Jong paard en wassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Jong paard en wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:44

Hallo,
Ik heb een driejarige friese ruin. Ik wil hem graag een keertje wassen, dat wil zeggen de staart want die bestaat op dit moment uit één grote dreadlock.
Hij is nu net een week uit de opfok en dus nog niet beleerd. Op dit moment zijn we bezig om hem te laten wennen aan de wasplaats. Hij snapt inmiddels dat hij aan twee touwen vaststaat en niet vooruit weg kan lopen. Hij heeft overigens nog niet helemaal 'alleen vastgestaan' we hebben hem nu aan één kant vast, en de andere kant heeft mijn vriend in zijn hand terwijl ik hem borstel. Het borstelen gaat goed daar geniet ie helemaal van!
We hebben al wel geprobeerd om even wat water te spuiten, maar niet in zijn richting, hier reageerde hij toch wel een beetje paniekerig op.
We hebben er geen haast mee, in principe moet elk jong paard leren dat het 'wassen' en afspuiten niet eng is. Hoe pakken jullie dat aan?

Anoniem

Re: Jong paard en wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:49

Ik ben begonnen met een emmertje met lauw tot warm water en sponzen en dan steeds een stapje verder gaan.
braaf stil staan betekende bij mij druk weg/stoppen met het water.
toen de emmer met spons goed ging overgestapt op de waterslang, eerst alleen voetjes en zo langzaam aan omhoog werken. puntje staart en zo ook weer omhoog werken.
zolang hij bleef bewegen, bleef ik doorgaan. is even heel snel reageren in het begin, maar die van mij had het snel door.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:54

Die van mij heb ik het geleerd door gewoon te spuiten. Ik heb ze vast met links en rechts de tuinslang vast, wel een lange. Vervolgens laat ik de straal zachtjes lopen zodat ze aan het geluid enzo kunnen wennen. Als ze rustig staan spuit ik voorzichtig op de hoeven. Belonen als ze braaf zijn. Doen ze gek dan loop ik gewoon mee mochten ze drallen, de spuit op de hoeven houden. Als ze braaf zijn weer belonen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:02

Ik zou als ik jou was toch eerst zorgen dat het vast staan in orde is, dus dat hij gewoon netjes aan beide kanten vaststaat. Dat is denk ik toch de basis van het leren stilstaan :)
Daarna zou je kunnen kijken of hij gewoon echt doodsbang voor het water is, als dat zo is kan je eerst met een emmer water en een spons hem wat natmaken. Als hij eigenlijk niet zo bang is voor het water zou ik die stap overslaan en met de tuinslang gaan werken, eerst op de grond naast hem en dan langszaam naar boven. Zorg voor een zachte straal en stop ook niet elke keer als hij bang wordt, dan leert hij dat wanneer hij bang is en schrikt, het enge ding weggaat. Je zou iemand anders hem kunnen laten vasthouden zodat hij zich niet los kan trekken, of hem zelf vasthouden door een longeerlijn aan zijn halster te klikken en dan door de ring heen te halen waar je hem normaal aan vastzet. Dan kan je hem makkelijk vasthouden en heb je veel speling omdat het touw langer is dan een halstertouw.
En vooral zoals capopjekop ook zegt, goed belonen als hij het goed doet!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:04

Mijn 2 jarige staat nog in de opfok. Ik kan haar prima wassen met een emmer, kan zelfs heel de staart in een emmer hangen. Ze kan ook op de spuitplaats (nog niet vast) maar de slang is eng... Dus beetje bij beetje opbouwen. Ik heb haar nu zo ver dat ze op de spuitplaats blijft, terwijl de slang gewoon ophangt en zachtjes loopt

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 15:33

Ja ik had zelf ook bedacht dat ik hem eerst wil leren om helemaal relaxt op de wasplaats te staan met poetsen. Hij heeft er nu nog maar twee keer op gestaan maar het gaat al hartstikke goed.
Ik vind de aanpak van Suze_ wel goed. Ik wil hem wel graag op de poetsplaats laten staan, omdat hij nogal groot en sterk is, en als hij de ruimte heeft om weg te lopen dan zie ik het hele erf denk ik ;)

Bedankt voor de adviezen!

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:15

Ik ben bij mijn paard gewoon begonnen :+
Overigens tot nu toe alleen de staart gewassen, vriendin gevraagd om haar vast te houden en toen eigenlijk zonder problemen de staart gedaan. Voetjes was nog wel spannend, dat bouwen we dus rustig op met een emmertje :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:35

Ik heb m'n verzorgpaard laatst voor het eerst afgesponst. Vast gezet aan de poetsplaats, emmertje lauw water en een spons en gewoon als een borstel over de haren heen halen.

