Zenuwen niet de baas zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

Zenuwen niet de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:12

Thuis gaat het trainen zo goed, zo fijn, zo ontspannen. Maar eenmaal op wedstrijd gieren de zenuwen door mijn keel. Het losrijden valt wel mee, hoewel ik dan ook wel wat zit te rillen, weet ik me redelijk staande te houden.
Totdat we de ring in gaan. Ik wordt er zo gespannen van, en geef dit over aan mijn paard. Paard wil dan niet meer lopen en ik zit zo stijf als een hark op de rug van het dier. Mijn houding zakt in elkaar en soms wordt het me zo zwart voor de ogen, dat ik de voorlezer niet eens meer hoor. Gisteren moest de jury tweemaal op het raampje kloppen om aan te geven dat ik op de verkeerde hand aan het rijden was. (linksom ipv rechtsom etc). En ik zie het steeds weer terug in de puntentelling: houding, te weinig impuls, en vooral het doorzitten lukt niet doordat ik zo gespannen ben.

Wie herkent dit nog meer en wat doen jullie eraan? Ik rij sinds 7 maanden wedstrijden, tweemaal per maand dus daar ligt het niet aan. We rijden in het B. Ik wil heel graag tips van andere zenuwpezen! :j

Balada

Re: Zenuwen niet de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:17

Ademhalingsoefeningen, visualiseer je proef alvorens je op je paard stapt en neem Sedinal van A. Vogel :) Ik heb net hetzelfde probleem, ik kan rijden met 100personen die naar me kijken maar in de ring wordt ik zenuwachtig.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:22

Van A.vogel zie ik alleen passiflora, Balada. Waar haal jij het?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:30

Tijdens het rijden thuis heb je hier geen last van? Werk je tijdens je lessen (als je les hebt) weleens met ademhalingsoefeningen? Door je ademhaling bewust laag te houden, dus in je onderbuik, en je daarop te concentreren in plaats van hoog in je borstkas te gaan ademen, wat waarschijnlijk gebeurt als je in de stress raakt, creëer je al een stuk meer ontspanning bij jezelf.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:42

Imre: nee thuis geen last van. Ja, soms met les letten we wel op de ademhaling. Alleen vergeet ik dit dan weer toe te passen op wedstrijd, het lijkt wel alsof ik mezelf dan niet meer ben. Ik hoor soms zelfs de voorlezer niet eens meer en doe dan maar wat. Soort van blackout?

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:51

ik haal het in de apotheek.... Ik dacht dat het van A.Vogel was. Kan ook gewoon merk Sedinal zijn :P maar het helpt enorm. Paar druppels recht op mijn tong, ong. voor het losrijden. Beetje bitter .

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:53

Bach Rescue heeft mij in dit soort situaties goed geholpen, kan je bij de drogist kopen. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:58

Plantival heeft in mijn geval ook geholpen. Het maakt je geconcentreerder, maar wel kalmer.

En verder: kun je niet eens onderling rijden, HC starten.
Oftewel: kilometers maken?
Hoe gaat het als je je proefje oefent? Thuis en op vreemd terrein?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:08

Ik ben wel benieuwd wat er door je heen gaat. Waar ben je zo op gefocussed dat er geen ruimte meer is voor wat dan ook? Denk je al aan je winstpunten, aan prijzen, ben je bang om 'af te gaan', dat soort dingen.
Zelf kan ik nl. niet ontspannen rijden als ik aan winstpunten denk, ik moet een trainingsopdracht in mijn hoofd hebben. Dat kan zijn dat ik mijn gespannen paard netjes naar de ontspanning moet rijden, of dat ik zelf in de proef netjes rechtop moet blijven zitten, of dat ik de hele proef zelf de tempocontrole heb, of wat dan ook. Een tweede probleem wat ik heb is dat ik bang ben om voor schut te rijden tegenover de mensen die aan de kant staan te kijken. Dat los ik op door met losrijden veel dingen kort op elkaar aan mezelf te vragen, ongeveer zoals ik een druk paard af zou leiden met extra werk :+ In de proef werkt dat natuurlijk niet want daar kan het niet, dus ringen vlak voor het terras zullen nooit favoriet worden :D maar die trainingsopdracht kan me daar ook wel wat afleiden.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:37

Wat ik doe en dat kllinkt misschien vreemd maar ik rij de eerste proef uit mijn hoofd zodat ik niet zo meekrijg wat er allemaal buiten de ring gebeurt of wie er staat en ik zit daardoor ook minder onnodig aan mijn paard te sleutelen en ben meer met de voorbereiding en afwerking bezig.

In de tweede proef ben je meestal wat meer ontspannender dan in de eerste en die kun je dan laten voorlezen.

Ook heb ik vaak in de eerste proef meer punten dan in de tweede omdat ik dan waarschijnlijk toch meer met mijn eigen ding bezig ben en beter rij.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:42

Ik heb ook dergelijke plankenkoorts, en dat al met wedstrijdjes op de manege.... Heb nooit wedstrijden gedaan met mijn merrie. Wel vaak mee geweest en proefjes voorgelezen, ik was dan al zenuwachtig genoeg voor mijn vriendin!

