Problemen met in de wei zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Problemen met in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:38

Hoihoi,

Ik maak toch hier een apart topic van, ik heb wel gezocht maar vind dit toch een eigen verhaal zetten.

Sinds anderhalf jaar heb ik een hartstikke lief eigen paard, echt een geweldig beest!
In omgang is hij erg braaf, alhoewel hij wel veel energie heeft. Hij loopt zo achter me aan, blijft zo staan als ik 'm niet vastzet enz (het is dus niet zo dat hij geen ontzag voor me heeft, hij luistert eigenlijk altijd prima). Nu is hij sinds een tijdje onhandelbaar als ik hem naar de wei wil brengen. Op zaterdagochtend hebben wij altijd weidedienst op stal en bij iedereen gaat het fout. Ook ons zelf lukt het niet meer opp zondag, de staleigenaar niet enz. Zodra hij de wei in zicht heeft of er bijna is schiet hij weg en kan niks hem meer tegenhouden. Door de weeks word hij losgelaten op het zandpad en mogen ze zelf naar de wei rennen, hier kan het ook niet aan liggen omdat hij dit al 1,5 doet en dit echt een probleem is van de laatste paar maanden, andere paarden hebben geen problemen met het in de wei zetten.
Ook hebben we al vele dingen geprobeerd. Hengstenketting/longeerlijn werkt allemaal niet omdat je die uiteindelijk ook weer los moet klikken en dat onmogelijk is omdat hij gewoon niet stil kan staan en zodra je 'm los wilt klikken hij toch alweer weg is. Opnieuw uit/in de wei halen is ook lastig omdat hij zich eerst niet wil laten vangen, vang je hem dan toch schiet hij gewoon weer weg zodra je hem weer in de wei wilt zetten, hoevaak je dit ook doet. Erg boos worden helpt ook niet omdat het totaal geen kwaad beestje is, hij heeft een geweldig karakter. Het is een heel eerlijk paard en hij schrikt alleen maar als je zo boos reageert.

Dit gedrag is er ingeslopen omdat het hem bij een aantal mensen is gelukt om weg te komen, tenminste dat denk ik. Bij ons deed hij het nooit tot hij het bij ons ook ging doen, omdat het bij iedereen lukte.
Omdat er echt ongelukken gebeuren (hij is al in het hek gerent toen iemand hem buiten zette, heel het hek kapot, iemand hand afgeklemd, mensen die erachter aan lopen en 'm niet te pakken krijgen, ik zelf heb mijn knie lelijk verdraaid en heb hierdoor al een blessure van 7 weken wat gelukkig nu weer begint te herstellen enz.) zijn we echt opzoek naar een oplossing maar we weten het echt niet meer!

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, en die een goede maar ook veilige oplossing weten?

Groetjes Hanneke

Ibbel

Re: Problemen met in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:06

Jouw paard mag dus 5 dagen in de week los over het zandpad naar de wei rennen, maar in het weekend niet? Waarom in het weekend niet? Is dat sinds kort?
Paarden zijn gebaat bij routine: of áltijd los, of áltijd vast. Niet de ene keer wel los, en de andere keer niet.
Logische oplossing: óf altijd los, óf altijd vast. Wil je naar altijd vast, dan bijvoorbeeld eerst oefenen met 2,3 of 4 "dikbillen" voor 'm waar hij niet langs kan, al zou hij willen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:09

Waarom mag ie eigenlijk in het weekend niet zelf over het pad naar de wei rennen? Is het ook niet zo dat ie bijv. eerst als eerste de wei in mocht en nu pas als er anderen in staan?

Wat duidelijk is is in ieder geval dat ie dit ongewenste gedrag moet afleren, want hij heeft nu maar mooi bedacht dat ie als ie losbreekt ook lekker snel in de wei is! Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om hem in te houden of of het gaat lukken zonder extreem gevaarlijk gedrag, maar wat ik zou doen is naar de wei lopen -> trekken en ongeduldig? komt ie mooi de wei niet in en loop je terug -> opnieuw aanlopen en pas als ie een beetje rustig doet de wei in, en dan kun je natuurlijk niet verlangen dat meteen 'rustig' gelijk staat aan 'los achter je aan lopen zonder een greintje spanning', dat kun je langzaam opbouwen. Waarschijnlijk zal het de eerste keer(en) dat je terugloopt erger worden, ik weet niet in hoeverre dit erger wordt en of het dan voor jou of anderen ook gevaarlijk wordt, maar dit is het enige wat ik zo kan bedenken om dit af te leren zonder boos te worden en het paard angstig te maken.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 19:11

@Ibbel: In het weekend doet de staleigenaar de paarden niet in de wei zetten, en laat hij hij de keuze aan onszelf. Voor zaterdagochtend hebben we onderling een weideschema waarbij we afwisselen welke mensen het doen. Zondagochtend doet iedereen het zelf.
Echt komt dit gedrag absoluut niet voort uit het naar de wei rennen, hij heeft dit maandenlang keurig gedaan.
Ook andere paarden laten zich keurig naar de wei brengen, terwijl er ook echt nog wel een paar andere druktemakers bij zijn.
Ik ben het er dus niet mee eens dat het gedrag voort komt door het naar de wei toe brengen, dit probleem speelt nog niet erg lang.

