Strandrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim01

Strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:39

hallo
ik heb een vraagje ik wil graag een keer een strandrit rijden maar ik heb buiten nog nooit gegaloppeerd en ben vrij onzeker met buiten rijden zou je dan wel een strandrit kunnen maken.
heb al wel 9 jaar rijervaring maar door ups en downs onzeker geraakt met sommige dingen en vooral buiten.
en hebben jullie idieen over welke manege's strandritten organiseren met rustige paarden.

groetjes kim

friesiszwart

Re: Strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:47

buiten nooit gegaloppeerd en onzeker met buitenrijden is vragen om problemen op het strand.
Als een paard geen strand geweest is kan hij op het moment dat je uit de duinen komt en het weidse ziet (maar ook de aanrollende golven/vliegers etc) behoorlijk aan de kletter gaan is mijn ervaring.

Bij een locatie die paarden verhuurd bij het strand zal dit anders zijn, echter zullen die paarden ook best een sprintje willen trekken over het strand, vaak zijn er vaste stukken dat er gegaloppeerd wordt.
Zou eerst zorgen voor meer ervaring en zekerheid voor je hier aan begint.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:57

Ik sluit me aan bij friesiszwart, misschien kan je dan beter eerst een buitenrit maken gewoon in het bos, daar zijn paarden (mijn ervaring) vaak een stuk rustiger dan op het strand.

kim01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:08

oke ik ben ook van plan om meer buitenritten te maken op de manege waar ik rij en dan ook buitenritten waar galop bij zit. in de bak maakt het met niet uit hoe hard een paard gaat en daar ben ik dan ook niet onzeker.
heeft iemand ervaring met stalhouderij het fjordenpaard in scheviningen want ik zag op de site dat ze ook strandritten voor beginners hebben

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:13

Stalhouderij het Fjordenpaard zit niet in Scheveningen, maar ze gaan voor strandritten met hun paarden naar scheveningen. Meyendel is wel een mooi duingebied om te rijden. (daar rijden ze met de beginners) Ik heb geen ervaring met die stal, dus weet niet hoe de ritten verder zijn.
Maar zoals de anderen zeggen, is het niet verstandig om, als je nog nooit buiten hebt gegaloppeerd, een strandrit te gaan doen. Als er ergens een plek is waar de paarden geneigd zijn om te galopperen, is het daar wel :) Dat is onverantwoord. Zorg eerst eens dat je een keer een bosrit kunt doen ofzo, waar je rustige galop kan doen op een braaf paard. Zo kun je wennen aan het buiten galopperen. (hoewel het niet veel anders is dan binnen, maar je moet de paarden wel kunnen houden)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:15

Mijn fjord komt van die stal.
Eigenaar gaf toen aan dat de beginnersritten heel rustig gereden worden en dat er ook iemand meeloopt die de paarden aan een halstertouw hebben. Dus dan kun je al niet gaan racen natuurlijk.
Ik ben 2 weken geleden met hem naar het strand geweest en hij maakte in ieder geval geen aanstalte om er vandoor te gaan.

dikkiebal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:10

Het hangt er heel erg vanaf wat voor paard je onder je kont hebt. Geen hittepetit of een paard dat weinig tot nooit buitenkomt is wel een vereiste.
Mijn eerste echte galop ervaring was op het strand, in de bak was ik veel te erg bezig met mijn zit en sturen, op het strand gaat hij rechtuit en hoef je even niet te sturen.
Vooral als je met een aantal ervaren ruiters meegaat die goed controle hebben en je goede afspraken met elkaar maakt en je een `koelindekop` paard onder je kont hebt kan het een gave ervaring zijn.
Je kunt er voor kiezen om bij je eerste strandrit af te spreken dat er eerst alleen gestapt wordt en dat jij aangeeft wanneer het goed voelt en je durft te draven of zelfs een galopje te maken.
De eerste keer is altijd spannend!
Meestal blijft een groepje paarden bijeen, en zijn ze vrij snel uitgehold. een enkeling blijft maar doorgaan, maar dat kun je weten van een paardje dat vaker buiten komt.
Bos vindt ik ook top maar voor een eerste buitengalop wat minder geschikt, bomen zijn hard en bospaden niet altijd even recht. (maar is ook erg leuk)

kim01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:05

oke dus je zegt dat je beter de eerste keer op het strand kan gaan galopperen dan in het bos

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:14

Zorg nu maar eerst dat je verantwoord met een paard kunt rijden in een beschermde omgeving (rijbak) voor je met een paard een buitenrit wilt gaan maken.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:15

Is manege de IJslander in Biggekerke (Zeeland) geen optie? Hele brave pony's :)

kim01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:27

ik kan al verantwoord rijden inde bak en ook op drukke paarden.
en rij ook al buitenritten buiten zonder galop dan maar ik kan mijn paard wel houden dan.

kim01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:29

maar wil graag een rustig paard buiten omdat ik zelf ook wat onzeker ben buiten. het gaat niet om het niet kunnen houden. want in de bak rij ik op drukke paarden en daar heb ik in de bak geen moeite mee

dikkiebal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:30

kim01 geeft aan dat 9 jaar rijervaring heeft maar wat onzeker is met buitenrijden.
In dat geval moet je m.i. met een betrouwbaar paardje en met een groepje of maatje waarmee goede afspraken zijn gemaakt prima het strand op kunnen, wat is mis met de eerste keer alleen stappen en een bescheiden drafje voordeel van strand boven bos vindt ik dat je overzicht hebt.

kim01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:34

nee daar is niks mis mee ik vind het wel een goed idee van het zelf aan geven wanneer je dan een klein galopje wil maken als je het vertrouwt.

kim01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:48

bedankt voor de informatie iedereen ik denk dat ik even wacht tot volgendjaar en eerst is wat meer buiten ritten maak.
heb al 2 buitenritten gehad nu de eerste was ik heel onzeker want zat op een drukpaard dat niet stil wou staan. en de tweede buitenrit was ik al veel zekerder zat op een braaf paardje alleen ben er wel vanaf gevallen want hij klapte in een keer dubbel met de voorbenen.
en met pinksteren ga ik weer een buitenrit maken zodat ik daar steed zekerder in wordt
dat hebben ze van de manege aangeraden om dat te doen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:06

Bij Ponyhof in Aagtekerke doen ze echt heel rustig aan op het strand. Ze hebben daar ook strandritten met alleen stap en draf. Galopperen doen ze daar niet hard, gewoon een rustig handgalopje. De paarden zijn daar ook heel braaf en blijven ook netjes bij je.