jaarling valt om bij voet optillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sam21tha

jaarling valt om bij voet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 00:26

Hoi,

Mijn jaarling tilt keurig haar voeten op en weet ook al aardig haar balans te houden. Gek genoeg gaat ze wanneer ik haar (voor haar) linker achterbeen optil helemaal hangen op mij. Zodanig dat ze omvalt. Alle andere hoeven doet ze dit niet mee alleen met die. Ze wil hem inmiddels ook bijna niet meer geven.
Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

groetjes en bedankt,
samantha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:35

misschien wil ze een beetje jou uitproberen?
:D
til dat been maar laag op,wil ze hangen dan laat je gewoon los,
niet vast gaan houden,dat werkt toch niet,zijn ze echt te zwaar voor!
commando er bij "geef voetje"
en dan maar kort even omhoog houden,wil ze hangen dan zeg je "ehh nee!"en laat je los.
dan weer proberen,zodra ze ook maar even goed gaat dan belonen en been weer neerzetten.

ze kan prima haar evenwicht houden ,daar heeft het niet zo veel mee te maken.
een veulen van een paar weken oud kan al prima op 3 benen staan en dan met 1 achterhoef het hoofd krabben..dus kunnen ze ook echt wel even voetje optillen. ;)
kan best zijn dat doordat ze dit been optil er meer druk op het andere been komt te staan wat niet fijn voelt.
scheelt ook als je haar voordat ze tegen je aan gaat hangen even met een vrije hand een duwtje geeft. gewoon even tegen haar borst/buik aanduwen zodat ze het gewicht verplaats naar de andere kant.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:36

mischien tegen haar schouder aanleunen dat ze n soort steun bij jou heeft?

en anders eventjes na laten kijken door DA.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:44

Annemiek89 schreef:
mischien tegen haar schouder aanleunen dat ze n soort steun bij jou heeft?

ja dat is lekker voor je rug! Een paard wat hangt en verder geen pijn heeft, heeft meestal gewoon 'geen zin' om oncomfortabel op 3 benen te staan. Wat je ook doet, beloon dat niet door het paard te gaan dragen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:14

ellepel schreef:
misschien wil ze een beetje jou uitproberen?
:D
til dat been maar laag op,wil ze hangen dan laat je gewoon los,
niet vast gaan houden,dat werkt toch niet,zijn ze echt te zwaar voor!
commando er bij "geef voetje"
en dan maar kort even omhoog houden,wil ze hangen dan zeg je "ehh nee!"en laat je los.
dan weer proberen,zodra ze ook maar even goed gaat dan belonen en been weer neerzetten.

ze kan prima haar evenwicht houden ,daar heeft het niet zo veel mee te maken.een veulen van een paar weken oud kan al prima op 3 benen staan en dan met 1 achterhoef het hoofd krabben..dus kunnen ze ook echt wel even voetje optillen. ;)
kan best zijn dat doordat ze dit been optil er meer druk op het andere been komt te staan wat niet fijn voelt.
scheelt ook als je haar voordat ze tegen je aan gaat hangen even met een vrije hand een duwtje geeft. gewoon even tegen haar borst/buik aanduwen zodat ze het gewicht verplaats naar de andere kant.

Ik vind dat nogal een gedurfde uitspraak zonder dat je het dier gezien hebt. Ik ken voldoende jonge dieren die zich nog niet voldoende bewust
zijn van het feit dat ze 4 benen hebben.

Probeer het rustig aan op te bouwen, dus steeds een klein stukje verder optillen. Wat eventueel ook wel eens wil helpen is de benen afstrijken voordat je het gaat doen zodat ze wennen aan het gevoel van hun benen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:15

Mijn jaarling had daar ook last van, ze had gewoon moeite met haar evenwicht,[ dus niks uit proberen].
Ik zette haar met de zijkant tegen de wand aan, en zo kon ze steun zoeken tegen de want en dat ging goed.
En nu kan ze gewoon haar voetje op tillen waar ze ook staat.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:22

ellepel schreef:

of misschien kan ze dat niet, mijn jaarling viel ook om en bleek dus atactisch te zijn ;)

