Mijn ruin gedraagt zich als hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Mijn ruin gedraagt zich als hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 20:05

Ik heb een probleem... Iets dat pas recentelijk een probleem is geworden.

Mijn haflinger ruin Stalker is van augustus 2008. Hij heeft altijd bij mijn andere haflinger ruin gestaan vanaf 7 maanden en is op 1 jarige leeftijd ook in een kudde terecht gekomen met ruinen en merries gemixt.
Toen hij anderhalf was stond hij op een pension stal waar gelukkig ook hengsten mochten lopen dus zo kon ik hem wat meer laten uitgroeien als hengst en dan aan de hand van zijn gedraag besluiten wanneer ik hem zou laten ruinen. Hij heeft tot hij bijna 2 jaar was gewoon in de wei gelopen. Met in de wei ernaast ook merries (ook hengstige merries) en zich altijd goed gedragen. Hij maakte zich wel 'mooi' soms maar hij was prima in de hand en heeft nooit gedekt of een poging gedaan.

Toen hij bijna 2 was werd hij wat 'lomper' bij andere mensen die hem op de wei zette en liep soms iets te hard door waardoor ik ging twijfelen. Ik besloot hem toch maar gewoon te ruinen om échte problemen voor te blijven. Hij is netjes gecastreerd (ik was er zelf bij) en kon al na enkele weken weer in een kudde lopen. Zelfs bij de opnieuw hengstig geworden merries deed hij helemaal niets op wat flemen na.

Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder 'als ruin zijnde' en ik vind het ook vind het ook wel echt een ruin in zijn doen en laten. Maar nu staan we dus sinds kort op een nieuwe stal en opeens worden er weer merries hengstig en krijgt meneer interesse in deze mooie dames... Het blijft nu niet bij flemen, hij wil er echt op! En niet gewoon even springen zoals koeien soms ook onderling doen als er een koe tochtig is, maar hij stopt zn jonge heer echt op de juiste plaatst zullen we maar zeggen en heeft de tijd van zn leven..! Hij is nu de hele dag bezig om de groep te scheiden en 'zijn merries' bij elkaar te verzamelen en blijft maar 'bezig'. De groep is veel onrustiger nu en samen met een andere jonge ruin eist hij nu de hoogste positie op ten opzichte van de oudere dominante ruin die nu zijn merries schijnbaar kwijt raakt en deze jonge mannen. Die andere ruin dekt niet maar de mijne dus wel, en écht goed ook...

Op risico's van infecties bij de merries of aan zijn penis na is het ook heel irritant voor de eigenaren van de betreffende merries want die worden nu door hem opgeëist. Ik snap niet waar dit gedrag ineens vandaan komt. Hij heeft nooit eerder gedekt, is nog voor zijn 2e gecastreerd en is ook helemaal geen hengst in de hand. Maar het levert nu wel een oprustige situatie op.

Ik ben heel bang dat hij straks van de zomer niet mee met de kudde het land op mag.. :(

Wile dit even kwijt misschien herkent iemand het of heeft tips voor me. Ik weet alleen wel zeker dat hij echt gecastreerd is en verder echt geen kwaaie is.... ;( -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:26

Ik ben in Duitsland eens bij mensen geweest die een ruin hadden gekocht die hengstengedrag vertoonde. Bij hem bleek dat er wat weefsel van een testikel was achtergebleven (als ik het me goed herinner) waardoor nog steeds testosteron werd aangemaakt.
Paard moest toen opnieuw onder het mes en dat heeft wel geholpen.

Volgens mij kunnen ze dat met bloedonderzoek wel meten?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 21:28

Ja maar dan maakt hij echt hormonen aan en zou hij er toch ook als een hengst uit zien?? Bedoel.. kijk alleen al naar de vacht en uitstraling van een hengst..

Zo ziet hij eruit:
Afbeelding

recente foto (voorste):
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0475_o.jpg

Gemiddelde hengst van 3/4 jaar ziet er toch wel anders uit qua uitstraling:
Afbeelding

cashlee

Re: Mijn ruin gedraagt zich als hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:37

Charlie, mijn haflinger, die denkt ook dat hij hengst is! Charlie komt ook uit 2008. Gelukkig is er maar 1 merrie die het toe laat om gedekt te worden en de eigenaren van die merrie vinden het niet erg. Ik merk dat hij wel dominant is over 'zijn' kudde, hij blijft ze ook roepen als ze buiten zicht zijn en beschermt de dames tegen andere paarden. Gelukkig is Charlie de enige ruin in de groep, de rest merries. Ik heb bloed laten afnemen om te controleren of hij nog testosteron aanmaakte en eventueel een klophengst is. Hier is niks uitgekomen, en hij is gwlukkig een echte ruin! Wij laten het nu maar zo, maar kan me voorstellen dat het in jouw situatie erg vervelend is! De merries zijn gelukkig niet het hele jaar hengstig en meestal vinden ze het daarna niet meer goed.. Succes iig!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:18

Scheiden van de merries en aparte koppels maken.
Ruinen bij ruinen, merries bij merries.
Voor dat je straks met geblesseerde paarden zit..

