Borstelmak + grondwerk 4 jarige d-pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_Mika

Borstelmak + grondwerk 4 jarige d-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 00:51

Hallo,

Sinds enkele weken hebben wij een D-pony, een merrie van 4 jaar (Mika).

Bij het kopen van Mika liep alles zeer vlot, ze stond in een weide met 2 andere paarden op een kinderboerderij. We zijn haar meermaals gaan bezoeken alvorens de koop rond was, ze liep rustig aan de hand, we zijn gelijk verliefd op haar geworden.

De reden dat ze weg moest was dat ze net iets te veel temperament had om bij kinderen te laten en ze bijgevolg "geen tijd" hadden ervoor. Ze stond ook zeer mager.

Toen we haar zijn gaan ophalen duurde het ongeveer 3 uur tot we ze op de trailer kregen, het paard trilde zo hard dat ik dacht dat het zelfs zou bezwijken aan de stress! Maw het was niet veel gewoon voor een 4 jarige! Maar ik merkte dat ze echt geen aandacht aan haar schonken en wilde ze daar echt weghalen.

1. Eens ze bij ons was wende ze snel aan de nieuwe situatie en begon zich in het stro en in de wei te wentelen (waar ze alleen staat). Na enkele dagen wilden we haar proberen te borstelen. Daar begon de hel dus. Ze wil absoluut niet stilstaan. Af en toe mag een borstelstreek wel maar als ik haar probeer te borstelen en er naast staat zwaait ze haar achterpoten omhoog en draait zich, Maw redelijk beangstigend en agressief. We proberen zeker niet te pushen, maar ze moet natuurlijk wel gehoorzamen. Probleem 1 is dus stilstaan om te verzorgen.

2. Ik wist dat met haar aande hand wandelen zeker geen probleem was dus wou ik gelijk haar een dagelijkse routine aanleren van wandelen aan de hand enkele dag op een bepaald tijdstip en zo verder evolueren naar zadelmak maken. In het begin geen probleem, er wou effectief mooi het touw aan haar halster en wandelde naast me, tot ze na een minuut beu was en steigerde. Wat natuurlijk de nodige angst heeft teweeggebracht. Probleem 2 hoe zorg ik ervoor dat ze niet meer steigert of bokt?.

Tot zover zou al een grote hulp en verandering zijn voor onze merrie. We hebben de dierenarts al iedere week laten komen, de voeding staat op peil en de agressie komt zeker niet hiervandaan. Af en toe krijgen we de opmerking dat we gaar nooit gekocht mochten hebben, dit lost echter haar probleem en ons probleem niet op, we willen haar een mooi leven geven ook al is het niet makkelijk.

Ze is zeker niet agressief als je haar enkel wil aaien en als ik de wei in ga wandelt ze gewoon rustig naast/achter me.

We willen in de toekomst haar zadelmak maken maar deze 2 stappen zullen al groot genoeg zijn voor ons en haar.

Met jullie kennis, ervaring en tips zullen we vast verder evolueren!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 01:00

Als je er werkelijk een fijne pony a an wilt hebben die een goed leven tegemoet gaat, wees dan consequent. En als jullie hier iet ervaren in zijn of angstig voor bent, laat het dan door anderen doen. Ze is jong en moet nu de regels leren...zéker ook omdat jullie haar zonder soortgenoten houden (toch?).
Elke dag mee aan de slag, en gedrag wat jullie afkeuren ook echt afleren. Stilstaan tijdens poetsen is erg moeilijk voor n jonge pony, dus dat doe je best met tweëen in t begin. Maar zwaaien met haar benen en zich naar je toe draaien is natuurlijk heel fout.

D_Mika

Re: Borstelmak + grondwerk 4 jarige d-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 01:14

Het is zeker niet ons eerste paard, maar de anderen zijn hier geboren. Het is wel de eerste keer dat we dit gedrag meemaken, en denk dat velen kunnen beamen dat voor het eerst naast een steigerend paard staan toch angst opwekt, maar ik blijf er wel mee werken dus het is niet dat ik er niet meer bij durf gaan, en iedereen mag er trouwens bijstaan ze doet je niets behalve als je wil wandelen ermee of bokken bij borstelen. Ze staat inderdaad alleen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 07:23

Waar woon je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:43

Begin gewoon eens met opbouwen in tijd. Ga met 2 mensen de wei in, 1 houdt vast, een borstelt. 1 minuutje, als ze braaf is, belonen, snoepje en weer weg.
Dit bouw je elke dag wat uit. Blijf zelf rustig, en beloon heel duidelijk als ze braaf is. Niet teveel met snoep. Doe dat alleen als je klaar bent. Anders gaat ze daar teveel op focussen. Stapje bij beetje, en als ze weer onrustig wordt, begin je weer opnieuw, zoek niet de grens op.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:36

Toen ik mijn jonge paard kreeg, had ik een vergelijkbaar probleem. Het werd zelfs steeds erger, hij beet en liep me omver. Gewoon rustig naast me staan zat er niet meer in. Het werd een gevaarlijke situatie.

Ik heb verschillende mensen om advies gevraagd, waarvan sommige juist averechts werkten. Het beste advies dat ik in die tijd gekregen heb, was zorgen dat hij gezelschap kreeg.

Paarden zijn kuddedieren, ze hebben iemand nodig waarmee ze kunnen groomen en spelen. Ze hebben ook iemand nodig die de boel in de gaten houdt als ze moe zijn, in een kudde zijn ze veilig. Jij kunt die taak geen 24 uur per dag overnemen.

Voor mijn paard heeft het enorm geholpen, mijn paard is niet agressief of vals, hij is een paard dat graag ergens mee bezig is. Gezelschap in combinatie met grondwerk heeft hem veranderd van een onhandelbaar paard naar een paard dat wel wil werken. Met alleen grondwerk had ik dit met geen mogelijkheid voor elkaar gekregen.