Manen mooi houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilayla

Manen mooi houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 18:52

Mijn verzorg paardje schuurde vorige zomer de helft van zijn manen er af.
Ik heb ze er toen zo'n beetje hele maal afgehaald. Nu heeft hij ongeveer 20 cm lange manen en ik zou ze graag lang laten zonder dat hij ze er af schuurt. Hij heeft geen zomer exzeem en staat nu 's nachts op stal en overdag buiten. In de zomer 24 uur buiten. Hoe zou ik nu het beste kunnen zorgen dat hij zijn manen (en staart) met rust laat?

Angela

Re: Manen mooi houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:11

Je geeft aan dat het paard geen zomerexceem heeft, maar in de zomer wel de manen ging schuren. Waarom zou het paard geen zomerexceem hebben??

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:09

Ik denk omdat het paard dat er bij staat het wel heeft en ook veel schuurt. Dat hij dat paard nadoet ofzoiets. Want hij staat zonder deken en hij schuurt nooit zijn huid open of al zijn manen eraf. Hij doet af en toe een keertje. Dus misschien heeft hij het dan een klein beetje? Maar de meeste paarden schuren toch wel eens?

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:12

Mijn pony deed dat ook heel erg, ik heb hem een vliegendeken op gedaan van hals tot staart ( zag er best zielig uit :P) en wat vaker manen en staart wassen en toen ging het erg goed. (nu deze zomer nog afwachten)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:13

De meeste paarden schuren, maar de manen kapot schuren doen ze alleen bij echt erge jeuk. Zomerexceem kan een paard heel erg hebben, maar ook een klein beetje. Beste oplossing? een deken om... Verder weet ik dat een van mijn pony's de staart wel eens wilt schuren in de zomer. Ik smeer de staartwortel altijd in met aloe vera bij de eerste keer schuren, en dan heeft hij er weken geen last meer van.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:16

Oke maar hem helemaal inpakken vind ik ook niet nodig omdat hij het minimaal doet alleen als hij tegen de stenen stal aan schuurt willen er wel eens wat haar meekomen. Het is niet zo dat hij na de zomer helemaal kaal is, hij mist alleen wat plukken meestal van de manen en dat vind ik zonde.
Djess93 welke shampoo gebruik je?
Angela bedankt voor de informatie. Aloe vera kan ik wel gaan proberen.
(Ik heb verder ook nooit echt anti jeuk spul gebruikt alleen anti vliegen/dazen middel.)

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:22

ik zal strax even kijken welke shampo ik gebruik. Ik weet het zo niet uit mijn hoofd.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 04:24

Bij mijn pony helpt het om in te spuiten met anti-klit spray en de manen en staart goed uit te kammen. Uitkammen doe ik dagelijks, het sprayen 2 keer in de maand (je voelt heel goed aan de manen als ze niet meer goed uit te kammen zijn). Op die manier kunnen dode manen gewoon weg en blijven ze niet hangen. Bij mijn pony bleek het toch een probleem te zijn dat de uitgevallen manen heel erg jeukten omdat ze niet weg konden.

Het hangt natuurlijk van paard tot paard af, maar dit hielp bij mijn pony. Succes!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:30

Ik weet inderdaad niet waarom hij schuurt. Het zou dus ook kunnen zijn dat hij last heeft van kriebelende losse haartjes. Anti-klit spray ga ik ook proberen. Bedankt voor de tip sander_lotte.

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:03

het kan ook zijn dat hij een beetje roos tussen de manen heeft, er zijn dan witte spikkeltjes zichtbaar tussen de manen, dan kan je gewoon anti-roos shampoo gebruiken!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 01:54

@ hopefully: Enkel de anti-klit spray helpt niet, je mag zeker niet vergeten om toch dagelijks even de manen en staart uit te kammen. Let er wel op dat je van onder begint en zo stilletjes aan de knopen eruit haalt, als je van boven begint, trek je misschien manen uit.
Als je van onder begint en voorzichtig naar boven werkt, blijven manen en staart lekker dik.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 03:15

Oud zweet goed afspoelen, dat gaat ook jeuken!
Dus wat vaker wassen, goed uitspoelen, evt met wat azijn, en verder idd dood haar verwijderen...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 03:47

@ Libera: Wassen gaat ook alleen maar in de zomer (als je geen solarium hebt), tenzij je paard niet snel ziek wordt. Als ik mijn pony was als het niet héél warm is buiten, gaat hij gelijk hoesten. Het is ook niet zo gezond om je paard vaak te wassen, dan haal je de vetlaag eraf en dat is niet zo goed.

