Nederlands [ras], geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Nederlands Trekpaard, geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 22:23

Beste allemaal,

morgen ga ik kijken bij een NL's trekpaard van 3 jaar oud, het is een ruin. Ik ben geen fanatieke ruiter, ik hou van poetsen, af en toe lekker naar buiten met het paard maar vooral de verzorging er omheen. Dus het poetsen, losgooien, troetelen, etc. Nu ben ik op slag verliefd geworden op een trekpaard via Marktplaats. Ik ben in de omgang met paarden ervaren en kan ook echt kordaat optreden. Aan de andere kant, ben ik bang om een paard in te gaan rijden dat zou bokken, steigeren, etc. Wie kan mij vertellen of dit ras een mogelijkheid zou zijn voor mij? Ik heb namelijk zelf het idee dat hun gedrag minder explosief zal zijn dat een "gewoon" rijpaard van die leeftijd. Ik wil me goed inlezen en niet van een koude kermis thuiskomen, vandaar mijn post :)
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dit ras?

Anoniem

Re: Nederlands Trekpaard, geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:25

Hoeveel ervaring heb je? Is een jong paard wel geschikt voor jou?? Vooral met zo'n ras moet je sterk in je schoenen staan, en als het dan ook nog een jong paard is, moet je wel weten hoe je ermee om moet gaan. :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:27

Als ik dit zo hoor, zou ik lekker gaan zoeken naar een goed doorgereden, voorspelbaar paard. Elk paard kan wel eens bokken of steigeren, maar de kans is met een jong ding net iets groter.
Goed inlezen doe je trouwens niet op de avond voordat je gaat kijken, daar gaat wel iets langer overheen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:28

Is het dier al bereden en verkeersmak? En zo ja, tot in hoeverre is hij doorgereden? Zo te lezen ben je niet heel erg ervaren op het gebied van rijden? Een jong paard correct leren lopen onder het zadel is geen makkelijke klus! Het kan wel, maar dan is erg goede begeleiding wel aan te raden. Ben je bereid die begeleiding ook te zoeken (en te betalen)? En heb je ook ervaring met dusdanig krachtige paarden?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 22:35

Ik heb inmiddels 22 jaar ervaring met paarden (géén manege-ervaring ;) ). Ik heb Hackneys gehad, lekker pittig, daar hield ik van, arabiertjes gereden, lekkere drukke welshjes. Vroeger durfde ik alles aan! Nu ben ik voorzichtig geworden en vraag ik me inderdaad dus af of een jong paard geschikt is voor mij. Ik bedoel dan eigenlijk vooral het rijden. De omgang, het wandelen, poetsen, etc. is het probleem niet. De zenuwen beginnen namelijk als ik erop "moet" gaan zitten. Daarom vraag ik mij af, is dit ras juist pittiger om mee om te gaan dan een ander ras?

@ Thirty: Voorspelbaar hoeft het paard niet te zijn, ik wil geen hersenloos dier... Goed inlezen kan óók betekenen dat je verder onderzoek doet én dat je gaat kijken. Ik ga kijken of het gevoel überhaupt goed is bij dit paard voor mijzelf en heb dan graag al wat achtergrond informatie. Kijken betekent niet gelijk kopen, maar blijkbaar denk jij daar anders over. Ik ben hier om advies in te winnen, voor zover je dat nog niet begrepen had.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 22:38

@s68.....(heel veel cijfers), hij is nog niet doorgereden, helemaal niet zadelmak. Ik ben zeker ervaren op het gebied van rijden en zal ook zeker begeleiding vragen wat betreft het inrijden. En daar dus ook voor betalen, ik begrijp hoe dat werkt. Ervaring met "sterke" rassen is ook een beetje mijn punt. Ik heb ervaring met gevoelige types, als Hackneys, arabiertjes. Dit is hele andere koek voor mij. Het imponeert me nogal dat ze zo enorm zijn!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:39

ik vind het heerlijke paarden maar vergis je niet in een belg die zijn eigen kracht kent......
zoals in elk ras zitten er etters tussen en daar word je niet blij van.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:40

let wel goed op of het paard dat je koopt geen grote kans op CPL heeft, vraag dus of je de moeder kan zien, en eventuele andere nakomelingen van dezelfde hengst/merrie die al ouder zijn.

als het paard zelf of veel van de verwante paarden dikke benen/ vocht in de benen heeft NIET kopen, want dan kun je hem voor die 8 jaar oud is naar de slacht brengen. en dat is erg jammer.

verder is er niets mis met het Nederlandse Trekpaard, ze zijn super!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:42

Ga dan vooral niet zenuwachtig op een jong dier zitten ;) Dan zul je toch moeten weten dat het (over het algemeen) geen goede combinatie is.
Overigens kunnen karakters binnen een ras heel erg verschillen.

