetje bij.
capopjekop
Geplaatst: 18-05-12 09:54
Ik had dat vroeger ook, het enige dat hielp was goed op mijn ademhaling letten. Als ik eenmaal op het paard zat was het goed. Nu ik ouder ben heb ik dat een stuk minder.
Wally_1998
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-12 09:56
maar ik durf het niet te vragen
MusicIsLife
Geplaatst: 18-05-12 09:57
Je kan het echt wel probeer niet zenuwachtig te zijn want als je zenuwachtig bent gaat het juist sneller fout en je paard merkt het ook en sommige paarden zijn daar best gevoelig op want afgelopen zterdag was er een wedstrijd en er reden er meer op 1 paard een welsh en je zag precies bij de kinderen die op waren van de zenuwen ging hij er van door en bij de kinderen die ee helemaal zin in hadden en niet zenuwachtig waren was hij ook een stuk rustiger succes!
Je paard spiegelt je. Ben jij gespannen? Dan is het paard ook gespannen. Ben je ontspannen? Is je paard rustig.
Dus als jij gewoon op het paard stapt net zoals je op een pony stapt. Komt het echt wel goed
Heike1998
Geplaatst: 18-05-12 10:32
Ik had dat ook. Mijn mama was het voor mij gaan vragen, en omdat daar drie pony's waren die ik door en door kende en ik ook vertrouwde, mocht ik iedere week op 1 van die drie. Toen het uiteindelijk niet meer mocht ( ik moest op de minder ervaren pony's en hevigere omdat ik bij de gevorderde hoorde) ben ik van manege veranderd. Nu zit ik op een manege waar ze wel naar me luisteren,privélessen geven én waar ik de eigenaars en alle PAARDEN perfect vertrouw! Ik ben ook 14 jaar en 1.55 meter
Frodo
Geplaatst: 18-05-12 13:36
puckje10 schreef:
dan zecht ze: je kan het best en dat helpt nie
Dan zou ik een andere manege zoeken, die wel naar je luisterd. Jij bent een klant daar, ze hoeft jou niet op te dringen dat jij op een paard moet.
Wij hebben ook paarden tussen onze pony's bij de beginners. En geloof me, die zetten wij echt niet in als dat niet kan. Vaak zijn ze braver, doen ze niet mee aan het 'soepzooitje' dat alle pony's ineens door elkaar lopen etc. Ze zijn alleen wat groter en hebben ruimere gangen. Dus het is maar net waar je bang van kan worden, de hoogte? De grotere bewegingen? De pony's zijn vaak eigenwijzer en maken veel sneller een onverwachte beweging.
Maar ik zou het goed bespreken met je instructie. Desnoods neem je je moeder/vader mee zodat ze je niet zomaar afschepen met je kan t best. Leg uit wat je eng vindt en waar je je wel prettig bij voelt! Op je ademhaling letten is een hele goede tip
Kentaro
Geplaatst: 18-05-12 13:55
heb je heel toevallig haar 06 nummer?? Misschien dat je het haar in een sms'je kunt vragen!?
Lastig aan de ene kant zou je inderdaad zeggen vraag om een makkelijk/rustig paard maar aan de andere kant denk ik dat het je alleen nog maar onzekerder maakt door nogmaals op het paard te stappen wat met opstappen mis ging en het dan wel goed gaat zul je wel over de zenuwen heen komen. Het is aan jezelf maar misschien gewoon even op de tanden bijten en doorzetten.
Ik heb het ook soortvan, nadat ik van een pony ben afgevallen zit ik te shaken voor iedere les. maar als de les voorbij is ben ik wel soortvan trots op mezelf. maar bij mij werkt het wel een strenge instructrise. ik ben trouwens ook ong 1.55 en 14 jaar, alleen rijd ik op paarden.
ik zit altijd tegen mezelf te zeggen: lekker boeiend als ik eraf val, en ik probeer alles in mijn eigen tempo te doen. en naarmate je vaker rijdt wordt het minder
ik had dat voreger ook toen ik nog op de manege reed. ik was altijd bang op wie ik moest, maar ik ging vragen of ik op de wat oudere pony's mocht en op een gegeven moment ging ik bij een pension stal een shet verzorgen en rijden, zins dien ben ik bijna nooit meer bang