Was wel spannend, maar hij was braaf :)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:55

Ik denk dat ik zo ook ga beginnen, de benen heb ik inmiddels al een keer gedaan met emmer en spons, dat ging best goed. Volgende keer het hele lichaam tot hij dat niet meer eng vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:17

succes! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:20

Gewoon doen. Ik heb mijn paard voor het eerst geshowd toen ze pas 1 was. En ze is bijna helemaal wit... :+ dus ze moest vrij uitgebreid worden gewassen. Wij hebben lauw water genomen en zijn eerst begonnen bij haar benen met natmaken, steeds verder naar boven en uiteindelijk gewoon hup vol de spuit erop. We hebben haar niet vastgezet maar iemand hield haar steeds vast, dat ging prima.
Enneh volgens mijn stalgenoten was ik toen ik het op deze manier deed echt aan het miepen en had ik gewoon vol het koude water erop moeten zetten... lol.

miscora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:23

Mijn eigen paard moest dit ook nog leren. Ik heb gewoon de slang eerst naast hem gelegt en laten wenen dat er een slang of spons is daarna rustig aangedaan en weer gewoon naast hem laten liggen zodat die er aan went. Als die er aangewent is eerst op de benen en daarna het lichaam. In het begin zal die wat schrikken maar dat gaat zo over, je moet geduld hebben en het paard er aan laten wenen dan komt alles vast goed :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:20

Barbara88 schreef:
Hallo,
Ik heb een driejarige friese ruin. Ik wil hem graag een keertje wassen, dat wil zeggen de staart want die bestaat op dit moment uit één grote dreadlock.
Hij is nu net een week uit de opfok en dus nog niet beleerd. Op dit moment zijn we bezig om hem te laten wennen aan de wasplaats. Hij snapt inmiddels dat hij aan twee touwen vaststaat en niet vooruit weg kan lopen. Hij heeft overigens nog niet helemaal 'alleen vastgestaan' we hebben hem nu aan één kant vast, en de andere kant heeft mijn vriend in zijn hand terwijl ik hem borstel. Het borstelen gaat goed daar geniet ie helemaal van!
We hebben al wel geprobeerd om even wat water te spuiten, maar niet in zijn richting, hier reageerde hij toch wel een beetje paniekerig op.
We hebben er geen haast mee, in principe moet elk jong paard leren dat het 'wassen' en afspuiten niet eng is. Hoe pakken jullie dat aan?

ik pak een emmer water en een klein sponsje.
dat sponsje maak ik een heel klein beetje nat en gebruik ik zeg maar als borstel en ga er mee over het dier.
gaandeweg maak ik het sponsje steeds een beetje natter.
en dan krijg je vanzelf een momentje dat er wat waterdruppels van het dier aflopen.
vinden ze eng haha want het regent niet en toch hebben ze druppels :P

nou ja,ik reageerr niet en ga dna lekekr verder.
en op een gegeven momenrt kun je lekker natte sponsen uitknijpen boven het dier en kijken ze nergens meer van op. :D

als je dat een paar keer hebt gedaan kan de tuinslang er redelijk makkelijk op,maar ik haal er wel een spuitstuk van af en doe het zo los.
ben er wel een voorstander van om ze alles rustig aan te leren zonder dwangmiddelen :j

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 08:32

Ellepel, zo ben ik gisteren precies bezig geweest!

Ik had zijn benen eerst gedaan voor de box, met een beetje imaverol want hij heeft een schimmeltje.

Daarna heb ik hem op de wasplaats gezet en de emmer gevuld met schoon lauw warm water. Toen ben ik hem idd gaan 'borstelen' met de natte spons. Ik moet zeggen dat hij toch best druk was. Ik had ook geen hulp dus heb eerst alleen zijn borst en hals een beetje gedaan. Toen hij dit redelijk accepteerde ben ik gestopt.

Nog even over onze slang, er zit inderdaad wel zo'n spuitstuk op, dus zacht spuiten kan eigenlijk niet, ik zat er zelf ook al aan te denken om deze eraf te halen als ik hem de eerste keer echt met de slang ga wassen.

