Hoofdstel jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Hoofdstel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:28

Mijn jong paard begint altijd te schudden met haar hoofd als ik haar hoofdstel aandoe, dan wordt ik helemaal door elkaar geshaked. :') Dat is nu niet echt het grootste probleem, maar het is wel irritant. :+ Het duurt vaak een kwartier vooraleer ik het hoofdstel helemaal aanheb: ik doe het hoofdstel eerst alleen maar over één oor, en dan aai ik 5 minuten langs haar ander oor zodat ze rustig wordt en haar hoofd laat zakken. Dan plooi ik heel zachtjes haar andere oor om het ook onder het hoofdstel te steken, ik durf het niet snel te doen omdat ik bang heb dat ze achteruit loopt en haar hoofd in de lucht steekt zodat het hoofdstel terug over haar hoofd valt en het bit tegen haar tanden tikt en uitvalt.

Als er één oor over is en ze haar hoofd dan omhoog bij het tweede doet moet ik weer opnieuw een hele oormassage geven :') Mijn lesgever helpt vaak, die is ook wat groter en krijgt het goed aan, het is gewoon omdat ik altijd véél te voorzichtig ben!

Heeft er iemand nog wat tips om dat tweede oor er doorheen te krijgen, heel rustig? Ik doe de beide oren liefst niet tegelijk omdat het bit dan wat in haar mond trekt en zoals ik al zei is ze nogal gevoelig, ook in d'r mond.

Tammy_

Re: Hoofdstel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:36

doet ze dit met halster omdoen ook?
je zou het bit aan 1 kant los kunnen maken, dan hoef je de oren niet dubbel te vouwen en trek je niet in de mond. daarna rustig het bit aanbieden, en het bakstuk weer netjes vastmaken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:38

Wat Tammy beschrijft dacht ik ook gelijk. Eerst het hoofdstel om en dan pas het bit.

Zo kun je zonder druk in de mond te krijgen beide oren tegelijk doen en rustig het bit er in hangen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:48

Bij het halster heeft ze het niet, maar dat is omdat dat veel losser zit aan haar oren en bij het hoofdstel zit alles nog wat stroef (:

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:15

RT-P -> OPG

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:23

Dat losmaken werkt heel goed, ik heb een paard meegemaakt wat kopschuw was en absoluut geen hoofdstel in haar buurt wilde. Met deze methode is het paard echt super makkelijk geworden met hoofdstel, je kunt het nu ook 'gewoon' in doen zonder problemen. Maar aan één kant losmaken is net wat vriendelijker, dus geef ik daar bij een gevoelig paard de voorkeur aan.

Zit het hoofdstel misschien niet iets te strak? Dat zou het wel kunnen verklaren, dat het echt niet lekker zit. Is het helemaal over als je het over beide oren hebt? Het zou ook iets met het bit kunnen zijn misschien.

Zelf zeg je dat het hoofdstel 'stroef' is, ik kan me voorstellen dat een nieuw hoofdstel nog niet helemaal meewerkt. Lekker soepel proberen te maken met vet dan ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:24

jumpiewumpie schreef:
Bij het halster heeft ze het niet, maar dat is omdat dat veel losser zit aan haar oren en bij het hoofdstel zit alles nog wat stroef (:

Even soepel maken met olie.

En de hoofdstel gewoon in een keer omdoen.
En uitdoen niet gelijk naar beneden halen maar wachten tot het paard het bit uitspuugt...

Oef met oa borstelen op die plaats etc

jijenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:31

michien heeft hij last van z n tanden of is het bit wat te klein of idd even soepel maken met olie

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:35

ik zie hier al goede tips voorbij komen!

alleen denk ik zelf aan nóg een ding: een jong paard wisselt in het gebit. Soms blijft er een dop op de kies zitten wat irriteert. Wellicht heeft ze hier last van?
Vaak zie je dit bv wel terug in proppen voer en mijn paard stonk letterlijk uit zijn mond toen de doppen op zijn voortanden bleven zitten ;)

en zoals je zelf zegt: misschien is ze heel slim en heeft ze door dat ze het "werk" uit kan stellen door zo raar te doen bij jou.

succes!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:09

Ze leert inderdaad wel snel, in dit geval misschien wat negatief. :')

Het is niet iets aan haar tanden maar vooral met de oren. Dat van die tanden bedoelde ik wanneer het hoofdstel zou uitvallen als het tweede oor er niet over zat: dat het bit dan tegen haar tanden zou kunnen klapperen en dat dat dan pijn doet. Ze weet immers nog niet dat ze het bit meteen moet loslaten, daarmee dat ik zo voorzichtig ben :+ Tegenwoordig maak ik het bakstuk aan één kant wat langer zodat het makkelijker over haar oor gaat, en dan maak ik het weer korter als het in is.

Ik ga voorlopig even mijn slecht kopstuk bovenhalen en daarmee proberen :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:10

Barcelano schreef:
jumpiewumpie schreef:

En de hoofdstel gewoon in een keer omdoen.