@Memories: Paard is totaal niet te houden, hij schiet zo hard weg, hard rennen/bokken enz. Dan heeft hij eerst zijn gekke 10 minuten en dan is het klaar.
Het is dus geen optie om opnieuw aan te lopen, dit hebben we ook geprobeerd maar hij blijft wegschieten.
Gedrag is van de laatste tijd, en hij gaat nooit als eerste naar de wei, soms wel is als laatste dus daar kan het ook niet aan liggen. Het zit gewoon in zijn koppie omdat het hem een paar keer is gelukt om weg te rennen, dit gedrag is bevestigd en bevestigd. We weten niet hoe we dit gedrag er weer uit krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:14

Whatever de oorzaak is, wil je een oplossing? Dat is: verander de routine niet. Paarden zijn gewoontedieren. Doordeweeks los? Dan ook in het weekend los. Waarom kan degene die weekenddienst heeft niet alle paarden los naar de wei laten lopen?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:15

Ik weet verder niet of het daar uit voortkomt maar: het is meer de vraag, waarom kan het niet en zit je nu eigenlijk gewoon wel met een hartstikke onnodig probleem, wat is er anders dat ie in het weekend niet er zelf naartoe mag rennen? Dat kun je onderling toch vast wel afspreken?

En ik vraag me dan echt af waarom ie is begonnen dan als een gek naar de wei te rennen, zo erg dat je hem wel los moet laten?
Laatst bijgewerkt door Memories op 13-05-12 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 19:16

Ik ben het er absoluut mee eens dat dat een oplossing is.
Echter wil de staleigenaar dit niet hebben dus dat zit er niet in. Anders hadden we dit allang uitgevoerd. Want niemand vind het natuurlijk fijn 'm nu naar de wei te brengen.
Ik vind eigenlijk wel dat hij gewoon altijd moet luisteren ook met het naar de wei brengen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:17

Alternatieve oplossing: Laat 'm eens een paar weken alleen op zaterdag en zondag naar de wei rennen, als eerste. Laat 'm daar dan een uur alleen staan. Heb je wel de medewerking van je stalgenoten nodig (of je doet dit zelf om 6 uur 's morgens, dan maar niet uitslapen). Kijken of-ie het dan nóg zo fijn vindt, de wei in...

Sowieso lijkt het me stressverhogend 'm als laatste naar de wei te brengen, dus ik zou dat zeker proberen te voorkomen.

En samen met een ander paard (of meerdere paarden)? Helpt dat niet?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:23

Sorry maar ik zou gewoon erg boos worden op het dier, want dit is gewoon gevaarlijk gedrag: in de hek en jouw knie verdraaid en iemands hand afgeklemd.

Ik zou maar voorlopig zelf doen ipv aan anderen over te laten tot hij zich gedraagd, door te oefenen en of een of ander oplossing te zoeken.

zoals een scherpe touwhalster dat hij dan wel bij jou te houden is? of een bit erin?

Of is het geen idee om het 24/7 op t land te laten? Scheelt ook gedoe.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:26

Vreemd :+

Als je echt met geen mogelijkheid dat paard bij je kan houden en hem absoluut niet naar de wei wil laten rennen en eventueel ook niet de oplossing van Ibbel wil gebruiken, dan moet het denk ik wil agressiever wil je er nog iets mee beginnen. Hang er een bit in icm hengstenketting, pak een zweep, een touwhalster, wordt boos als ie probeert weg te rennen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 19:31

Oplossing van Ibbel is inderdaad misschien een oplossing, maar ik denk dat hij het nog niet eens erg vind om alleen in de wei te staan.
Breng je hem een uur later/paar uur later weer naar de wei wacht hij wel, en staat hij j e echt aan te kijken van wat doe jij nou.
Boos worden/zweep hebben we natuurlijk ook al geprobeerd, ik ben ook geen pussy ofzo, en als hij het verdiend krijgt hij echt een trap/tik.
Echter werkte dit ook niet erg en wilde hij alleen nog maar meer weg omdat hij ervan schrok.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:34

Ik heb hetzelfde probleem gehad, TS. De paarden worden hier door de weeks buiten gezet en mogen dan ook het pad (en bergje) zelf af gaan, richting de wei. In de weekenden moet je er zelf voor zorgen en mijn pony ging zich ook elke keer los trekken omdat hij gewoon niet snapte waarom hij niet mocht rennen, want alle andere dagen mocht dat toch ook?

