Mijn 8 jarige ruin is gecastreerd op 1 jarige leeftijd bij zijn vorige eigenaresse. Nu loop ik zelf tegen wat dingetjes aan, waardoor ik mij afvraag of hij niet toevallig een klophengst is geweest.
Ik kocht hem op 2 jarige leeftijd, maar is nu net weer 1 jaar terug bij mij. In de tussentijd heeft hij meerdere eigenaren gehad waar hij vermoedelijk dit gedrag heeft ontwikkeld, maargoed. Ter zake.
Vorige winter, toen hij net terug was bij mij, heeft hij een aantal x een poging gedaan om een merrie te dekken. Hij sprong erop, deed zijn ding, maar de merrie was wat te groot, dus het wilde hem niet echt lukken. Hij is zelf namelijk maar 138 groot, haha.
Afgelopen zomer, toen hij 6 maanden terug was bij mij, kwam hij bij een welsh-merrie te staan. Hij was intussen geholpen aan de nodige rugproblemen, gebitsproblemen, enz, dus zijn gedrag was beter aan het worden. Toen hij bij deze welsh-merrie kwam te staan, is hij begonnen met écht dekken. Hele ritueeltje, zichzelf mooi voordoen, verleiden, blabla, dekken.
Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik er niks aan gedaan heb, want ''het is toch een ruin''
.Nu is hij altijd wel een dominant standje geweest, maar ik had er nog nooit zo naar gekeken. Toen hij bij deze merrie weg werd gehaald en bij de ruinen kwam te staan, begon het gelazer. Met als gevolg dat ik er nu helemaal niet meer op kan rijden, want hij gooit me er hoe dan ook vanaf.
Nu ben ik erg druk met grondwerken, om zo de verstandhouding tussen leider (ik) en volger (hij) duidelijk te maken, maar uiteindelijk wil ik er ook weer op natuurlijk. Lichamelijke issues als rugproblemen, beenproblemen, gebitsproblemen ed zijn uitgesloten, dus het komt hier puur neer op gedragsproblemen.
Je kan hem onmogelijk met andere ruinen in 1 paddock zetten. Hij gaat het gevecht aan en als hij eenmaal gewonnen heeft, wat altijd gebeurt, is hij een werkelijke tiran. Onder het zadel blijft hij rennen, steigeren en schijnbewegingen maken als je iets aan hem vraagt. Hobbelen en buitenrijden is overigens wel mogelijk, want dat vindt meneer wel leuk.
Vanmiddag kwam hij toevallig bij een jonge hengst te staan en toen bedacht ik me toch dat ik eens een topic moest openen hierover.
Mijn instructrie heeft ook al eens laten vallen dat vanwege zijn hengstennek bepaalde dressuuroefeningen gewoon moeilijker voor hem zijn als voor paarden met mindere nek, maar ik vraag me toch af hoe je betrouwbaar kunt achterhalen of je ruin een klophengst is of niet.
Bloedonderzoek is wel betrouwbaar, maar ruinen schijnen in sommige gevallen ook gewoon testosteron aan te maken, dus dat testosterongehalte meten is niet van toegevoegde waarde. Zijn er andere methodes of iets dergelijks en heeft iemand tips?
Even wat foto's van deze nepperd

de veearts van mijn nichtje kon de supplementen ook goedkoper leveren