modderige beentjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

the_titan

modderige beentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 23:41

Het is momenteel niet al te best weer en de 2 verzorgponies die ik doe staan in een wat nattere wei.
Ik zet ze binnen, voorzie eten en doe wat kleine verzorging, zoals borstelen en de hoeven schoonmaken.

Nu vind ik met dat nat weer de onderbenen altijd koud en nat en modderig. Een beetje vocht kan geen kwaad voor de hoeven. Maar ik vraag me af of de hoeven en het stukje erboven met lauwwarm water even schoonmaken goed zou doen. Dus al dat koud water en zand proberen te verwijderen, afdrogen en dan zo de stal in. Heeft een paard daar veel baat bij of doe ik daar juist verkeerd aan?

Bedankt, T.

Urielle

Re: modderige beentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:48

Ik was ze idd ook af met lauw water en evt. een beetje betadineshampoo zodat de evt. mokbacterieen er grotendeels uit zijn, dan afdrogen en een beetje vette zalf in de kootholtes. Vuil zelf valt er wel af in het stro als de benen droog zijn, maar ik heb geen zin in mok.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:51

staan ze alleen op de wei of komen ze ook nog op stal te staan?
Als ze ook nog snachts binnen staan bijvoorbeeld dan zou ik er niet teveel aan doen, dan kunnen de benen dan immers prima drogen.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:36

ze staan s'nachts binnen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:10

ik zou het lekker laten opdrogen en alleen het zand eraf borstelen.
De natuur zorgt ervoor dat meeste nattigheid aan de buitenkant blijft en niet tot op de huid dringt.
Als je gaat natspuiten en schoonmaken wordt het juist tot op de huid nat en krijg je misschien ellende.
Wanneer er geen mok of irritatie op de huid zit zou ik het gewoon zo laten.
Mijn paarden staan ook in een nat weiland waarin ze wegzakken in de blubber maar ik doe behalve afborstelen niets eraan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:18

Ik laat het ook altijd gewoon zitten, zolang ze droog kunnen staan loopt het niet zo'n vaart (verharding/op stal). Heb in al die jaren nog nooit een pony met mok gehad *klopt het af*, terwijl het hier ook echt blubberig kan zijn op sommige stukken.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:55

die van mij lopen helaas ook veel in de modder, maar ze kunnen wel droog staan. Ik doe eigenlijk niks aan de benen. Als ze droog zijn, borstel ik ze wat schoon, verder niet te veel aankomen. Ook volgens hoefsmid zien ze er heel goed uit. Niks geen mok of zo.

Waarmee ik niet beweer dat modder goed is,maar heel slecht is modder ook niet. Natte stal is vele malen slechter

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:43

Mijn pony staat dag en nacht buiten. Ik spoel dus wel altijd de benen af, haal alle modder weg. Vind het een fijn idee dat alle rotzooi niet kweet niet hoe lang blijft zitten.

Fryskehynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:56

ElCamino schreef:
ik zou het lekker laten opdrogen en alleen het zand eraf borstelen.
De natuur zorgt ervoor dat meeste nattigheid aan de buitenkant blijft en niet tot op de huid dringt.
Als je gaat natspuiten en schoonmaken wordt het juist tot op de huid nat en krijg je misschien ellende.
Wanneer er geen mok of irritatie op de huid zit zou ik het gewoon zo laten.
Mijn paarden staan ook in een nat weiland waarin ze wegzakken in de blubber maar ik doe behalve afborstelen niets eraan.

Zo zou ik het ook adviseren!

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:08

modder is niet slecht als ze er maar niet de hele dag erin staan. Benen als ze droog zijn even naborstelen is voldoende. Even wel de koten in de gaten houden ivm mok.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:53

Ik zou t niet natspuiten. Dat wordt ook koud

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:48

Te veel krabbelen en gedoe aan de hoeven kan de groeves beschadigen en dan ben je verder van huis. Het is een paard hoor, beetje modder onder zijn pootjes kan ie echt wel tegen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 05:44

ze heeft het niet over de hoeven, maar over de koten.
Gaat dus niet om hoevenkrabben.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 06:40

the_titan schreef:
Het is momenteel niet al te best weer en de 2 verzorgponies die ik doe staan in een wat nattere wei.
Ik zet ze binnen, voorzie eten en doe wat kleine verzorging, zoals borstelen en de hoeven schoonmaken.

Nu vind ik met dat nat weer de onderbenen altijd koud en nat en modderig. Een beetje vocht kan geen kwaad voor de hoeven. Maar ik vraag me af of de hoeven en het stukje erboven met lauwwarm water even schoonmaken goed zou doen. Dus al dat koud water en zand proberen te verwijderen, afdrogen en dan zo de stal in. Heeft een paard daar veel baat bij of doe ik daar juist verkeerd aan?
Bedankt, T.

@ opisop_shop, oh ik dacht dat het over de hoeven ging. Raar hè, hoe kom ik daar toch bij....