Het hoofdstel in een keer omdoen durf ik net niet :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:18

Ik bedoel meer als het bit in zit pak je gewoon met je hand meer op de kopstuk vast en dan met een beweging om doen.
Is je hoofdstel niet te smal??

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:20

hoe jong is je paard?
misschien moet je het bakstuk een gaatje losser doen, daar kan het ook aan liggen.vind ze het ook vervelend als je aan haar oren zit zonder hoofdstel?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:26

Barcelano schreef:
Ik bedoel meer als het bit in zit pak je gewoon met je hand meer op de kopstuk vast en dan met een beweging om doen.
Is je hoofdstel niet te smal??

Dat durf ik niet omdat ik bang ben dat ze haar hoofd omhoog gooit en ik het niet inkrijg en dus ook niet kan beletten dat het hoofdstel uitschuift het bit uit haar mond valt... Het is niet te smal, een Z-ruiter heeft met erbij geholpen en die rijdt zelf ook paarden in.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:28

juliedo24 schreef:
hoe jong is je paard?
misschien moet je het bakstuk een gaatje losser doen, daar kan het ook aan liggen.vind ze het ook vervelend als je aan haar oren zit zonder hoofdstel?

Ze is 3, bijna 4 maar kent nog niet veel :) Ik denk dat er zo'n 10x mee gereden is. Mijn lesgever heeft het hoofdstel op juiste maat gezet. Ze vindt het niet écht vervelend als je aan haar oren zit maar fijn vindt ze het ook niet. Ik aai haar ook vaak bij haar oren en haar hoofd zodat ze het gewoon wordt. :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:35

Dus het tuig en bit zit goed?
Bij halster om doen doet ze het niet?

Grote kans dat het met wisselen te maken heeft en dat ze er nu hinder van heeft.
Let wel op dat het niet een soort van spellentje gaat worden.
In dat geval streng zijn.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:41

Barcelano schreef:
Dus het tuig en bit zit goed?
Bij halster om doen doet ze het niet?

Grote kans dat het met wisselen te maken heeft en dat ze er nu hinder van heeft.
Let wel op dat het niet een soort van spellentje gaat worden.
In dat geval streng zijn.

Halster schuift makkelijker om de oren, daarmee doet ze het niet :+ Bit en tuig zit goed :j

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:49

Misschien ben je zelf een beetje het probleem aan het veroorzaken.

Mijn paard had een tijdje last van haar tanden (3 jaar toen) en wilde haar bit niet meer graag in. Tandarts langs geweest, maar ze moest natuurlijk eerst doorkrijgen dat het bit niet pijn deed. Juist toen ben ik heel voorzichtig geweest, heb heel rustig gedaan, wat jij zegt: veel aaien en dergelijke. Ze bleef kloten met het bit, dus ik ben een andere aanpak gaan proberen: gewoon vlug het bit in, hoofdstel om, zodat ze geen kans heeft om er "bang" voor te zijn. En omdat het sinds toen zo snel voorbij ging, ging haar "angst" ook weg.

Dus ik heb het idee dat je haar angst bevestigd, omdat je al die tijd en aandacht er voor uittrekt. Probeer haar oren en gewoon zo vlug (en soepel!) mogelijk door het hoofdstel heen te halen. Vergelijk het met jezelf: stel je bent bang voor de tandarts: het wachten vergroot alleen maar de angst.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:53

Het hoofdstel omdoen met het bit aan de rechterkant los. Dan zit alles rondom de oren en kaak etc goed en dan houdt je van links naar rechts het bit voor en koppelt het rechts ook vast. Gewoon vlot doorpakken en zelf niet twijfelen want als jij aangeeft dat je twijfelt of het eng vindt, dan denkt zij dat zeker.. Bodylanguage en leiderschap etc etc ;-)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:00

Dat kan wel eens het geval zijn :Y) Ik zal het straks nog eens proberen, bakstuk 2 gaatjes losser en meteen aandoen :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:15

Je kan ook eens kijken if de frontriem niet te strak zit. Gewoon een paar keer de frontriem eraf laten.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:18

RianneH schreef:
Je kan ook eens kijken if de frontriem niet te strak zit. Gewoon een paar keer de frontriem eraf laten.

Ik ga mijn oude frontriem gebruiken, die heeft echt overschot als je het aandoet :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:20

En, lukt het inmiddels al beter?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 17:19

Ze wist nu al wel een beetje dat ze tegen kon doen, maar ik maak het bakstuk nu altijd twee gaten langer aan één kant. Dan kan ik het gemakkelijk over haar oren doen en dan is er geen probleem, daarna doe ik het weer twee gaatjes korter. Het gaat nog niet helemaal vanzelf en ik moet wel goed opletten dat alles meteen goed zit en zo, maar het is niet dat ze onhandelbaar is :D Beetje bij beetje gaat het beter :o