Boompje1985

Re: jaarling valt om bij voet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:32

kramp misschien? kan zijn dat ze dat alleen aan links achter heeft hoor hoeft niet bij alle benen zo te zijn, verder zou ik ook nog denken aan onbalans ook al gaat het met de rest van de benen goed wat uutje zegt is zeker het proberen waard, en veel blijven oefenen kijk ook zelf goed of ze wel goed staat met haar andere benen als er een iets te ver naar buiten of binnen staat dan gaat de balans ook sneller verloren. en wat ook helpt is eerst de hoef bij de grond houden en uitkrabben dan een cm. boven de grond zo heb jij geen druk op je rug en kan ze snel weer bij de grond komen en ondersteuning zoeken aan de grond en is het wat minder eng...zo oefen je langzaam verder! succes!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:40

Onze jaarling heeft dit ook gehad. Zij had blijkbaar een schuiver gemaakt in de wei, wat niet gek is met die jonge dieren en had zich een beetje vastgezet in het si gewricht.
Wij hebben de chiropractor laten kijken en heeft haar weer losgehaald. Sinds dien geen problemen meer.

Ik vind het nogal kort door de bocht om gelijk te zeggen dat ze aan het uitproberen zijn.
Alle voetjes geeft ze braaf, behalve dat ene been!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:49

Mijn bijna 2 jarige doet hetzelfde maar dan achter ... Zij moet zE naar de osteopaath , mogelijk last van SI gewricht door vallen .
Zou dus een mankement uit laten sluiten en dan oefenen door de tegengestelde kant langs een wand te zetten en haar voetje laag op te tillen , telkens wat langer ....

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:52

Dit doet mijne ook , gewoon laten vallen , los laten , na een paar keer krijgen ze wel door dat het niet werkt. Meestal is het uittesten tot hoever ze kunnen gaan , meestal he.

horseworld1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:52

Mijn jaarling had dat ook. Ze hebben gewoon nog niet genoeg evenwicht. Rustig aan opbouwen zou ik zeggen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:55

tanjaatjuhh schreef:
Dit doet mijne ook , gewoon laten vallen , los laten , na een paar keer krijgen ze wel door dat het niet werkt. Meestal is het uittesten tot hoever ze kunnen gaan , meestal he.

Zo, lekker kort door de bocht zeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:13

Jade schreef:
ellepel schreef:

of misschien kan ze dat niet, mijn jaarling viel ook om en bleek dus atactisch te zijn ;)

sja jee,maar dan heb je natuurlijk ook wel een heel ander verhaal.
denk dat het ook een stukje eigen ervaring is?
heb nog nooit mee gemaakt dat dieren niet op 3 benen konden staan.
maar daarom zeg ik in mijn bericht er ook bij dat er misschien wat met een ander been is waarom ze dat been niet graag op tilt :j

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:15

uudje schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Zo, lekker kort door de bocht zeg.

Ja klopt maar het is blijkbaar geen evenwicht probleem , dus test ze haar waarschijnlijk uit. Ben goed voor mijn dieren maar laat ze niet over mij heen lopen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:23

Ga eerst na of het been en de hoef diagonaal tegenover het been in orde is. Let daarbij ook eens op de lengte van de steunsels. Als die te lang worden kunnen ze druk veroorzaken.

Ga dan na of het paard wel helemaal recht staat. Staat het andere achterbeen wel voldoende onder het lichaam om het gewicht over te nemen? Als dit niet het geval is dan kun je grondwerk oefeningetjes doen om het paardje rechter te maken. Ondertussen kun je bij het optillen van de voetjes het paard een wand aanbieden om tegen te leunen.

Beloon elke goede actie van het paardje. Vraag niet direct evenveel als bij de andere voeten. Even van de grond optillen is in eerste instantie al genoeg. Dan dus direct terug zetten, een keer herhalen en klaar. Even iets anders doen en later nog eens proberen.

Let er ook goed op dat je het voetje niet in een keer op pakt. Bereid het goed voor door met je hand van boven helemaal naar beneden te glijden over het been.

