Viertal en zestal rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosjeJarig

Viertal en zestal rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 22:20

Hallo allemaal,

Kort geleden ben ik gevraagd mee te gaan rijden in een nieuw samen te stellen viertal van onze vereniging. Erg leuk, en we hebben al een keer goed geoefend. We zetten stiekem hoog in, op de regiokampioenschappen ons te selecteren voor de Hippiade.

Helaas zijn er maar weinig wedstrijd-organisaties die viertal of zestal rubrieken uitschrijven. Heel jammer, want daar door krijg je de kans niet je te laten beoordelen om te zien hoe je het doet. Dan ga je je afvragen waarom er zo weinig van dit soort rubrieken uitgeschreven worden. Ik heb ook meteen al een antwoord gevonden: er zijn maar bar weinig juryleden die deze rubrieken mogen beoordelen. Je moet hiervoor namelijk een bijscholing volgen, en je raadt het al, die wordt zelden tot nooit uitgeschreven door de KNHS. Op juryplatform.nl heb ik iets terug gevonden uit 2008 waarin dit probleem al aangehaald wordt, en volgens mij is er sindsdien nog geen bijscholing geweest. Daardoor blijft het probleem van weinig juryleden bestaan, en zullen organisaties ook niet gauw deze rubriek uitschrijven omdat er geen juryleden te vinden zijn.

Door middel van dit topic wil ik eens inventariseren of er genoeg animo is om een bijscholing te organiseren, zodat ik dit voor kan stellen bij de KNHS. Zelf wil ik die bijscholing best volgen, heb viertal en zestal altijd leuk gevonden en reed vroeger graag carrousel mee! Laat je mening maar achter!

Niobe

Re: Viertal en zestal rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:01

Ik weet niet hoe het aan jou kant van het land zit, maar bij ons in Gelderland zijn er maar bar weinig rijverenigingen die uberhaubt een 4- of 6-tal beginnen. Vorige zomer waren er hier een paar wedstrijden voor 4- en 6-tallen georganiseerd waar wij heen zouden gaan, maar die werden afgelast wegens weinig aanmeldingen. En de wedstrijd die wel doorging, daar waren uit eindelijk maar 3 4-tallen en 1 6-tal.

Misschien dat het een gevolg is van te weinig juryleden, of andersom, ik weet het niet...

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 23:06

Dat is inderdaad waar ik achter wil komen niobe. Hier zullen er waarschijnlijk 3 of 4 teams verschijnen op de regiokampioenschappen Utrecht waar een open inschrijving voor is. De selectiewedstrijden zijn aangeschreven, die hebben geen rekening gehouden met viertal/zestal en willen dus niet organiseren. Waarschijnlijk omdat het meer moeite kost er een jurylid voor te vinden. Wat is dus de kip of het ei, weinig juryleden, weinig startmogelijkheden of weinig teams?

Wij hebben het geluk dat onze eigen vereniging een groot concours organiseert met Pinksteren, en op ons verzoek een viertal wedstrijd uit wil schrijven. Daardoor kunnen wij welgeteld 1 keer echt beoordeeld worden voor de regiokampioenschappen...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:21

In onze regio (Brabant) is de afdelingsdressuur volgens mij nog iets meer 'levend' dan is sommige andere delen van Nederland. Bij de pony's zeker. Bij de paarden veel minder, vorig jaar is er gewoon contact opgenomen met alle verenigingen met een dressuurselectie (waren er 6 van de zomer) en twee wilden toen afdelingsdressuur uitschrijven.

Wij hebben toch redelijk wat juryleden hiervoor in de regio, omdat het bij de pony's nog best wel leeft. Als ik het vergelijk met 10 jaar geleden is het wel VEEL minder.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:27

Ik ken ook maar 2 clubs in brabant die het nog doen. Leden zijn er niet meer voor te porren (veel werk en tijd toch). En die rijden met de selectiewedstrijden een proef en mogen eigenlijk altijd door ;).
Dus of hier uberhaubt ook nog ruiters voor zijn.... ?

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:22

In Brabant is vooral bij de pony's de afdelingsdressuur nog springlevend. Hier in de kring zijn ongeveer 5 of 6 wedstrijden voor de regiokampioenschappen. Deze zijn ook echt selectiewedstrijden. Dus niet alle teams gaan ook naar de regiokampioenschappen. Bij de paarden is het anders. Ongeveer 3 of 4 wedstrijden en alle teams die daar starten mogen ook naar de regio. Dit zijn ook niet zo veel teams.

Wat betreft de juryleden zijn het wel altijd dezelfde. Vaak de wat oudere garde. Het lijkt me dan ook een goed idee om weer eens een bijscholing uit te schrijven, zodat er wat verjonging in komt.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 13:23

Precies Sussie, en dat was ook het doel van dit topic, inventariseren of er onder de juryleden hier Animo is om deel te nemen aan een bijscholing!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:25

colette_007 schreef:
Ik ken ook maar 2 clubs in brabant die het nog doen. Leden zijn er niet meer voor te porren (veel werk en tijd toch). En die rijden met de selectiewedstrijden een proef en mogen eigenlijk altijd door ;).