En je gaat niet kijken als je niet daadwerkelijk geinteresseerd bent, lijkt mij.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:46

Als je zenuwachtig/angstig wordt als je erop moet, is het geen strak plan om op een onbereden paard te gaan zitten. Zo'n dier zal die angst onmiddellijk voelen en overnemen. Een angstig paard is een gevaarlijk paard. Een gevaarlijk trekpaard die zijn eigen krachten kent wil je liever niet onder je hebben :n Dan kan je toch beter een bomproof paard zoeken die kan omgaan met een zenuwachtige ruiter.

WPFER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:49

heb zelf een trekpaard,was ons 1e trekpaard.. inrijden van haar was geen probleem,en hoor van meer eigenaren dat ze vaak mak zijn !! alleen zijn ze idd wel sterk,vaak weten ze hun eigen kracht niet en dat is maar goed ook,maar ja als ze niet willen willen ze niet hahhaa en prima keuze als je er voor kiest zelf een paard te willen inrijden,want na jaren rij ervaring moet dat kunnen,vraag er wel hulp bij van iemand die er al vanaf weet waar je altijd op terug kan vallen !
groot nadeel van een belg,trekpaard is je moet alles groot hebben,en dat hebben veel winkels niet :P gelukkig heb je tegenwoordig internet/webshopjes !

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 22:50

nee snap ik. Sorry voor mijn reactie Thirty, ik begrijp dat je't ook alleen goed bedoelt. Ik ben idd serieus geïnteresseerd. Maar ik wil morgen eerst gaan poetsen, met hem omgaan, etc., dat ik een idee krijg van zijn karakter. Als ik het inrijden zelf niet aandurf, heb ik gelukkig ook allemaal stoere meiden op stal die wat dapperder zijn dan ik :) Goede tip van die benen. Ik ben benieuwd morgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:52

Mona81 schreef:
@s68.....(heel veel cijfers), hij is nog niet doorgereden, helemaal niet zadelmak. Ik ben zeker ervaren op het gebied van rijden en zal ook zeker begeleiding vragen wat betreft het inrijden. En daar dus ook voor betalen, ik begrijp hoe dat werkt. Ervaring met "sterke" rassen is ook een beetje mijn punt. Ik heb ervaring met gevoelige types, als Hackneys, arabiertjes. Dit is hele andere koek voor mij. Het imponeert me nogal dat ze zo enorm zijn!

En daarom alleen al zeg ik : niet doen.
Paard waarvan je onder de indruk bent kan je niet goed opvoeden en dat is dubbel zo belangrijk bij een paard/ras dat zo sterk is.

WPFER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:53

en wat ook handig is om ff naar te kijken : ze tanden,veel belgen hebben onderbijt !! ze kunnen ermee leven alleen je moet er rekening mee houden zoals dat elk jaar de tanden ff bij gehouden moeten worden,en ze kort gras niet af kunnen happen ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:58

Mona81 schreef:
Beste allemaal,

morgen ga ik kijken bij een NL's trekpaard van 3 jaar oud, het is een ruin. Ik ben geen fanatieke ruiter, ik hou van poetsen, af en toe lekker naar buiten met het paard maar vooral de verzorging er omheen. Dus het poetsen, losgooien, troetelen, etc. Nu ben ik op slag verliefd geworden op een trekpaard via Marktplaats. Ik ben in de omgang met paarden ervaren en kan ook echt kordaat optreden. Aan de andere kant, ben ik bang om een paard in te gaan rijden dat zou bokken, steigeren, etc. Wie kan mij vertellen of dit ras een mogelijkheid zou zijn voor mij? Ik heb namelijk zelf het idee dat hun gedrag minder explosief zal zijn dat een "gewoon" rijpaard van die leeftijd. Ik wil me goed inlezen en niet van een koude kermis thuiskomen, vandaar mijn post :)
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dit ras?

Ik dacht ook altijd dat trekpaarden 'rustiger' waren... ik ken er inmiddels enkele maar geen van allen waren bijzonder rustig, één belg zelfs supersnel (sneller dan een springpaard dat ook mee was). Als je verliefd bent geworden op het ras zou ik zeggen; zoek een bereden exemplaar die ook goed voetjes kan geven, vaststaan etc. (erg duur zijn ze niet in verhouding) want ook dat is lastig aanleren bij een volwassen reus. Gaat het je meer om het rustige karakter zijn er misschien nog andere rassen die geschikter zijn (quarter?).