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:30

Misschien was het een klophengst?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:53

silversomali schreef:
Misschien was het een klophengst?

Gezien ze zegt dat ze er zelf bij aanwezig is geweest zou de dierenarts dat wel even verteld hebben.

Tja hoe komt het. Het ene paard is het andere niet, er zijn wel meer ruinen die wel de drang hebben om te dekken ook al zijn ze vroeg gecastreerd. En er zijn ook ruinen die laat gecastreerd zijn die nergens geen last van hebben. Misschien dat deze merrie's hem wel de gelegenheid geven en was dit voorheen niet zo. Bedoel als mijn merrie hengstig is staat ze ook voor 1 bepaalde ruin met der kont te draaien. Deze ruin is met z'n 8ste gecastreerd en heeft absoluut geen interesse(voorheen tot 2 jaar na castratie had hij dit nog wel en ook echt poging gedaan tot dekken) maar dat is denk gewoon verschil per paard. En een andere ruin zou daar misschien wel anders op reageren.
Dus denk dat scheiden en een ruinengroep maken de beste optie is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:55

Laat bloedonderzoek doen, dan weet je heel snel hoe zijn hormoonhuishouding eruit ziet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:03

Mijn paard stond ooit in een grote groep. Ruinen en merries. Er werd geregeld gedekt door de ruinen. Niks aan de hand....
Nog nooit meegemaakt dat er daardoor een blessure opgelopen is...
Vaak gebeurt dat als er een nieuwe ruin in de grep komt, die moet er dan zonodig ook even overheen piesen en laten zien dattie een hele vent is. Maar dat komt snel weer tot rust..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:36

gebruik even de zoekfunctie want hier zijn echt al heel veel topics over.
heel veel ruinen gedragen zich als hengst.
apart houden van de merries en in een ruinengroep zetten werkt nog het beste :j

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 09:01

Ja ik was ook wel bekend met het 'dekken' om de rangorde bepaling vast te stellen maar dat is toch heel wat anders dan een ruin die echt zn jonge heer naar binnen douwt bij een merrie..

Ik heb besloten bloed te laten prikken om idd zn hormoonhuishouding te laten testen. Inmiddels staan ze wel apart op een andere weide want gewoon 'bespringen' is niet zo'n ramp dat hoort er inderdaad bij als ze nieuw zijn maar echt 'het' doen gaat wel wat verder zeker als je na gaat wat de gevolgen kunnen zijn. (inwendige infecties)

Ze staan nu met 3 ruintjes samen en daar komt volgend weekend nog een ruintje bij. Dan hebben we een groepje van 4 dat hopelijk ook snel stabiel is. Op dit moment lopen ze tevreden in hun eigen (enorme) privé weiland :D

ps. Ik ben niet verantwoordelijk voor de samenstelling van de groep. Er staan 20 paarden bij ons op stal en de grootste groep is altijd een gemixte groep geweest. (En ook daar ben ik juist voorstander van want dat brengt juist rust en veel meer natuurlijke evenwicht in de groep.)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:42

Aartje schreef:
Ja ik was ook wel bekend met het 'dekken' om de rangorde bepaling vast te stellen maar dat is toch heel wat anders dan een ruin die echt zn jonge heer naar binnen douwt bij een merrie..

Ik heb besloten bloed te laten prikken om idd zn hormoonhuishouding te laten testen. Inmiddels staan ze wel apart op een andere weide want gewoon 'bespringen' is niet zo'n ramp dat hoort er inderdaad bij als ze nieuw zijn maar echt 'het' doen gaat wel wat verder zeker als je na gaat wat de gevolgen kunnen zijn. (inwendige infecties)

Ze staan nu met 3 ruintjes samen en daar komt volgend weekend nog een ruintje bij. Dan hebben we een groepje van 4 dat hopelijk ook snel stabiel is. Op dit moment lopen ze tevreden in hun eigen (enorme) privé weiland :D

ps. Ik ben niet verantwoordelijk voor de samenstelling van de groep. Er staan 20 paarden bij ons op stal en de grootste groep is altijd een gemixte groep geweest. (En ook daar ben ik juist voorstander van want dat brengt juist rust en veel meer natuurlijke evenwicht in de groep.)

Wij hebben voor de rust de groepen juist gesplitst naar een merrie groep en een ruinengroep. Sinds deze verandering veel meer rust op het land.

Jessy2004Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:02

miss iets met zjin hormonen idd,
de mijne springt af en toe op de merries als ze ontzettend hengstig zijn,
en allemaal met de kont richting mijn ruin lopen te duwen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:15

Ik heb ook zo'n heerschap staan...
al is hij kieskeurig in de merries,er zijn er 2 geweest waar hij op ging.
en ook merries waar hij totaal geen interesse in heeft.
wat je kan proberen is provarium breeding.
ik heb dit ook gekocht maar nog niet echt lang geprobeerd,omdat mijn ruin de laatste stalling geen tel interesse in de merries had.