paard vervoeren door Duitsland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ozzyke

paard vervoeren door Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:40

Hallo,

Weet iemand de regels voor het vervoeren van een paard door Duitsland heen?
Het wordt in NL gekocht maar de weg naar huis wordt via Duitsland uitgestipt door de navigatie.
Ik wil niet voor verassingen komen te staan in Duitsland?? Iemand ?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:51

Officieel hoor je het paard dan te laten keuren..

zie http://www.knhs.nl/news.asp?ID=144

Ik heb dit nog nooit gedaan, en ga zeker 1 tot 2 keer in de week met mijn paard vanuit DL naar NL en weer terug (voor les)... nog nooit iemand heeft er ook maar iets van gezegd, ook niet tijdens (grote) grenscontroles..

Neem wel altijd alle papieren mee voor het geval ze die willen zien.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:02

dankje!

KC

Re: paard vervoeren door Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:05

Zijn de wetten niet veranderd ? Dacht dat je nu gewoon mocht reizen heen en weer maar als het dier langer dan een "vakantie" periode verblijft dus bvb verkocht is van Nl naar D of andersom je dan alle invoerpapieren moet regelen. Weet het niet zeker maar meen gelezen te hebben dat je gewoon de grenz over mag voor buitenritjes, vakanties, les ...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:06

Nee, dat is in de benelux, niet in duitsland.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:10

Ik ga ook naar Duitsland met mijn paard en weer terug.. :) nooit iets over gehoord dat dat niet zou mogen..?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:15

heb 4 jaar lang in duitsland paarden gehaald en gebracht vanuit nederland. heb nooit problemen gehad. gewoon opladen en aanrijden. wel altijd de papieren van het paard bij je hebben.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:28

Officieel moet je een gezondheidsverklaring hebben die niet ouder mag zijn dan (geloof ik) twee weken. De papieren moeten ook op orde zijn.

Die van mij zijn illigaal meeverhuisd. Nooit problemen mee gehad

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:35

Mijn paard is dwars door Duitsland van Nederland naar Polen gegaan en 9 maanden later ook weer terug, netjes met alle papierwerk erbij en alle keuringen gedaan, maar er is nooit naar gevraagd ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:06

Mijn stalhouder zegt dat je voor een paar uur naar het buitenland geen gezondheidsverklaring nodig hebt.
Wij zouden anders voor iedere buitenrit een verklaring moeten hebben..
De stal staat in Duitsland en het bos is in Nederland.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:00

Feitelijk is dat wel nodig, er is geen uitzonderings regeling met duitsland/nederland zoals die er wel is in de benelux. Ik geloof echter niet dat ze er ook daadwerkelijk op gaan bekeuren als je wel "even" de grens over gaat. Ik ga echt mijn paard niet iedere 2 weken laten keuren voor mijn 1 of 2 keer in de week dat ik een paar uurtjes over de grens ga, maar gezien de wetgeving zou het eigenlijk wel moeten...

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:03

Wij koersen al jaren in Duitsland, zijn nog nooit aangehouden en hebben nog nooit een gezondheidsverklaring laten maken. Wel uiteraard altijd de paspoorten meenemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:53

Waarom laat je je navigatie de route bepalen? Je kunt toch van Groningen naar Maastricht ook gewoon door NL rijden? Kwestie van kaartlezen...
Formeel moet je als je de grens overgaat gekeurd zijn door de RVV. Ook voor een uurtje en voor een wedstrijd. Niemand kan nl ruiken of jij de Achterhoek afsnijdt door door Duitsland te tuffen, of dat je idd je paard gaat exportren naar Munchen....

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:13

Het moet officieel wel en wij hadden laatst ook controle. Worden we vlak over de grens, dus reeds in Duitsland (met 2 paarden in de trailer) aangehouden door de politie. Die vroeg naar onze identiteitspapieren en toen mochten we gewoon verder rijden. We vonden het best wel even spannend, maar de man was niet geinteresseerd in onze paarden :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:18

Ibbel schreef:
Waarom laat je je navigatie de route bepalen? Je kunt toch van Groningen naar Maastricht ook gewoon door NL rijden? Kwestie van kaartlezen...
Formeel moet je als je de grens overgaat gekeurd zijn door de RVV. Ook voor een uurtje en voor een wedstrijd. Niemand kan nl ruiken of jij de Achterhoek afsnijdt door door Duitsland te tuffen, of dat je idd je paard gaat exportren naar Munchen....

