georganiseerde buitenrit aan deelnemen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

georganiseerde buitenrit aan deelnemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 23:43

Vreemde vraag maar zou toch graag advies willen van anderen dan degenen in mijn omgeving :o

Binnenkort organiseren ze bij mij in de buurt een buitenrit.
Diverse soorten paarden en ruiters die elkaar niet of amper kennen, aangespannen of onder het zadel.
Meestal doen er wel zo'n 30 / 35 combinaties mee.
De rit is ongeveer 15/20 km met een tussenstop van een uur.

Nu lijkt het mij erg leuk om mee te rijden, maar nu komt het
mijn paardje wordt altijd erg heet in de buurt van vreemde paarden + dat hij ook erg schrikachtig is en dan met name voor
grootverkeer.
De rit is op zaterdag dus er rijden nog genoeg trekkers en vrachtwagens natuurlijk.
Is het wijs om mee te willen rijden? Of zou ik dit gewoon uit mijn hoofd zetten?
Denken jullie dat het paard rustiger wordt naarmate de rit vorderd en dat hij bij grootverkeer steun heeft aan de 'groep' of dat hij
ervandoor vliegt met de rest achter zich aan?

Ik bedoel het is leuk dat ik mee wil doen, maar ik wil absoluut geen gevaar voor anderen zijn!
Dus als het jullie niet wijs lijkt ga ik niet mee haha :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:53

Als het je leuk lijkt gewoon doen, maak duidelijk aan de groep dat je paard wel eens wat heet kan worden en of ze daar rekening mee willen houden. Gebruik voor de gelegenheid een martingaal zodat je voor de controle daar op terug kan vallen en doe zelf vooral alsof je dagelijks zo'n rit maakt zodat je je paard een beetje voor de gek houd en rustig overkomt.
Bepaal wat handig is voor jou en je paard, voorop lopen, ergens in het midden of achteraan, met iemand naast je of juist niet....
Als je deze maatregelen neemt ben je echt geen gevaar voor anderen, het zijn per slot van zaken allemaal paardenmensen die heus het klappen van de zweep wel kennen.
Informeer wel van te voren wat de bedoeling is, stappen draven galloperen en hoe je op de pauzeplek je paard kwijt kunt. Neem in elk geval een halster en touw mee (gewoon omhangen)

HannahFrouk

Re: georganiseerde buitenrit aan deelnemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:58

Is het een rit met allemaal ruiters in 1 groep?
Zo ja, dan zou ik dat liever niet doen als je paard echt heéél lastig kan worden (je kunt niet verwachten dat een hele groep zich continu gaat aanpassen omdat één persoon een heet paard meeneemt).

Als het gaat om rijden in kleine clubjes , dan zou dat makkelijker zijn.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 09:26

HannahFrouk schreef:
Is het een rit met allemaal ruiters in 1 groep?
Zo ja, dan zou ik dat liever niet doen als je paard echt heéél lastig kan worden (je kunt niet verwachten dat een hele groep zich continu gaat aanpassen omdat één persoon een heet paard meeneemt).

Het is 1 complete groep inderdaad. Het zou inderdaad fijner zijn als ze in groepjes van 4 / 6 weg zouden gaan, beetje niveau en paard bij elkaar maar ja...

mrie schreef:
Als het je leuk lijkt gewoon doen, maak duidelijk aan de groep dat je paard wel eens wat heet kan worden en of ze daar rekening mee willen houden. Gebruik voor de gelegenheid een martingaal zodat je voor de controle daar op terug kan vallen en doe zelf vooral alsof je dagelijks zo'n rit maakt zodat je je paard een beetje voor de gek houd en rustig overkomt.
Bepaal wat handig is voor jou en je paard, voorop lopen, ergens in het midden of achteraan, met iemand naast je of juist niet....
Als je deze maatregelen neemt ben je echt geen gevaar voor anderen, het zijn per slot van zaken allemaal paardenmensen die heus het klappen van de zweep wel kennen.
Informeer wel van te voren wat de bedoeling is, stappen draven galloperen en hoe je op de pauzeplek je paard kwijt kunt. Neem in elk geval een halster en touw mee (gewoon omhangen)

Een martingaal was ik wel van plan ja, kwaad kan het nooit natuurlijk.
Ik zal de mensen die het organiseren wel eens bellen vandaag, of het hun verstandig lijkt of niet en hoe de rit in elkaar zit.

Bedankt voor jullie reacties!

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:00

als jij er niet met 100 procent vertrouwen op zit dan voelt je paardje dat, dus als je er niet helemaal achterstaat ga dan niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:06

Dan zou ik persoonlijk niet gaan TS, want in een grote groep is het een stuk lastiger rijden nog dan in bijvoorbeeld een klein groepje of alleen. Als je paard niet heel gehoorzaam is, heb je er dan heel snel je handen vol aan, want de groep gaat dan voor alles. Je hebt dus kans dat als de anderen gaan draven of galopperen, je totaal niets meer te vertellen hebt.

Ik heb het ook eens gedaan met een groen paard, met het idee van dat in een groep het juist makkelijker zou zijn (had weinig ervaring met groepsritten, ik reed altijd alleen), maar niets bleek minder waar, ik heb van begin tot eind lopen stuiteren omdat ze alleen nog maar oog had voor de andere paarden. Ik bestond gewoon niet meer zeg maar.

Anena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:18

Eens moet de eerste keer zijn en oefening baart kunst, maar het maakt vooral heel erg uit hoe jij er zelf in staat. Als jij al gespannen begint aan de rit omdat je bang bent dat je paard misschien heet kan gaan worden voelt je paard dit aan en dan heb je grote kans dat het inderdaad fout gaat. In zo`n geval is het misschien verstandiger om eerst met kleine stapjes oefenen ipv in een grote groep een lange rit waar van alles kan gebeuren...

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:39

Ik heb je net een pb-tje gedaan. Denk namelijk te weten over welke rit het gaat.
En zelf zou ik deze rit niet aanraden met een paardje dat heet wordt in een groep.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 08:55

Bedankt allemaal voor de tips.
Ik heb besloten idd niet mee te gaan doen, op aanraden van Keetie_bijl hoor ik dat het voornamelijk alle km. stappen is en niet draven. Ik geloof idd niet dat ik mijn paarde daar een plezier mee doe, dan kan hij zijn energie helemaal niet kwijt.