Paard bokt bij opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skepta

Paard bokt bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:36

Wij hebben hier thuis twee paarden staan, twee super lieve beesten.
Maar nu het probleem: Scott hebben we al een aantal jaar, het is altijd al wel het ‘moeilijke’ paard geweest. Tenminste, vergeleken met ons andere paard
dat alles goed vond en waar je iedereen op kon zetten.
In het begin kon je er gewoon opstappen en deed hij niks. Maar later (geen idee hoeveel later) begon hij moeilijk te doen. Toen ik er keer op wou stappen gaf hij ineens een bok
en hing ik om zijn nek. De keren daarna hield eigenlijk altijd iemand hem vast, en gaf hem wat brokjes zodat hij afgeleid was. Als ik buiten ging rijden (in de tuin opstappen), maar ook als ik in de bak ging rijden. Dit ging altijd goed, en onder het rijden was het ook een super lief paardje. Hij heeft alleen twee keer het voor elkaar gekregen om iemand eraf
te gooien: Zo heeft hij mijn moeder er afgegooid (wat niet vreemd is, aangezien ze er met een zweepje op zat en hij bang voor zwepen is), maar ook mijn zusje. Ze zat erop terwijl Scott werd vastgehouden, want ze moesten nog even wachten. Maar ineens begon Scott te bokken (terwijl ze stil stonden) en gooide hij haar eraf. Dit kwam echt vanuit het niets en hij stond gelijk weer stil toen ze eraf lag.

Toen ik een tijd later het idee had om samen met mijn moeder een buitenrit te maken zou ik op Scott. Scott werd vastgehouden, brokjes erbij en ik klom erop. Maar ineens begon hij te bokken, dit had ik niet verwacht dus vloog er met een mooi boogje vanaf. Daarna er gewoon weer op geklommen (wat trouwens prima ging) en onze buitenrit zonder problemen gemaakt.
Maar vanaf deze keer vond ik het opstijgen wel wat spannend. Daarom is iemand anders er een keer opgeklommen in de bak (hier was ik zelf niet bij), en heeft met hem wat western gereden. Zij heeft hem (hoorde ik) aardig aangepakt, denk aan lekker in zijn mond zagen, teugels strak en kort en hard laten werken etc.
Hierna ben ik weer lessen gaan volgen, hoopte dat het met meer rijden beter zou gaan, en in de bak opstijgen is ook wel wat veiliger dat in de tuin. Scott wou absoluut niet stil blijven staan als ik wou opstijgen, maar toen ik hem met zijn neus tegen de bak aanzetten kon ik er zo op.
Thuis een keertje geprobeerd om zonder zadel erop te gaan: Scott werd vastgehouden en ik werd erop geholpen, maar ook dan bokte hij. Later nog weer geprobeerd om buiten te rijden, niemand stond erbij of hield
hem vast. Eerste keer weer eraf gegooid, daarna er weer op gegaan (binnenteugel kort) en toen ging het goed.
Ik heb gezegd dat ik er niet meer op zou totdat er iemand naar het zadel had gekeken.

Na lang aandringen kwam er dan eindelijk iemand naar het zadel kijken, omdat we toch een nieuw zadel moesten voor ons nieuwe paard. Zij concludeerde dat het zadel helemaal niet goed zat, en het hem gewoon pijn deed! Ik was dus heel erg blij dat ik heb gewacht totdat er naar het zadel gekeken was. Nouja nieuw zadel gekocht, zadelmaakster had zadel gezocht dat hem wel goed paste en die dus gekocht. Nadat we het nieuwe zadel hadden, weer een nieuwe poging gewaagd. Zadel erop, hoofdstel om en een nieuwe poging wagen. Scott wou absoluut niet stil blijven staan, hij liep rondje om me heen etc. Als hij stil stond ging hij gelijk weer lopen als ik naast het zadel stond. Mijn gedacht: hij is natuurlijk weer bang voor pijn. Logisch aangezien zijn vorige zadel pijn deed.
Heb toen de binnenteugel kort gehouden zodat ik erop kon, een paar minirondjes gereden en toen ik de binnenteugel weer lang deed reden we zonder problemen weg. Het was weer een super braaf paardje. Halverwege is mijn moeder erop gegaan, en die kon er ook zonder problemen op.
Verder heb ik er niet meer opgereden doordat ik het erg druk heb. Maar mijn zusje is er nog een keer zonder problemen opgeklommen. Maar toen mijn moeder een paar dagen geleden weer een buitenrit wou maken, gooide Scott haar er toch weer af toen ze er net op zat. Probleem nog niet opgelost dus!

Nu heb ik eerst mijn examens, maar daarna heb ik alle tijd en wil ik veel rijden/Scott zo ver krijgen dat hij niet meer bokt. Dus ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben, want dit is ook niks. Misschien toch iemand naar zijn rug laten kijken? Opstappen met een krukje? Of zal het al beter gaan als ik gewoon meer ga rijden?
Het bokken is dus alleen maar bij het opstijgen, tijdens het rijden is het een super lief paardje. Ook als er na een tijdje rijden iemand anders opgaat, kan die er zonder problemen opklimmen en verder rijden.

