Niveau Proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SJDC

Niveau Proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 22:59

Hallo,

Ik rijd paard bij een vrouw die een eindje van mij vandaan woont.
Ze geeft 6 dagen in de week groepslessen, die(helaas) niet zijn gesorteerd op niveau.

Nu is er ieder jaar een onderlinge wedstrijd waar iedereen aan mee mag doen, met voorwaarde dat je los kan draven.
Deze wedstrijd word onderverdeeld in drie categorieën. Hier kun je je op inschrijven.
Dit zijn de categorieën:
- Zonder galop
- Galop 1
- Galop 2 (de iets moeilijkere versie).

Nu rijd ik hier al 6 jaar paard, maar ik vroeg me af of deze proeven te vergelijken zijn met een officieel niveau.
Ik heb echt geen idee wat je bv. voor een B-proefje moet kunnen.

Hier de proef die ik ga rijden:
Afbeelding

Ik heb hem nu 2 keer geoefend en ik vind het totaal niet moeilijk.
Nu was mijn vraag, welk niveau is dit / zou dit kunnen zijn? Of is dit niet te vergelijken.

alvast bedankt :o

Linnietje

Re: Niveau Proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 06:54

Nog nooit van deze proeven gehoord...
Kan hem ook totaal niet volgen...

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:54

Wat een vreemde lijnen zitten erin. ik kan er niet echt een niveau uithalen gezien de B dressuur wel een hoop andere oefeningen heeft.

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:15

wat een vreemde proef inderdaad ;) voooral nr 11

In de B zit normaal stap en middenstap, draf en middendraf, galop met grote volte en weer naar draf,
gebroken lijn of voltes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:41

Heel aparte proef... maar het is niet zozeer wat je moet rijden (dat is al snel gelijk aan de B), maar vooral hoe streng je waarop beoordeeld wordt. In de B kun je nog zo netjes je figuren sturen, maar als je paard loopt te sterrenkijken en niet voorwaarts is maar loopt te sloffen, dan ga je de proef nooit met winst afsluiten. Als dat bij jou wedstrijd niet als belangrijk wordt gezien, en ze alleen naar de figuren kijken, tja, dan is er dus niets te vergelijken.

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:05

De proef wordt beoordeeld door 3 juryleden, deze hebben alle drie erg veel verstand van dressuur.
Ik denk wel dat het streng beoordeeld word, als ik naar mijn uitslagen van mijn proeven van vorige jaren kijk.

Als je naar punt 22 - 23 - 24 kijkt dan kun je zien dat we ook beoordeeld worden op houding, effect van de hulpen en gereden zijn in algemeen.

Vorigjaar reed ik ook een proef galop 2. Hier behaalde ik 165 punten.

Deze proef is overigens zelf verzonnen door mijn instructrice.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:15

Onderdeel 11: vraag me echt af hoe ik die moet rijden. Aanspringen bij de 2de middelijn en dan verder galopperen en dan van m naar k van hand veranderen??

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:17

In de B officieel rij je geen S'en en slangevoltes. Ik denk niet dat het echt te vergelijken is.

Daarbij wat al aangegeven is kijkt een officiele jury naar nagevelijkheid, weningen, buigingen, rechtrichten, impuls etc. Bij de gemiddelde manegewedstrijd word meer gegekeken hoe je de figuren rijdt.

De dingen die je van een manege ruiter mag verwachten liggen heel anders dan de dingen die van een wedstrijdruiter mag verwachten.

Daarbij kan je op een officiele wedstrijd 300 punten halen. Als je overal gemiddeld een 6 voor rijdt heb je 180 punten en dus 1 winstpunt. De punten tellen op jouw proef gaat maar tot 240. Jij hebt met 165 punten dus gemiddeld bij overal een 7 voor gehad op 3 punten na. Dat zou voor op een officiele wedstrijd vrij hoog zijn geweest.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:18

Ik vind het inderdaad ook een beetje een vreemde proef. Qua stap-draf-galop lijkt het wel een beetje op de B maar voor mijn gevoel komen de oefeningen veel sneller achter elkaar en zijn de lijnen ook moeilijker/scherper.

Een lijn als bijv. op X overgang galop-draf of in de slangenvolte galop-draf-galop zal in de B van de KNHS niet gevraagd worden volgens mij omdat je dan op een rechte lijn zonder ondersteuning van de hoefslag aan moet springen...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:18

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:19

Het heeft wel wat weg van een Fnrs proefje gemixt met een B proefje ?
Heb inderdaad ook mijn bedenkingen bij oefening 11..

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:22

Bedankt voor jullie mening!

Oefening 11 is inderdaad een beetje vreemd.
Hierbij rijd je een slangenvolte in galop. Bij de eerste middenlijn die je passeert ga je in draf over en bij de tweede middelijn spring je weer aan in galop.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:05

Heb de proef nog eens bekeken, maar ik vind punt 9 ook een beetje raar...
Halsstrekken, maar wanneer neem je de teugels weer op maat? Normaal gesproken staat dat er ook in...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:08

Het is echt een onlogische proef, niet echt over na gedacht.
Maar ik denk niet dat het te vergelijken is met B niveau.
Maar gewoon onderling manegeniveau, waar ze vaak stimulerend jureren.

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 00:04

@ Linnietje - haha ja over dat punt struikelde ik ook al. Blijkbaar is het logisch voor daar dat je ze bij H terug op maat maakt..

Bedankt voor jullie commentaar! Wilde wel eens weten welke moeilijkheidsgraad dit is.