problemen met paard loslaten id weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikke_7

problemen met paard loslaten id weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 16:51

telkens als ik mijn manegepaard wil los laten id weide of id piste ze hij mega hard aan.
ik kom aan het hek vd wei en hij loopt er gwn in een galop vandoor. ik zou hem dit graag afleren want het is niet zo fijn dat hij dit iedere keer doet.
tips?

pipo

Re: problemen met paard loslaten id weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:01

Je bent geen leider. Niet om je te plagen maar hij doet wat ie denkt te moeten doen... leider zijn wordt je niet door de zweep of ketting, maar door veel te (eerst lezen en kijken) dan te oefenen. Natuurlijk kan je het met een kettingkje oplossen of een dun touwhalster maar het probleem zal dan niet oplossen. Ik heb zelf heel veel gehad aan de methode van Monty roberts, ik heb ook zon drammer (en nog als hij de kans krijgt)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:02

je bericht is best onduidelijk met name op de spelling.
met paarden die er een handje van hadden om in het weiland al op de ren te gaan voor dat het halster af was.
Heb ik geleerd om ze eerst om te draaien (soms werd dat trekken omdat ze aan de ren gingen) en dan pas los te laten.
Dus eerst met het hoofd weer richting de uitgang laten staan en dan pas los maken.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:06

NienSCHaap schreef:
je bericht is best onduidelijk met name op de spelling.
met paarden die er een handje van hadden om in het weiland al op de ren te gaan voor dat het halster af was.
Heb ik geleerd om ze eerst om te draaien (soms werd dat trekken omdat ze aan de ren gingen) en dan pas los te laten.
Dus eerst met het hoofd weer richting de uitgang laten staan en dan pas los maken.

indd hier sluit ik me bij aan, eigenlijk hoor je zo standaard een paard in de wei te zetten eerst met het hoofd richting jou/uitgang dan pas los laten zo moet hij zich eerst omdraaien voor hij weg kan rennen!

wianca_ate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:07

je moet het touw straks houden en rondjes lopen en dan doe je gwn de hek dicht en je doet em vast even staan blijfen en los laten

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:11

Inderdaad, paard omdraaien met het hoofd naar het hek toe, en dán pas halster afdoen, paard moet zich dan eerst omdraaien om weg te kunnen galopperen en tegen die tijd kun jij alweer achter het hek staan.

Want als het paard zo van je weg galoppeert en hij/zij geeft een (vreugde)bok, heb jij die achterhoeven in je gezicht..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:54

Verder kan je het paard leren uit je persoonlijke ruimte te blijven. Daar heb je met zo'n paard op elk vlak heel veel aan.
Als je niet weet hoe dit moet, dan wil ik wel een pb sturen.