Sorry voor het gigantisch lange verhaal, maar ik hoop echt dat ik over een tijdje gewoon weer op hem weg kan rijden zonder gedoe.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:38

Ik dacht bij het lezen van je topic opstijgen? Wat bedoelt ze - bij het weggalopperen? Maar je bedoelt bij het opsteigen ;-)

Heb zo geen extra tips, sorry. Behalve opstappen met een krukje erbij en iemand die hem goed vast houdt en niet zomaar loslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:40

Je noemt zelf al een paar goede ideeen. Als eerste zou ik voor de zekerheid zijn rug na laten kijken, dan heb je dat iig uitgesloten. Mocht er niks met zijn rug aan de hand zijn, lijkt het me toch een bepaalde manier van vluchtgedrag. Dit moet je eruit halen, maar verwacht niet dat dat snel gaat. Met een krukje opstappen kan goed helpen, want dan komt er minder druk op de rug. Verder zou ik het in alle rust doen, iemand laten vasthouden die er verstand van heeft en net zo lang wachten totdat hij rustig stil staat. Met geduld beloon je uiteindelijk goed gedrag :)

tamara266

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:42

Slim van je dat je naar het zadel hebt laten kijken. Ik denk dat je het beste eerst iemand naar zijn rug kan laten kijken.Als hij eerst gereden is met een niet passend zadel kan het zijn dat hij nu blokkades heeft die nog pijn kunnen doen. Het kan inderdaad ook zijn dat dat hij het opstijgen nog associeert met pijn. Is je moeder op een andere manier opgestapt dan jullie? Misschien wat onvoorzichtiger? In ieder geval veel succes met je paadje, en met je examens :)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:43

fargo schreef:
Ik dacht bij het lezen van je topic opstijgen? Wat bedoelt ze - bij het weggalopperen? Maar je bedoelt bij het opsteigen ;-)

Het is toch echt opstijgen hoor ;). Opsteigen bestaat niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:44

Zo te lezen is het paard niet blij met de eenzijdige belasting van het opstijgen. Een krukje kan helpen, maar is ook meteen gevaarlijk (als het paard bokt en erop gaat staan...).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:46

inderdaad :P

Ik zou ook eerst iemand naar de rug laten kijken en vervolgens met krukje opstappen. Je kunt het ook een paar keer vanaf de andere kant proberen als je dat zelf kunt,kijken hoe hij daarop reageert.

Skepta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:48

Bedankt voor al jullie snelle reacties. Lekker even wat afleiding tussen het leren door haha.
Denk idd dat een krukje handig is, maar ben zoals Angela zegt, ook beetje bang dat hij hier straks bovenop gaat staan. Maar misschien dat dat goed gaat als ik hem hier langzaam aan laat wennen: eerst stil naast krukje staan, zadel erop en stil naast krukje staan, etc.

opisop_shop

Re: Paard bokt bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:49

neem dan een stevig krukje, geen plastic ding wat kan breken met wonden als gevolg.
Ik heb die van de Ikea, mooi solide en stevig.
Als er aan de kant van opstijgen ook nog iemand naast het hoofd gaat staan kan diegene hem ook nog wat bijdraaien als hij wel wat wil proberen, waardoor hij minder snel op het krukje zal gaan staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:49

Skepta schreef:
Bedankt voor al jullie snelle reacties. Lekker even wat afleiding tussen het leren door haha.
Denk idd dat een krukje handig is, maar ben zoals Angela zegt, ook beetje bang dat hij hier straks bovenop gaat staan. Maar misschien dat dat goed gaat als ik hem hier langzaam aan laat wennen: eerst stil naast krukje staan, zadel erop en stil naast krukje staan, etc.

Daarom is rust en vertrouwen belangrijk, beloon rustig gedrag, dan kan het bijna niet mis gaan.

Nog een vraagje, bolt ze haar rug als je erop gaat zitten? Duwt ze haar staart tussen haar billen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:51

Ik ben ook voorstander om eerst zijn rug te laten nakijken en dan pas weer te gaan rijden.
Of hij heeft nog pijn of hij denkt nog veel aan pijn als jij opstijgt.
Dus voor de zekerheid zeker zijn rug nakijken en dan pas de volgende stappen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:00

Probeer eens aan de andere kant op te stijgen. Als hij dan niet bokt is het waarschijnlijk uit pijn.
Bij het opstijgen trek je eigenlijk aan zijn schoft, net zoals je bij iemand op zijn rug wilt springen je meestal de schouder beetneemt om je erop te trekken. Als je paard net hier pijn heeft kan het dus heel goed zijn dat hij enkel op dat moment bokt. Ik ga niet zo snel een osteo inschakelen, moet bij mij zeker niet jaarlijsk op bezoek, maar voor zo een probleem zou ik het zeker gaan overwegen.
Probeer altijd op te stappen met stoeltje of laddertje, dit is veel beter voor de paardenrug.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:53

RubyRed schreef:
fargo schreef:

Het is toch echt opstijgen hoor ;). Opsteigen bestaat niet.