Lukt het dan nog niet? Laat een dierenarts eens naar het paard kijken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:42

Dit had mijn pony ook als jaarling. Het is gewoon even wennen denk ik. En je paard kan weinig meer als hij ineens op 3 benen moet staan, terwijl het een vluchtdier is. Er rust meer gewicht op de voorbenen dan op de achterbenen. Het zal allemaal wel wat wiebelig zijn voor je paardje. Zelf heb ik gewoon heel kort het voetje opgetild, en steeds een beetje langer. Stoppen voordat je paard uit balans is of bang wordt. :) Het gaat vanzelf beter!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:44

heeft die van mij ook last van gehad gewoon met de andere kant tegen de muur aan zetten en oefenen maar nu kan ze al haar voetjes netjes optillen zonder om te vallen dat is denk ik gewoon haar balans nog.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:52

paarden moeten leren om hun gewicht te verdelen en van een jaarling kun je niet verwachten dat ze gemakkelijk op drie benen kunnen staan.
het oefenen met jonge paarden van het geven van voetjes kun je het beste doen door ze aan 1 kant te laten steunen of tegen een muur of tegen een deur van een box. hoe vaker hoe je oefent hoe beter het gaat en het paard steeds makkelijker de voetjes kan geven en zijn evenwicht leert te verdelen

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:54

Ataxie zou het kunnen zijn, kun je simpel nagaan door testjes.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:14

Niet zo hoog optillen dat ze het gevoel hebben dat je ze kantelt, want dan is tegengewicht geven een natuurlijke en logische reactie. Het kan heel goed zijn dat je zelf de ene anders opneemt dan de ander omdat mensen nu eenmaal links of rechts zijn. Soms hebben we dat soort subtiele dingen niet in de gaten, maar zo'n paardje, dat ook links of rechts is, voelt het wel, zeker als het op zijn "mindere" been moet staan.
Soms zit het 'm in het te veel recht ophoog zodat het richting knie moet buigen, ipv meer naar achteren opnemen zodat er minder gebogen hoeft te worden.
Laat anders foto's nemen/filmen van het voetje optillen om te zien hoe je het doet en of er verschil is.
Je zult verstelt staan waar we geen erg in hebben wat heel duidleijk naar boven komt op beeld.

Daarnaast kan ze last hebben van eindeloos veel mogelijkheden als het andere achterbeen, het kruis, de rug, de buik of een voorbeen...van boven tot de hoeven...
Maar ik zou daar niet in eerste instantie van uitgaan.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:40

ellepel schreef:
sja jee,maar dan heb je natuurlijk ook wel een heel ander verhaal.
denk dat het ook een stukje eigen ervaring is?
heb nog nooit mee gemaakt dat dieren niet op 3 benen konden staan.
maar daarom zeg ik in mijn bericht er ook bij dat er misschien wat met een ander been is waarom ze dat been niet graag op tilt :j

dat klopt, maar geen onmogelijk scenario. Er klakkeloos vanuit gaan dat het aanstelleritus is en op basis daarvan iemand adviseren waarvan je niet weet hoeveel eigen ervaring ze hebben is daarom niet verstandig m.i. :)
Laatst bijgewerkt door Jade op 12-05-12 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:59

Je zou je jaarling even kunnen laten nakijken door een osteopaat, misschien zit er iets in die rug niet goed.

Als je paard gaat hangen, en je zeker weet dat er lichamelijk iets niet goed zit, zou ik het gevecht aangaan, maar wel een aantal veiligheidsmaatregelen treffen. Zo niet vooroverbuigen (kost je je rug) en voorwerk gaan doen. Hoe je dat kunt doen heb ik al elders op bokt aangegeven, zal even kijken of ik dat hier naartoe kan kopieren, scheelt weer tikwerk. De quote is uit een topic voor werken met een veulen van 2,5 maand, maar methode werkt ook op een jaarling of paarden die ouder zijn.

Cassidy schreef:
Je zou even kunnen proberen of iemand hem van de andere kant wat steun kan geven, zodat hij steviger staat. Of je parkeert hem even tegen een muur.
Verder is het een kwestie van goed oefenen. Niet meteen loslaten als hij gaat hengelen. Dat is makkelijker gezegd dat gedaan, want als je alleen je handen gebruikt, heeft hij zijn been zo los getrokken.
Daarom zou ik ook adviseren dat je een katoenen halstertouw gebruikt, waar je de clip vanaf hebt gehaald.

Even een quote uit een ander topic, scheelt mij weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.

Bij een veulen van 2,5 maand mag je tevreden zijn als hij zijn voetje even optilt, hoeft echt niet heel erg lang zijn voeten op te tillen. Maar als je het met bovenstaande methode oefent, en je hebt wel een paard dat problemen heeft met voetjes geven of je krijgt hem pas later in handen (basisopleiding overgeslagen) dan is dit een veilige manier van aanpak. Dan blijf je met je hoofd iig buiten trapafstand, en het is ook makkelijker voor je rug.