B springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

B springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:25

Hallo,

Vandaag mijn 2de springclinic gedaan. Vond het erg leuk. Toen kwam een vriendin van mij op het idee om een wedstrijd te gaan springen (B)
We hebben zelf vandaag 5de gaatje sprongen. 1 oxer van 5de gaatje en 6e gaatje. Alles liep vlekkeloos. Met name een parcours rijden. Maar had toch wel wat moeite met de oxer. Het probleem is namelijk dat ik dan gelanceerd wordt. Maar wel blijf zitten. Naar mijn idee springt hij dan hoger dan normaal (wat ik wel kan begrijpen.)

Heb hier sowieso denk ik tips voor nodig.

Maar dan de vraag. Is het dan wel verstandig om daar aan mee te doen.
Het gaat om een onderlinge wedstrijd, dus het is niet ernstig als het niet helemaal goed gaat.

Groeten,
Biggers

pearlie

Re: B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:29

Een onderlinge is een soort oefenwedstrijd, dus waarom niet? Helemaal als er mensen aanwezig zijn die je een beetje kunnen helpen/begeleiden.
Ik zou alleen niet meteen B gaan springen als je geen ervaring hebt. Doe eerst eens een BB parcourtje of misschien is het zelfs mogelijk nog wat lager te beginnen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:32

Volgens mij kan je geen BB doen.
Ik spring wel af en toe, tijdens vrijrijden, gaat ook goed. Maar die oxer blijft me een probleem.

Het laagste wat ik kan doen is Caprilli, dat ik vorig jaar heb gedaan. Maar dat ging me iets te gemakkelijk af. :=

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:35

Springen
Caprili**
B t/m Z

** Caprili is een combinatie van een dressuurproefje met een aantal sprongen. Als
je nog niet echt parcourservaring hebt, dan kies je voor deze klasse.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:35

Dat is jammer, dan zou ik eerst eens ergens meedoen aan een oefenparcours waar je je eigen hoogte mag bepalen.
In principe is het springen van een oxer niet anders dan een steilsprong, is springles ook een idee?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:37

Hier op de manege hebben ze geen springlessen. Daar hebben we wel eens in de zoveel tijd een clinic (waar ik al 2x aan mee heb gedaan, 5de/6de gaatje steil) (is voor ons 80 cm hoog)

Mijn leasepony vind de oxer toch wat hoger, dus springt dan meteen wat hoger.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:40

Heb je helemaal geen les dan?

In principe zou ik zeggen: als het springen van een enkele oxer je nog niet goed afgaat, heb je niet echt wat te zoeken in een parcours..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:43

Ik heb wel les hoor. Maar geen springles. Ja, af en toe tijdens de gewone les.
Alle andere steilsprongen gaan me wel goed af.
Hij kan de oxer wel spring hoor, dat is het probleem niet. Maar het is wat lastiger voor mij, om die beweging goed te hebben (heb ik het gevoel)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:49

pearlie schreef:
Heb je helemaal geen les dan?

In principe zou ik zeggen: als het springen van een enkele oxer je nog niet goed afgaat, heb je niet echt wat te zoeken in een parcours..

Ik ben het hier eerlijk gezegd wel mee eens :j

Het gaat er niet om in een parcours hoe hoog het staat, maar om ritme en regelmaat. Het is al lastig genoeg om het parcours te onthouden, alle hindernissen netjes aan te rijden, in de goede galop te laten landen en wanneer nodig te corrigeren.

Toen ik mijn jonge paard aan 't opleiden was begon ik met oefenparcoursjes 40cm. Erg leuk gezicht, een paard van 1.75 tussen de shetlanders :')
En dat terwijl ik met het paard ervoor al M sprong en in de les met dit paard op B hoogte sprong.

Leg desnoods zelf een parcours met balken op de grond neer.... Dat is al moeilijk genoeg!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:52

We kregen vandaag 6 hindernissen. Moesten we zelf er een parcourtje van maken. Dat is me prima gelukt. :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:57

Biggers schreef:
We kregen vandaag 6 hindernissen. Moesten we zelf er een parcourtje van maken. Dat is me prima gelukt. :)

Dan ga je toch leuk meedoen met de wedstrijd?
We horen graag hoe het is gegaan!