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 23:42

het gaat me niet zo zeer om het rustige karakter, ik ben gewoon verliefd geworden op een foto! Dat overkomt me niet vaak namelijk. Ik zal jullie op de hoogte houden van "de ontmoeting" morgen. Ik heb sowieso al voor mezelf besloten dat als ik bang/zenuwachtig van hem wordt, of anderzijds twijfel, dan wordt hij het niet.

Sammels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:46

Hoi Mona ,
ik zou zelf niet snel voor een jong paard gaan als je al aangeeft een beetje schrik te hebben voor de "capriolen" die een jong paard toch af en toe zal uithalen . Een paard wat een jaar of 8 is is ook nog jong genoeg maar vaak wel lekker doorgereden . Keuze genoeg op de hedendaagse markt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:52

Ik zou lekker gaan kijken als ik jou was en eens kijken of het klikt :)
Iedereen die hier zegt dat je nooit zenuwen mag hebben, een beetje tegen bokken/steigeren opkijkt en geen ervaring hebt met het formaat dus dan maar niet doen: beetje overdreven.
Zenuwen bij het inrijden zijn normaal, je moet alleen wel door kunnen zetten.
Met 22 jaar ervaring met paarden lijkt het mij dat je, met begeleiding, gerust aan een nieuwe uitdaging kan beginnen.

Als je vraag zou zijn: Ik heb al jaren een Nederlands trekpaard, ik wil er nu één in gaan rijden maar heb daar geen ervaring mee, zou ook iedereen roepen dat je het niet moet doen.

Ik ben erg benieuwd hoe je ontmoeting gaat/ is gegaan :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 22:33

Na mijn ontmoeting met hem maak ik me al een stuk minder zorgen w.b. het inrijden. Het is echt een heel leuk paard... :) Hij is verbazend fijngevoelig voor een paard van zo'n omvang, ik had het heel anders verwacht. Het is vooral een 800 kilo wegende knuffelkont! Hij was heel relaxed, gaf keurig voetjes, stond netjes stil met poetsen (op af en toe hengelen met zijn voorbeen na dan) en had er echt een heel fijn gevoel bij. Zelfs zijn naam vind ik prachtig: Elias. Ik heb qua paard al besloten dat ik'm graag wil hebben. We komen er vast wel uit met een beetje hulp, daar ben ik niet bang voor. Gezien zijn omvang is alleen de stalling nu een beetje een probleem. Ik ga morgen overleggen met mijn stalgenootjes of we dat kunnen oplossen, ik ben benieuwd!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:44

Klinkt als een klik, leuk zeg! Kan ik je al feliciteren?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:25

nee nog niet hoor... ik wil eerst zeker weten dat we een veilige goede box voor hem hebben. Daar hangt het nu van af. Wordt vervolgd dus!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:32

Ik heb ook een trekpaard gehad,en sindsdien ben ik helemaal om kwa koudbloedjes.heerlijk dat rustige karakter.en tja tuurlijk kunnen ze sterk zijn als ze willen,maar welk paard heeft dat nou niet.met jou ervaring moet je dat wel aankunnen dunkt me.
helaas was die van mij op veel fronten ongevoelig;hij hield rustig zijn nek onder de stroomdraad en tilde dan de draad op.de rest kon zo rustig de weg oplopen en mijn paard sond nog netjes in de wei.of midden op een kruispunt stil gaan staan en niet meer vooruit willen.
eigenwijs past denk ik ook wel bij de meeste

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:38

is het nou zo dat je er echt ook flink mee wilt gaan rijden? want een 100 % trekpaard is toch niet zo geschikt om flink bereden te worden meen ik? :) ben benieuwd naar ervaringen dan van andere trekpaard bezitters over slijtage en uithoudingsvermogen enzo :)
hoe dan ook ,als het doorgaat dan heel veel plezier met je GVR :D groetjes deess

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:45

waarom niet?Ik weet zo gauw de naam niet van de bokker,maar er is er hier een op bokt die wel actief daarmee bezig is.misschien hebben ze wat langer nodig om dingen te begrijpen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 00:26

ik bedoelde meer lichamelijk, net zoals je met een st bernard hond ook niet sledehonden rennen kunt doen bv :) maar misschien heb ik het mis, heb er geen ervaring mee behalve met een club genoot die met een belg ment en nu terwijl t paard niet erg oud is, toch al op moet houden omdat t paard half versleten is :(:) mijn gevoel is dat het geen rijpaard is qua bouw en daarom waarschijnlijk meer problemen meestal zal hebben met langdurig draven en galopperen e.d?