Vervoeren van een niet stabiel staand veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

Vervoeren van een niet stabiel staand veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:45

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het vervoeren van een jong veulen wat tuitelig op de benen staat. Morgen gaan we naar de kliniek met een veulen van dan drie dagen oud (met zijn moeder) wat zwak is in de achterhand. Het gaat om een tweepaardtrailer.

Ik dacht zelf om in ieder geval wel het tussenschot tussen de merrie en het veulen te doen, zodat het veulen niet tussen de benen van de merrie terecht kan komen. Verder twee pakken hooi achter het veulen en twee pakken voor het veulen tussen het schot en de zijwand klemmen en dik stro op de bodem leggen.

Heeft iemand tips? Hoe zorg ik er bijvoorbeeld voor dat de pakken hooi op hun plek blijven staan?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:02

Juist met dik stro voelt de merrie het slechter als ze op het veulen gaat staan, dus dat zou ik niet doen. Bovendien gaan ze op stro eerder glijden dan op (goede) rubber matten, neem aan dat die in je trailer zitten. Ons jonkie (1 dag oud en moest met afkomen darmpek op de kliniek worden geholpen) ging onderweg al snel op de rubber matten liggen. Is dr een half schot beschikbaar? Dus met stevigheid aan de bovenkant voor de merrie en ruimte aan de onderkant voor het veulen? Dat hadden wij nl wel.

Ariebren

Re: Vervoeren van een niet stabiel staand veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:07

Schot eruit.
Merrie links voor vast zetten.
Veulen er los bij.
Achterin wat vlas of houtkrul om eventuele urine van de merrie op te vangen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:57

zorg dat je een trailer met veulenrek hebt, en verder zou ik zo doen zoals Ariebren.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:46

Geen schot tussen de merrie en veulen!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:52

Ik zou het schot er uit halen en ze juist de ruimte geven... Veulens gaan gewoon lekker liggen en moeders blijft op haar plek staan is mijn ervaring :)