Ook ik heb dat probleem gehad met mijn Welsh A merrie. Behoorlijk heftig reageerde ze daar op; ze raakte dan volkómen in paniek en ze begon zelfs een hekel aan het bit te krijgen.... Ik had van alles geprobeerd, maar niets werkte echt. En inderdaad...........
Je kan het zelf nog zóooo zachtjes en voorzichtig doen, maar als 't paard op dat moment z'n hoofd omhoog gooit zorgt hij er juist zélf voor dat het bit tegen z'n tanden aan komt. Bij mijn Welsh merrie precies 't zelfde. En daar kan je dan op dat moment dan ook niets aan veranderen; ze doen het immers zelf door het hoofd omhoog te gooien.
En precies op deze manier heb ik het dus ook gedaan. Ook een tip van een vriendin van mij, en het werkte echt!
little_birdy schreef:met je linkerhand de neus naar beneden houden en met je rechterhand het kopstuk over de oren doen en dan rustig het bitje laten zakken maar absoluut niet met het hoofd omhoog laten gaan
heb een jong paard op het werk gehad die deed dat ook en dat werd steeds erger tot steigeren aan toe !!
Heel rustig en voorzichtig idd, , maar wel met je linkerhand de neus naar beneden houden. In het begin moet je soms best stevig even 'doordrukken', maar als het goed is moet je met steeds minder druk toe kunnen en is alleen de hand op de neus (wat hoger op de neus) voldoende.
Na een paar x merkte ik bij mijn merrie al verschil. Nu kan ik het bit in principe gewoon 'normaal' rustig uit doen, maar het is nu een gewenning voor mij geworden om dan zachtjes de neus naar beneden te houden.