Wat te doen bij paard die panisch wordt van vliegjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Wat te doen bij paard die panisch wordt van vliegjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:26

De titel zegt het al, mijn paard denkt dat de mugjes en vliegjes hem opeten.

Hij gedraagt zich dan als een extreme headshaker, schudt, slaat met zijn voorbenen en proest continu. Dit doet hij enkel als er veel beesten in de lucht zitten. :7

Niets helpt, vliegennetje ook niet. Iemand nog ideeën? rijden is eigenlijk zo goed als onmogelijk en zelfs wandelen is gevaarlijk omdat hij niet oplet als hij zijn hoofd de lucht in gooit..

Elegance_

Re: Wat te doen bij paard die panisch wordt van vliegjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:31

En een vliegennetje met een neusnetje?

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:43

Mijn paard heeft hier ook heel veel last van. Het enigste wat bij hem helpt is hem heel regelmatig in te spuiten met vliegenspray. Zijn hoofd smeer ik helemaal in. Zo hou je de beestjes op afstand.

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:56

Ellen schreef:
Mijn paard heeft hier ook heel veel last van. Het enigste wat bij hem helpt is hem heel regelmatig in te spuiten met vliegenspray. Zijn hoofd smeer ik helemaal in. Zo hou je de beestjes op afstand.

vliegenspray is best duur maar wel makkelijk zelf te maken

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:51

Zelfgemaakte werkt bij mijn paard helaas niet. Heb echt alles al geprobeerd van goedkoop
tot heel duur en het enigste wat ook heel lang blijft werken is Leovet Power Phaser.
Helaas mag deze niet meer verkocht worden in Nederland maar ik ga hem nu in Belgie halen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:53

heb je een rijvliegendeken op en een vliegenmasker met neusnetje en natuurlijk vliegenspray?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:01

Bucas buzz off deken met vliegenkap en insprayen met Farnam Endure, met rijden ook een vliegendeken. Helpt prima tegen vliegjes, mugjes en dazen. Wat later in het land zetten en eerder op stal scheelt ook. Weet je zeker dat hij last heeft van dat vliegengespuis en geen pollenallergie heeft?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:37

Hij gaat tekeer alsof hij zwaar headshaking syndrome heeft... Maar het heeft overduidelijk met de mugjes te maken. Vandaag waren er amper mugjes vanwege de kou en heeft hij dus geen enkele keer idioot gedaan. Op het moment dat je door zo´n `zwerm´ heen rijdt, doet hij het. Onze rijbak ligt tussen de struiken, dus dat is het probleem.

Even voor de duidelijkheid, het gaat er dus niet om dat de muggen of vliegen op hem gaan zitten o.i.d. Het gaat erom dat hij er niet tegen kan als we er door heen rijden. Daarom is een vliegendeken ook zinloos.

Ik heb een neusnetje en vliegenmasker al geprobeerd, maar volgens mij irriteert hij zich alleen al als hij de mugjes ziet.

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:59

dit volg ik even, mijn pony doet dit ook enorm.

Ik heb gehoord dat het soms ook door het geluid kan komen en daarvoor zo'n netje over zijn oren om kan doen, die ze bij springen gebruiken (ik weet even niet hoe het heet)

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:02

Volgens mij heet het oornetje/oormutsje

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:41

Tulandro schreef:
Hij gaat tekeer alsof hij zwaar headshaking syndrome heeft... Maar het heeft overduidelijk met de mugjes te maken. Vandaag waren er amper mugjes vanwege de kou en heeft hij dus geen enkele keer idioot gedaan. Op het moment dat je door zo´n `zwerm´ heen rijdt, doet hij het. Onze rijbak ligt tussen de struiken, dus dat is het probleem.

Even voor de duidelijkheid, het gaat er dus niet om dat de muggen of vliegen op hem gaan zitten o.i.d. Het gaat erom dat hij er niet tegen kan als we er door heen rijden. Daarom is een vliegendeken ook zinloos.

Ik heb een neusnetje en vliegenmasker al geprobeerd, maar volgens mij irriteert hij zich alleen al als hij de mugjes ziet.

Weet precies wat je bedoeld. Wij hebben de bak aan de sloot en nu met alle nattigheid is het vreselijk met de vliegjes over / bij de grond. Die van mij slaat echt met zijn hoofd in de lucht en loopt maar te briesen en zijn neus aan zijn been af te vegen. Het scheelt bij mijn paard echt als ik hem inspuit. Of ze nu op hem zitten of voor zijn benen langs gaan hij wordt er helemaal gek van. Als ik hem heb ingespoten doet hij het nog wel, af en toe, maar ook veel minder heftig. Let wel op als je hiervoor de vee-arts benader willen ze graag cortisone toedienen om de reactie te verminderen. Moet zeggen werkt echt heel goed maar als je paard hier een allergische reactie op krijgt kan hij hoefbevangen raken!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:50

je kunt je paard natuurlijk ook helemaal inpakken, dus een volledige eczeemdeken incl. beenflappen, uierflap en masker.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:38

mijn paard heeft veel baat bij zijn eczeemdeken. die heeft hij in stal ook op. Helemaal bloot wordt hij echt gek. Zelfs in stal van gewone vliegen.
Bij extreem veel mugjes en vliegjes doe ik zijn masker er bij op en dan gaat het wel.

rijden gaat met veel mugjes en vliegjes gewoon niet. Hij gaat niet extreem schudden of zo maar echt vluchten en reageert dan echt niet meer op mij.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:07

weet je zeker dat het door de vliegjes komt en niet door bijvoorbeeld de invloed van de zon? bij vliegjes wil een goed masker ook nog wel eens helpen.