paard bang tijdens hoefsmid, maar wil geen praam. tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nynx

paard bang tijdens hoefsmid, maar wil geen praam. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:55

Een paard waar ik af en toe bij mee mag helpen en dus vanmiddag moet helpen terwijl ze bakapt wordt en ijzers krijgt, omdat de eigenaren lichamelijk wat hebben waardoor ze haar op dit moment even niet haar kunnen houden.
Maar nu moet ze bekapt worden dat schijnt wel aardig gaan maar ijzers onder branden vind ze dood eng. Dat komt door de vorige hoefsmid. Maar van deze mensen moet het met praam, omdat het volgens hun anders niet te doen is en dus ook niet kan. Ik heb zo iets als je met veel geduld met haar er aan gaat werken moet het toch ook anders kunnen?
Dus hebben jullie tips voor me hoe ik dat miss kan aan pakken of toch proberen voor elkaar te krijgen dat in ieder geval de eigenaren een keer eindelijk naar me tips luisteren?

OnlyFroukje

Re: paard bang tijdens hoefsmid, maar wil geen praam. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:56

veel snoepjes mee nemen en haar belonen als ze het goed doet? Dan leert ze dat het ook anders kan

julietteQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:58

Ik had daar zelf ook last van met mijn pony, maar na 2 keer met de praam is ze opgehouden en nu is ze heel braaf bij de hoefsmid. Het is wel erg vervelend maar het heeft geholpen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:59

wat vindt ze presies eng? de rook, de nagels inslaan (geluid), ect.

Mijn oude merrie werd doodsbang door de geur en ging dan totaal door het lint (ging ook dwars door de praam heen). Ook als er een ander paard beslagen moest worden en ze kon het ruiken werd ze gek. Deze merrie hebben we koud beslagen en dat ging super.

tamara266

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:59

Ons paard was in 't begin ook heel bang, door eerdere ervaringen. Zelf kalm blijven heeft bij haar goed geholpen, en misschien dat je je paard kan afleiden met hooi o.i.d.? Succes

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:00

Gewoon een praam erop :) helpt als een tierelier :)
Omkopen met snoepjes werkt in dit soort gevallen dus echt niet.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:00

ik ga idd mee met Froukje. Belonen als ze het goed doet.... Praam niet doen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:02

Gewoon praam, werkt meestal prima.

Die hoefsmid heeft ook geen uren de tijd voor thee en snoepjes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:02

als de eigenaar wil dat het met praam gebeurd, dan moet je dat gewoon doen; het is immers niet jouw paard?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:03

Evelli schreef:
Gewoon een praam erop :) helpt als een tierelier :)
Omkopen met snoepjes werkt in dit soort gevallen dus echt niet.

En daarbij gaan ze er niet dood aan hoor ;)

Je kunt het proberen om eerst zonder te doen in overleg met de hoefsmid, maar wil het niet gebruik alsjeblieft die praam, slaan heeft geen nut en al helemaal niet een overstuur paard ;)
En een gewonde hoefsmid daar zit helemaal niemand op te wachten ;)

Succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:04

Ik vind dat de veiligheid van jouw hoefsmid voorop staat. Het is zijn dagelijks werk en hoeft niet te verongelukken met het beslaan van jouw paard. Dus als de praam veiliger is, dan maar met praam.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:04

Zo erg is een praam nu ook weer niet.
Beslaan is niet echt iets wat je kan oefenen...

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:05

Waarom niet gewoon koud beslaan dan? Onze pony wordt ook al jaren koud beslagen, merken geen verschil. En voor de hoefsmid is het ook geen probleem (tenminste bij ons). Het is wel geprobeerd (warm beslagen), maar dit bracht zoveel stress met zich mee voor hoefsmid en pony. -O-

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:05

Belonen zal niet helpen als ze echt angst heeft. Want als ze echt bang is gaat ze gewoon door het lint en valt er niets te belonen :) Helaas.
Een praam is waarschijnlijk de enige optie en zodra ze dan kalmeert en rustig wordt kun je hem langzamerhand losser doen. Het is een rotgezicht, maar voor het paard misschien wel een stuk prettiger...ze is er dan zo vanaf en anders sta je een hele tijd te rotzooien.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:06

De dingen nabootsen zodat ze eraan kan wennen kan helpen, maar in gevaarlijke situaties geef je volgens mij beter een lichte verdoving, zo kan paard rustig aan die dingen wennen zonder kans op blessures (praam kan dus ook helpen, paard beseft nog steeds wat er gebeurd en op den duur kan die gewoon weg als je maar durft die praam steeds minder strak te doen)

Ik zou inderdaad geen risico's nemen met een paard dat niet van jou is. Als ze zich blesseert ben je snel de schuldige 'want ze had geen praam op' , of dat er nu iets mee te maken had of niet.

