B dressuur: aanspringen op de volte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

B dressuur: aanspringen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:31

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die mijn mening delen :D

Sinds ik weer begonnen ben in de B met een jong paard, valt het me op dat ik de indeling van de proeven niet optimaal vind. Mijn grootste 'struikelblok' hierbij is dat je moet aanspringen op de volte, en niet in de hoek. In de L1 is het weer zo dat je aan moet springen in de hoek.
Nu is mijn vraag, waarom hebben ze dit niet omgedraait?! Natuurlijk is het zo dat je ook in de B je paard dusdanig afgericht moet hebben dat 'ie netjes aanspringt, ook zonder steun van de hoek, maar het gaat me hier om de moeilijkheidsgraad, die imo in de L proeven lager ligt dan in de B proef. In de B zijn toch meer jonge, beginnende paarden en dito ruiters die het fijner zouden vinden om met 'ondersteuning' van de hoek aan te springen in galop.

Mijn instructrice is het met me eens, ben benieuwd wat jullie vinden :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:32

Ik ben het ook met je eens, er zijn nog meer dingen die ik apart vindt, dat we bijv. een gebroken lijn moeten rijden van 5 meter terwijl je ze in een hogere klasse (weet niet meer welke) 10 meter tegenkomt. ;)

Anoniem

Re: B dressuur: aanspringen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:34

ik vind het zelf juist fijner om op de volte aan te springen, mijn paardje is iets scheef en heeft last van haar rug gehad en springt nog wel eens verkeerd aan in de hoek, op de volte heb ik hier geen last van :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:36

Oké, maar stel dat je paard dit probleem niet gehad had, vond je het dan nog beter om aan te springen op de volte? :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:37

Hoe hoger je komt, hoe makkelijker het je soms gemaakt wordt, bijvoorbeeld op buitenwedstrijd dat je in de Z tussen hekjes mag rijden en in de B tussen bordjes waar je zo tussendoor schiet :P
Maar het zal allemaal wel een reden hebben. Je werkt toch naar het hogere niveau toe en dan moet je inderdaad aantonen dat je ook daadwerkelijk ooit in die hogere klasse thuis kunt horen met je paard.

Aanspringen op de volte had ik ook eerst moeite mee, met heel veel oefenen ging dat goed. Net zoals op de rechte lijn aanspringen. Het probleem waar ik dan weer tegenaan liep was dat als ik ging doorzitten, mijn paard vanzelf al aan ging springen. Het zijn gewoon dingetjes waar je tegen aan loopt en moet oefenen, danwel oplossen.

Paardrijden hoort ook niet makkelijk te zijn! :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:39

Maar op de volte heb je meer tijd om aan te springen dan in een hoek. En ik denk dat daar het verschil zit.

Een gebroken lijn 5m is qua omstellen en buigen makkelijker dan gebroken lijn 10 m dus dat vind ik ook logisch.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:41

Aanspringen op de volte is juist veel makkelijker omdat je ze minder hoeft te plaatsen.
Je hebt veel ruimer de tijd en je hebt geen vast spoor (hoefslag) waar je aan vast zit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:59

xx_Kelly_xx schreef:
Ik ben het ook met je eens, er zijn nog meer dingen die ik apart vindt, dat we bijv. een gebroken lijn moeten rijden van 5 meter terwijl je ze in een hogere klasse (weet niet meer welke) 10 meter tegenkomt. ;)

een gebroken lijn 5 meter is ook makkelijker dan een van 10 meter :)*

Aanspringen op de volte is een veel vloeiender lijn en grotere wending dan in de hoek, en IMO daarom juist makkelijker.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:07

Qua aanspringen maakt het mij niet veel uit, in de hoek of op de volte. Vind alleen niet fijn dat je altijd de eerste helft van de volte moet doorzitten en de volgende helft aangaloperen. Paard weet het al helemaal en springt of te vroeg of net voorbij de helft aan.

