Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Annemiek89 schreef:mischien tegen haar schouder aanleunen dat ze n soort steun bij jou heeft?
ellepel schreef:misschien wil ze een beetje jou uitproberen?
![]()
til dat been maar laag op,wil ze hangen dan laat je gewoon los,
niet vast gaan houden,dat werkt toch niet,zijn ze echt te zwaar voor!
commando er bij "geef voetje"
en dan maar kort even omhoog houden,wil ze hangen dan zeg je "ehh nee!"en laat je los.
dan weer proberen,zodra ze ook maar even goed gaat dan belonen en been weer neerzetten.
ze kan prima haar evenwicht houden ,daar heeft het niet zo veel mee te maken.een veulen van een paar weken oud kan al prima op 3 benen staan en dan met 1 achterhoef het hoofd krabben..dus kunnen ze ook echt wel even voetje optillen.![]()
kan best zijn dat doordat ze dit been optil er meer druk op het andere been komt te staan wat niet fijn voelt.
scheelt ook als je haar voordat ze tegen je aan gaat hangen even met een vrije hand een duwtje geeft. gewoon even tegen haar borst/buik aanduwen zodat ze het gewicht verplaats naar de andere kant.

Jade schreef:ellepel schreef:ze kan prima haar evenwicht houden ,daar heeft het niet zo veel mee te maken.
of misschien kan ze dat niet, mijn jaarling viel ook om en bleek dus atactisch te zijn
uudje schreef:tanjaatjuhh schreef:Dit doet mijne ook , gewoon laten vallen , los laten , na een paar keer krijgen ze wel door dat het niet werkt. Meestal is het uittesten tot hoever ze kunnen gaan , meestal he.
Zo, lekker kort door de bocht zeg.
Het gaat vanzelf beter! 
ellepel schreef:sja jee,maar dan heb je natuurlijk ook wel een heel ander verhaal.
denk dat het ook een stukje eigen ervaring is?
heb nog nooit mee gemaakt dat dieren niet op 3 benen konden staan.
maar daarom zeg ik in mijn bericht er ook bij dat er misschien wat met een ander been is waarom ze dat been niet graag op tilt

Cassidy schreef:Je zou even kunnen proberen of iemand hem van de andere kant wat steun kan geven, zodat hij steviger staat. Of je parkeert hem even tegen een muur.
Verder is het een kwestie van goed oefenen. Niet meteen loslaten als hij gaat hengelen. Dat is makkelijker gezegd dat gedaan, want als je alleen je handen gebruikt, heeft hij zijn been zo los getrokken.
Daarom zou ik ook adviseren dat je een katoenen halstertouw gebruikt, waar je de clip vanaf hebt gehaald.
Even een quote uit een ander topic, scheelt mij weer tikwerk.Cassidy schreef:Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.
Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.
Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.
Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.
Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.
En een aantal filmpjes
http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue
http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related
Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.
Bij een veulen van 2,5 maand mag je tevreden zijn als hij zijn voetje even optilt, hoeft echt niet heel erg lang zijn voeten op te tillen. Maar als je het met bovenstaande methode oefent, en je hebt wel een paard dat problemen heeft met voetjes geven of je krijgt hem pas later in handen (basisopleiding overgeslagen) dan is dit een veilige manier van aanpak. Dan blijf je met je hoofd iig buiten trapafstand, en het is ook makkelijker voor je rug.