Tulandro schreef:Hij gaat tekeer alsof hij zwaar headshaking syndrome heeft... Maar het heeft overduidelijk met de mugjes te maken. Vandaag waren er amper mugjes vanwege de kou en heeft hij dus geen enkele keer idioot gedaan. Op het moment dat je door zo´n `zwerm´ heen rijdt, doet hij het. Onze rijbak ligt tussen de struiken, dus dat is het probleem.
Even voor de duidelijkheid, het gaat er dus niet om dat de muggen of vliegen op hem gaan zitten o.i.d. Het gaat erom dat hij er niet tegen kan als we er door heen rijden. Daarom is een vliegendeken ook zinloos.
Ik heb een neusnetje en vliegenmasker al geprobeerd, maar volgens mij irriteert hij zich alleen al als hij de mugjes ziet.
Weet precies wat je bedoeld. Wij hebben de bak aan de sloot en nu met alle nattigheid is het vreselijk met de vliegjes over / bij de grond. Die van mij slaat echt met zijn hoofd in de lucht en loopt maar te briesen en zijn neus aan zijn been af te vegen. Het scheelt bij mijn paard echt als ik hem inspuit. Of ze nu op hem zitten of voor zijn benen langs gaan hij wordt er helemaal gek van. Als ik hem heb ingespoten doet hij het nog wel, af en toe, maar ook veel minder heftig. Let wel op als je hiervoor de vee-arts benader willen ze graag cortisone toedienen om de reactie te verminderen. Moet zeggen werkt echt heel goed maar als je paard hier een allergische reactie op krijgt kan hij hoefbevangen raken!