Wat betreft de gebroken lijn. Ik vind 5 meter makkelijker dan 10. Bij 5 meter zijn de bochten die je moet draaien minder scherp, zodat je die dus vloeiend kunt rijden. Welke natuurlijk bij 10 meter ook vloeiend zou moeten gaan.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:58

_Jorien_ schreef:
Qua aanspringen maakt het mij niet veel uit, in de hoek of op de volte. Vind alleen niet fijn dat je altijd de eerste helft van de volte moet doorzitten en de volgende helft aangaloperen. Paard weet het al helemaal en springt of te vroeg of net voorbij de helft aan.

Wat betreft de gebroken lijn. Ik vind 5 meter makkelijker dan 10. Bij 5 meter zijn de bochten die je moet draaien minder scherp, zodat je die dus vloeiend kunt rijden. Welke natuurlijk bij 10 meter ook vloeiend zou moeten gaan.

En dat is nou de B van basis. Je paard leren wachten op jouw hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:00

Je hebt meer tijd om voor te bereiden (je moet de eerste helft van de volte sowieso al doorzitten) en je hebt meer buiging, dus imo is het juist makkelijker op deze manier.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:02

_Jorien_ schreef:

Mee eens :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:03

Leren wachten op de hulp is toch wel een belangrijk onderdeel van de basis.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:10

Bizzybijtje schreef:

Ja dat klopt, daar ben ik het mee eens :j
Maar het maakt het er niet makkelijker op, als je elke proef tussen B en E moet aanspringen..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:14

lisaislisa schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ja dat klopt, daar ben ik het mee eens :j
Maar het maakt het er niet makkelijker op, als je elke proef tussen B en E moet aanspringen..

dat probleem kreeg ik na enkele keren ook als ik in de hoek moest aanspringen. paardlief kent de proef sneller dan ikzelf :D zeker als het met lezer is en ze hoort galop, dan begint ze al te stuiteren :o
Hetzelfde met op de letter aanspringen en/of na een grote S van hand veranderen... En dan vragen de mensen rondom mij zich af waarom ik nooit mijn proef thuis doorrijdt

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:20

Ik heb er nou nog bijna geen last van, behalve dat ze wat opbolt als we gaan doorzitten op die volte..
Met mijn pony in het Z1 moet je in verzamelde galop binnenkomen en halthouden op X, ookal galloperen we in middengalop naar binnen, bij de X zullen we toch echt stilstaan :') Wel vervelend :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:33

_Jorien_ schreef:

Wen er maar vast aan, elke proef heeft zo zijn onderdelen waarbij je paard gaat anticiperen en die niet altijd even fijn zijn. :D :D :D
(mijn M1 peerd moet en zal op de BE lijn bij X aanspringen in galop, ook al moet ie een volte links en rechts in draf draaien, in het M2 moet je de ene keer vanuit stap naar je stap-galop-stap-galop overgangen en de andere keer de keerwendingen in en da's ook stuiter stuiter en in het Z1 moet je na het aanspringen in verzamelde galop gelijk erna de lange zijde in uitgestrekte galop rijden whieeeeeehhhh! Kun je het er beter in de B al uittrainen dat ie op je wacht :P )

Ontopic: ik vind het aanspringen op de volte juist veel makkelijker en vloeiender gaan dan in de hoek, van mij mogen ze dat absoluut zo houden!

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:32

Ik vind op de volte aanspringen ook moeilijker ;)
En dan niet het aanspringen, maar wel dat je eerst minimaal een halve volte moet doorzitten.
Zo`n wachtoefening lijkt me beter passen in de L1.

Als je al op de 1e helft zou mogen aanspringen zou dat beter zijn

Rockystreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:19

Ik vindt met mijn shet in de hoek aanspringen fijner.
Maar met mijn paard op de volte dat komt doordat als ik in de hoek aanspring, zij er behoorlijk hard van door gaat.
Maar dit is ook een kwestie van oefenen :j