Welke afstand is geschikt voor mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne1300

Welke afstand is geschikt voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:13

hoi,

Ik wil binnenkort een leuke buitenrit gaan maken. Maar ik weet niet goed tot hoever ik kan met mijn paard.
Het is een fries van 16jaar oud.(best wel oud dus)
Ze is supermak. En we zijn nog weer conditie aan het op bouwen.
Ik rij nu 5dagen in de week ongeveer 1uur met haar dit gaat prima. Maar ik weet niet wat voor afstand dit is. ):
Welke afstand kan ik met haar rijden (denken jullie)? /3

Assie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:17

Hoi Anne, ik heb sinds kort een fell pony van 16 en ben ook bezig met het opbouwen van zijn conditie. Ik rij vaak buiten, meestal een ronde van zo'n 5 a 7 kilometer. Ik ben van mening dat het niet perse ligt aan de afstand. Als je maar vaak genoeg stukken stapt kan hij/zij het lang volhouden.
Succes!!

Ibbel

Re: Welke afstand is geschikt voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:26

Een paard stapt ongeveer 5 km/u. Als je twee uur zou stappen rijd je dus ongeveer 10 kilometer.
Ieder paard dat regelmatig wordt gereden, zoals het jouwe, kan 2 uur stappen aan. Alleen is dat voor jouw billen iets minder fijn en is draven en galopperen wel zo leuk :D

Ik zou dus een rit van ongeveer 10 kilometer in gedachten nemen, een kwartier in en uitstappen (dat is ruim 2 kilometer in totaal) en dan de resterende afstand proberen regelmatig afwisselend bv 2 minuten draf en 3 minuten stap af te leggen. Galopje tussendoor mag natuurlijk ook, maar probeer een zeker ritme aan te houden qua stap- en drafreprises. Dat werkt om conditie op te bouwen het beste.
Gaat de ademhaling van je paard niet (genoeg) omlaag na 3 minuten stappen, of wordt hij minder enthousiast om weer aan te draven, dan stap je wat langer voordat je weer gaat draven.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:29

best wel oud??? pas op he, dat is in de bloei van haar leven :D mijn merrie 15 jaar :P en ik rijden meestal rondje van een uurtje zo;n 9 km , en als ik een groter rondje doe van 17 km doe ik daar gewoon 2.5 uur over, lekker lang uitstappen, eventueel een broodje mee nemen voor onderweg. Wij doen ook een bakkie tussendoor. Gezellig , geniet ervan he.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:30

Ik zou als je echt met een trailer ergens heen gaat op zijn minst 2 uur gaan,omdat het anders niet zo de moeite is. Als je vanaf stal gaat gewoon eens beginnen met een uurtje zou ik zeggen.
Het is maar net hoeveel je stapt/draaft/galoppeerd hoe moe ze wordt, merk je vanzelf aan je paard.

Als je tijdens het bakwerk intensief rijdt gedurende een uur heeft ze denk ik een prima basisconditie. Die van mij loopt doordeweeks een stuk minder dan dat en is toch na 2 uur draven in het bos nog niet moe.

anne1300

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:56

boedjang schreef:
best wel oud??? pas op he, dat is in de bloei van haar leven :D mijn merrie 15 jaar :P en ik rijden meestal rondje van een uurtje zo;n 9 km , en als ik een groter rondje doe van 17 km doe ik daar gewoon 2.5 uur over, lekker lang uitstappen, eventueel een broodje mee nemen voor onderweg. Wij doen ook een bakkie tussendoor. Gezellig , geniet ervan he.
\

bedankt voor je reactie
(Voor een fies is 16 al best wel oud ze kunnen wel oud worden (ook volgens mijn zus en die werkt op een friese fokkerij))