Bijrijdster gaat op vakantie met paard, waar aan denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Bijrijdster gaat op vakantie met paard, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 18:28

Mijn bijrijdster gaat eind juli met Kaylak op kamp voor een weekje. Hier gaat ze een soort trektocht maken. Nu ben ik wat dingen aan het uitzoeken, maar ik vind het allemaal nogal lastig, dus ik heb wat vragen en hoop dat jullie deze voor mij kunnen beantwoorden.

Hoe zit dit verzekeringstechnisch? Aangezien ik de eigenaar ben, ben ik dan ook verantwoordelijk voor alles wat Kaylak doet tijdens het kamp? Stel dat ze een ander paard trapt, draai ik dan op voor de kosten? Maar ook als er iets met Kaylak gebeurt, is mijn bijrijdster dan verantwoordelijk? Ik vind van wel, maar kan niet goed vinden hoe dit nou precies zit en hoe ik dit allemaal kan afdekken.

Nu is het ook zo dat zij Kaylak dus naar en van het kamp vervoeren. Ik wil daar sowieso bij aanwezig zijn en dat ze op de manier rijden zoals ik dat wil (anders komt ze niet eens weg). Maar stel dat ze een ongeluk krijgen en Kaylak krijgt iets, kan ik hun daar dan voor aansprakelijk stellen?

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:32

Inprincipe ben jij de eigenaar, dus jij bent verantwoordelijk.

Maar als jij met haar een contract opstelt, dat zij voor de kosten moet opdraaien, als ze bijvoorbeeld een ander paard trapt, en dat paard moet naar de dierenarts, en het staat zwart op wit. Dan is zij verantwoordelijk!

Volgens mij hoor!

it_is_me

Re: Bijrijdster gaat op vakantie met paard, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:35

Naar mijn weten is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor het paard en het opstellen van een contract wil niet automatisch zeggen dat de bijrijder dan verantwoordelijk is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:03

Ik denk dat je sowieso verantwoordelijk bent maar het lijkt me verstandiger om met deze vragen waar toch wel noodzaak bij is dat je het zeker weet en dus je verzekering op te bellen hoe het zit. Die zullen de enige zijn die je die zekerheid geven. Je zou ze ook kunnen vragen hoe je dingen goed vast kunt leggen dat als er schade is aan dan wel het paard of een paard van een ander dat hun de kosten betalen als dat al mogelijk is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:05

Tigra_ schreef:
Ik denk dat je sowieso verantwoordelijk bent maar het lijkt me verstandiger om met deze vragen waar toch wel noodzaak bij is dat je het zeker weet en dus je verzekering op te bellen hoe het zit. Die zullen de enige zijn die je die zekerheid geven. Je zou ze ook kunnen vragen hoe je dingen goed vast kunt leggen dat als er schade is aan dan wel het paard of een paard van een ander dat hun de kosten betalen als dat al mogelijk is.

Inderdaad.
En je kunt heel mooi een contract opmaken en allebei ondertekenen, maar als het er op neer komt ben jij bij de wet eigenaar en als de bijrijdster ineens niet wilt betalen en er een probleem van maakt, kan het er toch op neerkomen dat jij voor de kosten opdraait, want volgens de wet; jij bent eigenaar en dus verantwoordelijk.

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:10

Ja, ik zou ook een contract opstellen. Dan staat alles vast en is zij verantwoordelijk voor de gevolgen. Anders niet want zoals gezecht: Jij bent de eigenaar;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:12

jij bent verantwoordelijk als eigenaar zijnde, voor de schade die je paard aanricht, de schade aan je paard en de schade aan de bijrijdster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:14

Een contract ondertekenen heeft geen zin als het tegen de wet is, wet gaat boven contract.

Bel je verzekering(sagent) op, die kunnen je het allemaal haarfijn uitleggen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:30

opisop_shop schreef:
jij bent verantwoordelijk als eigenaar zijnde, voor de schade die je paard aanricht, de schade aan je paard en de schade aan de bijrijdster.

Toch gaat dat niet altijd op. Van de zomer op een paard van iemand anders over de openbare weg naar een wedstrijd gereden(is 10 min. stappen van stal en had met dat paard ook een startkaart) en paard schrok deed een paar passen achteruit en belande bovenop een fietser. Vrouw mankeerde gelukkig niets mar fiets total loss. Heb het toen opgegeven bij mijn wa verzekering en die heeft het schade bedrag wel uitgekeerd. Weet niet meer exact hoe het in elkaar stak maar het ging als ik het goed onthouden heb via mijn
wa verzekering omdat ik op dat moment de bestuurder/begeleider van het paard was.

