moeilijkheden met hoofdstel/halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nonnie89Jarig

moeilijkheden met hoofdstel/halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:45

Mijn paardje staat nu ongeveer een week bij andere paarden in de wei. Ze hebben al flink zitten ruzieën/rangorde. Mijn paardje heeft daar behoorlijk wat nare plekken op zijn rug en buik aan overgehouden. Wij denken zelf dat er een paard met zijn hoeven op zijn rug is terechtgekomen. Hij heeft er wel behoorlijke spierpijn van.
Als ik nu zijn halster of hoofdstel op en af wil doen, doet hij zijn hoofd omhoog en loopt hij naar achter. Zou hij misschien pijn/angst kunnen hebben door dat geruzie.

Hij heeft dat wel eens eerder gedaan, maar de laatste tijd ging het heel goed. Sinds hij die plekken heeft is het weer erger geworden.

xJess

Re: moeilijkheden met hoofdstel/halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:08

Misschien even een draadje tussen de paarden spannen, dat ze zo kennis met elkaar kunnen maken. En kijken of het dan ook beter met het halster omdoen gaat. Hebben ze wel voldoende ruimte? Bij ons op stal hebben ze namelijk een enorme wei met 14 paarden, en die laten elkaar redelijk met rust.

Tjebbelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:07

Ik ben het wel met xJess eens. Bij mijn verzorgpony staan nog twee andere paarden en die mogen elkaar niet. Eentje word steeds getrapt en gebeten. Die pony werd toen ook heel bang enzo. Toen hebben ze een apart stukje afgezet voor die pony en toen was alles weer over. Dus ik zou als ik jou was het proberen!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:46

Ja, ik zou het ook even afzetten.
En als tip als het met het halster aandoen niet meer goed lukt, misshcien beginnen bij de hals te aaien, en naar het hoofd te gaan, en dan zo aan te doen. Zo deed ik het met paarden die hun hoofd wegtrokken (soms uit nare ervaringen, soms gewoon omdat het te snel ging), en na een tijdje ging het halster aan doen weer heel makkelijk.