Er zijn er wel wat meer hoor. :)
Alleen kring Oirschot al heeft er al 3. :D

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:28

kleinvosje schreef:
Precies Sussie, en dat was ook het doel van dit topic, inventariseren of er onder de juryleden hier Animo is om deel te nemen aan een bijscholing!

Ik ben zelf alleen bixiejury, maar ik heb het even aan mijn moeder gevraagd (IL&IM jury) en die ziet het wel zitten.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 13:29

Okee, dankje, dat is met mij erbij nummer 2!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:31

asjemenou schreef:
colette_007 schreef:

Er zijn er wel wat meer hoor. :)
Alleen kring Oirschot al heeft er al 3. :D

Hier in de kring zijn er nu 8 pony-teams en 4 paarden-teams. En dat is ook regio Brabant. Ik denk dat Colette zich wat verkijkt op het aantal vier- en zestal teams in de regio Brabant.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:31

Mijn oude RV is ook altijd erg actief met 4/6-tallen en zo zijn er hier in de regio wel meer die het nog doen, ik reed in het verleden ook wel mee en ik mis het ook best. Ja, het kost je veel tijd, maar het is ook leuk een gezellig om te doen. En als je dan Regiokampioen wordt is dat leuk, maar als je dat op de Hippiade ook lukt dan is dat echt heel erg gaaf! :)
Ik had graag nog een keer in een Z-viertal willen rijden, maar dat zit er bij mijn huidige RV niet in.

Ik zou ook best een bijscholing willen doen om het jurycorps voor de afdelingsdressuur wat te verjongen.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:43

Haha, daar hopen wij natuurlijk heel erg op Karin, maar of dat gaat lukken? We zullen het zien! Wel bedankt voor je reactie dat je wel wilt bijscholen, dat is al 3!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:49

Hier in brabant worden er vooral voor de ponies wel veel 4/6 tal wedstrijd uitgeschreven en ik kan me ook herrinneren dat er op bijna elke selectiewedstrijd in zomer een wedstrijd voor paarden voor uitgeschreven wordt. Ik ben vorig jaar meegegaan als schrijver voor de regiokampioenschappen NH en daar waren ook echt maar een paar 4 tallen te vinden en 1 zestal. Jammer. De man waar ik mee mee ging om te schrijven had ook al heel lang geen 4/6 tallen gejureerd want dat wordt nooit gevraagd. Ik denk dus dat het misschien ook wel redelijk regiogebonden is..

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:09

Wij zijn nu op de vereniging ook bezig met het vormen van een viertal, ook ik vind het erg leuk!
Ik ben ook best bereid om een bijscholing te volgen om afdelingsdressuur te jureren! Zijn daar ook bepaalde ingangseisen voor (ik ben nu alleen IL jury) en heeft iemand enig idee wat deze bijscholing precies inhoudt?

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:13

Onze vereniging heeft hetzelfde probleem (gelderland omg. Apeldoorn/ Arnhem). Wij hebben dit jaar 2 paarden viertallen en een pony viertal maar is er nergens een mogelijkheid om te oefenen.
@ kleinvosje: Waar wordt jullie wedstrijd georganiseerd?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:37

Ik zit in kring Uden, en hier is het 4-tal en 6-tal nog springlevend. Hier zou je dus kunnen wedstrijden rijden, is half uur rijden vanaf Arnhem, dus te doen.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:42

Dat is zeker te doen! Weet je zo een aantal wedstrijden waar het wordt uitgeschreven?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:45

Hmm ik kan ze zo via startlijsten niet vinden, zal even een balletje opgooien in ons HK topic .

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 08:46

Ik zit in Regio Utrecht, en wij organiseren het grote Pinksterconcours in Hoogland. Zou leuk zijn als we tegenstanders krijgen!

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 09:14

CM_ schreef:
Hmm ik kan ze zo via startlijsten niet vinden, zal even een balletje opgooien in ons HK topic .

Voor de ponys is er dit in kring Uden dit seizoen nog Veghel (16-17 juni) en Volkel (laatste weekend juni) en voor de paarden alleen Volkel nog, ook in dat laatste weekend van juni :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:24

Dan ben ik nr 5 met interesse voor een bijscholing. In Drenthe worden voor de kampioenschappen wel een paar wedstrijden georganiseerd.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:31

ik ben ook bezig geweest met een paardenviertal, alleen kwam ik niet veel wijs uit de antwoorden wanneer er selecties zouden zijn in onze kring, dus ben ik er niet verder op doorgegaan, best jammer, want we zouden het best goed doen met onze carrouselachtergrond :)

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:33

Liberty, bij ons is het gewoon vrije inschrijving voor de regiokampioenschappen. De selectiewedstrijden bieden geen ruimte voor viertallen. Wellicht even navragen bij jouw regiobestuur?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:44

Ik denk dat dat bij ons ook is, want er zijn helemaal geen wedstrijden uitgeschreven volgens mij in de kring. Zal eens even mailen met de regio.