Sokken/voetjes scheren op concour?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minetje

Sokken/voetjes scheren op concour?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:25

Hooi,

het valt mij op dat de een het wel en de ander het niet doet; de voeten/sokken van hun paard afscheren als ze op concour gaan.
In het proevenboekje staat er verder niets over in, maar móet je de sokken scheren, of mag je dat zelf weten?
Volgens iemand op stal moet je de sokken scheren, anders mag je je proefje niet rijden. Maar ik weet dus niet of het klopt wat hij zegt, of niet. Want opzich, vind ik dit best overdreven.

Weet iemand of dit een 'moet' is? :o

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:26

Nee hoor tuurlijk moet dat niet. Om de grootste lokken bij te knippen is wel netjes natuurlijk maar dat hoeft zelfs niet eens hoor als je dat niet wil.

ponyparadijs

Re: Sokken/voetjes scheren op concour?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:27

Hoeft niet hoor. Is geen verplichting om de sokken te scheren. Als jij het niet wil laat je het lekker zitten toch!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:30

het is maar net wat je mooi vind, maar nix moet, al staat het scheren of knippen van de sokken wel netter (bepaalde rassen daar gelaten)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:20

Nee, het moet niet. En het is ook niet zo dat je direct een lager punt voor verzorging krijgt, ik deed dat ook niet bij mijn paard, en heb toch diverse keren een 8 en meerdere 9's gekregen voor de verzorging.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:29

nuka schreef:
het is maar net wat je mooi vind, maar nix moet, al staat het scheren of knippen van de sokken wel netter (bepaalde rassen daar gelaten)

Nou, vind ik niet. Ik vind het bij alle rassen en paarden geen gezicht, ik scheer de sokken van mijn fjord ook O:)
Maar idd, het is maar wat je mooi vind.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:34

Nies_ schreef:
nuka schreef:

Nou, vind ik niet. Ik vind het bij alle rassen en paarden geen gezicht, ik scheer de sokken van mijn fjord ook O:)
Maar idd, het is maar wat je mooi vind.

ik denk dat ze in dat oogpunt meer de friezen en tinkers bedoelt haha. maar ik scheer ze ook, maar heb een kwpn-er

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:40

Vind ik het alsnog geen gezicht.. :Y) :wow:
Mijn fjord heeft ook best flinke en dat is 'mooi', maar vind ik niet, dus zoomzoom, scheerapparaat eroverheen :')

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:42

Ik knip de iets te lange verdwaalde lokken wel af, of ik scheer het een beetje weg, maar ik zag laatst iets lopen :+
Mooi voskleurig paard, met 4 witte benen, maar omdat ze zo kort geschoren waren (echt al het haar weg ofzo) waren ze niet meer wit maar roze, en dat was wel een beetje ,.. apart om te zien (lelijk in mijn ogen ;) )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:43

Weet je wat geen gezicht is, een tinker zonder sokken, zou die van mijn tink niet afscheren, zou er echt niet uizien, bij sommigen wel, maar haar echt niet.

Oftewel, nee het hoeft niet, maar bij alle rassen (afgezien van tinkers ed met echte sokken, dus geen friezen ofzo) gewoon eraf voor wedstrijden, is mooier.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:43

Ilse_123 schreef:
Ik knip de iets te lange verdwaalde lokken wel af, of ik scheer het een beetje weg, maar ik zag laatst iets lopen :+
Mooi voskleurig paard, met 4 witte benen, maar omdat ze zo kort geschoren waren (echt al het haar weg ofzo) waren ze niet meer wit maar roze, en dat was wel een beetje ,.. apart om te zien (lelijk in mijn ogen ;) )

Dat is gewoon slecht geschoren, zie ik heel vaak voorbijkomen. Doe het dan gewoon niet :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:42

Dat is dus het echte opscheren van benen. Daarbij scheer je het witte deel dus geheel kort. Daar krijg je dan dus roze benen van. Het is ook niet mijn smaak. Maar het is voor veel mensen pas echt als ze zo geschoren zijn.
Ik scheer wel de sokjes weg. Dat wat mijn merrie heeft is ook niet de moeite van het sokken noemen waard hoor, ze heeft maar 4-5 haren daar hangen

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:46

Ik heb een fries met vrij forse gewrichten en veel behang.
Zijn benen scheer ik wel, ik laat alleen een deel van zijn sok staan, lijkt veel eleganter :D
Maar verplicht: nee bij geen enkele dressuur/spring/men wedstrijd

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 20:09

Oké! Heel erg bedankt allemaal!

Dan is het idd maar net wat je mooier vind, bij mijn fjord zou ik het ook niet zo snel doen. Maar iig bedankt!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:25

Het hoeft niet nee :) Is smaakgebonden. Bij een KWPN'er vind ik het zelf mooier als er geen wildgroei aan sok is, maar aangezien mijn paard altijd buiten staat lijkt het mij slimmer om die sokjes fijn te laten doen waar ze voor bedoeld zijn (afwatering, scheelt een hoop gezeur met mok als je zo'n warmbloed-toefje laat zitten). Daarvoor neem ik de opmerkingen van stalgenoten over dat mijn paard zo'n onverzorgde haarbal is wel voor lief. Ik word juist altijd een beetje kriegel van die mensen die neurotisch al het haar van hun paard af moeten hebben, zeker bij Friezen/Haflingers/Tinkers/Fjorden vind ik het niks (en laat dat in mijn omgeving nou net de mensen zijn met commentaar op de mini-toefjes sok van mijn paard :') ). Als je 'n nagenoeg sokkenloos sportpaard wil, koop er dan een...is mijn mening :Y) :D

Maar goed, ieder zijn ding dus :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:59

Op concours lijkt me sowieso wat omslachtig. Ik zou het gewoon thuis doen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:02

Joanne1987 schreef:
ik denk dat ze in dat oogpunt meer de friezen en tinkers bedoelt haha. maar ik scheer ze ook, maar heb een kwpn-er

Hihi ik scheer de sokken van mijn friesje ook :+ Maar dat is ook met een medische oorzaak, hij is mega gevoelig voor mijt als hij z'n sokken laat staan :))

Maar ik vind geschoren sokken wel veel chiquer staan bij alle rassen!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:05

Aranel schreef:
Maar ik vind geschoren sokken wel veel chiquer staan bij alle rassen!

Tinkers met geschoren benen vind ik niet zo chique hoor

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:54

haha sokkenpaarden zonder sokken, niet zo chique idd. Maar bij wedstrijdpaarden vind ik het altijd wel verzorgd staan, ik scheer die tossen haar ook altijd op.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:08

Ik heb op de bijscholing van het springen geleerd dat ik een punt voor de algemene indruk mag aftrekken als de benen niet opgeschoren zijn :P Niet dat ik dat vanuit de gemiddelde caravan kan zien en daadwerkelijk ga doen, maar zo kijkt de bond er dus blijkbaar wel tegenaan :+