Moet en zal voorop lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Moet en zal voorop lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 21:47

Via zoekfunctie en google kwam ik nergens, dus dan maar zo.

Mn jaarling wil altijd voorop lopen. Hij staat samen met zijn twee vriendjes en we halen het hele spul elke dag binnen over een lang zandpaadje. Als ik met Umoyax achteraan of in het midden ga lopen gaat hij lopen klieren, geef ik hem wat meer ruimte gaat ie ''snelwandelen'' tot hij voorop loopt. Dan is het ook gewoon goed en is ie voor het mooie zelfs iets te traag. We zijn op de vorige stal ook wel eens buiten wezen wandelen, gedroeg hij zich exact hetzelfde. Toen hadden we een oudere merrie mee (als leidpaard zeg maar) en ook daar wilde hij voorbij. De keren dat ik dat toestond ging hij er voor, zag iets ''engs'', bedacht dat het achter de merrie wel veiliger was ( :+ ) en dan had ik er de rest van de wandeling geen kind meer aan. Heb het ook wel eens níet toegestaan, dat was de hele wandeling knokken.

Zijn vriendjes zijn, net als hij, hengsten en zijn 2 maanden ouder. Umoyax is erg onderdanig naar alle paarden, altijd kauwen en likken (veulengedrag), maakt ie een soort heilige taak van als hij een nieuw paard ontmoet. Geen paard dat níet weet dat Umoyax heeeel lief en onderdanig is. In de kudde lijkt hij tweede in rang te zijn. De leider (voor zover je daarvan kunt spreken bij jaarlingen onderling) staat het probleemloos toe dat Umoyax voorop loopt.

Nu is mijn vraag niet zo zeer hoe ik met dit gedrag om moet gaan, dat komt wel goed. Ik laat m maar een beetje waaien, uiteindelijk gaan we er wel aan werken dat hij ook in het midden/achteraan lief mee kan lopen maar voor nu is het wel even goed.
Meer vraag ik me af waar dit gedrag vandaan komt.. Juist doordat hij erg onderdanig is zou ik het niet verwachten.

Dus...iemand die dit gedrag kan verklaren? :) Alvast bedankt! Vind het erg apart, het is voor hem echt heel belangrijk dat hij vooraan loopt en dat intrigeert me :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:38

wat doet hij in de weide,loopt hij dan wel eens achter een ander paard aan?
misschien juist omdat hij onderdanig is naar de andere paarden dat hij met jou erbij zich zekerder voelt omdat jij hem immers beschermd en hij daarom wel voorop durft?
op zich niet zo'n ramp denk ik,maar hij moet wel netjes met jou mee lopen :j

amyz

Re: Moet en zal voorop lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:32

Op zich gedraagt hij zich aan de hand keurig - mits hij dus voorop loopt. Anders ook wel hoor, t is geen rampzalig gedrag, wel gewoon klierig.

In de wei gedraagt hij zich niet anders dan de anderen.. Hij is vrij zelfstandig. Beetje spelen, beetje eten.. Hij had het er vrij moeilijk mee om weg te zijn van de anderen (haalde ik hem van achteraan op om vooraan te poetsen) maar goed, dat is ook iets wat hij nog helemaal moest leren dus niet vreemd. Als ik hem dan vast had en de andere 2 gaan klieren blijft hij daar vrij kalm onder, gisteren botsten ze onder het spelen nog tegen hem aan en bleef hij heel kalm, eigenlijk vooral geïrriteerd :+ Maar goed, toen had ik hem ook vast..

Zou goed kunnen wat je zegt, dat hij zich dan stoerder voelt :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:34

loopt er ook wel eens iemand anders met hem?
doet hij het dan ook?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:16

Hij wordt 's ochtends door de pensionhouders buiten gezet, dan is hij ook makkelijker als hij voorop loopt. Vriendin van me (en de eigenaresse van de 2 anderen) loopt ook wel eens met hem (dan verhuist ze het hele spul naar een stukje gras) en dan is hij helemaal een ramp :+ Slingeren, klooien, maar sowieso ook voorop willen lopen.

Had er nog niet eens aan gedacht, maar dan ligt het dus inderdaad niet per se aan mijn aanwezigheid...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:30

Het kan natuurlijk ook gewoon 'in' hem zitten. Mijn paard is een draver en als er eentje voorop moet en zal lopen, is zij het wel. Dan is het tempo gewoon weer normaal. Het is niet zo dat ze dan haar opvoeding vergeet, maar ze vind het duidelijk prettiger om voorop te lopen. Zelfde als rijden in de bak, als er eentje naast komt, gaan we altijd wat harder.