De RVV bestaat al sinds 2006 niet meer, tegenwoordig heet die instantie de NVWA, maar verder is dit correct.
Verder ben ik het met Ibbel eens, dat je best een route kunt kiezen die niet door Duitsland gaat. Het verschil in reistijd zal in combinatie met trailer vast niet zo groot zijn, of je nu wel of niet door Duitsland rijdt.

Dat je wel of niet opgecontroleerd wordt, is een slechte reden om het niet te doen overigens.
Kopen jullie ook nooit een treinkaartje omdat je hoopt dat de conducteur jouw coupé net overslaat?

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:04

er is met betrekking tot duitsland een uitzonderingsregel.

Nach Artikel 3 der Richtlinie 2009/159/EG besteht die Möglichkeit, dass die Bestimmungsmitgliedstaaten allgemeine oder beschränkte Ausnahmen z. B. für Sport- oder
Freizeitzwecke in der Nähe von Binnengrenzen gestatten. Deutschland hat in § 38Nr. 4 der Binnenmarkt-Tierseuchenschutzverordnung davon gebraucht gemacht. Die
Ausnahmeregelung gilt für Pferde, die bei Ausflugsritten oder Ausflugskutschfahrten
für weniger als 24 Stunden die Grenze überschreiten. Bei Überschreitung der 24-
stündigen Frist ist für das Zurückverbringen der Pferde nach Deutschland nach einem Aufenthalt in einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen Union oder der
Schweiz weiterhin eine gültige amtstierärztliche Gesundheitsbescheinigung erforderlich.

het stomme is trouwens dat hier in duitsland elke dierenarts een gezondheidsverklaring af mag geven en niet zoals in nederland dat prutsmuts met de nvwa. kost ook maar 20 euro incl certificaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:28

Dus toch wel een uitzonderingsregel? Die ga ik opschrijven! Waar had je die informatie gevonden Tuihanti?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:08

ook die van mij zijn illigaal duitsland ingekomen :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:05

ik rij 2 x per week door duitsland heen om vervolgens weer in NL uit te komen voor lessen :P maar zijn al vaker bij de grens aangehouden maar nog nooit naar papieren van het paard gevraagd, alleen maar naar onze eigen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:10

Ik kreeg van de week van een autodealer te horen dat je verplicht een tachograaf in je auto moet hebben als je naar duitsland rijd met een grijs kenteken auto, heb er nog nooit wat van gehoord.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:10

Ik begrijp dat je een keuringsrapport van de DA moet hebben en dan over de grens naar duitsland mocht...
En natuurlijk het paspoort mee. Maar dat is in nl ook

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:16

Letsdunit schreef:
Ik kreeg van de week van een autodealer te horen dat je verplicht een tachograaf in je auto moet hebben als je naar duitsland rijd met een grijs kenteken auto, heb er nog nooit wat van gehoord.

onzin

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:08

als aanvulling op mijn vorige korte antwoord:

Een tachograaf is verplicht bij een totale massa voertuig ( + aanhanger) vanaf 3500 kg.
duitsland kent een nationale uitzondering voor voertuigen vanaf 2800 kg die bedrijfsmatig voor goederenvervoer worden gebruikt. hierbij moet het inhouden van rust en rijtijd worden bewezen. hierbij voldoet een rittenboek. voor voertuigen welke geregistreerd zijn in het buitenland geldt deze verplichting niet daar deze moeten voldoen aan (EWG) Nr. 3820 / 85.

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:27

Verder moet je ook een groene kaart bij de trailer hebben. Net zoals je deze bij de auto hebt.
Dit is voor de verzekering.

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:23

Ja, krijg je vaak automatisch toegestuurd. Voor de trailer moet je er bij de verzekering even naar vragen. Het kost niets.