paard toont ongewenst gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urisis

paard toont ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:21

hoi allemaal,

sinds ruim twee maanden heb ik en mijn twee zussen een eigen paard, een 8 jarige fries.
we hebben een maand proeftijd gehad en dat ging harstikke goed, Joukje was super lief en je kon alles bij haar doen en dat is belangrijk want ik heb een klein zusje dien nog niet veel kan, maar goed toen hebben we haar gekocht maar nu na twee maanden gaat Joukje heel raar doen, ze heeft mij op stal in mijn arm heel hard gebeten en mijn zus in haar hoofd gebeten en hard getrapt in de wei , en telkens als ik wil poetsen gaat ze met haar achterbenen naar me toe schoppen, we proberen haar de baas te blijven maar dat gaat nogal moeilijk, we hebben al overlegd met een paardenvrouw bij ons in de buurt en zei zegt dat dit onverandwoord is en dat we haar het beste moeten verkopen, wat vinden jullie hiervan , daar ben ik wel benieuwd naar

groetjes

stoer

Re: paard toont ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:23

Zoek hulp, vraag aub iemand met ervaring om eens objectief te kijken naar hoe jullie met het paard omgaan en waar dit gedrag vandaan komt.. Kan van alles zijn, van dominantie tot angst, maar dat kunnen wij niet beoordelen vanaf een forum..
Waar woon je ergens?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:24

Is het dier volledig nagekeken door een fysio, osteopaat, tandarts en dierenarts?
Als je zeker weet dat dit niets lichamelijks is zou ik hier even hulp bij gaan halen. Het klinkt alsof jullie niet ervaren genoeg zijn om haar terug op haar plek te krijgen. Het lijkt namelijk dat ze jullie flink aan het uitproberen is.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:24

Wat doen jullie als ze dit gedrag laat zien?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:26

heeft die nergens pijn?

ken een paard die van de 1 op andere dag ook zo is geworden en die had iets aan zijn been
en beet en trapte zowat iedereen inmekaar (incl mij :') )

maar erna hoe de pijn weg was was die weer harstikke lief voor iedereen :)

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:28

In ieder geval hulp zoeken.

Verwennen jullie haar heel erg met allerlei hapjes en dergelijke?? Als ik begrijp dat jij 15 bent en je zusjes misschien nog jonger kan ik me voorstellen dat Joukje nu de leiding aan het overnemen is.

Denk dat hier iemand aan te pas moet komen die met jullie grondwerk gaat doen, Joukje moet respect krijgen voor jullie ruimte en
jullie moeten leren haar consequent te leiden.

Veel succes.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:30

Ik denk ook dat het een kwestie is van uitproberen. Krijgen jullie les/begeleiding van een ervaren persoon? Dat lijkt me namelijk erg belangrijk als je voor het eerst een eigen paard hebt en al helemaal op zo'n jonge leeftijd.

Het kan van alles zijn, van pijn tot dominantie, maar het is heel moeilijk beoordelen van achter een computer.

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:34

als ze dit gedrag vertoont geven we haar fiks op haar donder, en we gaan voor de rest goed met haar en ze heeft vijf jaar lang niks hoeven doen en altijd heeft ze volwassenen om haar heen gehad en nu een 15,17 en 9 jarige dus dat is ze niet gewent maar ze heeft zeker ook haar goede kanten maar het gedrag dat ze nu vertoont kan gewoon echt niet en dat mag ook niet , maar waarschijnelijk gaan we haar verkopen of als de vorige eigenaar dat wil want daar staat ze nu nog haar terug wil kopen kan dat ook, maar waarschijnelijk gaat ze weg, het is heel jammer maar het moet wel verandwoord zijn want nu toont ze gewoon echt dominant gedrag

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:35

ik begrijpt dat een paard kan uitproberen maar bijten en schoppen en trappen kan gewoon niet

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:35

bedankt voor de snellen andtwoorden!!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:36

Bijten, schoppen en trappen ís uitproberen. Kijken hoe ver ze kan gaan, hoe jullie daar op reageren en of ze op die manier hoger in de rang kan komen. :)

Met grondwerk kun je dit de kop in drukken maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en jullie hebben hier duidelijk geen ervaring in, dus zoek naar professionele hulp!

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:38

het is zo dat ik haar wel aan kan en haar flink op haar donder kan geven maar mijn zus is te lief , en zo werkt het niet want we moeten met zijn allen op een lijn zitten en dit paard is duidelijk een paard dat 1 baasje nodig heeft en geen twee of drie, want mijn zus is ook een beetje bangig en ik niet maar dat blijft ze uitproberen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:41

Ik vind het dubbel, aan de ene kant heb ik zoiets, je hebt het paard pas zo kort. Het begint nu net pas te wennen aan de situatie en gaat nu kijken hoe ver ze kan gaan. Er is geen professionele hulp, dus jullie "modderen" nu zelf aan. Sneu voor het paard om haar dan gelijk weer te verkopen.

Aan de andere kant vind ik het wel heel goed dat jullie nu al inzien dat het op deze manier niet gaat werken. Het is ook oneerlijk voor het paard om maar door te blijven modderen en het uiteindelijk na maanden weer te verkopen. Nu kan je nog makkelijk terug, dus wellicht is dat het beste en het eerlijkst voor het paard (en ook voor jullie).

Maar goed, een ander paard kan in de toekomst weer dit gedrag gaan vertonen. Weet waar je aan begint een eventuele volgende keer en neem les, zoek begeleiding!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:42

Hoe geef je haar op haar donder??

Zoals hierboven al gezegd is, ga een professional zoeken die je de basis bij brengt van een paard. Grondwerk is een goed middel om te leren hoe het wezen paard in mekaar zit. Ook voor jezelf gaat er een wereld open op het gebied van leider zijn, samenwerken enzovoorts.