Heb je al eens geprobeerd je paard met hoofdstel naar de wei te brengen? Je hebt dan in ieder geval meer over hem te zeggen dan met alleen een halster. Mijn pony is ondertussen trouwens helemaal braaf geworden (in ieder geval tot aan het hek van de wei, zodra het hek open gaat, wil hij ook gewoon gaan, wat voor mij prima is, omdat hij het hele stuk al braaf met me mee gelopen is). Ik ben altijd consequent geweest, als hij weg wilde rennen, liet ik hem een rondje om me heen draaien, zo lang tot hij rustig was. Ook heb ik hem met hoofdstel naar de wei gebracht. Ik heb hem door anderen naar onder laten brengen, zodat ie wist dat ie ook bij anderen lief moest zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:35

Als je hem als eerste brengt, doet-ie dan ook zo?
Of zou je het hele probleem kunnen voorkomen door hem gewoon als eerste naar de wei te brengen? Als hij alleen staan op zich geen probleem vindt?

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:22

En wanneer gaat hij precies op stoom, zodra de deur van zijn stal opengaat of als je al een stuk onderweg bent naar de wei?
En op dat punt, gaat hij dan meteen vol ervan door of is het even rukken en plukken van zijn kant voordat hij echt gaat?

Als het even duurt voordat hij in de ren-modus schiet kan je oefenen met lopen tot het punt en dan iets verder. Zodra hij dan gaat hippen, loop je terug naar stal of een heel andere kant op. Probeer het dan idd met een hoofdstel in of over het halster heen (kan je eerst aan het halster leiden en heb je het hoofdstel als backup), dan heb je meer controle.

Of probeer eens een heel andere kant op te gaan als je hem zaterdags uit de box haalt zodat hij eruit niet meteen associeert met racen naar de wei.

Rijd je wel eens in het weekend en hoe gaat het dan, of is het nog zo'n jonkie dat dat nog niet zover is? Als hij te jong is dan kan je ook grondwerk met hem doen (niet in de wei perse, maar in een bak of zo) om hem uit de race modus te houden.

Maar goed, het is gewoon heel lastig voor een paard om te begrijpen dat het doordeweeks wel mag en in het weekend niet.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:30

wat je ook kunt proberen indien paard wel respect heeft voor een lijntje en daar niet dwars door heen gaat, is een hokje na de weide ingang maken, zodat hij niet gek kan doen en kan gaan rennen. Dan ga je oefenen tot hij normaal doet en rustig is, dan pas gaat het hokje open. Elke keer als hij druk doet loop je terug naar stal. Die van mij gaat nu pas gek doen als we in de wei zijn, omgedraaid zijn en zijn halster los is.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:09

Het lijkt mij ook dat het voor je paard moeilijk te begrijpen is waarom de ene keer wel rennen en de andere keer niet. Vanaf het moment dat je hem uit de stal haalt vraag je hem eerst eens halt te houden dan weer een paar passen naar voren en weer halt houden en een paar passen achterwaarts. Een touw halster werkt hier wel fijn voor. Vervolgens wandel je met het paard een heel andere richting dan naar de wei en af en toe houd je weer eens halt doe je een paar passen achterwaarts en verander je van richting.

Geef hem desnoods af en toe een snoepje om de aandacht helemaal op jou te houden. Gaat dit allemaal goed dan kan je er aan denken om eens een paar passen richting wei te gaan. Gaat hij zich dan sterk maken of gaat opeens het hoofd wat meer omhoog of wordt hij alerter dan draai je meteen weer om. Het is belangrijk goed te timen! Dus zodra je merkt dat hij aanstalten wil gaan maken om te rennen ( oren gaan naar voren ) ben je hem voor en draai je weer om en loop je weer een stukje terug.

Je moet dit wel doen als je de tijd hebt om een uur of langer te oefenen overigens ;-) Zo herhaal je steeds opnieuw tot hij rustig naar de wei kan lopen. Eventueel achterwaarts. Rustig de tijd nemen is belangrijk en niet je opwinden of boos maken. Denk ook bij je zelf; kerel al duurt het een uur we gaan hoe dan ook rustig naar de wei lopen! Zorg er voor dat er geen andere gedachten in je hoofd zijn dan jij en je paard die rustig naar de wei lopen ;-) Maak een ritueel van het achterwaarts gaan en halt houden als je je paard naar de wei brengt zodat je paard begrijpt wanneer hij mag rennen en wanneer niet. Of gebruik alleen voor het in de wei zetten een touwhalster zodat je paard het verschil kan gaan herkennen en begrijpen.