Voor mijn afstudeerscriptie doe ik onderzoek naar de eisen waaraan een recreatiepaard moet voldoen om de veiligheid van de recreatieruiters te bevorderen. Eisen waaraan gedacht kan worden zijn rustig, verkeersmak, betrouwbaar en meewerkend. Een onderdeel van het onderzoek is deze enquête.
Uit onderzoek blijkt dat 456.000 Nederlanders actief de paardensport beoefenen, 431.500 mensen hiervan zijn recreatieruiter. Er komen in de paardensport gelukkig relatief weinig blessures voor in vergelijking met andere sporten. Echter zijn de blessures bij het paardrijden vaker dan bij andere sporten ernstiger van aard. Het is dus zaak om ook deze blessures en ongelukken zoveel mogelijk te minimaliseren. Het uitkiezen van een geschikt paard voor de ruiter en voor het gebruiksdoel is een manier om de veiligheid te verbeteren.
Door middel van deze enquête hoop ik meer inzicht te krijgen in de eisen waaraan een geschikt recreatiepaard moet voldoen om zodoende de veiligheid te bevorderen.
Om een zo betrouwbaar mogelijk resultaat te krijgen wil ik de recreatieruiters vragen om mij te helpen door deze enquête in te vullen voor 25 mei 2012. Het invullen duurt slechts 5 minuten. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen vraag ik om de antwoorden zo goed mogelijk te motiveren. De gegevens zullen anoniem in het onderzoek worden verwerkt. Ik stel jullie medewerking zeer op prijs, alvast hartelijk bedankt daarvoor!