Welke sporen voor op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milouhoefs

Welke sporen voor op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:56

Hallo iedereen.
Ik heb een vraag.
Thuis train ik mijn paard een half uur tot 3 kwartier.
Mijn paard is goed aan mijn been alleen met de zijwaartse gangen heb ik af en toe een klein beetje hulp van mijn spoor nodig.
Ik rijd trouwens met een 3 cm afgeplat staafje.
Op wedstrijd merk ik dat mijn paard moe in de 2e proef word en niet meer goed op mijn been reageert met wijken en halsstrekken.
Ik rijd ongeveer een kwartier warm maar zeker als het wat benauwde dagen zijn is hij gewoon eerder leeg.
Wie heeft ervaring met een andere spoor gebruiken en welke.
Wel graag die in het L1 toegestaan zijn.
Ik weet dat er al wat van deze vragen op bokt zijn maar dat zijn oude forums en de regels veranderen ieder jaar.

EllyC

Re: Welke sporen voor op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:11

gewoon op de site van www.knhs.nl kijken, tabblad dressuur, reglementen staat precies aangeven met welke sporen ja mag rijden.

milouhoefs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 22:15

@ Jury bedankt. Ja dat klopt dat heb ik gevonden. Maar meer mijn vraag is wat voor ervaring hebben jullie met welke sporen ? Bv sporen met grove wielen, hamersporen of gladde wieltjes?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:28

Paard moet gewoon reageren op je aanspannende kuitspier (en de overige ondersteunende hulpen). Doet ie dat niet dan ben ik er voortander van om goede correctie door te voeren. Een 3 cm spoor moet voldoende inwerking hebben anders is je basis gewoon niet goed voor elkaar.
Zelf rij ik met wielsporen omdat dit paar daar gewoon fijn op reageert maar ik gebruik ze zelden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:30

Ik denk dat je dan beter wat aan zijn conditie werkt dan een andere spoor... Als hij op is, is hij op. Ookal heb je dan een sterker werkend spoortje aan, hij gaat sowieso anders lopen omdat hij moe is.

Ik vind een ander spoortje in dit geval niet echt een oplossing, spoor hoort enkel voor verfijning van de hulpen. Niet om je paard mee wakker te houden.

milouhoefs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 22:39

Zoals ik al aangaf reageert hij over het algemeen goed op mijn kuit. Alleen met zijwaartse gangen heeft hij soms een klein hulpje van een spoor nodig. Ik gebruik mijn spoor als hulp en niet als gebruiksmiddel. Zijn basis is gewoon netjes. Alleen als hij moe is dan word zijn zijwaartse reactievermogen minder en zijn conditie gewoon goed. Alleen op wedstrijd vreet bij hem gewoon energie door alle indrukken. Het is dan niet zo dat hij inkakt want hij blijft wel voorwaarts lopen alleen net de verfijning van de zijwaartse gangen daar struikelen we over.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:43

ik denk niet dat je dat probleem oplost met een ander spoortje. Je paard heeft nog moeite met de indrukken van een wedstrijd, de beste manier om dat op te lossen is gewoon vaak gaan, oefening baart kunst. Mijn merrie had daar ook last van, ze sloot zich af en dan kon ik doen wat ik wilde, de hulpen kwamen niet zo goed door als ik wilde. Door genoeg te gaan, is dat een heel stuk beter geworden.

Als je dan iets doen wilt, thuis helemaal zonder sporen rijden en ze alleen met wedstrijden gebruiken.

milouhoefs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 22:55

@ Kleinvosje. Hij gaat regelmatig mee ook naar vreemd terrein. Minimaal 1 x per 3 weken. Hij heeft dat gewoon. Hij is niet extreem heet of zenuwachtig. In ieder geval niet meer als thuis. En op alle hulpen reageert hij goed alleen zoals ik als aangaf het is net het perfectioneren van het wijken en soms ook het hals strekken. Maar ik ga een keer een ander spoortje aandoen op wedstrijd en het zelf ervaren of het enigszins verschil maakt.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:56

Ik ben het niet helemaal met je eens TS, hoe perfect wil je het hebben? Wat voor cijfers haal je nu voor wijken en wat gaat er niet goed volgens jou?

milouhoefs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 23:10

We rijden nu gemiddeld een 6 voor het wijken. Waar ik over struikel is dat ik hem niet altijd helemaal 100% kan laten scharen. En hoe perfect ik het wil hebben. Zo perfect mogelijk, zover haalbaar. Ik ben van mening als je iets doet moet je het zo goed mogelijk proberen te doen. Zolang het niet ten koste gaat van je paard. En ik bedoel een kuit en evt net een hulpje van de spoor en niet de hele spoor in zijn lijf duwen of hem niet doormidden schoppen. Zodra je daar aan gaat denken als ruiter kun je beter weer beginnen met de basis goed te bevestigen. Dit is bij ons niet van toepassing maar ik wil dat het er voor paard en ruiter zo rustig mogelijk hulpen gebruiken. Ik ben van mening ondanks dat niet iedereen het er mee eens zal zijn dat je beter een kleine hulp kan geven met een scherper spoortje dan een grove hulp met een gewone spoor. Maar ondanks goed bedoeld Kleinvosje mijn vraag was wat is jullie ervaring hierin. Of er andere mensen zijn die thuis andere of geen sporen gebruiken dan op wedstrijd. Het rijtechnisch gedeelte buiten beschouwing. Dit valt via een forum niet te beoordelen. Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld :-)

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:13

Nee, ik val jou op mijn beurt ook niet aan hoor. Ik krijg veel paarden in de ring die ook weinig scharen, en dat komt niet omdat de beenhulp niet goed doorkomt, maar omdat de begrenzende hulp ontbreekt. En daarmee bedoel ik voornamelijk de buitenteugel, die de buitenschouder begrenst. Je kan wel heel goed je beenhulp gebruiken, als je dat zijwaartse vervolgens over de buitenschouder weg laat lopen, werkt een andere spoor ook echt niet.

milouhoefs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 23:19

Nee ik voel me ook niet aangevallen :-) Maar als ik de buitenteugel niet begrens zoals je al aangeeft 'straft' mijn paard me mee af om inderdaad over de buitenschouder weg te vallen/lopen. Afstraffen is het eigenlijk niet maar dan drukt hij je met de neus op de feiten.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:20

Juist, maar dat los je dan dus niet op met een ander spoortje maar met je buitenteugl, als je snapt wat ik bedoel. Het ligt niet aan je beenhulpen, maar aan je teugelhulpen.

milouhoefs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 23:26

Nee ik zeg al dat ik mijn buitenteugel er goed bij houd. Doe ik dit niet gebeurt er wat je zij. Dit zei ik als voorbeeld. Hij blijft netjes recht. Het ligt niet aan de hulp maar ik wil het gewoon zo perfect mogelijk hebben.