Azijn vind ik ook wel een heel goede oplossing, dat is ook jeukstillend. Dit doe ik ook wel eens bij mijn pony als ik merk dat hij ondanks het uitkammen (in combinatie met de anti-klit) nog steeds jeuk heeft.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 04:49

Ik was mijn paard iedere week ;) (en spoel m elke dag grondig af, in de winter met heet water en dan deken op.)
Wel met speciale shampoo, maar anders krijgt ie gigantische jeuk... Nu is het hier ook wel heel wat warmer als in NL. Maar zweet en vuil kan een paard erg jeukerig maken!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 05:07

Als je paard niet gevoelig is voor verkoudheden kan het inderdaad geen kwaad. Mijn verzorgpaard moet ook iedere week gewassen worden door eczeem, ze moet dagelijks ingesmeerd worden, want dekens kan ze niet op houden... Omdat ze ook rolt met dat vettig spul in haar manen, plakt er ook weer zand aan en gaat dat weer jeuken, daarom moet ze wekelijks gewassen worden. Zij wordt ook niet ziek, maar mijn pony zou gegarandeerd zijn longen uit zijn lijf hoesten als ik dat doe.
Met regelmatig wassen (zeker wekelijks), haal je de natuurlijke vetlaag weg en is je paard niet meer zo goed beschermd tegen de kou.

Ik weet niet hoe warm het bij jou is, maar in België is het enkel in de zomer warm genoeg om een paard/pony zonder solarium regelmatig te wassen. Nu heb ik het wel over paarden die niet geschoren zijn en zonder dekens lopen hé. :)

Omdat zweet en vuil een paard inderdaad erg jeukerig kan maken, borstel ik mijn pony regelmatig. Meestal wacht ik tot het zweet opgedroogd is en dan borstel ik net zolang tot je niets meer ziet van de zweetplekken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:59

Mijn paardje schuurt ook haar manen weer een beetje nu ze op de wei staat.
Ik doe Cowboy Magic detangler and shine in haar manen om ze zacht en glad te houden tegen afbreken. Werkt super

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 11:18

@ sander_lotte. Inderdaad dan moet je het natuurlijk wel uitborstelen. Doe ik nu niet dagelijks omdat er dus nu geen spray in zit en dan beschadigen de haren volgens mij ook sneller. Van onder naar boven de klitten er uit halen doe ik wel.
Wassen doe ik ook alleen in de zomer als het echt warm is. M'n paardje is best wel gevoelig voor veranderingen.
@loveu_p. Nee hij heeft geen roos.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:03

Betadine shampoo, en wassen maar.

Mesteno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:47

misschien even nakijken op vlooien, teekjes of andere insecten, heb je ook gekeken op bultjes?, als er schilvers er af komen moet je maar even laten nakijken !

veery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:58

tea tree shampoo of teer shampoo gebruiken gewoon in iedere ruitershop verkrijgbaar

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:09

Ik ben nu aan het proberen met onverdunde groene zeep ;)

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:21

Mijn haf had ook een strook manen eraf geschuurd, nu dat ik teer shampoo gebruik is het schuren nog niet gebeurd! En hopelijk blijft dat zo! :P

jvuitb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:37

invlechten , insprayen ;)

xamberx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:39

Zalfjes werken meestal ook wel goed?

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:06

een shetje die bij mijn verzorg paardje staat heeft ook zomer exame en daar smeert de eigenaar appelazijn op en nu schuurt ze minder (tenzij wij het er vergeten op te doen) ook heeft een friesje het maar die eigenaar wilt er niks aan doen want dat paard gaat toch weer weg naar oude eigenaar (snap niet waarom hij er dan niks aan doet) maar zij doet het met haar achter been net als een hondje. maar die fries heeft dus helemaal geen manen meer (super zonde) maar ik zou er geen vlecht in doen of te veel spray in doen want bij een vlecht schuurt het paard er dan grotere pluken uit(had die fries), en met sommige spray komen er vliegen en krijgt ze daar last van (had die shet)