Later hoorde ik van een stalgenootje dat er op deze wasplaats veel kleine vliegjes uit de put vandaan komen, en dat die van haar ook wat onrustig stond, dus misschien heeft het daar ook nog wel mee te maken. Ik had hem gister omdat ik dus alleen was wel aan beide kanten vaststaan. Hij probeerde wel een beetje te lopen maar had eigenlijk ook al snel door dat hij niet weg kon.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:58

ik haal het spuitstuk er af en de kraan niet te ver open,dan komt er echt een zacht straaltje uit.
werkt vaak wel goed en van daaruit kun je steeds verder uitbouwen.
zo'n spuitstuk maakt vaak zo'n lawaai en dat vinden de paarden wel heel eng.

ik moest laatst ook een jong paard behandelen met een schimmelmiddel.
maar die moest wel meteen helemaal behandeld worden en goed nat.
ben wel lang bezig geweest,maar met een pluk hooi voor zijn neus en af en toe een brokje omdat ie zooo lief was ging het allemaal prima.
hij liep af en toe ook wat heen en weer omdat het wat eng was,maar dat negeer ik gewoon.
rustig blijven werkt nog het beste :j

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:27

ik ben bij mijn oude verzorgpony gewoon begonnen met spuiten en van de hoef langzaam omhoog, als ik bij de borst aankwam raakte ik haar borst aan en begon te vrijfen met mijn hand tegelijk met het water dus ik raakte het water aan.

doordat ik het water aanraakte vertrouwde ze mij en ze voelde mijn hand dus werd al wat rustiger en ben langzaan steeds omhoog gegaan en tegelijk vrijfen als ze het eng vond ging ik weer naar haar borst want ze was daar al nat dus ze kende dat.

als ik het de volgende keer weer deed begon ik op de borst en ze wist het meteen en deed niet meer zo druk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:44

Toevallig vandaag een drie jarige merrie voor het eerst de staart gewassen.
Hoe we dit gedaan hebben ??
De merrie stond al vast aan de buiten poetsplaats, waar ook de paarden afgespoten worden.
Haar vaste verzorgmeid stond gewoon naast haar en ik ben met de slang op een paar meter afstand gaan spuiten, niet naar het paardje, maar de andere kant op.
Na een paar minuten heb ik me omgedraaid en ging voor haar op de grond spuiten.
Langzaam richting paardje, beetje spelen van omhoog en op de grond spuiten.
Uiteindelijk liet ik de sproeistraal over de voorbenen gaan.
Vond ze heel interessant en toen ik er weer een regenbui maakte stond ze er zelfs van te drinken.
Al klaar, paard niet bang van de afspuit slang en de staart is grondig gewassen.
Heb geen foto van dit staartwas gebeuren, maar om een idee te krijgen van de situatie, een andere op de foto.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 20-05-12 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:46

Mijn pony gaat juist lopen drentelen als je bij haar benen begint, als je bij de hals begint boven aan dan doet ze juist normaal dus is per paard verschillend.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:49

suze_ schreef:
Ik ben begonnen met een emmertje met lauw tot warm water en sponzen en dan steeds een stapje verder gaan.
braaf stil staan betekende bij mij druk weg/stoppen met het water.
toen de emmer met spons goed ging overgestapt op de waterslang, eerst alleen voetjes en zo langzaam aan omhoog werken. puntje staart en zo ook weer omhoog werken.
zolang hij bleef bewegen, bleef ik doorgaan. is even heel snel reageren in het begin, maar die van mij had het snel door.

Dus als hij stilstaat stop je met spuiten? Hoe kan je dan in godsnaam je paard wassen als het braaf stil staat? :') Want dan heb je hem geleerd dat stil staan gelijk is aan geen water? :?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 08:27

Ik ben nu ook op deze manier bezig en eigenlijk werkt het heel goed! Als hij stilstaat stop ik even met spuiten. Daarna begin ik weer en elke keer dat ik weer begin blijft hij langer stilstaan. Hij probeert de slang nu ook met zijn tanden te pakken om eruit te drinken, echt heel schattig. Verder zijn we inmiddels ook wat longeerwerk aan het doen, en hij begint al door te krijgen dat na het harde werk een douche toch wel erg lekker is! Het enige wat hij nu echt nog spannend vind is als ik richting zijn achterbenen ga, en dan over zijn kont. Maar het gaat echt elke keer beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:09

&heleen:
nee ik heb hem geleerd dat stilstaan het weghalen betekent van wat 'eng' is.
ik wil dat hij begrijpt wat ik van hem wil, stilstaan.
ik gebruik als beloning het weghalen van 'druk'.
zolang hij blijft ronddabberen als ik met de slang zijn voetjes spuit, blijf ik spuiten.
zodra hij stil staat, haal ik het weg *braaf*
en zodra hij dat doorheeft, zal hij dus steeds langer stil blijven staan met het wassen/sproeien van water.
want als ik stil sta, dan zal het stoppen. en zo kan je het steeds wat langer en vaker doen en wordt het ook steeds minder eng.