Horzel eitjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willytske

Horzel eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:32

Mijn Haflinger staat dag en nacht buiten (Wel met overkapping in de weide) en heeft hierdoor een vrij dikke vacht gehad deze winter.
Het meeste is er nu al af maar ze verhaart nog wel erg.
Nu vond ik in haar 'oksels' en een klein stukje op haar billen, hele kleine grijze puntjes op het diepste puntje in de vacht. Ook niet een paar, maar elke pluk haar die je pakt zit vol.
Een paard bij ons op stal heeft dit vorig jaar gehad en toen werd er gezegd dat dit horzel eitjes zijn.

Nu is de vraag.. Is dit erg? (Lijkt me niet fijn als ze uitkomen!) En wat kan ik hieraan doen?
Tot nu toe heb ik er niks aan gedaan behalve elke dag zoveel mogelijk eruit plukken of poetsen met zo'n poetsblok. Met een normale borstel krijg je ze er niet eens uit.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? :)

xxxlottie

Re: Horzel eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:47

Bij ons hebben ze wel eens gele stipjes vaak onderaan de benen en waar de singel zit, dat zijn volgens mij ook eitjes maar zover ik weet kunnen ze geen kwaad. Maar ik ben dan ook geen professor ofzo...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:14

Horzeleitjes zitten normaal gesproken zo rond augustus/september aan de buitenkant van de vacht en zijn geel.
Grijze puntjes uit de diepte van de vacht, die je nu pas begint te zien, passen daar helemaal niet bij er zijn op dit moment geen horzels meer. Bovendien, als er wel horzels zijn die eitjes leggen, zitten de paarden nog in de zomervacht en ben je de eitjes dus kwijt als ze hun wintervacht krijgen.

Misschien kun je een foto maken van hoe het eruit ziet? Anders gaan we met ons allen zitten gokken op jouw beschrijving.

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:49

Dan heb ik het inderdaad wel goed gedacht, ik meende ergens al dat die van vorig jaar geel waren.. Ik zal een foto maken!

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 09:35

Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat het zo gelukt is met de foto's, wist niet precies hoe ik foto's moest versturen :P
Tis wel heel moeilijk om van zo iets kleins een scherpe foto te maken dus hoop dat jullie het zo een beetje kunnen zien!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:40

regenschurft ?

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:22

Nog nooit van gehoord.. Wat houd dat precies in?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:44

willytske schreef:
Nog nooit van gehoord.. Wat houd dat precies in?

ff googelen. :7

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:50

Heb even gekeken op google, maar vind de symptomen hier net echt op lijken. Ze heeft geen korsten/open plekjes en ze wordt ook niet kaal op sommige plekjes..

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:14

Zijn het ook niet gewoon huidschilfers die mee komen met de wintervacht?

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:19

Ik kan je niet verder helpen met wat het wel is, maar het lijkt alleszinds niet op horzeleitjes. Dat zijn echt gele puntjes die je eerder onderaan de benen vindt.
Voor horzeleitjes heb je zo'n speciaal mesje waarmee je ze makkelijk van de benen kan halen, misschien dat dat hier ook voor kan helpen?

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:46

Het zijn inderdaad geen horzeleitjes. De veearts is laatst geweest voor een paard op stal, heb ik even gevraagd. Hij zei het lijkt geen kwaad te kunnen, maar heeft het wel meegenomen om het onder de microscoop te bekijken. Dus wordt afwachten. Hoe meer ze door haar vacht komt hoe meer ze ook verdwijnen door het poetsen.. Dus het zouden inderdaad huidschilfers kunnen zijn of iets in die richting.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:24

de haf hier heeft het ook..en hier is het opgedroogd zand en wat verwaarlozing van mijn zijde door hem na zn modderbad niet meteen te poetsen bij zn oksels :P hij ligt erg graag en kan daar niet tegenop borstelen hoor..tis net kleikorrels wat er dan inzitten en dat lijkt het bij jou ook?? Of heb je het bij eraf halen al verpulverd in j ehand om te kiken of t zand is?

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:51

Ziet er niet uit als horzeleitjes. Het lijken net klei/modder korreltjes!