Bij de jonge paarden waar ik destijds mee werkte hadden we gewoon een volgorde waarin ze liepen. Over het algemeen is dat van baas van de club voorop tot wat het prettigste loopt. Dan moeten ze wel netjes in de rij blijven, maar als jouw paard liever vooraan loopt (mits de opvoeding aanwezig blijft) zou ik dat gewoon toestaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:31

loop je ook wel eens alleen met hem?
ik verzorg momenteel ook een jaarling,maar die haal ik alleen de wei uit en neem ik mee naar binnen toe.
in een groep maakt het hem niet uit waar hij loopt...

ik vraag me ergens af of het voor later ook problemen met jouw jaarling zal oplevern dat hij dan altijd voorp wil blijven lopen.
zou je bijvoorbeeld onder het zadel gaan dan ook voorop of in de bak dat hij dan ook niet achter een ander paard wil lopen.
dat het een beetje aangeleerd gedrag is zeg maar omdat hij misschien niet helemaal goed gecorrigeerd is destijds en daarom nu wat gaat klieren omdat hij voorop wil.
snap je wat ik bedoel?

misschien een paar keer alleen lopen en kijken wat hij dan doet?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:51

Alleen lopen doe ik ook met hem hoor :j Dan zijn tempo en gedrag niet anders dan bij de groep; loopt gewoon braaf en haast iets traag mee.

Qua opvoeding (aangeleerd gedrag); we zijn net een paar weken geleden verhuisd vanaf een andere stal. Stonden daar eigenlijk vrij klein; bak, paddock en stallen gelijk grenzend aan de bak. Enige wat ze daar dus meeliepen was óf na het binnen zetten (stonden overdag met zn drieen in de bak) even rondjes door de bak, óf de paar keren dat we buiten zijn wezen wandelen. Voor die tijd stond hij bij de fokker :D
Dat voorop willen lopen heeft hij van begin af aan gehad en ik heb daar wel wat mee gestoeid, maar omdat ik zo weinig gelegenheid had om er mee te werken schoot dat ook niet op. Nu halen we ze dus dagelijks naar binnen en kan ik er iets meer aan werken om hem te leren overal te lopen. :) Maar goed, dat op zich maak ik me verder helemaal geen zorgen over.

Ben meer nieuwsgierig wat het gedrag veroorzaakt, aangezien het niet iets aangeleerds is :)

Zijn opa komt overigens van de renbaan, dus misschien zit het ook wel gewoon in zn bloed...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:05

Het idéé van nu laat ik hem maar even waaien, (laat hem maar even doen), nee dat is echt vragen om meer moeilijkheden.
Zogauw jij er bij bent hoef jij de leider te zijn, en dit niet soms als je er eens zin in hebt, nee dit moet altijd zo zijn. En de leider bepaald wat , wanneer en hoe.
Als het veulen gaat drammen is dit in principe het uittesten van grenzen, en die grenzen moet jij dus duidelijk stellen.
Je zei ook dat wanneer je dit trachte te corrigeren, het een hele wandeling een soort van gebekvecht was, nou dan is je manier van corigeren niet goed, dan is ze dus niet duidelijk genoeg.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 23:32

Nogmaals; mijn vraag gaat niet over hoe ik dit moet aanpakken. Mijn vraag gaat over waar dit gedrag vandaan kan komen :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:38

Als ik dit zo lees is dit puur een kwestie van uittesten. Niet meer en niet minder. Kijken waar de grens getrokken wordt. Kortom opvoeden, consequent zijn, consequent zijn en nog eens consequent zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:45

mensen willen weten waarom iets gebeurt, voor paarden maakt dit niets uit.
Er is aandacht of er is geen aandacht.
Het paard ziet jou als leider of soms ook niet op bepaalde momenten, maar om het echt goed te hebben mag er nooit twijfel zijn jij moet altijd de leider zijn waar het paard al zijn aandacht naartoe richt.
Als jij er in lukt controle over het paard zijn voeten te krijgen heb je controle over gans het paard.