Verdiep je samen met je zusjes in het wezen paard, er gaat echt een wereld voor je open, het zou zo sneu zijn voor jullie en voor het paard om dit niet te onderzoeken.

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:48

ik begrijp jullie andwoorden en ga er wat mee doen, allemaal heel erg bedankt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:56

Aangezien het paard de eerste maand braaf was ligt het aan de mens en helaas, dit zal bij een volgend paard ook gebeuren als het paard niet één duidelijk leider krijgt. Dus jullie kunnen zoeken wat je wilt maar een paard met drie verschillende bazen cq omgang gaat zich onzeker voelen en dus uitproberen. Hoe goed jij het ook bedoelt zolang jullie met z'n drieen één paard willen kun je hier tegenaan blijven lopen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:19

ik zou dit paard verkopen,is geen geschikt paard voor kinderen.ik zou kijken naar een paardje dat al wat meer ervaring heeft en voorheen ook van kinderen geweest is.
die gewend is aan rond rennende kinderen die de hele dag willen tutten en vlechten,gewoon een bom proef pony/paardje

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 16:23

bedankt keona , ik ben het helemaal met je eens en zo denken wij er ook over, hier hebben we van geleerd, en joukje merkt er niet veel van want al die tijd dat wij haar hebben is ze gewoon op dezelfde plek gebleven, wij gaan haar waarschijnelijk verkopen en kijken uit naar een paard dat verkeersmak is trailermak een wedstrijdje heeft gedaan en lekker doorgeren is, heel jammer is het maar als het niet werkt kunnen we haar het beste nu verkopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:29

Jullie paard is jullie aan het uitproberen, en heeft daar succes mee. Ik zou ook verkopen. Het probleem is dat ts niet de enige is die met het paard omgaat. En om het leiderschap te krijgen zul je heel consequent moeten zijn, en als je echt de confrontatie aangaat, kunnen de reacties van het paard heel erg heftig zijn. In mijn ogen zijn jullie niet de aangewezen personen om met een dergelijk probleem aan de slag te gaan.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:32

Het is inderdaad lastig als je paard gaat bijten en trappen enz! en ik heb het zelf ook wel is mee gemaakt met mijn paarden. Nu een half jaartje heb ik weer een nieuw paard, een 6 jarige ruin en heel dominant. Alleen ik (16 jaar) en mijn vader kunnen hem blijkbaar normaal buitenzetten, want de rest op stal is niet zo streng voor hem. Hierdoor gaat die andere bijten die niet streng genoeg zijn of hij gaat stijgeren aan de hand. Bij mij en mijn vader is hij altijd braaf en bijt of trapt hij nooit, dit hebben wij namelijk gelijk in het begin afgestraft. En het gaat heel goed nu.

Friese paarden zijn ook vaak heel lomp weet ik, want zelf heb ik ook een fries van 9 jaar. Ze is altijd heel lief en bijt of trapt bijna nooit, want dat hebben we haar aangeleerd van jongs af aan! Het kan dus zijn dat als je fries zo gemeen doet en je hem probeert te corrigeren dat ze gewoon denken sla maar het maakt me toch niks uit! Probeer dan heel kort en strikt te zijn en er regelmaat in te houden.

En wat handig is is om proffecionele hulp te zoeken zoals om les te nemen. Want als je veel bezig bent en zo consequent genoeg kunt worden kun je daar veel hulp aan hebben!

Heel veel succes ermee!!

Groetjes laura

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:40

romy_egmond schreef:
ik begrijpt dat een paard kan uitproberen maar bijten en schoppen en trappen kan gewoon niet

Een paard kan niet praten in mensentaal, voor het paard is dit haar taal.

Staat het paard op een manege, pensionstal, met meer mensen met paarden? Vraag een volwassene met ervaring eens te kijken wat, wanneer en hoe het gebeurt.

Al vermoed ik dat dit geen kinderpaardje is... maar goed, wij kunnen ook niet door de computer heen kijken ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:33

romy_egmond schreef:

Een paard wil een leider. Kan de persoon dat op de grond niet voor hem zijn, zal hij het zelf invullen en zelf het leiderschap gaan nemen. Hoe gaan paarden die hoog in de kudde staan om met degenen die lager in rang zijn, als deze hun leiderschap aanvechten? Dan wordt gebeten, dan wordt geschopt als onderdanige paarden niet op subtielere aanwijzingen reageren.

In dit geval gaat het om een paar kinderen die A) de leider niet zijn of leiderschapsposities niet kunnen handhaven en B) om een paard dat zijn grenzen aan het uittesten is. En dat uittesten kan heel gevaarlijk worden als een paard gaat trappen en gaat bijten. Dus wat is wijsheid: de tijd gunnen voor de kinderen om te leren hoe ze de leider kunnen worden en de leider kunnen blijven (met desnoods gevaar voor eigen leven) en geen garantie dat ze dit ooit kunnen gaan worden en/of blijven, of een ander paard voor ze zoeken?

Trappen en bijten is idd een big no-no voor een paard. Een paard dat onder appel staat, een paard dat geschikt is voor kinderen. En in andere situaties is in ogen van een paard alles geoorloofd. Als ouder zou ik mijn kind niet in de buurt van een dergelijk paard willen hebben. Hun kennis kunnen ze op andere, en makkelijkere paarden oppoetsen, ik zou niet het risico willen lopen op dodelijke ongelukken....

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:40

Bij jouw titel kan ik maar aan een ding denken: Baas/ruiter vertoont ongewenst gedrag :+ .
Zoals Cassidy al zegt wil een paard een leider, die rol nemen jullie schijnbaar niet op je. Dat ervaart paard als ongewenst gedrag & die reageert daar dus consequent op...