drachtige merrie doet raar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

famke43

drachtige merrie doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:08

hallo bokkers,

zoals de meesten weten, is mijn verzorgshetlander drachtig en is ze deze maand uitgerekend.
maar vanmiddag deed ze heel raar ze ging liggen en haar neusvleugels trillden helemaal en ze ademde heel raar.
ook lag ze met dr staart opzij en ze lag op dr veulen en ze lag echt plat met de hoeven op elkaar.
ik vondt dit een beetje vaag omdat ze het normaal nooit doet.
kan iemand mij helpen??

gr. famke

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:12

Pony is of aan het bevallen, of het veulen draait zich in de juiste positie.

Een aanval van hoefbevangenheid of koliek kan ook maar lijkt met hoogst onwaarschijnlijk bij een drachtige pony

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:15

fiona1 schreef:
Pony is of aan het bevallen, of het veulen draait zich in de juiste positie.

Een aanval van hoefbevangenheid of koliek kan ook maar lijkt met hoogst onwaarschijnlijk bij een drachtige pony

maar toen er een andere merrie bij haar in de buurt kwam ging ze staan met dr oren in de nek wat ze meestal doet. voor de rest heb ik nog niet veel verschijnselen ontdekt. ze gedroeg zich nog gewoon normaal.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:16

Dan is het veulen zich waarschijnlijk zoals al gezegd is in de juiste positie aan het draaien.

famke43

Re: drachtige merrie doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:17

hoelang zal de bevalling dan nog op zich laten wachten???? of weet je dat dan nog niet :\

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:20

Wanneer is ze uitgeteld en staat ze onder geboortecontrole?

Dat ze opstaat voor een andere pony heeft heeft niet per direct iets te maken met de bevalling, meer met de rangorde in de kudde en hoe veilig ze zich voelt,

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:28

famke43 schreef:
hoelang zal de bevalling dan nog op zich laten wachten???? of weet je dat dan nog niet :\

Dat is heel moeilijk te voorspellen, slappe banden een wat meer gezwolle vulva/kling en eventueel een vol uier (mijn merrie had de melk al langs de benen lopen) geven aan dat het eraan komt, maar hoelang het duurt weet alleen je merrie, goede controle is noodzakelijk, veulens hebben helaas geen 9:00 tot 17:00 mentaliteit

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:50

fiona1 schreef:
famke43 schreef:

Dat is heel moeilijk te voorspellen, slappe banden een wat meer gezwolle vulva/kling en eventueel een vol uier (mijn merrie had de melk al langs de benen lopen) geven aan dat het eraan komt, maar hoelang het duurt weet alleen je merrie, goede controle is noodzakelijk, veulens hebben helaas geen 9:00 tot 17:00 mentaliteit

ze doet weer heel vaag. haar uier schommelt heen en weer. een beetje moeilijk om uit te leggen maar ze staan eerst naar voren en dan schieten ze naar achteren.
dit gebeurd om de 5 seconden >;) :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:05

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 23:55

ellepel schreef:
wat zegt de eigenaar er dan van?

kijk hier even;
http://www.paarden-info.be/fokken-geboorte-veulen.php
stata hele goed info op over drachtige merries

Het zijn Shetlanders van mensen die ze als erfenis hebben gekregen. Ze houden ze voor de gezelligheid en als aandenken. Dus zelf weten de eigenaren er niks vanaf. Het was trouwens maar 1 dag dat haar uier raar deed, dus tijd voor een filmpje had ik niet. Maar vandaag begon het veulen heel hard te schoppen.

Connemaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:27

Ik denk ook zoals al gezegd is dat het veulen in de juiste positie is gaan draaien!
Bevallen zal het niet geweest zijn want dan zou ze niet opgestaan zijn.
Of het moet een ziekte zoals Koliek zijn maar dat lijkt me sterk ;)
Nou veel succes met het toekomstige veulen!
Mvg.

Iris92

Re: drachtige merrie doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:11

Is het inmiddels al geboren?