Pas wel op met diep ademhalen, hiervan kan je gaan hyperventileren.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:59

Al eens nagedacht over mental coaching?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:58

Ik ga eerst eens bach rescue gebruiken en proberen de eerste proef uit mijn hoofd te rijden. Ben alleen bang dat ik hem dan vergeet :) Maar dat zien we dan wel weer.
Eens kijken of deze tips van jullie mij helpen. Ik neem ook de tip van urielle mee, om gewoon eerst eens naar mijn eigen goede houding toe te werken tijdens wedstrijd zonder aan punten te denken. Maar eigenlijk denk ik nooit aan winstpunten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:44

Ik vind het eigenlijk geen aanrader om op je ademhaling te gaan letten, meestal is hier iets niet goed, maar als je erop gaat letten is het risico groot dat je juist hyperventilatie opbouwt. Zo gaat het bij mij wel. Juist afleiding zoeken werkt beter.

Probeer je volledig op je paard te concentreren. Is je paard braaf, of ook onervaren en zenuwachtig? Als je weet dat hij braaf is, probeer dan heel bewust na te denken wat je moet doen, dus bv.: diep de hoek in, van hand veranderen, van been wisselen, diep de hoek in, recht maken, doorzitten, ophouding maken, overgang stap enzovoort. Probeer jezelf erbij te houden.

Misschien voor jezelf: google eens op depersonalisatie. Lijkt dit op hoe je je voelt op die momenten?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:03

demo_love schreef:
Ik vind het eigenlijk geen aanrader om op je ademhaling te gaan letten, meestal is hier iets niet goed, maar als je erop gaat letten is het risico groot dat je juist hyperventilatie opbouwt. Zo gaat het bij mij wel. Juist afleiding zoeken werkt beter.

Laag ademhalen is niet hetzelfde diep ademhalen. Juist als je kort en hoog ademt heb je kans op hyperventilatie, bovendien verkrampen de spieren rondom je schouders, waardoor je niet meer ontspannen kan rijden. Probeer maar eens uit als je rechtop op een stoel zit wat er in je lichaam gebeurt als je een paar keer kort achter elkaar ademhaalt vanuit je borstkas of rustig vanuit je buik.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:12

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde, en dat is ook de reden dat ik helemaal geen wedstrijden wil rijden. Zowel officieel als onofficieel... Als ik er alleen al aan denk dan begint mijn maag al in opstand te komen :') Ik heb 1x meegedaan op mijn vorige stalling met een onofficieel wedstrijdje, en blijkbaar kan ik er niet tegen dat al die mensen naar me gaan kijken. Ik ben 1 bonk spanning wat overslaat op mijn erg gevoelige tinkermerrie (die daardoor dan ook op hol sloeg). Is geen goeie combinatie... Ik vind het best wel jammer, want er is 2x per jaar een tinkerdag waar het echt lol met je knol is met zowel officiele als onofficiele dressuurwedstrijdjes waar ik toch eigenlijk best wel aan mee zou willen doen, maar het gewoon echt niet durf. Nu rijdt mijn bijrijdster mee en dat vind ik dan wel erg leuk om te zien.

Ik hoop dat jij iets vind waardoor je op spanningloze wedstrijd kan gaan :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:06

suvan schreef:
Ik ga eerst eens bach rescue gebruiken en proberen de eerste proef uit mijn hoofd te rijden. Ben alleen bang dat ik hem dan vergeet :) Maar dat zien we dan wel weer.
Eens kijken of deze tips van jullie mij helpen. Ik neem ook de tip van urielle mee, om gewoon eerst eens naar mijn eigen goede houding toe te werken tijdens wedstrijd zonder aan punten te denken. Maar eigenlijk denk ik nooit aan winstpunten.

Succes met het rijden en wees maar niet bang dat je de proef vergeet want dat gebeurt niet,ik was in het begin ook bang dat ik in de war zou raken door de andere voorlezers die op het veld staan te schreeuwen maar je bent zelf zo geconcentreerd bezig met je eigen ding dat dat gewoon niet opvalt.
Wat ik wel een keer gehad heb wat me uit mijn concentratie bracht was mijn voorgangster die uit de ring kwam en een meter naast mijn ring ging staan kakelen met haar twee medestalgenoten en gingen bediscussieeren wat er allemaal niet of wel goed ging,die heb ik ook verzocht ergens anders te gaan staan kakelen!

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:36

ik heb dat ook wel eens gehad met springen maar volgens mij niet zo heel erg ik had altijd buikpijn en deed dingen die ik niet door had en wat niet goed was ;).
Het gaat nu steeds beter, ik had vorige week prijs en dat geeft je tog zelfvetrouwen.

- probeer eens te denken waarom je zo druk ommaakt er komen nog keren genoeg dat je de proef beter kan rijden.
- ademhalingsoefeningen zijn ook goed gewoon door je neusademen.
- als de iets foutgaat niet gespannen worden bij andere onderdelen kun je het soms weer mee ophalen.
- zovaak mogelijk concours rijden hielp bij mij het meest, ik doe 3x in de maand maar dat is natuurlijk bij iedereen een andere keuze.
- ik zou niet te lang inrijden als het goed gaat, gaat het goed en zo kom je niet met een slecht gevoel de ring in.

Succes ik hoop dat je er wat aan heb, ik heb eigenlijk alleen ervaring met de zenuwen van springen met dresuur heb ik daar geen last van. Gaat vast goed komen.