Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

dus ze moest vrij uitgebreid worden gewassen. Wij hebben lauw water genomen en zijn eerst begonnen bij haar benen met natmaken, steeds verder naar boven en uiteindelijk gewoon hup vol de spuit erop. We hebben haar niet vastgezet maar iemand hield haar steeds vast, dat ging prima.
Barbara88 schreef:Hallo,
Ik heb een driejarige friese ruin. Ik wil hem graag een keertje wassen, dat wil zeggen de staart want die bestaat op dit moment uit één grote dreadlock.
Hij is nu net een week uit de opfok en dus nog niet beleerd. Op dit moment zijn we bezig om hem te laten wennen aan de wasplaats. Hij snapt inmiddels dat hij aan twee touwen vaststaat en niet vooruit weg kan lopen. Hij heeft overigens nog niet helemaal 'alleen vastgestaan' we hebben hem nu aan één kant vast, en de andere kant heeft mijn vriend in zijn hand terwijl ik hem borstel. Het borstelen gaat goed daar geniet ie helemaal van!
We hebben al wel geprobeerd om even wat water te spuiten, maar niet in zijn richting, hier reageerde hij toch wel een beetje paniekerig op.
We hebben er geen haast mee, in principe moet elk jong paard leren dat het 'wassen' en afspuiten niet eng is. Hoe pakken jullie dat aan?

suze_ schreef:Ik ben begonnen met een emmertje met lauw tot warm water en sponzen en dan steeds een stapje verder gaan.
braaf stil staan betekende bij mij druk weg/stoppen met het water.
toen de emmer met spons goed ging overgestapt op de waterslang, eerst alleen voetjes en zo langzaam aan omhoog werken. puntje staart en zo ook weer omhoog werken.
zolang hij bleef bewegen, bleef ik doorgaan. is even heel snel reageren in het begin, maar die van mij had het snel door.
Want dan heb je hem geleerd dat stil staan gelijk is aan geen water?