Dom, ik zat ook te denken aan steigeren - rare kronkels kun je soms toch hebben. Al zeg ik zelf ook eerder opstappen dan opstijgen daar zal het ook wel van komen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:17

Een paard bokt eigenlijk bijna altijd als teken van ongemak of pijn ( een jolige bok in de wei daargelaten) Je hebt het al goed gedaan door het zadel te laten vervangen, maar het zou zomaar kunnen dat je paard al die tijd erg verkrampt onder dat vorige zadel heeft gelopen en nu gewoon pijn in zn rug heeft van dat verkeerde lopen. Een fysio of ostheopaat is niet het duurste in de wereld en kan hier enorme resultaten boeken. Vooral doen dus!
Ook is het zo dat bij paarden angst voor pijn erg langzaam slijt, iets wat eenmaal pijn heeft gedaan blijft alarmfase 1 bij veel paarden. Wat je dan het beste kunt doen is inderdaad je opstijgroutine helemaal veranderen: stijg met een krukje op, probeer het eens aan de andere kant. Zo doorbreek je de associatie die je paard met het opstijgen heeft. Als het nu wel goedgaat, stop er vooral een weer lekkere wortel in, dan maak je het helemaal leuk voor hem, maar pas als je er goed opzit, anders begrijpt hij niet waar die beloning voor is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:14

Mijn hengst heeft 7 boomzadels op gehad, pasten allemaal bokte en staakte erg. Heb een boomlooszadel er op gelegd en heeft niet meer gebokt. Hij houd niet van boomzadels.
Misschien een optie omdat eens te testen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:27

aikon schreef:
Mijn hengst heeft 7 boomzadels op gehad, pasten allemaal bokte en staakte erg. Heb een boomlooszadel er op gelegd en heeft niet meer gebokt. Hij houd niet van boomzadels.
Misschien een optie omdat eens te testen?

Maar het paard bokt ook als iemand TS zonder zadel erop helpt.

Ik zou de rug laten nakijken. opstappen met een krukje is idd minder belastend voor de rug, maar gezien je paard ook gaat bokken als iemand je erop helpt zonder zadel, geeft aan dat er nog iets anders moet/kan zijn. Wanneer begint je paard te bokken, bij het omhoog heisen, je been erover zwaaien of het gaan zitten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:39

Allereerst, rug nakijken. Paard heeft blijkbaar lang met pijnklachten gezeten, het kan goed zijn dat er iets verkeerd zit daar.

Dan: Wat verwacht je nu van het dier? Hij word dan weer niet bereden, dan weer wel bereden, dan weer door jantje bereden, dan weer door pietje...
Laat één persoon eerst doelbewust gaan trainen met dit dier. Zorg dat hij het plezier in rijden krijgt.
Goede oefeningen: Van de wei halen, poetsen opzadelen, wegzetten met een pluk hooi, afzadelen en terug in de wei zetten. Of zelfs even opstappen, bij bokken even doorgaan, zodra je een keer hebt kunnen opstappen zonder gebok, tuig eraf, hup de wei in!
Stoppen met werken is de grootste beloning die er is.

Als dit een paar keer goed is gegaan, bouw je het steeds wat langer uit, tot je weer kunt gaan lessen. Mischien kun je met z'n allen bij dezelfde instructeur gaan lessen, zo krijgen jullie allemaal dezelfde rijstijl (laat de instructeur ook op de omgang letten) en word het voor het paard minder verwarrend.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:35

zeker even rug en zadel laten nakijken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:38

Mijn paard kan er ook niet tegen als je met je volle gewicht aan z'n rug gaat hangen, dan gaat hij ook bokken. Dat moet je of heel netjes/handig doen of met een krukje.

Dus in jou geval.... Nakijken van rug en zadel kan nooit kwaad, maar als je zeker weet dat hij het met een krukje niet doet. Gewoon het krukje voortaan gebruiken.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:26

Het kan zijn dat je paard een werveltje verkeerd heeft zitten. Een kraker kan dit nakijken door aan zijn staart te trekken en met druk op bepaalde spieren. Opstappen met een krukje is altijd beter maar wel goed oppassen dat het paard het krukje niet raakt. Hoelang geleden is er een ander zadel opgemeten? Aangezien het andere zadel (zo te lezen) vrij lang heeft geknepen op zijn rug kan het ook nog zijn dat hij bepaalde spieren niet heeft gebruikt/getraind. Deze zullen nu veel pijn doenaar dan kan het door training weer goed komen. Hoor graag wat het is mocht het aan de ruggenwervels liggen! succes!