En als antwoord op je vraag , waar komt dit gedrag vandaan ?
Tjaaa dit gedrag creeer jij dus eigenlijk zelf, jij bent dus de oorzaak dat dit mogelijk wordt voor jouw paard, paard gebruikt de vrijheden die hij krijgt, is ook niets mis mee, zo gaat dat onder paarden ook.

amyz schreef:
Nogmaals; mijn vraag gaat niet over hoe ik dit moet aanpakken. Mijn vraag gaat over waar dit gedrag vandaan kan komen :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:01

amyz schreef:

Je hebt een paard wat voor de andere paarden op kop wil lopen. Wsl. is er niks aan de hand als je er alleen mee loopt of als ie idd op kop mag lopen.
Jij probeert hem aan het halster uit zijn normale positie te halen terwijl in de wei wsl. die volgorde altijd anders is; dan loopt ie wel altijd op kop.
Kan je nog zoveel leider gaan spelen maar je probeert een gevestigde rangorde te verstoren en je moet je afvragen of dat wel wenselijk is.
Voor een draver of een renpaard is dit een eigenschap die zondermeer gewenst is. En voor een dressuur of springpaard kan het niet veel kwaad.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:02

Ik ga ook mee met de 2 voorgangers dit is iets wat je zelf hebt laten gebeuren, paard maakt imo ook gewoon gebruik van de ruimte die hij krijgt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:06

@anne_gti, ik vind het toch vrij appart dat je dit gedrag zou willen toestaan. In het land prima, maar aan de hand ben jij de leider en dat moet je paard weten ook, want anders is het einde zoek. En als leider moet hij naar jou luisteren en niet naar wat hij zelf t prettigst vind. Hij moet erop vertrouwen dat jij weet wat t beste is voor m, en als dat dus betekent dat hij achter een ander moet lopen dan moet hij dit zonder te mokken accepteren. Of je nou een halster om hebt of niet, dat heeft daar absoluut niks mee te maken

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:15

blue_kim schreef:
@anne_gti, ik vind het toch vrij appart dat je dit gedrag zou willen toestaan. In het land prima, maar aan de hand ben jij de leider en dat moet je paard weten ook, want anders is het einde zoek. En als leider moet hij naar jou luisteren en niet naar wat hij zelf t prettigst vind. Hij moet erop vertrouwen dat jij weet wat t beste is voor m, en als dat dus betekent dat hij achter een ander moet lopen dan moet hij dit zonder te mokken accepteren. Of je nou een halster om hebt of niet, dat heeft daar absoluut niks mee te maken

Die paarden lopen in de wei in een bepaalde volgorde, als je daarin gaat wisselen verzwak je zijn positie in de wei en krijg je daar geklier. Waarom moeilijkheden opzoeken?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:18

Imo krijg je meer moeilijkheden (gevaarlijke situaties) als je paard niet naar jou luistert maar zijn instinct volgt. Maargoed ieder zn mening daarover :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:14

Ben het voledig met "Blue-Kim" eens.
Een paard is enkel veilig wanneer jij als mens de leiding altijd en overal kan behouden.
Op de weide is de situatie idd anders , paarden onder elkaar tjaaa die zoeken zelf hun rangorde wel uit, maar daar kan je als mens niet veel verstoring in teweeg brengen, hooguit op de monenten dat je dus zelf in de weide staat.
Ik vind het idd raar van jou "Anne" dat je deze opmerking maakte, ik denk dat je even het noorden kwijt was.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:43

Ik vind het wel een interessante discussie. Ik denk namelijk niet dat het voor gevaarlijke situaties zal zorgen, mits het paard verder weet wat zijn plaats is.
Volgens mij zijn er namelijk 2 dingen waar je rekening mee houdt, één is natuurlijk de basisopvoeding. Paard moet luisteren naar jou als leider, ongeacht welke situatie. Twee, er is natuurlijk ook een rangorde, voorkeur en wellicht een dieper liggende oerinstinkt. Je komt dus als snel in het stukje, nature vs nurture.

Even een paar voorbeelden noemen. Wij haalden een kudde (fok)merries altijd met zn allen naar binnen en die wachtten dan in de bak totdat elk apart op stal gezet werd. Die paarden hadden een onderlinge rangorde (bevestigd in de kudde) en stonden keurig te wachten totdat zij aan de beurt waren. Goed, was het nodig dan zouden wij gerust eentje uit de kudde kunnen halen zonder een enorm drama te maken (nurture). Maar waarom tegen zo'n natuurlijk gevestigde rangorde in gaan?

