tegen de staldeur aan schoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

tegen de staldeur aan schoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 18:44

nu de eerste plank door is (en het is een beste plank) ga ik toch maar vragen om tips.
het zit zo.
wij hebben 2 paarden op stal staan. 2 dikke vriendjes van elkaar. echt grote problemen met scheiden hebben we niet, maar ze willen we heel heel heel graag bij elkaar zijn. vanuit de stal kan je de wei zien.
andere paard word ook gereden maar zelden op dezelfde tijd, vanwege onze werktijden gereden.

het andere paard levert geen problemen maar waar ik mee rij wel. Na het rijden spoel ik hem vaak af en zet hem aan wat te eten in stal om wat aan te drogen. hij kan zijn maatje zien of ik moet beide deuren helemaal dicht doen. (maakt geen verschil met het probleem)
hij begint dan met zn voorbeen tegen de deur te schoppen zodra de laatste kruimel brok op is.
het andere paard er tijdelijk naast zetten is geen optie omdat die niet te vangen is behalve door zijn ruiter, en daarbij is de wei een stukje lopen. afgelopen week hadden we na elkaar les, ik eerst, toen het andere paard. toen het andere paard in de wei bezig was, hebben we hem maar uit zn stal gehaald en aan de paal gezet. niks aan de hand, blijft gewoon staan, maar alleen op stal vind die niet leuk. we hebben ook wel eens de stal in geslopen even achter een schot gaan zitten en zodra de eerste klap kwam een scheld partij gelost. je ziet dat hij schrikt maar 10 minuten later doet die het zo weer. iemand anders een idee....?

dingen die dus geen optie zijn
- maatje er naast zetten
- boven luik open of dicht maakt geen verschil
- zweep gebruik in stal doen we niet

ZusJacobs

Re: tegen de staldeur aan schoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:47

Matten tegen de wand? Meestal doen ze het namelijk voor het lawaai, hoe meer lawaai hoe beter dan. Maar wat je ook vaak ziet is dat mensen onbewust belonen, bijvoorbeeld dat hij schopt en hij daarna gewoon naar buiten mag, of brok/hooi krijgt. Of een ander soort aandacht, namelijk straffen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:53

Precies ZusJacobs, het herrie maken wordt beloont. Is heel simpel (maar waarschijnlijk niet snel) af te leren. Gewoon een kwestie van goede timing.
Pas belonen (of dat nou brok/hooi geven is of buiten zetten) als hij stopt met tegen die deur trappen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 20:24

zusjacobs: hij krijgt zn brok meteen wanneer hij op stal komt. en daarna begint het schoppen pas. maar idd matten tegen de deur is wel een goeie. hopelijk houd het hout het dan ook langer haha.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:27

Misschien gewoon op 't weiland zetten ....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:28

Iig matten doen, dat is voor de benen sowieso beter. En het gedrag niet belonen. Dus geen aandacht geven, geen snoep, geen aai, geen dit en geen dat.

Ik weet niet hoe lang hij het al doet, want het is uiteraard niet makkelijk af te leren en het is ook lastig als je de beloning niet weet. Als hij het al heel lang doet, heb je kans dat hij het nu uit gewoonte doet.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:30

Ik denk dat hij eruit wil....

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:18

RT-P >> OPG

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:39

er uit laten,en eventueel eventueel even een hele dunne deken om?
groetjes,fra4hondtje

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:15

Hi
Ik ken het probleem ook wel, op stal staan 2 merries die heel erg aan elkaar gehecht zijn, als 1 van beiden gereden wordt, zetten wij de ander met een halstertouw vast op stal, ik weet niet of dit bij jou ook kan? Die merries doen het namelijk alleen bij de deur en niet als ze vastgezet worden in de hoek, dan houdt bij ons het probleem direct op.
Succes

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:23

me bijrijpaard doet niet anders.
Je hoeft maar 10 minuten later te zijn met zijn hooi of als hij naar buiten wil al is het 6uur in de ochtend... (overdag staat hij buiten en snachts binnen)
Tegenwoordig maken we matrassen vast aan de stal deur. Hij maakt ze nog kapot maar via via via komen we steeds aan nieuwe matrassen.
Je hoort niks meer ;)

En inderdaad luik boven open of dicht maakt inderdaad niks uit ;)
Je hebt ook duurdere oplossing is een bedrijf die maakt tegen elke muur iets hoor je ook niks meer.
Vinden we te duur paard is nu 22 jaar hij kan nog 10 jaar mee maar kan ook over paar maanden afgelopen zijn.
En hij doet het alleen tegne de staldeur.
Wij zetten er een matras voor. luik dicht en boven in het matras gat maken kan halstertouw doorheen en aan de tralies zeg maar vast.
Zit het goed vast.
Anders gooit hij het matras door de hele stal omdat het hem te lang duurt of dwars is. En kan weer tegen de staldeur schoppen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 17:43

elma en edith: lekker bijdehand... 16 jaar?? als je goed leest.. nat bezweet paard, warme douche gehad buiten zetten... ? muah... niet zo handig he...

modirlief: opzich een optie hoor, maar dan mag ik dr bij gaan staan want meneer houd nogal van rollen.

sammie: hij doet dit eigenlijk al sinds dat ik hem ken, zn 5 jaar. eerder viel het ook wel mee. dan was het een x een schop en meer niet. kreeg die dr ook geen aandacht om maar nu gaat het gewoon erger.

linnie: dat matras is idd een goeie oplossing. lekker goedkoop. mijn ouders hebben nog wel zn oud camping bed, daar doen ze toch niks mee. ik ga knopen!

afgelopen weekeind had ik wedstrijd, ik hoorde van de ''de buren'' dat hij op de trailer ook een paar klappen had verkocht. hun hebben er geen aandacht aan besteed. ik heb het zelf niet gehoord. zie overigens ook niks aan de trailer. (gelukkig)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:52

Ik heb een merrie die dit in het begin ook deed.
Sterker nog, die meende dat om 5 uur sochtends het voertijd was..
De buurman vroeg al heel subtiel of we aan het verbouwen waren.
Nu ga ik heel bokt over me heen krijgen,maar na een nachtje aan twee touwen te hebben gestaan, heeft ze het nooit meer gedaan.

Nu loopt ze 24/7 buiten overigens.
Maar de rubbermatten is idd een idee. Wel eerst een dikke balk bevestigen, en daaraan de matten hangen, want anders beuken ze gewoon harder om herrie te kunnen maken.
Juist een tussenruimte ertussen zorgt ervoor dat het geen geluid maakt en het ophoudt.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:41

cm: wie niet luisteren wil...... moet maar vast staan. groot gelijk!
als hij bij ons niet naar binnen wil savonds, staat die rustig een hele nacht alleen buiten. wij zijn ook van die tak, maar dit probleempje....

ik heb mijn ouders al ingelicht dat ik morgen het matras op kom halen, ik ben benieuwd haha.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:58

Let wel even op als er veren of andere dingen in het matras zitten en hij sloopt het matras...
Wij proberen altijd zoveel matrassen te verzamelen waar geen veren enz inzitten.

Ik ben benieuwd of het bij jou ook helpt!