Om een ingewikkeld verhaal kort te houden: ik rijd paard bij een vrouw die 6 dagen in de week rijles geeft.
Ze heeft 8 paarden/pony's staan, waarvan 7 worden bereden door de leerlingen. Ook kun je je eigen paard meebrengen.
Deze paarden zijn geen type manegepaard.
Het paard in kwestie heet Jonker en is een vosje van 1.60 hoog.
Het is een ontzettend leuk paard, dat zich aanpast aan de ruiter. In de zomervakantie rijd hij op een kamp voor gehandicapten.
Ook met jonge kinderen kan hij goed overweg, hier blijft hij ontzettend rustig bij en doet geen vlieg kwaad!
Mocht je een ervarenere ruiter zijn voelt hij dit ook aan, test ie je een beetje uit maar werkt erg graag voor je!
Helaas is het op stal een drama. Bij alleen nog maar het openen van de staldeur begint hij met klauwen (schrapen met zijn been door de lucht). Deze beweging gaat soms erg hoog en soms zelfs opzij. Hij wisselt af met zijn benen, hij klauwt vooral met zijn voorbenen en vaak met het been het dichtste bij de ruiter. (Hij doet het ook bij de eigenaresse.)
De meeste kinderen vinden dit eng en weten niet hoe ze hier mee om moet gaan. Omdat de kinderen zelf moeten borstelen en opzadelen, is dit dus een probleem. Zelfs sommige ervaren ruiters durven niet de stal in.
Als je hem eens flink op zijn donder geeft staat ie bijna te trillen in het hoekje van zijn stal, maar zodra hij weer naar je uitgestrekte hand toekomt en je hebt hem weer vast, begint hij weer. Een rukje aan zijn halster kan genoeg zijn.
Hem vastzetten is geen optie, omdat hij hier ontzettend zenuwachtig van word. Er wordt beweert dat hij vroeger is mishandelt door een vorige eigenaar.
Hij vind het borstelen ook totaal niet fijn, zijn oren liggen altijd plat in de nek.
Iedere keer als hij zijn been optrekt vragen we zijn been neer te zetten. Dit werkt wel, maar geeft geen langdurig resultaat.
Hebben jullie hier ervaring mee? Samenwerking met dit paard en combinatie met kleine kinderen is door deze omstandigheden beperkt, iets wat we willen voorkomen in de toekomst!
Om je een visueel beeld te geven van het paard in kwestie, hier een kleine impressie:
(Ik ben er van bewust dat mijn houding niet goed is, ik heb in een wending de neiging om scheef te gaan zitten.)

Als TS aangeeft dat het paard dit doet omdat hij ongeduldig is is dit geen goede manier.