De jonge paarden brachten wij het eerste jaar altijd aan de hand naar buiten. Ook hierin zie je snel een rangorde. In het begin vooral de oudste veulens als leider, namate ze ouder worden eerder de paarden die van nature die leiderspositie op zich nemen. De volgorde waarin ze liepen was ook de volgorde van de kudde. Om onrust te voorkomen, of de minder dappere paarden niet voorop te zetten, want dan kwamen ze nooit in het weiland.
Echter, ze moeten wel luisteren, niet drammen, niet elkaar voorbij lopen, stoppen als wij stopten enz.

Dan nu de vraag van TS, waar komt dit gedrag vandaan? Dit lijkt gewoon een aangeboren voorkeurspositie. Miz niet een probleem zolang het paard wel naar de leider luisterd (want dat ben jij, ookal is paardlief de leider van de kudde). En in dat geval ook zeker niet gevaarlijk, kan iemand een gevaarlijke situatie noemen?Ik snap bijv. ook niet zo goed waarom een paard met een hoger basistempo perse achteraan zou moeten wandelen omdat je anders geen controle zou hebben. Lekker voorop laten lopen, de rest volgt wel. Zeker met jongere paarden, de een is wat ontdekkender dan de ander.

Dus ik zou zeggen, mits je opvoeding in acht neemt, lekker voorop laten lopen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:02

Jij omschrijft een stuk uitgebreider wat ik eigenlijk ook bedoel RianneH.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:07

Ben het dan ook helemaal met jou eens :) Soms moet men de ingetimmerde regeltjes los laten en naar het paard en kuddegedrag kijken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:49

Rianne, op de voorbeelden die jij nu geeft daar kan je inderdaad de natuurlijke rangorde laten gelden, maar ik vind het een heel ander verhaal wanneer je echt bewust met het paard aan het 'werk' gaat.
Ik had voorheen ook een paard wat altijd voorop wilde lopen. Vind ik prima, zeker omdat haar basis tempo hoger lag dan de rest. Maar ik heb vaak genoeg momenten gehad dat ik bv gezellig met de achterste ruiter/wandelaar wilde kletsen, dus dan moest mijn merrie zich toch echt wel aanpassen aan mijn instructies aangezien ik op dat moment de leider ben en niet zij. Dit heeft overigens nooit op enige manier haar rangorde van leidende merrie in het land beinvloed.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:09

Ik denk ook niet dat het bij volwassen paarden snel een rangorde zal beinvloeden. En inderdaad, paard dient te luisteren naar de leider, en dat is in dit geval degene die hem vast heeft. Dat is basisopvoeding, kan af en toe even aan gesleuteld worden (paarden proberen nou eenmaal uit of puberen).

Maar het paard van ts is niet echt aan het werk. De situatie die zij beschrijft is als hij uit het land wordt gehaald of als ze buiten wandelen. Het graag voorop lopen staat los van de opvoeding in dit geval, al zeker van evt werk. Je zult dus een keuze kunnen maken. Of ik voed hem op terwijl hij voorop loopt, zo houdt het paard zich enkel bezig met jou en kan je in alle rust je leidpositie bevestigen. Of je leert hem achteraan te lopen, zal die zijn aandacht verdelen tussen het 'werk', namelijk, luisteren naar de baas en dat hij graag voorop wil lopen. Waarom onnodig dit probleem opzoeken?
In extreme kan je het vergelijken met een paard die naar anderen slaat. Dit paard hoort ook naar jou te luisteren, maar jij gaat wel met een boog om anderen heen, of laat anderen verder achter je lopen, omdat dit paard van nature geen anderen om zich heen dult.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:11

ok ieder zijn idé hé.
maar ik voeg me hier bij "blue-kim" maar tis idd wel zo hetgeen jij beschrijft is zeker ook waar, maar toch opletten, dit kan in sommige gevallen escaleren , en dan dien je er als leider wel degelijk sterk te staan.
Het verschil is soms heel subtiel, soms bijna onbelangrijk, maar een vinger kan makkelijk een hele arm worden. En paarden voelen er zich echt niet ongelukkig door als er net iets meer disipline consequent wordt doorgevoerd.
Maar tis waar jij je als begeleider/ruiter goed bij voelt, das natuurlijk ook belangrijk.