Ik zou als ik in jou schoenen stond de bijrijder haar verzekering laten bellen en laten uitzoeken wat er wel of niet verzekerd is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:45

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:59

Jij bent en blijft de eigenaar en bent dus ten alle tijde verantwoordelijk voor wat jou paard doet, maar als jou bijrijdster bewezen onverantwoord gedrag vertoont kan zij wel aansprakelijk worden gesteld voor door haar veroorzaakte schade. Alleen lijkt me dit nogal lastig te bewijzen.
Je zou natuurlijk met je bijrijdster een contract kunnen opstellen, zodat zij tijdelijk de verantwoordelijkheid krijgt omdat zij het paard bij zich heeft.
Er staat bij de meeste kampen dat jij altijd verantwoordelijk bent voor jou paard, maar als zij hem bij zich heeft en ze veroorzaakt schade, kan het zo zijn dat zij haar aansprakelijk stellen. Dat zou jij even moeten nazoeken bij de desbetreffende organisatie, dat kan verschillen.
Het lijkt me goed om van te voren goed te overleggen met je bijrijdster, wat als het paard met een wilde tocht een blessure oploopt? Of als zij valt en wat oploopt?
Goed overleg kan je wat dat betreft op weg helpen en eventueel een overleg met haar ouders? Ik weet niet hoe oud ze is natuurlijk.

Veel succes!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:20

maai_ke schreef:
Jij bent en blijft de eigenaar en bent dus ten alle tijde verantwoordelijk voor wat jou paard doet, maar als jou bijrijdster bewezen onverantwoord gedrag vertoont kan zij wel aansprakelijk worden gesteld voor door haar veroorzaakte schade. Alleen lijkt me dit nogal lastig te bewijzen.
Je zou natuurlijk met je bijrijdster een contract kunnen opstellen, zodat zij tijdelijk de verantwoordelijkheid krijgt omdat zij het paard bij zich heeft.

Misschien toch de link maar even lezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:46

maai_ke schreef:

Er staat bij de meeste kampen dat jij altijd verantwoordelijk bent voor jou paard, maar als zij hem bij zich heeft en ze veroorzaakt schade, kan het zo zijn dat zij haar aansprakelijk stellen. Dat zou jij even moeten nazoeken bij de desbetreffende organisatie, dat kan verschillen.
Het lijkt me goed om van te voren goed te overleggen met je bijrijdster, wat als het paard met een wilde tocht een blessure oploopt? Of als zij valt en wat oploopt?
Goed overleg kan je wat dat betreft op weg helpen en eventueel een overleg met haar ouders? Ik weet niet hoe oud ze is natuurlijk.

Veel succes!

Nogmaals, wet > contract. Als de wet A zegt, kan je nog zoveel contracten ondertekenen die B zeggen, de wet gaat voor, dus het uiteindelijke resultaat is A.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:53

Antwoord staat in de link, maar ik wil even mijn eigen mening geven:

Klinkt misschien vreemd maar vertrouw je je mede-berijdster 100%...en zo ja, tóch kan er van alles misgaan.
Ik geef mijn paard nooit aan iemand mee! Wanneer je zegt dat je bij het vervoer wilt zijn want áls.....( tja, dan moet je gewoon zelf rijden of vervoer regelen) en wanneer je paard iemand trapt dán.....( dan moet je er zelf op zitten en het voorkomen)
Je paard meegeven houdt een zeker risico in. Er kan altijd wat gebeuren....stel hij komt vast te liggen, of krijgt koliek....( dat kan thuis ook gebeuren ) breekt een been in een konijnenhol....dat kan óók gebeuren wanneer je zelf rijdt en ik vind persoonlijk dat je een mede-berijdster daar niet voor aansprakelijk moet stellen.... een net persoon zal zelf aanbieden de verzekering in te schakelen of de kosten te delen maar zelfs allerbeste vrienden kunnen veranderen wanneer er zoiets gebeurt...

Dit zijn voor mij de redenen om mijn paarden niet aan anderen mee te geven, de hele situatie zou me niet lekker zitten...zou me de hele week druk maken of het goed ging...brrr

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:29

Ik zou hele goede afspraken maken als ik jou was,zet het op papier en zorg altijd dat je er een kopie van hebt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:44

dat maakt dus niets uit....

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:46

Sowiezo raad ik bv een bijrijders/verzorgers verzekering aan (zie hippozorg bv)..die kost hooguit 3 tientjes per jaar.
Tis te aso dat die verzekering helaas in het leven geroepen is, om zo in te spelen op de wet, maar helaas blijkt dit toch nodig.
Wellicht dat je bijrijdster deze verzekering wilt betalen?

Veel plezier voor je bijrijdster!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:51

Vraag eerst eens bij je eigen verzekering na of je WA verzekerd bent voor andere mensen die op je paard rijden, dat heeft niet elke verzekering namelijk en goddank had ik het wel toen mijn bijrijdster was gevallen en alle medische kosten op ons werden verhaald. In ons geval dus op onze WA verzekering, maar dat is niet vanzelfsprekend. Dus controleer dat goed :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:33

vuurneon schreef:
Vraag eerst eens bij je eigen verzekering na of je WA verzekerd bent voor andere mensen die op je paard rijden, dat heeft niet elke verzekering namelijk en goddank had ik het wel toen mijn bijrijdster was gevallen en alle medische kosten op ons werden verhaald. In ons geval dus op onze WA verzekering, maar dat is niet vanzelfsprekend. Dus controleer dat goed :)

Óf je leest gewoon de link :j .