Aan je leiderschap over het dier werken kan ook helpen, maar is nog niet zo snel gedaan natuurlijk.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:08

Waarom beslaat de smid haar niet gewoon koud, als dat warme beslag het probleem was? Dit hebben ze snel door, als ze eenmaal maar het vetrouwen weer krijgen dat het ok is, komt het vanzelf goed hoor ;)
Wij hebben ook een klant, wiens paard absoluut niet warm beslagen kan worden. Nou geen probleem, dan doen we het toch gewoon koud? (doen we hier trouwens toch al vaker).

Succes, vraag het de smid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:09

Ik zou zeggen gewoon praam erop en dan gaat het misschien de volgende keer wel zonder. Een paard wat gestrest is help je niet door belonen want je beloont ze alleen maar voor de stress pas als ze volkomen rustig zijn kun je ze belonen maar als het paard echt bang is ga je met die snoepjes alleen maar averechts effect krijgen want dan kalmeren ze niet volledig en beloon je het verkeerd gedrag
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-05-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:09

Maar weten we al wat het paardje zo eng vindt. de merrie die bij ons niet warm beslagen kon worden werd eerst al gek van de nageld in het ijzer tikken. Dit kan je wel goed zelf oefenen, door gewoon zelf met een hamer en een ijzeren/metalen plaatje tegen de hoef te slaan. Want zo te lezen gaat bekappen wel goed.

Maar overleg ook met de hoefsmid wat hij wil. Hier heb ik een hele rustige man die ruim de tijd neemt om ze te doen. En ben meestal aan het einde van de dag dus kan het langer duren. Zeker als er ook nog een veulen voor de eerste keer mee gaat 8-)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:11

Wat heb je tegen op een praam?
Geruststellen en wat kroelen is prima, maar begin nooit aan het proberen om te kopen met snoepjes, hooi o.i.d. Da's echt het begin van het einde. Van snoepjes e.d. leert ze schooien: als ze onrustig is of spanning heeft, geef je wat lekkers. Je beloont dus verkeerd gedrag. Wat geven omdat ze rustig is? Die link kan een paard niet. Jouw 'braaf' of 'goed zo' associeert ze met een snoepje, niet haar rustige gedrag. Ze moet het gewoon leren en dat doe je door rust, regelmatig bekappen/beslaan en duidelijkheid. Door dan te belonen met je stem verander je niks. De rust blijft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:14

ik leg dit soort beslissingen ook bij mijn hoefsmid neer hoor trouwens.
Die van mij is echt niet gemakkelijk bij de smid, eigenlijk sinds hij vorig jaar 2x op ijzers gestaan heeft want gewoon bekappen ging voor die tijd wel goed en nu maait hij regelmatig flink met zijn achterbenen.
Soms pakt mijn smid na een tijdje de praam erbij (en dan nog geeft ie zich niet 'gewonnen' ) en soms ook niet. Ik heb ook gezegd dat als hij hem een keer een flinke lel wil verkopen, hij dat van mij best mag doen.
Bij die van mij is het namelijk geen angst, die kijkt er gewoon of blij of nijdig bij.
Ben alleen zelf nu hoogzwanger dus we gaan straks het probleem maar aanpakken, wil nu zelf geen risico lopen met rondspringende paarden ;)

Maar zoals ik al eerder zei; gewoon een praam opdoen, het is niet jouw paard en dus ook niet aan jou om het gedrag te proberen veranderen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:37

Onze hoefsmid doet eerst de praam lichtjes om; werken ze tegen spant ie hem een beetje op, en vanzodra ze rustig zijn mag de praam weer losser. Hij zegt dat hij heel veel paarden heeft die het na een keer of twee echt wel doorhebben en flink meewerken (zonder praam)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:44

je kan je longeerkoord gebruiken om ze aan vast te binden, zorg dat je die rond haar romp als een singel spant. Dus als ze gaat 'lopen' zal ze zichzelf opspannen en minder lucht gaan krijgen, waardoor ze zelf weer zal lossen.. zal eens zoeken achter een tekening. Werkt perfect. (van muur, door ring hoofdstel om de romp en zo opnieuw naar voor brengen). zoek straks wel ff achter de foto ervan.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:12

VSW -> OPG

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:13

wilmaboy dat klinkt mij eerder gevaarlijk en paniek-opwekkend in de oren, ben erg benieuwd naar en plaatje hiervan??

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:17

Ik ben ook benieuwd hoe dat zit met dat touw? Lijkt me niet heel erg fijn... Mijn pony blijft netjes staan bij het bekappen maar zodra ze met de brander aankomen is rustig stilstaan geen optie meer...